در حال حاضر بیش از ۴۵ درصد از کسبوکارهای کوچک برای اهداف مختلف تبلیغات آنلاین انجام میدهند؛ اما همچنان تبلیغات کلیکی از نوع PPC، مفهومی است که به طور دقیق خیلی از کسبوکارها و حتی دیجیتال مارکترهای تازهکار آن را نمیشناسند و یا از آشنایی با آن فرار میکنند.
به طور کلی هدف نهایی تمامی تبلیغات دیجیتال یا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، رسیدن به رتبه بالا در انواع موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ است. بازاریابی موتورهای جستجو SEM، یک اصطلاح جامع است که هم انواع تبلیغات کلیکی و هم بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO) را در بر میگیرد یا به عبارتی دیگر شامل تبلیغات پولی و یا روشهای ارگانیک جهت رسیدن به رتبه بالای موتورهای جستجو در انواع موتورهای جستجو میشود.
به عنوان یک دیجیتال مارکتر، PPC مهارتی است که باید با آن به طور کامل آشنایی داشته باشید و از آن استفاده کنید، در واقع یکی از روشهای موثر و مهم تبلیغات است. این مقاله به شما کمک میکند تا تبلیغات کلیکی از نوع PPC را به طور کامل درک کنید. برای شروع، با توضیح تبلیغات کلیکی شروع میکنیم و سپس به جزئیاتی که لازم است بدانید، میپردازیم.
تبلیغات کلیکی شامل انواع مختلف PPC، CPM، CPA و غیره است. در تبلیغات کلیکی شما مطابق با بودجه خود، مقدار کل مبلغی که برای تبلیغات خود در نظر دارید را میپردازید و تبلیغ شما به مخاطبان هدفتان نمایش داده میشود و به ازای هر کلیک، هزینه آن از مبلغ کلی برداشته میشود. در صورتی که بتوانید تبلیغات کلیکی قوی و با هدف مشخص ایجاد کنید و به درستی کاربر رو به سایتتون هدایت کنید، میتوانید بازگشت سرمایه یا ROI عظیمی را انتظار داشته باشید. در ادامه به بررسی نوع بسیار موثر و محبوب تبلیغات کلیکی، تبلیغات از نوع PPC میپردازیم.
PPC مخفف Pay-Per-Click و به معنی پرداخت هزینه به ازای هر کلیک است. نمایش تبلیغات از نوع پرداخت به ازای هر کلیک در صفحات نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ رایج است. در این نوع از تبلیغات کلیکی، زمانی که مخاطب بر روی تبلیغ شما کلیک کند، هزینه آن از شما کسر میشود، از این رو تبلیغات به صرفه و موثری است.
خیلی از افراد CPC و PPC را یکسان میدانند؛ اما لازم است بدانید که، PPC و CPC از نظر فنی یکسان نیستند. PPC به سبکی از بازاریابی اشاره دارد که شامل پرداخت هزینه برای کلیک روی تبلیغات میشود و CPC به مقدار پولی اشاره دارد که با یک کلیک روی تبلیغ خود پرداخت میکنید.
پلتفرمهای بسیاری برای تبلیغات کلیکی و تبلیغات PPC وجود دارد که برای بررسی آنها، بهترین روش، نگاه دقیق به پتانسیل بازگشت سرمایه در هر پلتفرم است. تبلیغات گوگل ادز (که قبلا گوگل ادوردز شناخته میشد) یکی از پلتفرمهای تبلیغات کلیکی است. گوگل ادز به دلیل استفاده آسان و مهمتر از همه، نمایش تبلیغات بر روی بسترهای با ترافیک بالا، بسیار موثر و همچنین محبوبترین پلتفرم تبلیغاتی است.
به طور متوسط، گوگل در هر ثانیه بیش از ۹۰۰۰۰ عبارت جستجو شده را پردازش میکند، در نتیجه فرصتهای زیادی برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد و مخاطب مورد نظر شما را وادار به کلیک کردن میکند، پس دور از انتظار نیست که کلمات کلیدی در این پلتفرم بسیار رقابتی باشند.
به طور کلی، تبلیغات کلیکی گوگل ادز در بالا، پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشوند. تبلیغات کلیکی گوگل زمانی موفق خواهد بود که در هنگام راهاندازی کمپین، موارد اصولی رعایت شوند.
اکنون که با تبلیغات PPC آشنا شدید، مواردی که لازم است برای داشتن کمپین موثر انجام دهید را باهم بررسی کنیم.
در ابتدا، باید پارامترهای تبلیغات خود را مشخص و تنظیم کنید تا تبلیغات خود را از خطر بی هدف و بی اثر شدن دور نگهدارید. شما باید کمپینهای تبلیغاتی خود را در چارچوب اهداف نهایی کسبوکارتان راهاندازی کنید؛ در نتیجه به این فکر کنید که میخواهید با تبلیغات خود به چه هدفی برسید و برای رسیدن به این اهداف چقدر مایلید هزینه کنید.
در راهاندازی تبلیغاتتان باید چند موضوع را در نظر بگیرید:
اهداف کمپین میتواند مبلغی که میخواهید برای تبلیغاتتان هزینه کنید را مشخص کند، پس لازم است که در انتخاب اهدافتان دقت کنید و واقعبینانه این کار را انجام دهید. در ادامه به برخی از اهدافی که میتوانید برای کمپین خود داشته باشید و نحوه اندازهگیری موفقیت کمپین خود میپردازیم.
یکی از اهداف تبلیغات PPC میتواند آگاهی از برند باشد. آگاهی از برند، میزان آشنایی مخاطبان هدفتان با کسبوکار شما است. تبلیغات نمایشی گزینه ایدهآلی برای هدف افزایش آگاهی از برند است و میتوانید موفقیت کمپین خود را با این هدف، از طریق تعامل اجتماعی، نظرسنجیها و ترافیک مستقیم اندازهگیری کنید.
اگر در حال ارائه یک پیشنهاد، تخفیف محصول یا خدمات و یا اجرای مسابقه با زمان محدود هستید، راهاندازی تبلیغات PPC پیشنهاد عالی برای شما است و برای اندازهگیری میزان موفقیت کمپین خود، میتوانید لندینگ پیج یا یک کد اختصاصی ایجاد کنید تا بدانید کدام کاربران از طریق تبلیغات شما آمدهاند.
یکی اهداف تبلیغات کلیکی میتواند افزایش فروش باشد و میتوانید میزان موفقیت خود را از طریق نرمافزار CRM یا گزارشات اندازهگیری کنید.
اگر محتوای با کیفیت در وبسایت خود دارید، افزایش ترافیک وبسایت یک هدف عالی است. اگر قصد دارید هزینه کنید تا افراد از سایت شما بازدید کنند، لازم است اطمینان داشته باشید که محتوای وبسایتتان پتانسیل جذب مخاطب را دارد.
برای راهاندازی تبلیغات موثر باید مجموعهای از کلمات کلیدی را برای هدف خود تهیه کنید، به این ترتیب، موتورهای جستجو میدانند چه زمانی و در کجا تبلیغات شما را نمایش دهند. طبق قاعده کلی برای هر کمپین تبلیغاتی باید یک تا پنج کلمه کلیدی کاملا مرتبط انتخاب کنید که امتیاز کیفیت صفحه شما به این کلمات بستگی دارد. در صورتی که کلمات کلیدی برای تبلیغات کلیکی مورد نظر شما خارج از یک موضوع باشند، باید گروه تبلیغاتی جداگانه برای آنها ایجاد کنید.
گوگل آنالیتیکس، ابزاری رایگان است که بینشهایی در مورد نحوه عملکرد وبسایت شما، نحوه تعامل کاربران با صفحات و محتوای درون آنها به شما ارائه میدهد. شما میتوانید از Google Analytics نیز برای بررسی کمپینهای تبلیغاتی خود، از جمله تبلیغات PPC و فراتر از آن استفاده کنید، به صورت کلی، لینک کردن گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز برای بررسی روند کمپینهای تبلیغاتی شما بسیار مفید است.
PPC به معنای پرداخت به ازای هر کلیک و نوعی از تبلیغات کلیکی است. در این نوع از تبلیغات، مخاطب بر روی تبلیغات شما کلیک میکند و شما هزینهی آن کلیک را پرداخت میکنید. تبلیغات PPC در موتورهای جستجوی مختلفی مانند گوگل، بینگ و یاهو نمایش داده میشود و مانند دیگر تبلیغات دیجیتالی، با هدف نهایی بازاریابی موتورهای جستجو است.
بهترین پلتفرم برای راهاندازی تبلیغات PPC، گوگل ادز است؛ زیرا کار کردن با این پلتفرم بسیار ساده و دارای ترافیک بالا است. شما میتوانید تبلیغات موثر و پربازدهای را از طریق گوگل ادز داشته باشید.
برتینا، ارائهدهنده خدمات گوگل ادز و تنها پارتنر رسمی گوگل در ایران است. شما میتواند از طریق تیکت و تماس تلفنی با مشاوران برتینا ارتباط برقرار کنید و کمپین پربازده با کمترین هزینه برای کسبوکار خود راهاندازی کنید.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز / 5. تعداد نظرات :
اولین نظر را شما ثبت کنید!