سئو سایت های تک صفحه ای چگونه است؟
نوامبر 11, 2019
بررسی تأثیر امنیت سایت بر روی سئو
نوامبر 23, 2019

معرفی 5 دلیل برای عدم موفقیت کمپین های لینک سازی

لینک سازی

لینک سازی یا link building که در میان وب مسترها و سئوکارها با عنوان ساخت بک لینک هم شناخته می شود یکی از پارامترهای سئو می باشد و با توجه به اهمیت لینک ها از دید ربات های گوگل، در صورتیکه پروسه آن به صورت اصولی انجام شود، می تواند برای بهبود سئوی سایت مفید واقع شود و در نهایت به فرایند مارکتینگ یک کسب و کار کمک کند.

به عبارت دیگر لینک سازی در حقیقت تنها نقش پشتیبانی را اجرا کرده و به تنهایی بدون هیچ برنامه یا پلنی نتیجه ی ایده آلی به دنبال نخواهد داشت. لینک سازی بدون هیچ استراتژی همچون داشتن یک بازیگر خوب بدون فیلمنامه است در نهایت تقریبا بدون هیچ سود و نتیجه ی مثبتی تنها زمان و هزینه بسیار بالایی را صرف این کار کرده اید.

احتمالاً شما هم با این مشکل مواجه شده اید که لینک هایی که برای سایت خود در قالب کمپین های لینک سازی ایجاد کرده اید تاثیر مثبتی بر روی رتبه و سئوی سایت شما نداشته اند و به دنبال راه چاره ای برای رفع آن می باشید.

در ادامه پنج دلیلی که منجر به عدم موفقیت پروژه ی لینک بیلدینگ شما شده است را بررسی میکنیم.

1 – نداشتن استراتژی مشخص

همانطور که در مقدمه ی این مقاله گفته شد، تنها زمانی از لینک سازی نتیجه ی مطلوبی دریافت میکنید که بخشی از یک استراتژی مارکتینگ بزرگ باشد.

غالبا کاربران به اشتباه قبل از داشتن هرگونه استراتژی مشخصی برای مارکتینگ تمایل دارند در ابتدای کار برای سایت خود لینک سازی انجام دهند. خب این رویکرد در عمل اشتباه است. به چه دلیل؟ به این دلیل که حتی اگر با برترین سایت ها در صنعتی مشخص لینک سازی انجام شود، چنانچه این بک لینک ها دارای انکور تکست های هدفمندی نبوده و یا به صفحاتی که بهینه نیستند هدایت شود، خب نتیجه ی آن قطعا افزایش ترافیک نخواهد بود. حتی اگر ترافیک سایت را به حد خیلی کمی هم افزایش دهد، تصور کنید اگر از رویکردی متمرکزتر استفاده میشد، چقدر بیشتر میتوانست پروسه ی لینک سازی منجر به افزایش رتبه و در نهایت جذب بیشتر مشتری گردد. 

به صورت خلاصه اقداماتی که قبل از لینک سازی باید انجام دهید به شرح زیر می باشند:

  • تحلیل مخاطبان هدف
  • جستجوی کلیدواژه
  • استفاده از انکرتکست های هدفمند و مناسب
  • انتشار محتوای سئو شده

و سپس لینک می سازید.

در انتها باید بگویم افزایش ترافیک سایت قطعا هدف نهایی هیچ کسب و کاری نیست بلکه تبدیل ترافیک به مشتری هدف تمامی کسب و کارها می باشد. به همین دلیل 81 درصد از مارکترها بر این باورند که داشتن یک استراتژی مکتوب سبب میشود تا خود و تیمشان بر روی اهدافشان تمرکز کرده و ساده تر تشخیص دهند که چه نوع محتوایی را باید توسعه دهند.

مطلب مرتبط  پست مهمان چیست و چه تأثیری بر روی سئو سایت دارد؟

2 – هدف گذاری اشتباه سایت ها

بک لینک با کیفیت چیست؟ تمام مواردی که کیفیت یک بک لینک را مشخص میکند به شرح زیر است:

  • ارتباط
  • متریک ها(ترافیک، اعتبار)
  • پروفایل بک لینک
  • و …

اگرچه در این مبحث هیچ فاکتور صحیح و غلطی وجود ندارد با این حال بیشتر مارکترها بر این باور هستند که ارزش مرتبط بودن بک لینک بیشتر از اعتبار سایت مبدا است. در عمل این جمله بدان معناست که خیلی از بازاریابان ترجیح میدهند یک لینک از سایت هایی با اعتبار متوسط در صنعت خود دریافت نمایند به جای آن که یک لینک از یک سایت با اعتبار بالا گرفته که هیچ ارتباطی با حوزه ی کاری آن ها نداشته باشد.

ولی تمام کیفیت بک لینک ها به مرتبط بودن خلاصه نمیشود. اگر میخواهید رتبه بندی خود را ارتقا دهید، کمپین های لینک بیلدینگ شما باید متمرکز بر سایت هایی باشند که ترافیک و اعتبار بالاتری نسبت به سایت خود شما داشته باشند. لینک سازی یک استراتژی طولانی مدت است ولی تمرکز بر روی سایت های قوی تر برای لینک سازی سریع تر نتیجه میدهد.

در انتها باید بگویم، حتما از سایت هایی معتبر بک لینک بگیرید. چک کردن پروفایل بک لینک اهمیت خیلی بالایی دارد. قطعا هیچ کس نمیخواهد زمان خود را بر روی سایتی هدر دهد که ممکن است با تغییر بعدی الگوریتم گوگل دچار افت شود.

در حقیقت پروفایل بک لینک خوب باید مشابه با تصویر زیر باشد.

پروفایل بک لینک

چنانچه سایتی لینک های زیادی با کیفیت پایین از انجمن ها، PBN ، دایرکتوری ها و موارد این چنینی دریافت کرده است. بنابراین احتمالا دریافت بک لینک از آن ها هوشمندانه به نظر نمی رسد.

اگر به طور کلی این سه معیار را رعایت نکنید، می تواند این به تنهایی دلیل این باشد که رشد رتبه بندی شما کند پیش می رود.

3 – محتوایی که به آن لینک داده اید ارزش کافی ندارد

کسب و کارهای کوچک غالبا بیشترین مشکلی که در پروسه ی لینک سازی با آن مواجه میشوند کمبود محتوای مناسب و با کیفیت است.

منظور محتوایی است که ارزش لینک دادن به آن وجود داشته باشد. این محتوا میتواند راهنما، لیست منبع، پست های بحث برانگیز و غیره باشد. نوع محتوا خیلی مهم نیست خوب بودن محتوا در هر نوعی حائز اهمیت است.

مطلب مرتبط  بررسی تأثیر نشانه گذاری اسکیما بر روی رتبه سایت

آیا فکر می کنید با یک پست متوسط 1000 کلمه ای می توانید در بالای صفحه اول با یک کلمه کلیدی رقابتی قرار بگیرید؟ خیلی بعید است. حتی اگر با کلی لینک سازی موفق شوید به یکی از سه رتبه بالایی صفحه ی اول برسید، باز هم مدت طولانی در آن جایگاه باقی نخواهید ماند.

به این دلیل که لینک تنها فاکتوری نیست که گوگل به آن توجه می کند. نرخ پرش پست شما چقدر است؟ مخاطبان چقدر زمان صرف خواندن مطالب شما میکنند؟ آیا بیشتر افرادی که بر روی سایت شما کلیک میکنند بر روی نتایج دیگر نیز کلیک میکنند؟

هدف گوگل ارائه بهترین مطلب مطابق با عبارت جستجو شده به کاربران است. چنانچه محتوای شما پاسخ عبارت جستجو شده توسط کاربر را ندهد، گوگل رتبه ی شما را کاهش داده و به محتوایی که تعامل بیشتری دریافت میکند رتبه بالاتری میدهد.

4 – عدم توجه به سئو داخلی سایت

همانطور که گفته شد، لینک ها تنها یکی از فاکتورهای رتبه بندی هستند. در حقیقت بک لینک یکی از 200 فاکتور رتبه بندی محسوب می گردد.

سئو داخلی به این دلیل که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی رتبه بندی تاثیر می گذارد، اهمیت بالایی دارد.

  • درک گوگل از ماهیت صفحه و سایت

اگر هر راهنمای سئو داخلی را بررسی کنید متوجه میشوید که در تمام آن ها به اهمیت بالای بهینه سازی عنوان ها، توضیحات متا، زیرعنوان ها و تصاویر اشاره شده است. دلیل آن هم این است که الگوریتم جستجوی گوگل از بررسی این موارد متوجه ماهیت و هدف صفحه یا سایت طراحی شده میگردد.

  • تضمین برطرف کردن مشکلات فنی

اگر بارگذاری صفحه خیلی طول بکشد و یا به صفحه اشتباهی ریدایرکت شود، چه اتفاقی می افتد؟ مشخص است، مردم سایت را می بندند و به در جایی دیگر به دنبال پاسخ خود می گردند. اگر تعدادی زیادی این کار را انجام دهند گوگل تصور میکند که محتوای شما ارزشمند نیست و طبیعتا این تصور گوگل تاثیر مثبتی بر روی رتبه بندی شما نخواهد داشت.

  • افزایش رتبه بندی به صورت غیر مستقیم

عنوان و توضیحات متا به شما کمک میکند تا CTR بالایی کسب کنید. از طرفی محتوای بهینه سبب میشود تا کاربران به سادگی پاسخ سوالات خود را در صفحه یا سایت شما پیدا کنند. هنگامی عنواین و متای توضیحات خوب و در کنار آن محتوای با کیفیت داشته باشید در حقیقت سیگنال قوی با این عنوان برای گوگل ارسال میکنید که صفحه ی شما واقعا خوب است و لیاقت نمایش زیاد و دریافت ترافیک بالا را دارد.

مطلب مرتبط  تگ Alt یا متن جایگزین تصویر چیست و چه تأثیری بر روی سئو دارد؟

به همین دلیل در کنار بهینه سازی کلیدواژه ها، باید از اسنیپت خوب که احتمال تعامل بالایی داشته باشد نیز استفاده کنید.

5 – پاسخ ندادن به هدف جستجو

اگر به ظاهر همه چیز را به درستی انجام می دهید (سئو خوب، محتوای با کیفیت ، دریافت لینک از سایت های معتبر ) اما هنوز جزئی از 5 لینک ابتدایی صفحه ی اول گوگل نیستید و یا در صفحه ی دوم گوگل گیر کرده اید، احتمال مشکل این است که هدف جستجو را اشتباه گرفته اید.

البته این مورد نیز خیلی مشابه با نکته ی قبلی است که بالاتر گفته شد. رتبه بندی شما کاهش پیدا کرده و یا به سادگی در یک جایگاه باقی میمانید و هیچ وقت رتبه شما بهبود نخواهد داشت. دلیل آن هم این است که کاربران از محتوای شما رضایت ندارند.

به عنوان مثال ممکن است که شما برای یک کلیدواژه خاص که نام یک محصول شما می باشد، مطلبی به صورت مقاله منتشر کرده اید در حالی که هدف کاربران از جستجوی این عبارت، پیدا کردن سایتی برای خرید آن محصول به صورت آنلاین است.

به هر میزان که برای این صفحه از سایت خود لینک سازی کنید و سایر فاکتورهای سئو مانند محتوای خوب، سرعت مناسب و.. را رعایت کنید، تا زمانی که کاربر از ورود به سایت شما رضایت کافی را نداشته باشد، بنابراین رتبه شما تغییر بهبود نخواهد یافت.

پس قبل از اینکه محتوایی را بر روی سایت قرار دهید حتما کلیدواژه های هدف خود را بررسی کرده و از هدف کاربران از جستجوی آن ها اطمینان حاصل نمایید.

منبع : seoblog

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز / 5. تعداد نظرات :

The following two tabs change content below.

شبنم قرشی

Google Ads Administrator & Content Development Specialist at Bertina

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *