وبلاگ برتینا

بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند
بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند – Mobile Optimization
دی ۲۰, ۱۳۹۶
لینک کردن Adwords و Analytics
مزایای لینک کردن Google Adwords و Google Analytics
دی ۲۳, ۱۳۹۶

بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) از نظر سئو

سیستم مدیریت محتوا

بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) از نظر سئو

سیستم مدیریت محتواامروزه با پیشرفت دنیای طراحی وب سایت، برای راحتی کاربران این حوزه، سیستم های مدیریت محتوا یا CMSهای متعددی منتشر شده و توسعه یافته است. استفاده از CMSها (Content management system) تا حد زیادی سبب شده است که به راحتی و بدون داشتن اطلاعات کدنویسی و طراحی بتوان یک سایت با کیفیت مناسب راه اندازی کرد. در واقع هدف از گسترش هر سیستم  مدیریت محتوا ، سهولت کاربران این حوزه و در دسترس قرارگرفتن آن برای همه می باشد. یک CMS مناسب می بایست استفاده از آن ساده بوده و بتوان به راحتی با استفاده از آن هر سایتی در هر زمینه کاری را راه اندازی کرد. همچنین یک سیستم مدیریت محتوای مناسب باید به نحوی طراحی شده باشد که تولید محتوا و مدیریت آن بدون نیاز به دانش کدنویسی انجام شود. سازگاری با شبکه های اجتماعی فاکتور دیگری است که برای انتخاب یک CMS باید بدان توجه کرد. اما در صورتیکه به پیشرفت کسب و کار آنلاین خود اهمیت می دهید و قصد دارید با استفاده از CMSها سایت خود را راه اندازی کنید، سازگاری CMS با الگوریتم های موتورهای جستجو و رعایت قواعد مدنظر موتورهای جستجو در زمینه سئوی داخلی سایت ، اصلی ترین فاکتوری است که برای انتخاب CMS باید مدنظر قرار داد. می توان گفت که بیش از 100 سیستم مدیریت محتوا یا CMS در میان طراحان وب مورد استفاده قرار می گیرد اما شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که کدامیک از این CMSها مناسب تر هستند و کدامیک از این گزینه ها از نظر سئو دارای کیفیت بهتری هستند. پاسخ این سوال موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

1- تکست پترن (Textpattern)

تکست پترن در سال 2003 به فعالان دنیای وب معرفی شد و در طول این مدت بروزرسانی های عمده ای داشته است. آخرین نسخه آن در سپتامبر 2016 منتشر شد و می توان گفت که این نسخه یکی از بهترین CMSهای در دسترس می باشد. قابلیت ویژه این سیستم ، انعطاف پذیری مناسب آن و رابط کاربری ساده اش می باشد. دیگر مزیتش این موضوع است که نمی توان هر افزونه ای را در آن آپلود و نصب کرد و تنها افزونه های موجود در منبع تکست پترن را می توان دانلود و نصب و استفاده کرد که این محدودیت سبب افزایش پایداری و امنیت آن شده است.

این سیستم مدیریت محتوا علاوه بر برخورداری از قابلیت user-friendly ، در زمینه رعایت قواعد سئو در ساختار خود نیز دارای کیفیت مناسبی می باشد و این قابلیت را دارا می باشد که بدون نیاز به نصب هرگونه افزونه ای برای سئو، به بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو اقدام کرد و در صورتیکه تمایل به تقویت بیشتر سئوی سایت داشته باشید می توانید از افزونه های آن مانند meta tag plugin  – contact forms  و site map plugin استفاده کنید.

2- DOTCMS

یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا منبع باز (open-source) پلتفرم DOTCMS می باشد که با انتشار آخرین نسخه خود تغییرات مناسبی در آن ایجاد شده است. ویژگی برجسته این سیستم، استفاده توسعه دهندگان آن از نظرات و درخواست های کاربران برای انتشار نسخه های جدید می باشد. در واقع توسعه دهندگان آن با استفاده از درخواست های کاربران ، هر نسخه از این پلت فرم را با تقویت های عمده ای عرضه می کنند.

این سیستم مدیریت محتوا ماند دیگر موارد نیز دارای قابلیت ریموت زدن می باشد و برای استفاده از آن نیاز نیست که تنها از یک رایانه استفاده کرد.

شناخته شده ترین ابزار سئو برای DOTCMS ابزار Raven SEO Tools می باشد که از طریق آن می توان هر سایتی را برای موتورهای جستجو به صورت کاملأ قوی بهینه کرد.

3- پرستاشاپ (PrestaShop)

پرستاشاپ در سال 2007 اولین نسخه خود را منتشر کرد و به سرعت به یکی از محبوبترین CMSها در زمینه تجارت الکترونیک و ecommerce تبدیل شد. این سیستم دارای ساختار قدرتمندی برای سئوی سایت می باشد که با استفاده از آن می توانید برای هر محصول فروشگاه خود یک تگ عنوان ، تگ توضیحات و همچنین آدرس URL بهینه انتخاب کنید. افزونه های رایگان و مناسبی برای این گزینه منتشر شده است. انتشار ابزارهای کاربردی برای ایمیل مارکتینگ و بازاریابی آنلاین و همچنین امکان افزودن لینک شبکه های اجتماعی به صفحه هر محصول از دیگر مزیت های این سیستم می باشد که می تواند برای سئوی سایت شما بسیار مفید باشد.

4- مجنتو (Magento)

مجنتو دیگر CMSمحبوب و قدرتمند در زمینه تجارت الکترونیک و ecommerce می باشد که بسرعت رشد خود را در بازار CMSها آغاز کرد. انعطاف بالای آن ، کاربرد مناسب در زمینه مارکتینگ ، قابلیت استفاده از بیش از 50 درگاه بانکی بر روی سایت از مزیت های آن است. سه نسخه از این پلت فرم منتشر ششده است :

  • Community Edition : مناسب برای کسب و کارهای کوچک با تجربه کم در زمینه طراحی وب
  • Enterprise Edition : دارای پشتیبانی فنی برای کسب و کارهای بزرگ
  • Enterprise Cloud Edition : برخورداری از قابلیت های Enterprise Edition به همراه امکان ریموت زدن

مجنتو نیز دارای مزایای پرستاشاپ در زمینه سئو بوده و همچنین دارای هسته بسیار مقید به قواعد سئوی داخلی موتورهای جستجو می باشد.

از پلاگین های مجنتو در مورد سئو می توان MageWorx SEO Suite –  Mirasvit Advanced SEO Suite – Manadev Layered Navigation SEO و Aheadworks Ultimate SEO Suite را نام ببرد.

5- بلاگر (BLOGGER)

این CMS در سال 1999 توسط Pyra Labs منتشر یافت و توسعه داده شد و در سال 2003 توسط کمپانی گوگل خریداری و تاکنون بروزرسانی های متنوع با قابلیت های جذابی توسط گوگل منتشر شده است.

بلاگر همانگونه که از نام آن مشخص است، بنظر می رسد محیطی برای راه اندازی یک وبلاگ باشد اما می توان گفت که قابلیت های متنوع آن در حدی است که بتوان با استفاده از آن کسب و کارهای کوچک نیز در دنیای وب فعالیت خود را انجام دهند.

بلاگر همچنین این قابلیت را دارد که فضای وبلاگی دیگر cmsها را نیز برعهده بگیرد. بنابراین اگر از دیگر سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید و به دنبال محیط وبلاگی برای افزودن به سایت خود هستید، این گزینه را به شما پیشنهاد می کنیم. در واقع با استفاده از آن می توانید وبلاگ خود را بدون نیاز به نصب افزونه های متعدد راه اندازی کنید. از دیگر قابلیت ویژه بلاگر می توان به سازگاری بالای آن با محیط گوگل آنالیتیکس و پشتیبانی از ویژگی های منحصربفرد آن اشاره کرد.

با توجه به اینکه این سیستم توسط گوگل توسعه داده شده است، از نظر همخوانی با موتورهای جستجو و قواعد سئوی آنها کیفیت بسیار بالایی دارد و براحتی می توانید با نصب پلاگین های پرکاربرد آن به بهبود سئوی سایت خود بپردازید.

6- جوملا (Joomla)

جوملا یکی از 3 سیستم مدیریت محتوای محبوب در دنیاست که فعالیت خود را از سال 2005 آغاز کرد. امروزه بسیاری از شرکت های هاستینگ قابلیت نصب این سیستم بر روی فضاهای میزبانی وب خود را به عنوان یک برتری نسبت به رقبای خود عنوان می کنند.

استفاده از این سیستم در میان تجارت های آنلاین کوچک و متوسط تا حد زیادی توسعه یافته است.

افزونه محبوب جوملا در زمینه سئو افزونه Sh404SEF می باشد که مباحث بهینه سازی آدرس URL ، مدیریت ریدایرکت کردن ، مدیریت خطای 404 ، لینک دهی به شبکه های اجتماعی ، حذف محتوا و URL مشابه را انجام می دهد.

7- دروپال (Drupal)

دروپال را می توان یکی از قدیمی ترین و در عین حال پایدارترین سیستم های مدیریت محتوا نامید. دروپال در سال 2000 وارد عرصه فعالیت در این زمینه شد و در آغاز کار بسیاری از CMSهای قدیمی آن دوره به شدت شروع به مخالفت با آن کردند اما اهمیت دادن دروپال به خواسته های کاربران و توسعه یافتن مناسب آن سبب شد رقبای قدیمی پس از مدتی از عرصه رقابت کنار بکشند.

در مقایسه با دیگر سیستم ها، دروپال قابلیت این را دارد که برای کسب و کارهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار گیرد و براحتی بیش از هزاران صفحه را می توان با آن راه اندازی و مدیریت کرد. برخلاف رقبای مشهور خود، استفاده از دروپال نیاز به اندکی تجربه و دانش فنی جهت بهره گیری از تمامی پتانسیل ها و قابلیت های آن دارد و چنانچه در این زمینه مهارتی داشته باشید ، خروجی دروپال را میتوان سایتی کامل و بسیار حرفه ای قلمداد کرد. متأسفانه نسبت به دیگر سیتمهای مدیریت محتوا، وب مسترهای اندکی از این CMS استفاده می کنند و توسعه دهندگان آن عملکرد مناسبی در معرفی آن به فعالان حوزه وب نداشته اند..بیش از 2000 تم و قالب متنوع به همراه بیش از 26000 افزونه کاربردی برای این CMS تولید و معرفی شده است.

8- وردپرس (WordPress)

بدون شک می توان گفت محبوبترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس می باشد. از مهمترین قابلیت این CMS می توان به رایگان و در دسترس بودن آن برای همه افراد اشاره کرد. اگرچه دروپال در مقایسه با وردپرس در زمینه سئو بهتر عمل کرده است اما سهولت استفاده از وردپرس سبب گستردگی بیشتر و نادیده گرفتن برخی از ضعف های آن شده است. در واقع اگر بخواهیم بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر سهولت استفاده را معرفی کنیم یقینأ باید به وردپرس اشاره کنیم.

وردپرس در سال 2003 فعالیت خود را به صورت یک سایت وبلاگی آغاز کرد و به سرعت به سمت یک CMS توسعه داده شد و در سال 2009 به عنوان محبوبترین سیستم مدیریت محتوا معرفی شد. باید گفت که سهولت استفاده از وردپرس و نصب و راه اندازی ساده و سریع آن الگوی بسیاری از سیستم های مدیریت محتوای دیگر قرار گرفت.

وردپرس در مقابسه با دروپال و جوملا، نیاز کمتری به دانش فنی در زمینه توسعه وب و کدنویسی دارد و این مزیت برای بسیاری از فعالان این حوزه به عنوان یک فاکتور مهم در انتخاب وردپرس شناخته شده است. اگرچه بسیاری از توسعه دهندگان وب نیز با وجود اینکه دانش کافی در زمینه کدنویسی دارند کماکان از وردپرس استفاده می کنند زیرا قابلیت های این سیستم مدیریت محتوا به صورتی است که به سادگی می توان هرگونه تغییر در آن ایجاد کرد.

در میان 10000 سایت برتر از نظر رنکینگ الکسا ، درصد بسیاری از وردپرس استفاده می کنند و دروپال در رده دوم قرار دارد.

مانند جوملا، وردپرس نیز برای بهینه سازی و سئوی سایت دارای افزونه های متعدد و مفیدی است اما درصد سازگاری این پلاگین ها با قالب های وردپرس نسبت به جوملا و دروپال بیشتر است.

5 افزونه مهم و پرکاربرد وردپرس در زمینه سدو می توان به این موارد اشاره کرد : Yoast SEO – SEMrush – Open Site Explorer – LinkPatrol و SEOquake

 

The following two tabs change content below.

پوریا فرجی

Webmaster & Digital Marketing Specialist at Bertina