پس از امتناع مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک از برچسب گذاری مطالب دونالد ترامپ در ارتباط با اعتراضات مردمی در پی مرگ جرج فلوید، موجی از اعتراضات بسیار گسترده علیه این شبکه اجتماعی ایجاد شد. شروع کننده این موج کارکنان خود فیسبوک بوده و پس از آن با کمپین StopHateforProfit# همراه شده است و تا کنون بیش از 120 شرکت به این کمپین پیوسته اند.
کمپین مذکور با دقت بسیار زیاد منبع اصلی این شبکه اجتماعی یعنی تبلیغات را مورد هدف قرار داده و شرکت ها با پیوستن به این کمپین، تبلیغات خود در فیسبوک را متوقف کرده که ضرر هنگفتی به این شبکه اجتماعی وارد کنند. این اقدام به حدی منجر به ضرر فیسبوک شده که مارک زاکربرگ در برابر فشار این تحریم تسلیم شده و اعلام کرده است از این پس مطالب منتشر شده توسط سیاستمداران در صورتی که نقض کننده قوانین باشند را برچسب گذاری خواهد کرد ولی از آن جایی که پست سیاستمداران را از نظر خبری حائز اهمیت دانسته اقدام به حذف آن ها نخواهد کرد.
اگر چه فیسبوک به صراحت عقب نشینی خود از سیاست های اولیه را اعلام کرده است با این حال کمپین StopHateforProfit# همچنان ادامه داشته به حدی که به گفته business insider این کمپین منجر به سقوط 8 درصدی ارزش سهام فیسبوک و ضرر 7 میلیارد دلاری مارک زاکربرگ شده است. از شرکت هایی که به این کمپین پیوسته اند میتوان یونیلیور، فیسبوک، کوکاکولا، واریزن، هوندا و… را نام برد.
شرکت Coca-Cola نیز هفته گذشته با متوقف کردن تمامی تبلیغاتش در شبکه های اجتماعی به این کمپین پیوست. در این باره جیمز کوینسی (مدیر عامل کوکاکولا) گفته است:
در جهان و همچنین در شبکه های اجتماعی هیچ جایی برای نژاد پرستی نیست. بنابراین شرکت کوکاکولا به مدت 30 روز تمامی تبلیغات خود در شبکه های اجتماعی را متوقف کرده تا سیاست های تبلیغاتی خود را ارزیابی و در صورت نیاز در ارتباط با آن تجدید نظر کنیم. همچنین از شبکه های اجتماعی نیز پاسخگویی و شفافیت بیشتری انتظار داریم.
از آن جایی که تقریبا 100 درصد از درآمد فیسبوک از تبلیغات بوده به طوری که در سه ماهه اول سال 2020، درآمد فیسبوک از تبلیغات 17.4 میلیارد دلار اعلام شده، ادامه این کمپین و ملحق شدن شرکت های دیگر به آن، قطعا این شبکه اجتماعی را متحمل خسارت بسیار زیادی می کند.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز / 5. تعداد نظرات :
اولین نظر را شما ثبت کنید!