وبلاگ برتینا

google analytics
سوالات متداول درباره Google Analytics
دی ۱۳, ۱۳۹۶
تگ تایتل یا تگ عنوان (Title Tag) و نقش آن در سئو
دی ۱۸, ۱۳۹۶

بررسی مهمترین فاکتورهای سئو در سال 2018

فاکتورهای سئو در سال 2018

بررسی مهمترین فاکتورهای سئو در سال 2018

فاکتورهای سئوبا آغاز سال 2018 این سوال پیش می آید که قرار است چه چیز جدیدی در مبحث SEO ارائه شود؟ کدامیک از فاکتورهای سئو در سال 2018 دچار تغییر و یا بروزرسانی خواهند شد؟ فاکتورهای سئو دائمأ در حال بروزرسانی هستند و بنابراین صاحبان کسب و کارها و وبمسترهایی که به نمایش سایت خود در بالاترین رتبه نتایج جستجه اهمیت می دهند دائمأ می بایست این تغییرات و بروزرسانی های فاکتورهای سئو را دنبال کنند. در این مقاله به طور خلاصه مهمترین تغییراتی را که در این زمینه روی داده است، بیان خواهد شد.

الف) اصول SEO همانند گذشته است

موتور جستجوی گوگل بالاترین سهم بازار جستجو را در سال های اخیر داشته است. مأموریت این شرکت تغییری نکرده است و همچنان نتایج جستجوی مرتبط و با کیفیت بالا به کاربران ارائه می دهد. این بدان معنا است که هر استراتژی طولانی مدت SEO باید بر تولید محتوای با کیفیت و مرتبط تمرکز داشته باشد. ترفندهای هوشمندانه شما برای بالا بردن رتبه نباید پایه و اساس استراتژی شما باشد و باید به اصول و فاکتورهای سئو پایبند باشید. در حالی که تمام تغییرات فنی در سال 2018 برای SEO دارای اهمیت است و شما قطعا باید به آن ها توجه داشته باشید، کیفیت تولید محتوا همچنان در میان فاکتورهای سئو و رتبه بندی بیشترین اهمیت را دارا می باشد. برخی الزامات فنی و محتوایی که باید در تولید محتوا حتما مد نظر داشته باشید اینجا آورده شده است :

  • صفحه به سرعت بارگذاری شود (در عرض دو ثانیه ایده آل است)
  • صفحه برای کاربران تلفن همراه بهینه شده باشد.
  • برای توصیف محتوای صفحه از یک متا تگ استفاده کنید.
  • برای لینک های خروجی دقت کنید که خوانندگان را به صفحات با کیفیت بالا هدایت کنید.
  • سعی کنید هیچ خطایی در املا و دستور زبان وجود نداشته باشد.
  • عنوان و 100 کلمه اول موضوع صفحه و محتوا را مشخض می کند.
  • وب سایت شما باید راهنمایی های گوگل برای مدیران وب را رعایت کند.

ب) جستجوی صوتی همه چیز را تغییر خواهد داد

یکی از هیجان انگیزترین تحولات جدید افزودن امکان جستجوی صوتی است. نکته مهم در تولید محتوا برای نتایج جستجوی صوتی این است که مشخص و گویا بنویسید و کلمات را با صدای بلند بخوانید سعی کنید کلمات را با تلفظ صحیح ادا کنید.

دقیقا نمی توان گفت که چه تعداد از افراد از جستجوی صوتی استفاده می کنند. اکثر مردم در حال حاضر از جستجوی صوتی به عنوان روش اصلی(اولیه) برای کارهای خود استفاده نمی کنند. با این حال موتورهای جستجوی صوتی بهینه شده اند و در حال حاضر این کار را انجام می دهند. از آنجایی که موتورهای جستجو برای نتایج صوتی بهینه شده اند، همه جستجو ها به دلیل قابلیت جستجوی صوتی در حال تغییر هستند.

مطلب مرتبط  تگ canonical چیست و چه تأثیری بر روی سئوی سایت دارد؟

بهینه سازی این بخش به ترکیبی از تکنیک های قدیمی و تکنیک های جدید SEO نیاز دارد. یکی از این نکات برجسته با صدای بلند و واضح گفتن موضوع مد نظر است. این قابلیتی است که طبق گفته Google’s Gary iliyes در اوایل سال 2018 یک نسخه از آن رونمایی خواهد شد.

در این زمینه خوانا بودن متن بسیار مهم است. اگر متن ها به خوبی نوشته نشده باشند گوش دادن به آن ها خیلی سخت خواهد بود. علاوه بر این موضوع می بایست به نکات جزئی دیگری نیر اهمیت دهیم،  مثلا اینکه باید در گوگل SEO را S-E-O تلفظ کنیم به جای seeoo.

پ) ایندکس شدن ابتدایی در گوشی های هوشمند

با توجه به زمینه فعالیتی که دارید و همچنین پیشرفتی که در زمینه استفاده از گوشی های هوشمند حاصل شده است، بسیاری از کاربران برای جستجو از گوشی های هوشمند خود استفاده می کنند. اگر این نکته را مد نظر داشته اید و سایت خود را  برای نسخه تلفن همراه بهینه کرده اید در سال 2018 مشکلی در این رابطه نخواهید داشت و یکی از مهمترین فاکتورهای سئو در سایت شما رعایت شده است.

اما ایده اصلی در این مورد بسیار ساده است. گوگل ابتدا سایت ها را بر اساس نمایش در گوشی های هوشمند بررسی، ایندکس و رنک دهی می کند و هر بیت از محتوایی که در سایت شما در نسخه تلفن همراه قابل دسترسی نباشد برای رتبه بندی کلی به حساب نمی آید.  هنوز مشخص نیست که این روند چگونه توسعه پیدا خواهد کرد. گوگل مدعی است که این قابلیت را قبلا امتحان کرده است اما معتقد است سایت هایی که هنوز آمادگی ندارند نیز نباید لطمه ببینند. با این وجود سایت شما باید به خوبی و با سرعت بالا در نسخه تلفن همراه بارگذاری شود. اگر اینطور نیست، این موضوع باید اولویت شما برای سئو در سال 2018 باشد.

ت) AMP یا Accelerated Mobile Pages

AMP یکی از جدیدترین فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت ها از دید گوگل می باشد. بهتر است ابتدا در مورد AMP مطالعه داشته باشید تا به اهمیت آن پی ببرید. به طور خلاصه می توان گفت که تکنولوژی AMP سبب افزایش سرعت لود صفحات در گوشی های هوشمند و بهینه سازی داده ها و محتوای سایت برای کاهش مدت زمان بارگذاری صفحات در دیوایس موبایل می شود. این تکنولوژی در سال 2016 منتشر شد و دلیل انتشار آن را می توان پیشرفت روزافزون استفاده از گوشی های هوشمند بیان کرد. گوگل زمان زیادی را صرف توسعه AMP کرده است و آموزش های متنوعی در این زمینه منتشر شده است. بنابراین یکی از برنامه ریزی های شما باید این باشد که صفحات تک پستی را بطور کامل در AMP بازسازی کنید! و در نتیجه آن نسخه های غیر از AMP را کنار بگذارید. بهتر است بدانید که پروژه AMP در بلند مدت اجرا خواهد شد. این انتظار وجود ندارد که همه سایت های عادی همه تغییرات سال 2018 را اعمال کنند اما لازم است از آخرین اخبار AMP مطلع باشید.

مطلب مرتبط  نحوه ی پارک دامنه بدون افت در سئو

ث) داده های ساختار یافته Schema.org 

در کنار AMP، گوگل تلاش زیادی برای درک داده های ساختاریافته سایت ها دارد. با ساختاردهی داده ها و محتوای سایت ها توسط وبمسترها بر اساس داده های ساختار یافته Schema.org ، گوگل سعی در درک بهتر محتوای وب دارد.

ج) دریافت پاسخ مستقیم از گوگل

گوگل به طور مستقیم پاسخ های خود را برای پرسش های شما ارائه می دهد و شما را به وبسایت های مرتبط هدایت می کند. مثلا به جای اینکه فقط لینک یک صفحه مرتبط را به شما نشان دهد، یک Featured snippets را برای شما نمایش می دهد. گاهی اوقات این پاسخ ارائه شده جواب مد نظر کاربر را می دهد اما گاهی نیز با کلیک روی سایت ها به پاسخ می رسد. بطور کلی این استراتژی هوشمندانه برای پاسخ دادن به سوالاتی مثل “چگونه” و “چه چیزی” و تلاش برای تبدیل آنها به Featured snippets slot است.

چ) تجربه کاربری (UX)

گوگل در حال سنجش بهتر تجربه کاربر از طریق موارد زیر است:

  • سهولت دسترسی به سایت شما در چه حد است؟
  • آیا بازدید کنندگان می توانند به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند؟
  • آیا آگهی های مزاحم و pop-up حداقل است؟

برای بهینه سازی UX موارد زیر را مدنظر خود قرار دهید:

  • محتوای بصری جذاب باشد.
  • متناسب بودن قالب و صفحه آرایی سایت با محتوا.
  • متن خوانا و روان باشد (رعایت فونت و فاصله مناسب)
  • هدر مناسب برای پاراگراف ها که مرور متن راحت باشد.
  • تشویق و جذب بازدیدکنندگان برای کلیک کردن (از طرق تماس گرفتن و لینک به صفحات دیگر)
مطلب مرتبط  نقشه سایت XML چیست؟

ح) کسب بک لینک

لینک دادن یکی از عناصر اصلی و مهمترین فاکتورهای سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو است اما اگر لینک خروجی غیرمرتبط با محتوای صفحه باشد تأثیر مثبتی از دید گوگل بر روی رنک سایت نخواهد داشت. در سال های گذشته میتوانستید برای گسترش سایت خود در اینترنت لینک سایت خود را در هر سایتی و با هر موضوعی قرار دهید اما امروزه این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. به جای ساختن لینک بهتر است  محتوای منحصر به فرد تولید کنید و اجازه دهید دیگران راجع به آن موضوع اطلاعات جدید کسب کنند. در این صورت لینک دهی به وبسایت شما پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

خ) تولید و درج ویدئو

گوگل و فیس‌بوک قصد دارند تمرکز خود را بر ویدئوها افزایش دهند بنابراین اگر بودجه و مهارت کافی دارید ویدئو های مناسب تولید کرده و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید. اگر کار شما نوشتن مقاله و ایجاد وبلاگ است سعی کنید ویدئو های مرتبط و مناسب را در متن خود جای دهید. این امر در مورد اینفوگرافی و سایر محتواهای خوب نیز صادق است. مطمئن باشید بازدیدکنندگان و گوگل از این اقدام شما قدردانی خواهند کرد.

د) الگوریتم هوش مصنوعی

تا همین اواخر وب مسترها (مدیران وب) در هنگام تغییر در وبسایت خود، به روز رسانی های مهم گوگل را مورد توجه قرار می دادند. مثلا اگر یک به روز رسانی نشان دهد که سرعت بارگذاری صفحات مهم تر شده است، شما باید این امر را مد نظر قرار دهید. امروزه در الگوریتم موتور جست وجوی گوگل از هوش مصنوعی استفاده می شود که به طور مداوم بهبود می یابد. پس شما باید به فکر  یک به روز رسانی مداوم باشید.

The following two tabs change content below.

پوریا فرجی

Latest posts by پوریا فرجی (see all)

دیدگاه ها بسته شده است