ریمارکتینگ تبلیغ در گوگل چیست؟
تیر ۲۵, ۱۳۹۷
هزینه تبلیغات در گوگل
هزینه تبلیغات در گوگل چقدر است؟
مرداد ۷, ۱۳۹۷

فهرست فعالیت های روزانه برای بهینه سازی تبلیغ کلیکی گوگل

فعالیت های روزانه برای تبلیغ کلیکی گوگلتبلیغ کلیکی گوگل یکی از راه های مفید برای جذب مشتری و افزایش ترافیک هدفمند برای سایت ها و کسب و کارهای آنلاین است. راه اندازی هوشمندانه تبلیغ کلیکی گوگل می تواند استراتژی مناسبی برای افزایش فروش و درآمد کسب و کارهای آنلاین باشد.

نمایش تبلیغ شما در لینک اول گوگل می تواند کلیک های ورودی به سایت را افزایش دهد، یکی از راه های رسیدن به لینک اول گوگل و افزایش تعداد کلیک برای هر تبلیغ ، افزایش هزینه کلیک پیشنهادی به گوگل است اما این راه مستلزم پرداخت هزینه بیشتر برای تبلیغات در گوگل است و با توجه به مباحث اقتصادی در بازاریابی ، ممکن است این افزایش هزینه ها برای شما مقرون به صرفه نباشد و سیاست های تبلیغاتی شما در حوزه گوگل ادوردز را دچار مشکل کند. به این نکته نیز دقت نمایید که افزایش تعداد کلیک های ورودی نمی تواند موفقیت شما را تضمین کند.

پیشنهاد می کنیم بجای افزایش هزینه ها و یا تمرکز بر روی تعداد کلیک های ورودی ، بدنبال راه حلی باشید که سبب افزایش نرخ بازخورد دریافتی با کمترین هزینه ی ممکن شود.

سیستم تبلیغ کلیکی گوگل بسیار رقابتی بوده و برای کسب موفقیت در این رقابت باید بطور مداوم تمامی ابزارهای آن را بررسی و از تمامی قابلیت های مفید آن استفاده کرد. در این مقاله به بررسی روش هایی پرداخته ایم که با انجام مستمر و روزانه ی آنها می توان تبلیغ کلیکی گوگل را در بهینه ترین حالت ممکن راه اندازی و اجرا کرد.


1- بررسی شاخص های عملکرد کلیدی (Key performance indicators (KPIs))

شاخص های عملکرد کلیدی یکی از فاکتورهای مهم برای تعیین میزان اثربخشی کمپین های تبلیغ کلیکی گوگل است.

زمانیکه تبلیغات خود در گوگل را راه اندازی کردید، اندازه گیری میزان عملکرد تبلیغات باید به عنوان مهمترین فعالیت شما تعریف شود.

میزان عملکرد تبلیغات را بر اساس چند شاخص می توان تعیین کرد و این شاخص ها تعیین خواهند کرد که آیا تبلیغات شما هدفمند بوده و یا بودجه خود را هدر داده اید. در ادامه مهمترین آنها را معرفی کرده ایم:

مطلب مرتبط  بررسی روند تکامل گوگل ادوردز از ابتدا تا کنون

– تعداد کلیک ها :

این شاخص تعیین کننده تعداد ورودی ها به سایت شما و تعداد افراد که بر روی تبلیغ شما کلیک کرده اند می باشد. اگرچه تعداد کلیک های ورودی نمی تواند تصویر درستی از میزان بازخورد دریافتی از تبلیغات را برای شما ایجاد کند اما به عنوان یک تیکه از پازل تبلیغ در گوگل، نقش مهمی را ایفا کند.

– نرخ کلیک به نمایش (CTR) :

نرخ کلیک به نمایش (CTR) با تقسیم تعداد کلیک های ورودی بر تعداد نمایش تبلیغ محاسبه می شود و به هر میزان که به عدد 100 نزدیکتر باشد بیانگر وضعیت مناسبتر تبلیغ شما می باشد.

– هزینه کلیک :

این پارامتر مقدار هزینه ای که برای هر ورودی به سایت پرداخت کرده اید را محاسبه می کند. هزینه کلیک یکی از مهمترین موارد برای تعیین به صرفه بودن تبلیغ کلیکی گوگل می باشد.

بررسی روزانه این شاخص ها برای تنظیم تبلیغ به صورت بهینه بسیار سودمند و مفید است. به عنوان مثال در صورتیکه هزینه کلیک یک کلیدواژه در یک روز خاصی افزایش یافت و یا CTR تبلیغ دچار کاهش شد ، باید بلافاصله بدنبال راه حل مناسب برای رفع این موارد باشید زیرا ادامه یافتن این شرایط در درازمدت می تواند هزینه ها تبلیغاتی شما را به طور سرسام آوری افزایش دهد.


2 – ساخت لیست کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords)

یکی از راحت ترین راه ها برای جذب کلیک بیشتر از طریق تبلیغات ادوردز ، استفاده از کلمات کلیدی عام و پر سرچ است اما به هیچ عنوان به شما انجام این کار را پیشنهاد نمیکنیم زیرا بودجه تبلیغاتی شما بدون جذب حتی یک مشتری در عرض چند ساعت پایان خواهد یافت و به عبارت بهتر هدر خواهد رفت.

دیده شدن و در معرض عموم قرار گرفتن برای هر کسب و کاری می تواند مفید باشد اما این استراتژی در صورتیکه به صورت هدفمند نباشد با شکست مواجه خواهد شد.

مطلب مرتبط  بهترین راه برای رقابت با سایت های بزرگ و معتبر چیست؟

به عنوان مثال یک سایت فروشگاهی در زمینه کتاب های کنکوری را در نظر بگیرید، این سایت اگر برای تبلیغ خود کلیدواژه “کتاب” و یا حتی “خرید کتاب” را تعیین کرده باشد ، با توجه به تخصصی بودن فعالیت این سایت و عام بودن این کلمات، درصد بسیار بالایی از ورودی های این سایت با کلمات مذکور به صورت هرز خواهد بود.

برای این تبلیغ انتخاب کلیدواژه “خرید کتاب کنکور” در حالت تطبیق phrase می تواند انتخاب مناسبی باشد. حالا این را در نظر بگیرید که این سایت تنها در زمینه کتب کنکور سراسری فعالیت دارد و   یک کاربر عبارت “خرید کتاب کنکور دکتری زیست شناسی” را جستجو کرده و وارد سایت شده است و چون کلیدواژه در حالت phrase قرار دارد، این تبلیغ را مشاهده کرده و بر روی آن کلیک میکند، (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله حالت تطبیق کلیدواژه ها در تبلیغات گوگل را مطالعه کنید)، اما نیاز این کاربر با مشاهده ی این سایت برطرف نخواهد شد و بلافاصله از سایت خارج می شود. بنابراین یک کلیک هرز برای این تبلیغ رخ داده است.

شاید به این موضوع رسیده باشید که کلیدواژه انتخابی (خرید کتاب کنکور) مناسب نیست و عام می باشد و این سایت باید دقیقا عبارت “خرید کتاب کنکور سراسری” را برای تبلیغ خود انتخاب کند. تا حدودی حق با شماست اما با توجه به اینکه بسیاری از کاربرانی که بدنبال کتاب های کمکی برای کنکور سراسری هستند عبارت “خرید کتاب کنکور” را سرچ می کنند، پس انتخاب این عبارت به عنوان کلیدواژه ، انتخاب نادرستی نبوده است.

اما چگونه می توان از ورود این گونه کاربران به سایت جلوگیری کرد؟

راه حل آن ساخت لیست کلمات کلیدی منفی است. این لیست برای تبلیغ شما این محدودیت را ایجاد می کند که در صورتیکه کلمات موجود در این لیست در عبارت سرچ شده توسط کاربر وجود داشت ، تبلیغ شما به او نمایش داده نشود.

این لیست را می توانید با اندکی تجربه (تفکر بجای کاربر) ، یافتن کلمات غیرمرتبط با سایت شما ، استفاده از ابزارهای یافتن کلیدواژه برای تبلیغ کلیکی گوگل و همچنین بررسی عبارات جستجو شده توسط کاربران در قسمت search terms پنل گوگل ادوردز تعیین و ایجاد کنید.

مطلب مرتبط  چند دلیل برای استفاده از گوگل ادوردز

تنها ایجاد این لیست کافی نیست و باید به طور روزانه search terms تبلیغ خود را بررسی کرده و لیست کلمات نگتیو را بروزرسانی کنید تا از این طریق از هدررفت اعتبار تبلیغ خود جلوگیری کنید.


3 – مرور بودجه روزانه گوگل ادوردز

بودجه روزانه در تبلیغات کلیکی گوگل یک عدد ثابت نیست و با توجه به شاخص های عملکرد کلیدی می تواند متغیر باشد که برای آنالیز و بهینه سازی روزانه تبلیغ باید به طور مداوم آن را بررسی کنید. به عنوان مثال در صورتیکه در روزهای آخرهفته بازخورد مناسبی دریافت نکردید می توانید در این روزها بودجه روزانه را کاهش داده و در روزهای کاری که تعداد سرچ ها افزایش می یابد بوذجه راوزانه را افزایش دهید.

همچنین این قابلیت در گوگل ادوردز وجود دارد که بودجه روزانه را بر اساس دیوایس کاربر تفکیک کنید و برای هر دیوایس (گوشی های هوشمند ، تبلت ، کامپیوتر) بودجه روزانه خاصی را در نظربگیرید.

همانگونه که در ابتدای مقاله بیان کردیم ، گوگل ادوردز سیستم تبلیغاتی بسیار رقابتی بوده و پیشنهاد می کنیم برای افزایش میزان بازخورد دریافتی خود از این سرویس ، موارد مذکور را به طور مستمر انجام دهید.