مفاهیم گوگل ادز
معرفی مفاهیم اولیه در گوگل ادز
اکتبر 1, 2019
گوگل ادز
افزونه تصویر یا Image Extensions در گوگل ادز چیست؟
دسامبر 18, 2019
گوگل

بررسی حالات تطبیق کلیدواژه ها در تبلیغات گوگل ادز

حالت کلمات در ادوردز

اساس کار تبلیغ در گوگل بسیار ساده است : سرچ کلیدواژه توسط کاربر ، مشاهده تبلیغ شما و کلیک بر روی آن.

اما نکته بسیار مهم در انتخاب کلیدواژه و حالت آنهاست. کلیدواژه ای که شما برای نمایش تبلیغ خود انتخاب کرده اید و کاربر در ازای جستجوی آن، تبلیغ شما را مشاهده خواهد کرد ، در هدفمند بودن تبلیغ شما و دریافت بهترین بازخورد از تبلیغ در گوگل مهمترین نقش را ایفا می کند. در واقع انتخاب بهترین کلید واژه که با کسب و کار شما مرتبط است تعیین می کند که شما از تبلیغات خود سود مناسبی کسب کرده اید و یا تنها بودجه خود را هدر داده اید.

یکی از ابزارهای تبلیغ در گوگل که به شما در بهینه بودن تبلیغ و اثربخشی آن کمک می کند ، حالات مختلف کلید واژه ها می باشد. با استفاده از این قابلیت می توانید محدودیت های مفیدی جهت نمایش بهتر تبلیغ برای کاربران هدف خود قرار دهید و به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغ شما می شود سود کسب کنید.

در ویدئوی زیر به بررسی نحوه عملکرد کلیدواژه ها در تبلیغات گوگل و همچنین حالات تطبیق مختلفی که برای کلمات کلیدی در این پلت فرم تبلیغاتی وجود دارد پرداخته ایم:

 

در صورتیکه امکان مشاهده ویدئوی بالا را ندارید، در ادامه این مقاله سعی شده است حالات مختلف تطبیق کلید واژه در پلتفرم Google Ads برای شما توضیح داده شود.

حالت تطبیق Broad :

حالت کلمات

این حالت که می توان گفت گسترده ترین حالت تطبیق کلید واژه ها می باشد ، سبب نمایش تبلیغ شما به کاربران زبادی خواهد شد. در واقع در این حالت تطبیقی در صورتی که هرنوع ترکیب و یا مترادفی از کلیدواژه شما در سرچ کاربر وجود داشته باشد ، تبلیغ شما برای وی نمایش داده می شود. به مثال زیر توجه کنید:

کلیدواژه انتخابی شما در حالت Broad : طراحی سایت

نمایش تبلیغ شما به ازای جستجوی عباراتی مانند : طراحی سایت – آموزش طراحی سایت – طراحی سایت ارزان – استخدام طراح سایت – سایت طراحی گرافیکی

عدم نمایش تبلیغ به ازای جستجوی عباراتی مانند : طراحی دکوراسیون

همانگونه که در این مثال مشاهده کردید ، انتخاب این حالت ممکن است در برخی از مواقع سبب شود تبلیغ شما به کاربرانی نمایش داده شود که به هیچ عنوان به دنبال کسب و کار شما نبوده اند و به اصطلاح سبب کلیک هرز برای شما شود (استخدام طراح سایت – سایت طراحی گرافیکی) اما نکته قابل تأمل در این نوع تطبیق کلید واژه این است که کاربرهدف شما در صورتی که هر نوع ترکیبی از کلیدواژه های شما و هم معنی یا مترادف آنها را سرچ کند ، تبلیغ برای وی نمایش داده می شود و دیگر نیازی به سپری کردن وقت زیاد برای انتخاب کلید واژه ها ندارید.

مطلب مرتبط  مقایسه تبلیغات در فیسبوک و تبلیغات در گوگل

حالت تطبیق Broad modifiers :

تطبیق کلمات

این حالت که حالت اصلاح شده و بهینه ای از حالت تطبیق Broad است ، سبب شده که ایراد مذکور برای حالت تطبیق Broad اصلاح و بهینه شود. در این حالت کنترل و محدودیت شما بر روی تبلیغ بیشتر شده و تبلیغ شما در صورتی به کاربر نمایش داده می شود که در عبارت جستجو شده ی او حتمأ کلید واژه های شما قرار داشته باشد. لازم به ذکر است که در این حالت در صورتی که کلید واژه ای مترادف  و یا هم معنی با کلید واژه شما در عبارت کاربر باشد ، تبلیغ به وی نمایش داده نمی شود. به مثال زیر توجه کنید:

کلیدواژه انتخابی شما در حالت Broad modifiers : طراحی سایت

نمایش تبلیغ شما به ازای جستجوی عباراتی مانند : طراحی سایت – قیمت طراحی سایت – طراحی سایت ارزان – چگونه سایت طراحی کنیم؟

عدم نمایش تبلیغ به ازای جستجوی عباراتی مانند : طراحی دکوراسیون – استخدام مدیر سایت

این حالت مانند حالت Broad نیز دارای معیابی می باشد اما به نسبت ، نمایش تبلیغ  هدفمندتر خواهد بود.

حالت تطبیق Phrase :

حالت کلمات

شاید بتوان گفت این حالت بهینه ترین حالت تطبیق کلیدواژه ها در google ads می باشد. در واقع در این نوع تطبیق ، تبلیغ تنها به کاربرانی نمایش داده می شود که در عبارت جستجو شده ی آنها ، حتمأ کلید واژه شما به طور کامل قرار داشته باشد. مثال :

کلید واژه انتخابی شما در حالت Phrase : طراحی سایت

نمایش تبلیغ شما به ازای جستجوی عباراتی مانند : طراحی سایت – قیمت طراحی سایت – طراحی سایت ارزان – طراحی ارزان سایت

عدم نمایش تبلیغ به ازای جستجوی عباراتی مانند : طراحی دکوراسیون – استخدام طراح سایت – چگونه سایت طراحی کنیم؟

حالت تطبیق Exact :

حالت اکزکت

این نوع محدودترین نوع تطبیق کلیدواژه ها می باشد و تبلیغ تنها به کاربرانی نمایش داده می شود که عینأ کلیدواژه شما را جستجو کرده باشند. مثال :

کلیدواژه انتخابی شما در حالت Exact : طراحی سایت

نمایش تبلیغ شما به ازای جستجوی عباراتی مانند : طراحی سایت

عدم نمایش تبلیغ به ازای جستجوی عباراتی مانند : قیمت طراحی سایت – طراحی سایت ارزان – طراحی ارزان سایت – طراحی دکوراسیون – استخدام طراح سایت – چگونه سایت طراحی کنیم؟

از معایب این حالت می توان به محدودشدن تبلیغ اشاره کرد زیرا ممکن است کاربران کمتری دقیقأ کلیدواژه شما را جستجو کنند اما آنچه که مسلم است کاهش بسیار زیاد کلیک های هرز تبلیغ را در پی خواهد داشت.

مرحله ی انتخاب:

4 حالت کلی تطبیق کلیدواژه ها در تبلیغ در گوگل (google ads) با ذکر مثالهایی شرح داده شد اما ممکن است که هر کدام از این حالات دارای معایب و مزایایی برای شما باشند و شما در انتخاب بهترین حالت برای کلید واژه های خود دچار تردید شده و نگران کلیک های هرز ناشی از انتخاب هرکدام از حالات باشید. به عنوان مثال شاید تصمیم گرفته اید حالت کلیدواژه خود را بر روی حالت Phrase قرار دهید اما نگران این موضوع هستید تبلیغ شما به ازای سرچ کلید واژه “آموزش طراحی سایت” نیز نمایش داده می شود و به تبع این موضوع برای شما کلیک های هرزی را به دنبال خواهد داشت زیرا شرکت شما در زمینه آموزش طراحی سایت فعالیتی ندارد و شما تنها به دنبال جذب مشتری هایی برای طراحی سایت می باشید! نگران نباشید ، در پلتفرم google ads برای شما چاره ای اندیشیده شده است و آن هم انتخاب کلیدواژه هایی به عنوان negative می باشد.

مطلب مرتبط  چگونه نقشه ثبت شده را به رتبه یک گوگل برسانیم؟

با استفاده از این قابلیت می توانید تبلیغ خود را محدودتر کرده و از کلیک های هرز و هدر رفت اعتبار تبلیغ خود جلوگیری کنید. این  ابزار به شما کمک می کند کلیدواژه هایی که تمایل ندارید تبلیغ شما با جستجوی آنها نمایش داده شوند را انتخاب کنید. به عنوان مثال در رابطه با مثال بالا ، درصورتی که کلیدواژه شما “طراحی سایت” می باشد و شما در زمینه آموزش طراحی سایت فعالیتی ندارید ، می توانید کلمه “آموزش” را به عنوان negative برای تبلیغ خود معرفی کنید که در این صورت کاربر با سرچ عبارت “آموزش طراحی سایت” تبلیغ شما را مشاهده نخواهد کرد و بنابراین تبلیغ شما بهینه خواهد بود.

گوگل ادوردز

در پایان پیشنهاد می شود چند نکته برای انتخاب کلید واژه ها و حالت آن ها را مدنظر خود قرار دهید:

  • در صورتیکه در انتخاب کلید واژه ها و حالت تطبیق آنها به درستی عمل نکنید ، سبب می شود اعتبار تبلیغ خود را هدرداده و بازخورد مناسب را دریافت نکنید ، همچنین به این نکته توجه داشته باشید که محدودکردن حالت کلید واژه ها گاهأ سبب می شود بسیاری از کاربران که ممکن است به مشتری های شما تبدیل شوند را ازدست دهید.
  • حتمأ کلید واژه هایی را به عنوان کلیدواژه های negative برای تبلیغ خود انتخاب کنید و در انتخاب کلیدواژه های negative نیز می بایست نهایت دقت را به خرج دهید زیرا ممکن است با انتخاب اشتباه این کلید واژه ها ، در جذب بسیاری از مشتری های بالقوه برای خود موفق نباشید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که تبلیغ در گوگل توسط ربات بررسی و اجرا می شود و گاهأ ممکن است ربات در شناسایی کلمه های مترادف زبان فارسی دچار اشتباه شود. به عنوان مثال در صورتی که کلیدواژه شما برای حالت negative ، کلمه “آموزش” باشد ، ممکن است ربات در شناسایی کلمه “آموزشی” به عنوان هم خانواده آن دچار اشتباه شود.
  • به صورت دوره ای و هرچند روز یکبار گزارش search terms تبلیغ خود را مورد بررسی قرار دهید ، این گزارش شامل عباراتی می باشد که کاربران با جستجوی آنها تبلیغ شما را مشاهده کرده اند. با استفاده از این گزارش کلمه هایی که به نظر شما باعث کلیک هرز برای شما شده است را به عنوان negative به تبلیغ خود اضافه کنید.
  • در انتخاب کلیدواژه های خود دقت کنید و از کلیدواژه های تک سیلابی ، عام و غیرمرتبط با حوزه کاری خود به هیچ عنوان استفاده نکنید. در واقع می توان گفت یکی از مشخصه های یک تبلیغ خوب نسبت به تبلیغی که هیچ بازخوردی دریافت نکرده است ، انتخاب کلید واژه های مناسب می باشد. با توجه به اینکه تبلیغ شما به ازای سرچ کلیدواژه های شما توسط کاربر به وی نمایش داده می شود ، حتی الامکان سعی کنید کلید واژه هایی را انتخاب کنید که مرتبط با حوزه کاری شماست و کاربران هدف شما آنها را جستجو می کنند. به عنوان مثال در صورتی که حوزه کاری شما تعمیر موبایل می باشد ، از انتخاب کلیدواژه هایی مانند موبایل ، تعمیر ، خرید ، خرید موبایل و…. خودداری کنید زیرا کاربران هدف شما آنها را جستجو نکرده اند. همچنین در صورتی که کلید واژه های شما حداقل 2 یا 3 سیلابی باشد و به طور دقیق بیانگر حوزه فعالیت شما باشد برای تبلیغ شما بهینه خواهد بود.
  • با توجه به حسایست های گوگل در فعالسازی کلید واژه ها و همچنین استفاده از تاریخچه سرچ هر کلید واژه توسط گوگل ، ممکن است برخی از کلیدواژه های شما یه علت ارزش سرچ کم (Low Search Volume) توسط گوگل فعال نشود و نمایش نداشته باشد ، درحالی که آن کلید واژه برای شما بسیار با اهمیت می باشد. جهت رفع این مشکل می بایست حالات تطبیق و ترکیبهای مختلفی از آن کلید واژه را تست کرده و همچنین از کلمه های مترادف آن نیز استفاده کنید.
مطلب مرتبط  بررسی آمار دنیای تبلیغات در سال 2018

حالت کلمات کلیدی در گوگل ادز

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *