نصب ISPConfig
معرفی و نصب ISPConfig
فوریه 18, 2018
چگونه از Down شدن وب سایت جلوگیری کنیم؟
مارس 10, 2018
ساخت سایت

برای ساخت سایت چه اقداماتی باید انجام داد؟

ساخت سایتساخت سایت بدون برنامه ریزی مانند بنا کردن یک ساختمان بدون نقشه است؛ که تمام المان ها در جای اشتباهی قرار می گیرند، ویژگی ها به چشم نمی آیند و نادیده گرفته می شوند و وضعیت نابه سامانی مابین سازنده و مشتری به وجود می آید. ساخت سایت با برنامه ریزی باعث می شود مسیر روشنی برای آن بوجود بیاید و از اشتباهات و عقب نشینی و همچنین دوباره کاری آن جلوگیری می کند. اگر شما یک طراح وب هستید که با مشتریان در تعامل هستید، این راهنما به شما کمک می کند تا به درستی و در زمان مناسب پروژه خود را برنامه ریزی کنید و اگر شما صاحب یک کسب و کار یا کارمند یک سازمان هستید این راهنما به شما کمک خواهد کرد که در زمینه سفارش طراحی و ساخت سایت راه خود را به درستی انتخاب کنید.

1- اهداف خود را تعیین کنید

هدف اصلی شما از ساخت سایت چیست؟ آیا برای کسب و کارتان تبلیغات عمومی انجام می دهید؟ آیا محصولی را در معرض فروش می گذارید؟ از یک موضوع خاصی حمایت می کنید؟ بسیار مهم است به همان مقدار که بازار هدف مشتریانتان را انتخاب می کنید، هدف اصلی وب سایتتان را نیز مشخص کنید. انتظار دارید چه تعداد کاربر در ماه از سایت شما بازدید کنند یا چه تعداد از آن ها در خبرنامه شما عضو شوند؟ انتظار دارید فروش شما به چه میزان باشد؟ اهدافی قابل اندازه گیری در راستای اهداف تبلیغات و بازاریابی مشخص کنید و از ابزارهای تجزیه تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) که به شما امکان نظارت بر عملکرد وب سایت را می دهد برای بهینه سازی کسب و کارتان استفاده کنید.

2- بودجه در نظر بگیرید

این که شما یک سازمان معتبر، یک کسب و کار شخصی یا یک استارت آپ هستید، باید برای هزینه های وب سایتتان بودجه ای در نظر بگیرید. این مبلغ معمولا شامل هزینه های طراحی وب، برنامه نویسی و هاستینگ وب می شود که البته ممکن است موارد دیگری را تحت پوشش قرار بدهد. از طریق مشاوره با متخصصان این حوزه ، تحقیق کنید تا بتوانید متوجه نقاط ضعف و قوت خود شوید. تنها با مقایسه قیمت ها تصمیم گیری نکنید. ممکن است که در ابتدا تصمیم داشته باشید که مقرون به صرفه عمل کنید اما این کار ممکن است بعدا باعث دردسرهای بیشتر و پرداخت هزینه های بیشتری شود.

مطلب مرتبط  هاست ویندوز آلمان چیست؟

3- نقش افراد را مشخص کنید

  • سهامداران شرکت (صاحب کسب و کار، مدیر بازاریابی، یا هرکس دیگری که نماینده اصلی فعالیت تجاری است)
  • توسعه دهندگان وب
  • محتوانویسان یا ویرایشگر ها
  • متخصصان HTML یا CSS
  • طراحان گرافیگی یا وب

اطمینان حاصل کنید که تمام افراد نقش خود را در سیستم و آنچه از آن ها انتظار می رود را می دانند همپنین در جریان تغییر و تحولات جدید قرار خواهند گرفت. بهتر است اعضای تیمتان را بر اساس تجربه، روشنگری و عملکرد انتخاب کنید.

4- یک استراتژی محتوا ایجاد کنید

چه مدل از محتوایی را می خواهید بر روی سایتتان به نمایش بگذارید؟ محتوا تقریبا هرچیزی است که اطلاعاتی را در اختیار بازدیدکنندگان شما قرار می دهد. محتوا می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • پست های وبلاگ
  • مدارک و اسناد
  • ویدیوها
  • تمامی عکس ها (مانند گالری تصاویر)
  • نمایش اسلاید ها (Slide Shows)
  • خوراک شبکه های اجتماعی (مانند توئیتر و فیسبوک)

استراتژی محتوا روشی است که شما برنامه ریزی می کنید در طول زمان محتوای خود را بر معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید. برای مثال، شما تصمیم می گیرید که ماهانه دو پست برای وبلاگ به نمایش بگذارید و یک گزارش رایگان هر سه ماه به مشترکان خود برای دانلود ارائه دهید. از آن جا که محتوا یک جنبه حیاتی برای وب سایت است، در صورت نیاز حتما از متخصصان کمک بگیرید. استخدام یک نویسنده که در زمینه وب تجربه دارد می تواند بسیار پربازده باشد، یا تصویر برداری حرفه ای از محل کار و کارمندان خودتان در زمینه اعتماد سازی تاثیری مثبتی دارد.

5- وبسایت را ساختاربندی کنید.

تصمیم بگیرید از کدام صفحات استفاده می کنید و  هر یک چه ویژگی هایی ارائه می دهند. بیشتر وب سایت ها صفحاتی مثل “درباره ما” یا “تماس با ما” دارند اما صفحه اصلی احتیاجات و ثمرات کسب و کار شما را باید به سادگی در معرض دید بگذارد.

6- ماکت ایجاد کنید

یک صفحه ماکت، که به عنوان Wireframe هم شناخته می شود، اساسا طرح وب سایت شماست (با طرح اولیه)، معمولا با فوتوشاپ یا فایرورکس ایجاد می شود و نیازی نیست برای ماکت سایت خود جزئیات زیادی قرار دهید. از متن Placeholder برای پرکردن صفحات استفاده کنید و درمورد جزئیات نگران نباشید. این فقط ماکتی است که به دیگران طرح وب سایت را نشان دهید.

مطلب مرتبط  معرفی دیتابیس mySql و بهینه سازی آن

اگر حتی برنامه طراحی ندارید، می توانید با کمک کاغذ و قلم هم نقشه سایت را بکشید و در انتها اگر همان شد که در نظر داشته اید، با کمک یک طراح ساخت وب سایت خود را آغاز کنید.

7- شروع طراحی

اهمیت طراحی یک وب سایت خوب به سادگی در کلمه نمی گنجد. طراحی و ساخت سایت خوب شامل قابلیت استفاده و زیبایی شناسی آن است. وبسایت نامناسب بازدیدکنندگان را فراری می دهد به علاوه که حرکت بین صفحات برای کاربران سخت می شود. برخی از مفاهیم اساسی را در نظر داشته باشید:

  • مسیریابی سایت را آسان و قابل فهم کنید. تحقیقات نشان داده که بیشتر کاربران انتظار دارند که مسیریابی سایت به صورت عمودی و مرکزی در بالای صفحه باشند.
  • از فونت های مناسب که به آسانی خوانده می شوند استفاده کنید. از رنگ پس زمینه و رنگ فونتی استفاده کنید که با یکدیگر تضاد چشم نوازی داشته باشند.
  • مطمئن شوید سایت شما قابلیت ریسپانسیو بودن را دارا باشد. طراحی بالقوه داشته باشید که با صفحات نمایش در اندازه های مختلف هم خوانی داشته باشد.
  • وب سایتتان را سبک نگه داری کنید که به سرعت بارگذاری شود.
  • لوگوی شرکت و تگ لاین را برجسته کنید که به سادگی به چشم بیاید.
  • رنگ ها و سبک ها را در سراسر وب حفظ کنید.
  • صفحه اصلی را روشن و واضح کنید، اطلاعات و ویژگی های مهم (برای مثال فرم ثبت نام سایت و خبرنامه) را در بالای صفحه قرار دهید.
  • در مورد سبک صفحه و طراحی یادداشت تهیه کنید زیرا که باید استایل و عملکرد سایت جداگانه باشد.
  • همچنین در طراحی همیشه آینده کارتان را در نظر بگیرید. ممکن است در حال حاضر چند عدد پست برای بلاگ داشته باشید اما اگر این عدد به هزار پست رسید هم سایت شما باید قابلیت آن را داشته باشد.
مطلب مرتبط  رکورد CNAME چیست و چه کاربردی دارد؟

8- تست کنید

تست کردن بهترین روش برای پیدا کردن باگ های سیستم است که سهوا جا افتاده است. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما در تمام مرورگرها ازجمله گوگل کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر و همچنین مرورگرهای موبایل مثل اپرا مینی و سافاری به همان شیوه ای که می خواهید سایتتان را نمایش می دهد. سایتتان را بر روی موبایل و تبلت خود و دیگر همکاران خود تست کنید. سایت شما باید نمایشی پایدار داشته باشد و مهم نیست اندازه صفحه نمایش چقدر است. مطمئن شوید تمام لینک ها به درستی کار می کند، تمام تصاویر به اندازه درست باشد، و تمام Placeholder ها را با محتوای واقعی جاگذاری کرده باشید.

9- سایت خود را حفظ کنید

وقتی سایتتان در معرض دید قرار گرفت کار هنوز ادامه دارد. یک وب سایت مانند یک نهاد مداوم است که نماینده شرکت و کسب و کار شماست. بنابراین نگه داری بسیار مهم است. برای اینکه بدانید وب سایت شما در معرض عموم چگونه عمل می کند بر نرم افزار های تجزیه تحلیل خود نظارت کنید. نگاهی به معیارهای مختلف مانند تعداد بازدیدکتتدگان، میزان جست و جو و صفحات محبوب سایت خود بیندازید. ممکن است متوجه شوید معیارهای معین برای شما مفیدتر از دیگر معیارهاست، اما این اطلاعاتی است که در طول زمان بدست خواهید آورد.

همچنین شما باید برای نگه داری وب سایت خود برنامه ریزی داشته باشید. مانند اینکه چه کسی مسئول پست کردن محتوا های جدید و یا چه کسی مسئول نظارت بر امنیت سایت است.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *