بک لینک
5 استراتژی کسب بک لینک های با کیفیت از طریق تولید محتوا
اکتبر 14, 2017
تبلیغات اینترنتی
بهترین روش تبلیغات اینترنتی برای هر کسب و کار
آگوست 27, 2018

بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی مختلف بر سئو سایت

تأثیر شبکه های اجتماعی مختلف بر سئو

شبکه های اجتماعی مختلف با توجه به سهولت استفاده، در دسترس بودن و برطرف کردن نیازهای متنوع کاربران، به یکی از پایه های اساسی دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده و به جرأت می توان گفت که کمتر کسب و کاری وجود دارد که بدون استفاده از شبکه های اجتماعی توانسته موفقیت مناسبی را در دنیای آنلاین و بخصوص بحث برندسازی کسب کند.

با توجه به اینکه سئو و حضور در رتبه های بالای گوگل برای هر سایتی می تواند در نقش یک شتابدهنده برای پیشرفت آن باشد، کسب و کارهایی که دارای سایت بوده و شبکه های اجتماعی پرمخاطب و فعالی دارند شاید به فکر این موضوع باشند که از طریق سیگنال ها و ورودی های شبکه های اجتماعی، سئوی سایت خود را نیز بهبود دهند.

در اینجا این سوال پیش می آید که آیا ورودی های شبکه های اجتماعی بر سئو و رتبه سایت تأثیر دارد؟ آیا گوگل از داده های شبکه های اجتماعی برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند؟

در ویدئوی زیر ، مت کاتس (مدیر سابق تیم ضد اسپم گوگل) به بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی بر سئو پرداخته است:

برای مشاهده مقاله دنی سالاون به این لینک مراجعه کنید.

خب تا اینجای مقاله به این موضوع رسیدیم که شبکه های اجتماعی می تواند بر روی سئو و رتبه بندی سایت موثر باشد.

اما تأثیر تمامی شبکه های اجتماعی مشابه همدیگر است؟

*Social signals  (سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی) به تأثیراتی اطلاق می‌شود که شبکه‌های اجتماعی بر رتبه بندی سایت شما خواهند داشت.

اغلب سئوکارها اعتقاد دارند که روش های مناسب و نامناسبی برای استفاده از شبکه های اجتماعی وجود دارد ولی هیچ گونه تضمینی برای بهبود رتبه بندی نداریم.

دلیل این امر، متفاوت بودن سایت ها و همچنین شبکه های اجتماعی می باشد. گاهی اوقات با وجود داشتن اکانتهای فیسبوک، توییتر و لینکدین، نتیجه درخور توجهی حاصل نمی گردد.

ممکن است این سوالات برای شما پیش بیاید، بهترین شبکه اجتماعی برای سئو چیست؟ بهترین پلتفرم برای هر کسب و کار کدام است؟ این سوالات را می توان با بررسی جداگانه پلتفرم ها و تعیین نقاط قوت و ضعف آنها پاسخ داد. در ادامه برخی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی جهت بهبود سئو را معرفی کرده ایم:

* فیسبوک : پلت فرم دوست داشتنی برای نوع هر محتوایی

فیسبوک، محبوب ترین پلتفرم شبکه های اجتماعی در جهان است. تعداد کاربران فیسبوک به 2میلیارد نفر در سال 2017 رسیده است و همچنین در حال افزایش می باشد. این رقم تقریبا معادل دو برابر جمعیت چین می باشد.

با توجه به چنین پایگاه داده بزرگی، فیسبوک بهترین انتخاب برای کسب و کارهای دارای وب سایت می باشد. فیسبوک چندین روش برای ارسال محتوا در نظر گرفته است که بیشتر شبیه یک forum (انجمن) هستند تا شبکه های اجتماعی.

مطلب مرتبط  چگونه آمازون به یک کمپانی بزرگ و موفق تبدیل شد؟

اگر قصد استفاده از فیسبوک برای تبلیغ برند خود را دارید، یک صفحه تجاری ایجاد نمایید و برای تبلیغ یک وبلاگ معمولی، یک صفحه ساده کفایت می کند. ادمین این صفحه کاری، می تواند مدیر شرکت و یا یکی از کارمندان باشد. ترجیحاً برای پروفایل خود از یک نام مرسوم استفاده نمایید زیرا در url صفحه شما مورد استفاده قرار می گیرد و نقش کلمه کلیدی را ایفا می کند. پیشنهاد می شود که تمامی اطلاعات درخواستی را دقیق تکمیل نمایید.

توجه داشته باشید که از صفحه شخصی خود جهت فعالیت های سئوی سایت استفاده نکنید، برای این منظور از صفحات تجاری استفاده نمایید. صفحات شخصی به منظور توضیح دادن کسب و کار و به اشتراک گذاری، لایک کردن و به روز رسانی مورد استفاده قرار می گیرند.

به موارد زیر دقت نمایید:

1 – کیفیت محتوای پست های خود را افزایش دهید. قطعا عبارت “content is king” (محتوا پادشاه است) را چندین مرتبه شنیده اید. همچنین می توانید به برخی محتواهای با کیفیت در سایت، لینک دهید. محتوای شما باید آنقدر باکیفیت و مناسب باشد که مخاطبین را ترغیب به مطالعه نماید.

2 – بازه زمانی پست های خود را به صورت منظم تنظیم نمایید. همچنین پست ها را در زمان خاص خودش ارسال کنید و به مناسبت های تاریخی توجه داشته باشید.

3 – مطالب خود را جذاب کنید. با توجه به علاقه کاربران، فرصتی برای ایجاد مکالمه بین خود و آنها فراهم نمایید. به عنوان مثال می توان کاربران را توسط یک نظرسنجی، درگیر کرد و یا درخواست آپلود یک تصویر مرتبط را از آنها داشت.

4 – از تصاویر جذاب استفاده کنید. کاربران اطلاعات بصری را بسیار سریع تر پردازش می کنند. احتمال به اشتراک گذاشتن پستی که شامل تصویر باشد، توسط کاربران بیشتر خواهد بود.

این توصیه ها کم و بیش برای اغلب پلتفرم های شبکه های اجتماعی یکسان است.


* یوتیوب : ترکیب ویدئو و کلمات کلیدی

یوتیوب یکی از غول های شبکه های اجتماعی است. البته یوتیوب با بقیه شبکه های اجتماعی متفاوت است چون فقط یک نوع محتوا (فیلم) را قبول می کند. یوتیوب روزانه 30 میلیون کاربر دارد و می توان از آن به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی بهره جست.

یوتیوب می تواند موقعیت مکانی نتایج جستجو را ارزیابی نماید. آنها همچنین می توانند تعداد دریافت هر ویدئو را نیز اعلام نمایند. بنابراین، نگرانی اصلی شما باید توجه کاربران به ویدئو باشد.

کیفیت توسط موارد زیر سنجیده می شود:

– تعداد نمایش

– نظرات کاربران

– تعداد کامنت ها

– دفعات اشتراک گذاری ویدئو

– لایک (Thumbs up) و دیسلایک (thumbs down)

– درصد تماشای ویدئو

ویدئوهای یوتیوب توسط گوگل دریافت می شوند و در نتایج جستجو نیز به نمایش درخواهد آمد. لذا منظقی است که ویدئوهای خود را برای گوگل، بهینه نمایید. این کار را به کمک کلمات کلیدی در بخش “عنوان” و “شرح ویدئو” انجام دهید.

مطلب مرتبط  گوگل ادموب چیست؟ نحوه کسب درآمد از admob

* لینکدین : محیطی کاملاً حرفه ای برای کسب و کارها

لینکدین برادر بزرگتر و بالغ تر فیسبوک است، با قابلیت سرگرم کنندگی کمتر ، کسب وکار بیشتر و حرفه ای. پروفایل لینکدین شبیه رزومه می باشد. در حقیقت امکان یافتن شغل در شبکه اجتماعی لینکدین نسبت به دیگر شبکه ها بیشتر است. حتی اگر هدف شما یافتن شغل نیست، شما ملزم هستید که پروفایل خود را با این طرز فکر تکمیل نمایید.

نکته مثبت در مورد لینکدین این است که لینکدین شامل یک پلتفرم وبلاگ نیز می باشد که در صورت تمایل می توانید از آن استفاده نمایید. شما همچنین می توانید محتوای اصلی سایت خود را نیز روی وبلاگ لینکدین قرار دهید تا بیشتر در معرض مشاهده کاربران باشد (به خصوص اینکه گوگل، محتوای وبلاگ لینکدین را ایندکس می کند).

تکمیل نمودن اطلاعات شخصی در لینکدین تا حدودی موجب افزایش شانس پروفایل شما در نتایج جستجوی لینکدین می شود. البته پیوستن به بحث گروهها و شرکت ها نیز پیشنهاد می شود. این امر موجب بهبود وجهه شما و برندتان خواهد شد.


* پینترست و اینستاگرام : بازاریابی و فروش را به تصاویر بسپارید

این دو شبکه اجتماعی را با هم بررسی می کنیم چون هر دو پلتفرم بصری بوده و شباهت های زیادی دارند. البته در مورد تفاوت های این دو بحث خواهیم کرد.

برای فعالیت در این دو شبکه اجتماعی، با انتخاب یک نام کاربری شروع می کنیم. لطفا توجه نمایید که ایمیل و نام کاربری شما به عنوان یک کلمه کلیدی محسوب می گردد. بهترین گزینه برای تصویر پروفایل، استفاده از لوگوی برند شما می باشد. شما همچنین می توانید برند خود را در بخش بیوگرافی معرفی نمایید.

پیشنهاد می شود که لینک سایت خود نیز به پروفایل  اضافه نمایید. البته در اینستاگرام شما فقط قادر به استفاده از یک لینک در پست های خود هستید (دقیقا همان لینکی که در بیو ذکر نمودید) ولی در پینترست امکان افزودن لینک به تصاویر و ویدئوها وجود دارد.

نقطه عطف برای فروش در اینستاگرام، جنبه بصری مخاطبان شما می باشد. به طوریکه کاربران پس از مشاهده تصاویر، در مورد لایک و به اشتراگ گذاری آن تصمیم می گیرند. عناوین را طوری انتخاب نمایید که با یک جستجوی ساده توسط کاربران در دسترس باشد. جهت بهینه نمودن متن ها نیز باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده نمود.

شما همچنین می توانید پست های خود را با استفاده از هشتگ ها، علامت گذاری نمایید. بدیهی است که استفاده از هشتگ عنوان برند بسیار موثر می باشد. از سوی دیگر، پینترست، قابلیت استفاده از هشتگ ندارد.

مطلب مرتبط  معرفی 5 ابزار برای افزایش فالوور توییتر

گفتنی است که مشاهده آپدیت های اینستاگرام در اکانت فیسبوک، امکان پذیر می باشد.

در پینترست پیشنهاد می شود که سایت خود را وریفای (تایید) نمایید. چون سایت های تایید شده جایگاه بهتری در نتایج جستجو خواهند داشت.

شبکه اجتماعی پینترست، مخاطبان کمتری نسبت به اینستاگرام دارد. البته با توجه به امکان قرار دادن لینک در پینترست، ارزش عضویت در آن را دارد.


* گوگل پلاس : به یاد داشته باشید که رئیس کیست

گوگل پلاس شبکه اجتماعی محبوبی نیست. البته نمی توان ادعا کرد که گوگل پلاس، پلتفرم مبهمی است. مهمترین مورد برای یادآوری این است که گوگل پلاس متعلق به شرکت گوگل است و نیز در رتبه بندی الگوریتم ها، گوگل رئیس است.

البته عدم محبوبیت گوگل پلاس به معنی بی فایده بودن آن نیست. اگر طرز کار درست با گوگل پلاس را بدانید، قطعاً بازخورد مناسبی از آن دریافت خواهید کرد.

1 – پست های قرار داده شده در گوگل پلاس بلافاصله توسط گوگل ایندکس شده و در نتایج جستجو نمایش داده می شود.

2 – اگر شما یک اکانت گوگل پلاس داشته باشید و با جیمیل خود، یک ایمیل به فردی ارسال نمایید، گیرنده ایمیل با کلیک روی لینک پروفایل شما، اطلاعاتی در مورد شرکت و محصول شما بدست می آورد. لذا پیشنهاد می شود که تمامی فیلدهای درخواستی در گوگل پلاس را تکمیل نمایید.

3 – اغلب افراد اعم از مهندسان، طراحان سایت، مهندسان نرم افزار و معلمان، از گوگل پلاس استفاده می کنند لذا در صورتی که این مشاغل در لیست اهداف شما هستند، استفاده از گوگل پلاس توصیه می شود.

4 – با توجه به اینکه گوگل پلاس، محیطی رقابتی نیست لذا شما به راحتی می توانید رقبا را به علت عدم حضور در گوگل پلاس، شماتت نمایید.

5 – درنهایت باید ذکر گردد که ایجاد یک صفحه تجاری در گوگل پلاس موجب بهبود سئو می گردد.


اگر چه لیست فوق، شامل همه شبکه های اجتماعی نیست ولی هر کدام از آنها تأثیر خاص خود را دارند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *