قابلیت نمایش کیفیت هوا به سرویس گوگل مپ اضافه شد
قابلیت نمایش کیفیت هوا به سرویس گوگل مپ اضافه شد
ژوئن 12, 2022
معرفی تراشه کوانتومی جدید با قدرتی شگفت انگیز؛ این تراشه فرایندی 9 هزار ساله در کامپیوترهای معمولی را فقط در چند میکروثانیه پردازش می‌کند
معرفی تراشه کوانتومی جدید با قدرتی شگفت انگیز
ژوئن 14, 2022
تراشه نوری جدید در هر ثانیه 2 میلیارد تصویر را پردازش می‌کند

تراشه نوری جدید در هر ثانیه 2 میلیارد تصویر را پردازش می‌کند

تراشه نوری جدید در هر ثانیه 2 میلیارد تصویر را پردازش می‌کند

محققان و دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا ایالات متحده آمریکا تراشه‌ نوری را با ابعاد 9.3 میلی‌متر مربع طراحی کرده‌اند که از قدرت پردازش فوق‌العاده بالایی بهره می‌برد. تراشه نوری جدید در هر ثانیه می‌تواند 2 میلیارد تصویر را با دقت بالای 93.8 درصدی پردازش کند.

محققان آمریکایی برای ساخت این فناوری از یک شبکه عصبی استفاده کرده‌اند که داده‌ها و اطلاعات را به صورت نور پردازش می‌کند. تراشه مذکور علاوه بر دقت 93.8 درصدی در پردازش تصاویر، قابلیت دسته‌بندی کاراکترها را نیز دارد و برای دسته‌بندی هر کاراکتر فقط به 0.57 نانو ثانیه زمان نیاز است.

همانطور که گفتیم، این تراشه یک شبکه عصبی که از گره‌های مختلفی مانند نورون تشکیل شده است و با گذشت زمان، گره‌های متصل شده به هم با یادگیری از طریق برخی داده‌های خاص، می‌توانند وظایف خود را به شکل بهتری انجام دهند.

 طبق گفته محققان، پردازش بر اساس نور باعث شده تا این تراشه سرعت فوق‌العاده‌ بالایی داشته باشد. این تراشه قدرتمند رایانه‌ای که مزایای بسیار زیادی دارد، بدون تبدیل سیگنال نوری به الکتریکی، می‌تواند اطلاعات را به صورت مستقیم از همان سیگنال‌های نوری پردازش کند. این در حالی است که قبلا برای پردازش سیگنال‌های نوری می‌بایست ابتدا آن‌ها را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرد.

تراشه جدید نوری، حافظه‌ای برای ذخیره‌سازی اطلاعات در حال پردازش ندارد و از همین رو با عدم ارسال اطلاعات پردازش شده به حافظه، سرعت این فناوری بیشتر از تراشه‌های سنتی است. علاوه بر این، عدم ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌ها در تراشه مذکور، منجر به ایمن‌تر شدن آن شده است.

مطلب مرتبط  آخرین وضعیت سرعت اینترنت در ایران و جهان

منبع: newatlas.com

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *