انتخاب هاستینگ
۱۰ معیار برای انتخاب بهترین خدمات هاستینگ
فوریه 12, 2022
هاست اشتراکی چیست و چگونه کار می‌کند؟
می 16, 2022

تفاوت بین CMS (سی ام اس) و Hosting (هاستینگ) چیست؟

هاستینگ و سی ام اس

تصور کنید که می‌خواهید از نقطه A به B رانندگی کنید، برای انجام این کار نیاز به ماشین و مسیر بین دو نقطه A و B دارید. همانطور که می‌دانید ماشین و مسیر یکی نیستند اما برای رانندگی از نقطه A به B ماشین به مسیر وابسته است. اما منظور از این مثال چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) و هاستینگ نیز مانند همین مثال رانندگی هستند. CMS و هاستینگ جای یکدیگر را نمی‌گیریند اما به هم وابسته‌اند. در واقع، هاستینگ وبسایت شما را آنلاین نگه می‌دارد و CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا و مربوط به بلاگ است. شاید گیج شده باشید، ولی نگران نباشید! در ادامه موضوع را باز می‌کنیم تا به طور کامل متوجه وابستگی آن‌ها شوید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

به صورت کلی، برای ساخت وبسایت دو روش وجود دارد، روش اول سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) و روش دوم طراحی و برنامه‌‌نویسی وبسایت است که در این مقاله به روش اول می‌پردازیم.

عبارت CMS مخفف Content Management System و به معنای سیستم مدیریت محتوا است و همانطور که از اسمش مشخص است، هدف این نرم افزار، سازماندهی و مدیریت استراتژیک محتوا است. 

اگر وبلاگ یا وبسایتی در گذشته داشته‌اید و یا اکنون دارید، پس با سیستم مدیریت محتوا آشنایی دارید و در غیر این صورت، برای ایجاد وبلاگ یا وبسایت لازم است که با سیستم‌های مدیریت محتوا آشنایی داشته باشید.

راه‌اندازی و مدیریت وبسایت از طریق سیستم مدیریت محتوا نسبت به روش راه‌اندازی وبسایت از طریق طراحی و برنامه‌نویسی مزایای بسیاری دارد. با کمک این روش به آسانی  و با سرعت بالا می‌توانید وبسایت خود را راه‌اندازی کنید.

سه سیستم مدیریت محتوای محبوب

وردپرس

سیستم‌های مدیریت محتوای بسیاری به صورت رایگان و غیر رایگان وجود دارند که در بین آن‌ها، سه سیستم مدیریت محتوای وردپرس، جوملا و دروپال محبوب‌ترین و پرطرفدارترین‌ها هستند. در ادامه با این سه سیستم‌ مدیریت محتوای محبوب آشنا می‌شویم.

مطلب مرتبط  آموزش افزایش PHP Time Limit در وردپرس

۱.وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) منبع‌باز و بر پایه PHP است. این ابزار با اختلاف، محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا است. وردپرس بیش از نیمی از سهم بازار را در اختیار دارد و همچنان در حال افزایش است.

از علل محبوبیت این سیستم می‌توان به مدیریت آسان و بهینه‌بودن آن از لحاظ ساختار سئو سایت اشاره کرد. با استفاده از وردپرس افرادی که هیچ تجربه کدنویسی ندارند نیز می‌توانند از وردپرس برای ساخت وبسایت استفاده کنند. 

۲.جوملا

تسلط وردپرس در بازار نشانه این نیست که وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوای قابل اعتماد و با عملکرد بالا است. در کنار وردپرس، سیستم مدیریت محتوا جوملا نیز مزایای بسیار و طرفداران خود را دارد و کاملا شناخته شده است.

جوملا در سال ۲۰۰۵ معرفی شده و جایگاه دوم را در رقابت با دیگر CMSها کسب کرده است. این سیستم مدیریت محتوا بر پایه PHP طراحی شده و کد منبع‌باز آن جوایز متعددی را به عنوان بهترین برنامه تخصصی در سال‌های گذشته دریافت کرده که نشان‌دهنده عملکرد بالا و تخصصی بودن این سیستم مدیریت محتوا است.

۳.Drupal

دروپال، نوعی سیستم مدیریت محتوا (CMS) انعطاف‌پذیر و منبع‌باز است که با استفاده از آن می‌توانید وبسایت خود را بدون نیاز به دانش فنی حرفه‌ای، راه‌اندازی کنید. 

سیستم مدیریت محتوای دروپال در مقایسه با وردپرس، پیچیده‌تر است اما عملکرد بالایی دارد و امروزه میلیون‌ها ارگان، سازمان و شرکت در کشورهای توسعه یافته از دروپال برای راه‌اندازی و مدیریت سایت خود استفاده می‌کنند.

وب هاستینگ (Hosting) چیست؟

هاست فضایی است که به وسیله آن وبسایت خود را در اینترنت آنلاین نگه‌می‌دارید. شما می‌توانید از شرکت‌های میزبان، سرویس‌های هاستینگ را خریداری کنید و با ذخیره اطلاعات بر روی هاست وبسایت خود را در اینترنت به نمایش بگذارید. در واقع، اگر هاست ندارید بلاگ شما تنها برای خودتان قابل مشاهده است.

مطلب مرتبط  چگونگی ساخت دیتاسنتر

سرویس‌های هاستینگ متفاوتی وجود دارند که در ادامه به ۴ نوع از انواع هاستینگ می‌پردازیم.

۴ نوع سرویس هاستینگ رایج

هاستینگ

علت نمایش تمامی وبسایت‌ها در اینترنت، داشتن هاست است. برای اینکه وبسایت خود را نمایش دهید، نیاز به فضایی دارید که قابل شناسایی برای اینترنت باشد و بتوان اطلاعات را بر روی آن ذخیره کرد.

سرویس‌های هاستینگ همان فضای ذخیره اطلاعات است که توسط شرکت‌های میزبانی ارائه می‌شوند. سرویس‌های هاستینگ در انواع مختلف هاست اشتراکی، هاست ابری، سرور مجازی و سرور اختصاصی و در دو نوع مدیریت شده و نشده ارائه می‌شوند. 

 

۱.هاست اشتراکی

سرویس هاست اشتراکی محبوب‌ترین نوع سرویس‌های هاستینگ است. در این سرویس چندین وب سایت بر روی یک هاست قرار می‌گیرد که منابع را با یکدیگر شریک‌اند.

ویژگی اصلی سرویس هاست اشتراکی که آن را محبوب کرده، مقرون به صرفه بودن آن است. این سرویس پاسخگوی نیاز وبسایت‌های با ترافیک کم تا متوسط است. 

۲.کلود هاستینگ یا هاست ابری

در کلود هاستینگ تعدادی سرور فیزیکی وجود دارند که به کمک نرم‌افزارهای مجازی‌ساز به چندین هاست تبدیل می‌شوند و داده‌ها را پردازش می‌کنند.

یکی از مزایای سرویس ابری این است که در صورت داون شدن یک سرور، سایت شما کند یا از دسترس خارج نخواهد شد. 

۳.سرور مجازی 

سرور فیزیکی به وسیله مجازی‌سازهایی مانند VMware به چند سرور مجازی تبدیل می‌شود و هر کدام از این سرورهای مجازی در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد. در واقع، هر سرور مجازی منابع اختصاصی خود را دارد و با دیگر وبسایت‌ها به اشتراک نمی‌گذارد و کاربر به راحتی می‌تواند منابع خود را مدیریت کند.

۴.سرور اختصاصی

سرور اختصاصی عملکرد، انعطاف‌پذیری و امنیت بسیار بالایی دارد و مناسب افراد خاص، شرکت‌ها و مالکین وبسایت‌های بزرگ است. در سرویس سرور اختصاصی، تمامی منابع سرور در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و گزینه‌های متنوعی برای سفارشی‌سازی و تطبیق منابع با نیازها وجود دارد. 

مطلب مرتبط  سرور چیست؟ (معرفی سرور به زبان ساده به همراه انواع آن)

چه زمانی باید یک سرویس هاستینگ بخرید؟

از سرویس‌های هاستینگ نه تنها برای وبسایت، بلکه برای میزبانی اطلاعات و اشتراک‌گذاری فایل‌ها، میزبانی ایمیل، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای آنلاین و غیره استفاده می‌شود. در نتیجه برای راه‌اندازی هر پلتفرم آنلاینی، جدا از اینکه هدف آن چیست و اطلاعات آن کم یا زیاد است، نیاز به یک سرویس هاستینگ دارید.

در انتخاب سرویس هاستینگ به یاد داشته باشید که، حتما متناسب با نیازهایتان باشد و قبل از راه‌اندازی وبسایت و نرم‌افزارها، حتما به زیرساخت‌ها توجه و فکر کنید. 

جمع‌بندی: وابستگی CMS و Hosting

اکنون که مفهوم هاستینگ و سیستم مدیریت محتوا را متوجه شدید، درک وابستگی سیستم مدیریت محتوا و هاستینگ آسان است. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، سیستم مدیریت محتوا و هاستینگ باهم متفاوت‌اند اما سیستم مدیریت محتوا به هاستینگ وابسته است.‌

اگر به دنبال راه‌اندازی کسب و کاری در اینترنت هستید، ابتدا سرویس هاستینگ را با توجه به کسب وکار خود و نیازهایتان انتخاب و پس از آن، CMS متناسب با استراتژی خود را پیدا کنید و در نهایت، راه‌اندازی وبسایت را آغاز کنید.

برای انتخاب هاست مورد نیاز خود می‌توانید با مشاوران و متخصصان برتینا تماس بگیرید تا شما را به درستی راهنمایی کنند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *