ایمیل فیشینگ
معرفی 5 راه برای تشخیص ایمیل فیشینگ
سپتامبر 27, 2018
ssh
پروتکل SSH ، رابط امن میان کاربر و سرور
اکتبر 3, 2018
بررسی فرق بین http و https در مجلخ برتینا

فرق بين http و https چیست؟ بررسی کامل مزایا و معایب هر یک

بررسی تفاوت http و https در وبلاگ برتینا

احتمالا شما هم بارها هنگام جستجو در فضای وب، متوجه شده‌اید که در کنار نام دامنه بعضی از سایت‌ها عبارت http و در کنار بعضی دیگر https به چشم می‌خورد. شاید در نگاه اول موضوع مهمی نباشد، ولی فرق بين http و https بسیار عمیق است. درواقع، HTTP و HTTPS، هر دو پروتکل‌های انتقال داده در شبکه اینترنت هستند. تفاوت اصلی بین این دو پروتکل، در نحوه رمزگذاری داده‌های انتقالی است.

بااین‌حال، تفاوت http و https به این مورد ختم نمی‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم ابتدا توضیح کاملی از HTTP و HTTPS به شما ارائه دهیم؛ سپس، مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد؛ به‌این‌ترتیب، با تفاوت سایت های http و https به‌طورکامل آشنا خواهید شد.

تعریف HTTP؛ پروتکل انتقال اطلاعات بین سرور و مرورگر

عبارت HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol است. این پروتکل وظیفه انتقال اطلاعات بین Server و Client را در شبکه‌های کامپیوتری بر عهده دارد. درواقع، http نوعی پروتکل درخواست-پاسخ در مدل محاسباتی Client Server است که برای انتقال داده‌ها از طریق وب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در اصل زمانی که یک کاربر صفحه‌ای در سایت را باز می‌کند، درخواستش به پروتکل http ارسال می‌شود. در ادامه پروتکل این درخواست را به سرور میزبان سایت می‌فرستد. طی فرایند بررسی درخواست، سرور سایت پاسخ را به http ارسال می‌کند و سایت برای کاربر بارگذاری می‌شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای تبدیل http به https باید نسبت به خرید گواهی ssl اقدام کنید. 

تعریف پروتکل http

مزایا و معایب HTTP چیست؟

پروتکل HTTP از مزایا و معایب خاصی برخوردار است. استفاده از این پروتکل بسیار ساده بوده و با اکثر مرورگرها و سرورها سازگاری دارد. علاوه‌بر این، از جمله مزایای این پروتکل انتقال داده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این پروتکل قابلیت استفاده از زیرساخت‌های caching در فضای شبکه را دارد.
  • پروتکل HTTP به‌طورموثر با پروتکل‌های دیگر قابل‌استفاده است.
  • HTTP در پاسخ به درخواست کاربر سریع‌تر عمل می‌کند.
  • پروتکل HTTP به پشتیبانی Runtime نیاز ندارد.

علاوه‌بر این، پروتکل HTTP از طریق فایروال‌ها و برنامه‌های جهانی قابل‌استفاده است. باوجود این که پروتکل http سرعت بالایی دارد، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن یک سایت پرسرعت نسبت به خرید هاست پرسرعت اقدام کنید. با داشتن هاست پرسرعت خیالتان از بابت سرعت بارگذاری سایت راحت خواهد بود. در ادامه بررسی معایب و محدودیت‌های پروتکل http می‌پردازیم:

  • یکی از مهم‌ترین معایب http، ناامن بودن آن است؛ زیرا داده‌های مبادله‌شده از طریق HTTP رمزگذاری نمی‌شوند.
  • داده‌های ارسال‌شده از طریق HTTP توسط هر فردی که به شبکه دسترسی دارد، قابل‌خواندن است.
مطلب مرتبط  حذف کردن reCAPTCHA توسط Cloudflare

علاوه‌بر این، افرادی که قصد دارند سایت خود را سئو کنند، باید بدانند که پروتکل HTTP از نظر سئو چندان مطلوب نیست. همچنین، از آنجایی که یکپارچگی داده‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد و پروتکل HTTP ناامن است، باید بدانید که در این پروتکل به‌راحتی می‌توان محتوا را تغییر داد.

امنیت پایین؛ یکی از بزرگ‌ترین معایب http

تعریف HTTPS؛ پروتکل انتقال داده‌ها به‌صورت رمزگذاری‌شده

عبارت HTTPS مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure است که باز هم نوعی پروتکل انتقال اطلاعات محسوب می‌شود. فرق بين http و https در اینجا مشخص می‌شود که در پروتکل HTTPS، داده‌ها به‌صورت رمزگذاری‌شده و در بستری امن انتقال پیدا می‌کنند.

این پروتکل از رمزگذاری TLS/SSL برای رمزنگاری داده‌ها بهره می‌برد. اگر وبسایت یا اپلیکیشنی با ترافیک بالا دارید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار استفاده از پروتکل https، از بهترین سرور اختصاصی نیز استفاده کنید. سرورهای اختصاصی علاوه‌بر تامین سرعت بارگذاری بالا، امنیت بسیار بالایی دارند؛ ترکیب سرور اختصاصی با پروتکل https، امنیت سایت را به‌شدت بالا می‌برد.

فعال کردن https با خرید گواهی SSL

بررسی مزایا و معایب پروتکل HTTP؛ امنیت بالا به قیمت کاهش سرعت!

درست مانند http، پروتکل https نیز مزایا و معایبی دارد که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید. یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از پروتکل https، امنیت بالای آن است. در ادامه به بررسی سایر مزایای این پروتکل می‌پردازیم:

  • داده‌های ارسال‌شده از طریق پروتکل https، فقط توسط طرفین مجاز قابل‌خواندن هستند.
  • برای انتقال داده‌های حساس مانند رمز عبور و اطلاعات کارت‌های اعتباری از امنیت بالایی برخوردار است.
  • از منظر SEO، سایت‌های پشتیبانی‌شده با پروتکل https، اولویت بالاتری دارند؛ بنابراین کسب رتبه در صفحه نتایج موتورهای جستجو با استفاده از پروتکل https راحت‌تر امکان‌پذیر خواهد بود.

جدای از این مبحث، برای کسب رتبه در SERP می‌توانید از قابلیت تبلیغات در گوگل ادز استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، با تبلیغ سایت خود، به‌راحتی مخاطبان بیشتری را جذب می‌کنید و ورودی سایت شما افزایش پیدا می‌کند. در کنار این مزایا، پروتکل https، معایبی هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نسبت به http، به منابع سروری بیشتری نیاز دارد.
  • پروتکل https، نسبت به http پیچیده‌تر و کندتر است.
  • امکان سرقت اطلاعات محرمانه از صفحات ذخیره‌شده در مرورگر وجود دارد.
مطلب مرتبط  فایل htaccess چیست؟ فایل htaccess چه کاربردی دارد؟

علاوه‌بر این موارد، برخی از افراد هزینه خرید گواهی SSL به‌صورت سالانه را نیز جزو معایب پروتکل https می‌دانند؛ بااین‌حال، مسلما این هزینه از هزینه‌ای که برای جبران خسارت و بازگردانی اطلاعات سرقت‌شده پرداخت می‌کنید به‌مراتب بسیار کمتر است. اگر امنیت سایت برای شما اهمیت دارد، بی‌تردید برای خرید گواهی SSL و استفاده از پروتکل https اقدام کنید.

امنیت سایت؛ تفاوت http و https

بررسی تفاوت سایت های http و https؛ تفاوت در امنیت و سرعت

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، مهم‌ترین تفاوت http و https، رمزگذاری داده‌ها در حین انتقال است. درواقع، بعد از فعال کردن https با استفاده از گواهی‌های دیجیتال (گواهی SSL)، داده‌ها بین سرور و کلاینت رمزگذاری می‌شوند، درصورتی‌که در http اینگونه نیست. بااین‌حال، تفاوت سایت های http و https به همین یک مورد ختم نمی‌شود. برای درک بهتر از فرق بين http و https، در زیر یک جدول را برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم.

HTTPS

HTTP

HTTPS مخفف عبارت HyperText Transfer Protocol Secure است و در URL سایت با https:// شروع می‌شود.

HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol است و در URL سایت با http:// شروع می‌شود.

HTTPS از پورت 443 برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.

HTTP از پورت 80 برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.

داده‌ها برای انتقال از طریق HTTPS بین سرور و مرورگر رمزگذاری می‌شوند و ایمن هستند؛ سرور و مرورگر به تبادل کلیدهای رمزگذاری با استفاده از گواهی‌ها می‌پردازند و به همین دلیل، زمان پردازش اطلاعات در HTTPS بالاتر است.

اطلاعات ردوبدل‌شده از طریق HTTP به‌صورت یک متن ساده (Plain Text) است؛ بنابراین هر کسی بین سرور و مرورگر می‌تواند آن اطلاعات را بخواند و به همین دلیل این پروتکل ناامن است.

HTTPS در لایه انتقال کار می‌کند.

HTTP در لایه کاربرد کار می‌کند.

HTTPS برای انتقال داده‌ها از رمزگذاری استفاده می‌کند و امنیت بیشتری دارد.

HTTP از رمزگذاری برای داده‌ها استفاده نمی‌کند؛ بنابراین امنیت کمتری نسبت به HTTPS دارد.

سرعت HTTPS کمتر از HTTP است.

سرعت HTTP نسبت به HTTPS بیشتر است.

از HTTPS برای انتقال داده‌های امن (اطلاعات محرمانه مانند اطلاعات کارت بانکی) استفاده می‌شود.

HTTP برای انتقال متن، ویدئو و تصویر از طریق صفحات وب کاربرد دارد.

پروتکل HTTPS از نظر SEO به بهبود رتبه‌بندی سایت در صفحات جستجو کمک می‌کند.

پروتکل HTTP به بهبود رتبه سایت کمک نمی‌کند.

مطلب مرتبط  12 نشانه برای تشخیص هک شدن سایت وردپرسی

درصورتی‌که امنیت اطلاعات سرور و کاربران برای شما اهمیت دارد، بدون شک بهتر است از پروتکل HTTPS برای سایت خود استفاده کنید. برای این کار کافی است مراحل نصب گواهی SSL را روی دامنه سایت پشت سر بگذارید. با نصب گواهی SSL، اعتماد کاربران و موتورهای جستجو به سایت شما بیشتر از قبل خواهد شد و رتبه سایت در صفحه نتایج بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد.

تاثیر https بر SEO سایت

با خرید گواهی SSL امنیت سایت خود را بالا ببرید

حفاظت از اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت اهمیت بالایی دارد؛ به همین دلیل باید نسبت به فرق بين http و https حساس باشید. در نظر داشته باشید که سایت‌هایی برای انتقال محتوای ساده بدون ذخیره اطلاعات کاربر، می‌توانند از http استفاده کنند؛ بااین‌حال و با وجود اعتماد کاربران به فضای آنلاین و استفاده روزمره از این فضا برای انجام امور مختلف، شما به‌عنوان صاحب سایت باید به فکر تامین امنیت بیشتر سایت خود باشید.

برای این کار کافی است پروتکل HTTP را با خرید گواهی SSL، به پروتکل HTTPS تبدیل کنید؛ دراین‌صورت، اعتماد و رضایت کاربران را نیز بیشتر از قبل جلب خواهید کرد. اگر برای خرید گواهی SSL سوالی دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان برتینا در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین با کلیک روی تب «سرویس SSL»، مستقیما به صفحه خرید گواهی ارجاع داده می‌شوید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.5 / 5. تعداد نظرات : 4

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *