با حملات دیداس بیش‌تر آشنا شوید!
آگوست 3, 2022
۹ کاربرد برتر وی پی اس (VPS)
۹ کاربرد برتر وی پی اس (VPS)
آگوست 20, 2022
وی دی اس چیست؟ (با وی پی اس چه تفاوتی دارد؟)

وی دی اس چیست؟ (با وی پی اس چه تفاوتی دارد؟)

وی دی اس چیست؟

هر روزه به تعداد افرادی که امور خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند، افزوده می‌شود. از این رو، بسیاری از افراد مشاغل خود را در اینترنت گسترش داده‌اند و یا در حال گسترش آن هستند. برای اینکه این مشاغل بتوانند فعالیت کنند، به سرورهای قدرتمند با عملکرد بالا نیاز دارند. در این مقاله، به سرور قدرتمند وی دی اس (VDS) می‌پردازیم.

وی دی اس چیست؟

وی‌ دی اس (VDS) مخفف عبارت Virtual Dedicated Server و معنی لغوی آن سرور اختصاصی مجازی است؛ اما سرویس‌های آن در شرکت‌های میزبانی با نام سرور مجازی ارائه می‌شوند. در واقع، این سرور ساخته شده، زیرساختی به عنوان سرویس (IaaS) است. در سرویس میزبانی وی دی اس، سرور توسط نرم‌افزار مجازی‌ساز به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها یک سرور مجازی است.

بعد از این که سرور به چند بخش مجزا تقسیم شد، به هر VDS یک فضا برای ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها اختصاص می‌یابد. در واقع، هر سرور ساخته شده دارای سیستم عامل مخصوص خود، CPU، RAM، فضای ذخیره‌سازی و دسترسی روت برای نصب نرم افزارهای سفارشی است. این فناوری به گونه‌ای عمل می‌کند که اگر هر اتفاقی برای یک سرویس رخ دهد، دیگر سرویس‌ها در سرور مشترک فیزیکی، امن و دور از خطر باقی می‌مانند.

چرا سرور اختصاصی مجازی (VDS)؟

فناوری هایپروایزر (hypervisor) این امکان را فراهم کرد که چندین ماشین مجازی در حال اجرا بر روی یک سخت‌افزار باشند. در سرویس VDS، سرورهای مجازی کاملاً جدا شده‌اند، هر یک از آن‌ها منابع اختصاصی مانند CPU، RAM، ذخیره‌سازی دیسک و غیره به صورت مجزا دارند.

مطلب مرتبط  aaPanel چیست؟ (جایگزینی برای سی پنل)

تفاوت وی دی اس و وی پی اس در چیست؟

در واقع می‌توان گفت، تفاوت VPS و VDS در این است که یک یا چند منبع در سرویس VPS به اشتراک گذاشته می‌شوند. هنگام استفاده از سرویس VDS، یک سرور مجازی با منابع اختصاصی تضمین شده دریافت می‌کنید. به این معنی که شما ۱۰۰٪ از CPU، RAM و … سرور را در اختیار دارید که می‌توانید از تمام آن به صورت ۲۴ ساعته استفاده کنید.

به عبارت دیگر، هنگام تهیه VPS، منابع سرور اصلی به صورت Pool در اختیار تمام سرورهای ایجاد شده قرار داده می‌شود. به این ترتیب با در نظر گرفتن این موضوع که تمامی سرورها، هم زمان در حالت اوج مصرف خود نخواهند بود، می‌توان بیشتر از توان اصلی سرور، سرویس سرور مجازی ایجاد کرد.

در VDS شرایط متفاوت است؛ منابع اختصاص داده شده به هر سرور کاملا ثابت خواهند بود و امکان ایجاد سرویس سرور مجازی بیشتر از توان سرور ممکن نیست.

تفاوت وی دی اس و وی پی اس در چیست؟

VDS مناسب برای چه کسب‌وکارهایی است؟

به طور کلی، VDS یا سرور اختصاصی مجازی، مناسب برای سایت‌هایی است که می‌خواهند سرویس‌های میزبانی خود را از هاست اشتراکی ارتقا و یا کسب‌وکارشان را گسترش دهند.  

همچنین این نوع از سرویس هاستینگ مناسب کسب‌وکار‌هایی است که نیاز به امنیت بسیار بالا و منابع زیاد همانند منابع سرور اختصاصی دارند، اما قدرت خرید و نگهداری سرور اختصاصی را ندارند.

لازم به ذکر است، اگر وب سایت کوچکی دارید، نیازی نیست آن را روی سرور VDS میزبانی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از یک گزینه‌ای که نیاز به هزینه کمتری دارد، مانند هاست اشتراکی استفاده کنید.

مطلب مرتبط  سرور مجازی (vps) چیست؟

جمع‌بندی: VDS، سرور اختصاصی مجازی

وی دی اس نوعی سرویس میزبانی وب است که منابع آن کاملا اختصاصی است، در صورتی که در وی پی اس، منابع سرور اصلی به صورت Pool در اختیار تمام سرورهای ایجاد شده قرار می‌گیرد. در نتیجه VDS مناسب کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند از هاست اشتراکی، سرویس میزبانی وب خود را ارتقا دهند و نیازمند امنیت بسیار بالایی در حد سرور اختصاصی هستند. در نهایت، انتخاب میان VPS و VPS  بستگی به نیازهای شما دارد.

برتینا از شرکت‌های ارائه‌دهنده انواع سرویس‌های میزبانی وب است که تمامی ‌سرویس‌های هاستینگ خود را با بالاترین سرعت، کیفیت و امنیت ارائه می‌دهد. همچنین تمامی سرویس‌ها دارای پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته هستند. شما می‌توانید با کارشناسان متخصص برتینا تماس بگیرید و مناسب‌ترین هاست را با توجه به نیازتان تهیه کنید. 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *