وبلاگ
بررسی 9 اشتباه رایج وبلاگ نویسی که به سئو سایت صدمه میزند
دسامبر 15, 2019
ترفندهای سئو برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل
دسامبر 29, 2019
سئو
5
(1)

معرفی ترندهای سئو در سال 2020

فاکتورهای سئو

سال 2019 با همه فراز و نشیب هایی که در دنیای اینترنت و سئو به همراه داشت رو به پایان است و برای بسیاری از فعالین حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو این سوال یا ابهام وجود دارد که سئو در سال آتی چه روندی را به دنبال خواهد داشت و برای دریافت بازخورد بهتر از این کانال بازاریابی دیجیتال باید چه رویکردی را داشته باشیم.

گوگل به عنوان یکی از غولهای اینترنت در دنیا برای رقابت با دیگر موتورهای جستجو همواره قصد داشته که بهترین باشد و این هدف را با ارائه ابزارها و خدمات بهتر دنبال کرده است. ارائه به روزرسانی های متعدد برای الگوریتم های خود در طول یک سال بیانگر این موضوع است که گوگل تنها به دنبال این است که کاربران خود را راضی نگه دارد و کاربری که از این موتور جستجو استفاده کرده است از کار خود پشیمان نشود و بهترین نتیجه را مشاهده کند.

به عبارت دیگر گوگل تصمیم دارد مقصد نهایی سفر کاربران دنیای اینترنت باشد، این تصمیم گوگل بیش از هر چیز گویای ترندهای سئو در سال 2020 می باشد.

چشم انداز سئو در سال های آتی بسیار پویا است. قطعا هر ساله برخی از موارد مرتبط و تاثیر گذار در پروسه سئو همانند گذشته باقی می مانند همچون استفاده از کلیدواژه های مرتبط در عنوان، بهینه سازی و نمایش صحیح سایت در موبایل و غیره، ولی برخی از نکات سئو هم به صورت مداوم در حال تغییر هستند و به اصطلاح در یک چرخه ی تغییر بی پایان قرار دارند.

حالا با توجه به این موارد می بایست بهترین روش ها برای ابقای موثر در این چارچوب گوگل را پیدا کنیم.

در ادامه به معرفی مهمترین نکات و ترندهای سئو در سال 2020 که می توانند بر روی روند فعالیت سایت شما تاثیر بگذارند پرداخته ایم:

 

1 – تسلط Feature snippet ها بر نتایج جستجو

قابلیت های جدید SERP گوگل (صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل) همچون اسنیپت ها، اکنون پاسخ بیشتر جستجو ها را در همان صفحه نتایج جستجو نمایش می دهد. از این رو عملا برای دریافت پاسخ برای جستجوی انجام شده نیازی به کلیک بر روی هیچ یک از نتایج جستجو نمی باشد.

– باید چه کاری انجام دهیم؟

  • در ابتدا بررسی کنید که جواب چه جستجوهایی بدون کلیک و در خود SERP یافت می شود. غالبا جستجوهایی که در آن کاربر به دنبال آدرس، شماره تماس و یا پاسخی سریع و ساده برای سوال خود هستند بدون هیچ کلیکی از طریق ریچ اسنیپت ها یافت می شود. خب نگران نباشید با توجه به اینکه نوع از این جستجو ها مشخص شد میدانیم که غالبا این کلیک ها نرخ تبدیل بسیار پایینی دارند.
  • کلیدواژه هایی که واقعا برای شما کلیک خواهند داشت را پیدا کنید. با استفاده از ابزارهایی مانند Rank Tracker و Google search console می توانید کلیدواژه هایی که در حقیقت برای شما کلیک به دنبال خواهند داشت را آنالیز و پیدا کنید. از این طریق شما زمان زیادی را برای بهینه سازی عبارت های غیر مفید هدر نخواهید داد.
مطلب مرتبط  معرفی بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) از نظر سئو

البته ممکن است این کلیدواژه ها برای نوشتن محتوا و دریافت رتبه بندی اهمیت بالایی داشته باشند ولی از نظر سئو نباید بر روی آن ها تمرکز کرد.

2 – بهینه سازی کامل Rich snippet و Featured snippet

در شرایطی که استفاده از جایگاه صفر در بین کاربران بسیار شایع شده است، نمایش اطلاعات در SERP اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. دو روش مهم برای نمایش اطلاعات در SERP استفاده از Rich snippet و Featured snippet می باشد.

از طریق ریچ اسنیپت علاوه بر عنوان و توضیحات، می توانید تصویر، امتیاز دهی ستاره ای، قیمت محصولات و موارد این چنین را نمایش دهید. استفاده از ریچ اسنیپت اگرچه ساده تر است ولی در مقابله فیچر اسنیپت ارتقای کمی در CTR به همراه خواهد داشت. اگرچه جایگاه شما در نتایج جستجو تغییر نخواهد کرد و رتبه شما مطابق با قبل باقی خواهند ماند ولی با توجه به برجسته شدن اطلاعات، سایت شما ممکن است تعداد کلیک بیشتری دریافت کند.

از طریق فیچر اسنیپت، بلاک کامل اطلاعات در بالای SERP نمایش خواهد داشت و از این رو میزان CTR افزایش چشمگیری خواهد داشت.

– باید چه کاری انجام دهیم؟

  • برای استفاده از این دو نوع اسنیپت نام برده نیازمند آن است که محتوای موجود در سایت شما ساختار یافته باشد. برای بررسی این مورد میتوانید از ابزار WebSite Auditor استفاده نمایید.
  • همچنین با استفاده از ابزار Rank Tracker می توانید گزینه هایی مناسبی برای فیچر اسنیپت پیدا کنید. در این قسمت تنها از کلیدواژه هایی که در آن رتبه دارید استفاده نکنید.

همیشه در نظر داشته باشید، هیچ چیز حتی نمایش در جایگاه اول، نمایش ریچ و فیجر اسنیپت را گارانتی نمی کند. با این حال با توجه به ارزش مثبتی که نمایش آن ها به همراه خواهد داشت قطعا صرف زمان برای ایجاد و بهینه سازی آن ها منطقی است.

3 – تغییر سئو محلی

غالب نتایج بدون کلیک مذکور، در نتایج جستجو محلی هستند که پاسخ آن ها در SERP به نمایش در می آید و به آن پک های محلی می گویند. توجه داشته باشید در موبایل، یک پک محلی ممکن است به اندازه ی فضای نمایشی خود SERP در موبایل فضا اِشغال کند.

– باید چه کاری انجام دهیم؟

با ایجاد صفحه ای در Google My Business برای کمپانی خود و یا حداقل ثبت مکان در گوگل مپ میتوانید جستجوهای بسیار زیادی را از جمله جستجوهایی حاوی عباراتی چون “نزدیک من”،آدرس و شماره تماس را کاور کنید.

مطلب مرتبط  بهترین راه های ایجاد بک لینک مفید برای وب سایت

ولی این تازه شروع کار است، تعداد بسیار زیادی از جستجوها به پک های محلی منتهی نمی شوند. افرادی که می خواهند محصولات را باهم مقایسه کنند، اطلاعاتی با جزئیات بیشتر دریافت کنند و غیره، هنوز هم باید وارد سایت شما شوند، پس در این جا عملکرد سئو سنتی سایت شما اهمیت خود را نشان می دهد.

در اینجا داشتن یک پروفایل بک لینک با ثبات اهمیت بالایی دارد. با بررسی بک لینک های رقبای خود ممکن است بتوانید از آن سایت ها نیز یک لینک دریافت کنید.

یک ویژگی خاص برای سئو محلی این است که تعداد بک لینک ها برای این مورد اهمیتی ندارد تنها بک لینک از سایت هایی که گوگل آن ها را از نظر محلی معتبر میداند اهمیت دارد و البته بدانید که همیشه باید عملکرد رتبه بندی محلی را بررسی نمایید. در نظر داشته باشید، کوچکترین تغییر در مکان شما بر روی نتایجی که کاربر مشاهده میکند تاثیر می گذارد.

4 – هوش مصنوعی

سال هاست که گوگل در حال استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای بهبود تجربه کاربری است و بر آن است که در حد امکان از نمایش صفحات وبی که به صورت اسپم و بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده می کنند جلوگیری کند. در سال 2020 نیز با توجه به معرفی الگوریتم جدیدی با نام BERT، اهمیت این موضوع از پیش نیز بیشتر می گردد.

اکنون تا جایی که میدانیم گوگل از سه مکانیزم استفاده میکند: اول : Neural Matching، که معنای پرس و جو را مشخص می کند. دوم : الگوریتم RankBrain، که اعتماد SERP را به اطلاعات جمع آوری شده درباره رفتار کاربران تنظیم می کند. سوم ، BERT که به تازگی پیاده سازی شده است، الگوریتمی است که برای تجزیه و تحلیل ساختار یک جستجو استفاده می شود.

– باید چه کاری انجام دهیم؟

برای الگوریتم های Neural matching و BERT عملی مورد نیاز نیست. الگوریتم Neural matching سیستم داخلی گوگل است و برای بهینه سازی برای الگوریتم BERT نیز تنها کافی است محتوای خوبی بنویسید.

ولی برای الگوریتم RankBrain باید خیلی محتاط عمل کرد. دیگر دریافت رتبه برای هر کلیدواژه ایی اهمیت ندارد بلکه باید تلاش کنید برای کلیدواژه های منطبق با قصد کاربر رتبه دریافت کنید.

برای درک صحیح قصد کاربر باید از رتبه های فعلی خود آگاه باشید. با استفاده از نرم افزار Rank Tracker می توانید نتایج را مانیتور کرده تا متوجه شوید کاربر چه محتوایی را دقیقا مرتبط با جستجوهایی که می خواهید در آن ها رتبه داشته باشید، می داند.  

پس از اینکه به طور کامل از قصد کاربر آگاهی پیدا کردید، محتوایی ایجاد کنید تا با قصد کاربر همخوانی داشته باشد.

5 – برندسازی

یکی از ترندهای رایجی که برای تمامی بازاریابان در حال حاضر گویاست این دیدگاه است که به جای تمرکز بر روی نتایج ارگانیک، می بایست بر روی تبلیغات کلیکی مانند گوگل ادز هزینه کنند. حقیقت این است که هر چه کمپانی های بیشتری این دیدگاه را داشته و این کار را انجام دهند یک ترند جدید ایجاد گشته که در نتیجه ی آن ROI تبلیغات کلیکی کاهش چشمگیری پیدا میکند.

مطلب مرتبط  پیشنهاد گوگل برای استخدام سئوکار

بنابراین اگرچه تبلیغات کلیکی برای افراد رایج تر میشود ولی برای کمپانی هایی که میخواهند از این طریق رشد کنند، این نوع تبلیغات هزینه ی بالاتری به دنبال خواهد داشت. در این شرایط، آگاهی از برند و برندسازی تبدیل به مهم ترین بخش دیجیتال مارکتینگ می گردد. از طرفی، منشن های بدون لینک اهمیت بالایی پیدا کردند به این دلیل که گوگل و بینگ این منشن ها را به عنوان سیگنال رتبه بندی شناسایی می کنند.

– باید چه کاری انجام دهیم؟

در ابتدا ما باید منشن های مرتبط بسازیم. در سال 2020 باید توجه خیلی بیشتری بر روی ساخت پروفایل های بک لینک داشته باشیم و از طرفی منشن های بدون لینک برند را بررسی و مدیریت کنیم.

به عنوان مثال با ایجاد لیست شبکه های اجتماعی میتوانید مشن های انجام شده چه نام برند شما مشن شده باشد چه محصولات و خدمات شما را مانیتور نمایید.

این کار به شما این امکان را میدهد که با مشتریان خود ارتباط مستقیم برقرار نمایید و همچنین از طریق مشتریان بالقوه خود آگاهی از برندتان را افزایش دهید.

این کار به شما کمک میکند تا مشتریانی را پیدا کرده که به محصولات، برند و کمپانی شما علاقمند هستند.

با استفاده از ابزارهای لیستینگ شبکه های اجتماعی بازاریابان میتوانند از طریق برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه ی خود آگاهی از برند خود را افزایش دهند.

در نتیجه:

هر زمانی که بازاریابان تصور می کنند که قله ی سئو را فتح کرده اند، قوانین و ترندهای جدید معرفی می گردند که کل این پروسه را تحت تاثیر قرار  میدهد.  برای موفقیت در سئو همیشه باید از ترندهای روز مطلع بوده و کاملا به روز باشید.

منبع : searchengineland

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

2 دیدگاه ها

  1. علی گفت:

    سلام خیلی ممنون از مطلب خوبتون.  بالاخره یکجا پیدا شد که ویدیو سئو با زیرنویس فارسی منتشر کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *