هزینه هر کلیک در گوگل ادز چقدر است؟
هزینه هر کلیک در گوگل ادز چقدر است؟
جولای 13, 2019
متن تبلیغ در گوگل ادز
آگوست 25, 2019
تبلیغات گوگل ادز

معرفی چک لیست بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز

گوگل ادز

گوگل ادز یکی از راه های مفید برای جذب مشتری و افزایش ترافیک هدفمند برای سایت ها و کسب و کارهای آنلاین است. راه اندازی هوشمندانه تبلیغ در گوگل می تواند استراتژی مناسبی برای افزایش فروش و درآمد کسب و کارهای آنلاین باشد.

نمایش تبلیغ شما در لینک اول گوگل می تواند کلیک های ورودی به سایت را افزایش دهد، یکی از راه های رسیدن به لینک اول گوگل و افزایش تعداد کلیک برای هر تبلیغ، افزایش هزینه کلیک پیشنهادی به گوگل است اما این راه مستلزم پرداخت هزینه بیشتر برای تبلیغات در گوگل است و با توجه به مباحث اقتصادی در بازاریابی، ممکن است این افزایش هزینه ها برای شما مقرون به صرفه نباشد و سیاست های تبلیغاتی شما در گوگل ادز را دچار مشکل کند. به این نکته نیز دقت نمایید که افزایش تعداد کلیک های ورودی نمی تواند موفقیت شما را تضمین کند.

پیشنهاد می کنیم بجای افزایش هزینه ها و یا تمرکز بر روی تعداد کلیک های ورودی، به دنبال راه حلی باشید که سبب بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز و افزایش نرخ بازخورد دریافتی با کمترین هزینه ی ممکن شود.

سیستم تبلیغ کلیکی گوگل بسیار رقابتی بوده و برای کسب موفقیت در این رقابت باید بطور مداوم تمامی ابزارهای آن را بررسی و از تمامی قابلیت های مفید آن استفاده کرد. در این مقاله به بررسی روش هایی پرداخته ایم که با انجام مستمر و روزانه ی آنها می توانید بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز را انجام داده و تبلیغات را در بهینه ترین حالت ممکن راه اندازی و اجرا کرد.

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز


1- بررسی شاخص های عملکرد کلیدی (Key performance indicators (KPIs))

شاخص های عملکرد کلیدی یکی از فاکتورهای مهم برای تعیین میزان اثربخشی کمپین های تبلیغ کلیکی گوگل است.

زمانیکه تبلیغات خود در گوگل را راه اندازی کردید، اندازه گیری میزان عملکرد تبلیغات باید به عنوان مهمترین فعالیت شما تعریف شود.

میزان عملکرد تبلیغات را بر اساس چند شاخص می توان تعیین کرد و این شاخص ها تعیین خواهند کرد که آیا تبلیغات شما هدفمند بوده و یا بودجه خود را هدر داده اید. در ادامه مهمترین آنها را معرفی کرده ایم:

– تعداد کلیک ها :

این شاخص تعیین کننده تعداد ورودی ها به سایت شما و تعداد افراد که بر روی تبلیغ شما کلیک کرده اند می باشد. اگرچه تعداد کلیک های ورودی نمی تواند تصویر درستی از میزان بازخورد دریافتی از تبلیغات را برای شما ایجاد کند اما به عنوان یک تیکه از پازل تبلیغ در گوگل، نقش مهمی را ایفا کند.

– نرخ کلیک به نمایش (CTR) :

نرخ کلیک به نمایش (CTR) با تقسیم تعداد کلیک های ورودی بر تعداد نمایش تبلیغ محاسبه می شود و به هر میزان که به عدد 100 نزدیکتر باشد بیانگر وضعیت مناسبتر تبلیغ شما می باشد.

– هزینه کلیک :

این پارامتر مقدار هزینه ای که برای هر ورودی به سایت پرداخت کرده اید را محاسبه می کند. هزینه کلیک یکی از مهمترین موارد برای تعیین به صرفه بودن تبلیغ کلیکی گوگل می باشد.

بررسی روزانه این شاخص ها برای تنظیم تبلیغ به صورت بهینه بسیار سودمند و مفید است. به عنوان مثال در صورتیکه هزینه کلیک یک کلیدواژه در یک روز خاصی افزایش یافت و یا CTR تبلیغ دچار کاهش شد ، باید بلافاصله بدنبال راه حل مناسب برای رفع این موارد باشید زیرا ادامه یافتن این شرایط در درازمدت می تواند هزینه ها تبلیغاتی شما را به طور سرسام آوری افزایش دهد.

مطلب مرتبط  ساخت اکانت گوگل ادز؛ آموزش تصویری ساخت اکانت google ads

2 – ساخت لیست کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords)

یکی از راحت ترین راه ها برای بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز، استفاده از کلمات کلیدی عام و پر سرچ است اما به هیچ عنوان به شما انجام این کار را پیشنهاد نمیکنیم زیرا بودجه تبلیغاتی شما بدون جذب حتی یک مشتری در عرض چند ساعت پایان خواهد یافت و به عبارت بهتر هدر خواهد رفت.

دیده شدن و در معرض عموم قرار گرفتن برای هر کسب و کاری می تواند مفید باشد اما این استراتژی در صورتیکه به صورت هدفمند نباشد با شکست مواجه خواهد شد.

به عنوان مثال یک سایت فروشگاهی در زمینه کتاب های کنکوری را در نظر بگیرید، این سایت اگر برای تبلیغ خود کلیدواژه “کتاب” و یا حتی “خرید کتاب” را تعیین کرده باشد ، با توجه به تخصصی بودن فعالیت این سایت و عام بودن این کلمات، درصد بسیار بالایی از ورودی های این سایت با کلمات مذکور به صورت هرز خواهد بود.

برای این تبلیغ انتخاب کلیدواژه “خرید کتاب کنکور” در حالت تطبیق phrase می تواند انتخاب مناسبی باشد. حالا این را در نظر بگیرید که این سایت تنها در زمینه کتب کنکور سراسری فعالیت دارد و   یک کاربر عبارت “خرید کتاب کنکور دکتری زیست شناسی” را جستجو کرده و وارد سایت شده است و چون کلیدواژه در حالت phrase قرار دارد، این تبلیغ را مشاهده کرده و بر روی آن کلیک میکند، (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله حالت تطبیق کلیدواژه ها در تبلیغات گوگل را مطالعه کنید)، اما نیاز این کاربر با مشاهده ی این سایت برطرف نخواهد شد و بلافاصله از سایت خارج می شود. بنابراین یک کلیک هرز برای این تبلیغ رخ داده است.

شاید به این موضوع رسیده باشید که کلیدواژه انتخابی (خرید کتاب کنکور) مناسب نیست و عام می باشد و این سایت باید دقیقا عبارت “خرید کتاب کنکور سراسری” را برای تبلیغ خود انتخاب کند. تا حدودی حق با شماست اما با توجه به اینکه بسیاری از کاربرانی که بدنبال کتاب های کمکی برای کنکور سراسری هستند عبارت “خرید کتاب کنکور” را سرچ می کنند، پس انتخاب این عبارت به عنوان کلیدواژه ، انتخاب نادرستی نبوده است.

اما چگونه می توان از ورود این گونه کاربران به سایت جلوگیری کرد؟

راه حل آن ساخت لیست کلمات کلیدی منفی است. این لیست برای تبلیغ شما این محدودیت را ایجاد می کند که در صورتیکه کلمات موجود در این لیست در عبارت سرچ شده توسط کاربر وجود داشت ، تبلیغ شما به او نمایش داده نشود.

این لیست را می توانید با اندکی تجربه (تفکر بجای کاربر) ، یافتن کلمات غیرمرتبط با سایت شما ، استفاده از ابزارهای یافتن کلیدواژه برای تبلیغ کلیکی گوگل و همچنین بررسی عبارات جستجو شده توسط کاربران در قسمت search terms پنل گوگل ادز تعیین و ایجاد کنید.

تنها ایجاد این لیست کافی نیست و باید به طور روزانه search terms تبلیغ خود را بررسی کرده و لیست کلمات نگتیو را بروزرسانی کنید تا از این طریق از هدررفت اعتبار تبلیغ خود جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط  چگونه از تبلیغات درآمد داشته باشیم؟ (کسب درآمد از گوگل ادسنس)

3 – مرور بودجه روزانه گوگل ادز

بودجه روزانه در تبلیغات کلیکی گوگل یک عدد ثابت نیست و با توجه به شاخص های عملکرد کلیدی می تواند متغیر باشد که برای آنالیز و بهینه سازی روزانه تبلیغ باید به طور مداوم آن را بررسی کنید. به عنوان مثال در صورتیکه در روزهای آخر هفته بازخورد مناسبی دریافت نکردید می توانید در این روزها بودجه روزانه را کاهش داده و در روزهای کاری که تعداد سرچ ها افزایش می یابد بوذجه راوزانه را افزایش دهید.

همچنین این قابلیت در گوگل ادز وجود دارد که بودجه روزانه را بر اساس دیوایس کاربر تفکیک کنید و برای هر دیوایس (گوشی های هوشمند ، تبلت ، کامپیوتر) بودجه روزانه خاصی را در نظربگیرید.


4 – بررسی حالت های مختلف تطبیقی برای کلید واژه ها

keyword

زمانی که یک کلیدواژه را به تبلیغ خود اضافه می کنید ، حالت تطبیقی پیشفرض آن بر روی broad قرار دارد. در این حالت کلید واژه در وضعیتی قرار دارد که بیشترین تعداد نمایش و کلیک را نسبت به حالت های phrase و exact خواهد داشت ، استفاده از حالت broad بیشترین ترافیک ورودی را برای یک تبلیغ بدنبال خواهد داشت و می توان از این ویژگی برای یافتن کلید واژه های جدید از طریق گزارش سرچ ترم (search terms)  استفاده کرد اما با توجه به ویژگی حالت broad ، مسلماٌ این حالت تعداد کلیک هرز بسیار زیادی را برای یک تبلیغ ایجاد خواهد کرد و سبب هدر رفت اعتبار یک تبلیغ خواهد شد. این موضوع تنها برای حالت broad اتفاق نمی افتد ، بلکه در برخی از موارد حالت phrase نیز کلیک های هرزی بدنبال خواهد داشت.

تا این جای کار شاید به این نتیجه رسیده باشید که بهترین حالت تطبیق کلیدواژه ها در گوگل ادز، حالت exact می باشد اما این مورد برای تمامی تبلیغات صدق نمی کند زیرا در حالت exact تبلیغ بسیار محدود خواهد شد و این موضوع به هیچ وجه برای شما مفید نخواهد بود. بنابراین پیشنهاد می کنیم تمامی حالات تطبیق را به مرور برای کلیدواژه های خود تست کنید و در نهایت موردی که بهینه تر است را به عنوان کلید واژه اصلی خود قرار دهید.


5 – قرار دادن کلید واژه های چند سیلابی برای کمپین گوگل ادز

کلیدواژه چند سیلابی

کلید واژه های تک سیلابی و عام سبب افزایش کلیک هرز برای شما خواهد شد. حتی کلید واژه های تک سیلابی در حالت exact نیز این مشکل را شامل می شوند. پیشنهاد می کنید تا حد امکان از کلید واژه های چند سیلابی که بطور کامل تعیین کننده حوزه کاری شما است و امکان نمایش تبلیغ شما برای کاربران هدف را افزایش می دهد برای کمپین خود تعریف نمایید. به مثال زیر توجه کنید:

شرکتی که در زمینه اجاره اتومبیل های کلاسیک فعالیت دارد ، در صورتی که کلید واژه “اتومبیل” در حالت phrase را برای تبلیغ خود قرار دهد و لیست negative keywords دقیق و مناسبی نداشته باشد ، تبلیغ وی با سرچ کلید واژه “خرید اتومبیل وارداتی” نیز نمایش داده می شود و در صورت کلیک این کاربر بر روی تبلیغ او ، اعتبار تبلیغ هدر رفته است. بنابراین این شرکت می بایست کلید واژه ” اجاره اتومبیل های کلاسیک” و یا “قیمت اجاره اتومبیل های کلاسیک” و مانند اینها را برای تبلیغ خود تعریف کند.

مطلب مرتبط  آموزش گوگل کیورد پلنر - Google Keyword Planner

6 – ایجاد بازه زمانی پیشرفته و دقیق برای نمایش تبلیغ

بازه زمانی تبلیغات گوگل

بازه زمانی نمایش و تنظیم دقیق آن یکی از اصولی است که در هر تبلیغ می بایست رعایت شود. از طریق این ویژگی می توان براحتی نمایش تبلیغ در ساعاتی که سیستم سرویس دهی و پشتیبانی سایت شما در حالت فعال قرار ندارد را متوقف کنید. در برخی از کسب و کارها، ساعاتی به عنوان ساعات پیک ترافیک تعریف شده است و در این ساعات بیشترین تعداد سرچ کلمات آنها انجام می شود ، بنابراین پیشنهاد می شود بازه زمانی نمایش تبلیغ را بر روی این ساعات قرار دهید و از مصرف شدن اعتبار تبلیغ در ساعات خارج از این بازه جلوگیری کنید.


7 – تنظیم بودجه خاص برای موبایل

به صورت پیشفرض بودجه تنظیمی برای تمامی دیوایس ها مانند دسکتاپ ، تبلت ، گوشی های هوشمند و… در تمامی سطوح (کمپین ، گروه ها و…) برابر و یکسان می باشد. با توجه به اینکه تعداد سرچ کاربران در حوزه های کاری مختلف و در دیوایس های مختلف متفاوت است ، تعداد سرچ ها از طریق گوشی های هوشمند نسبت به دسکتاپ ها می تواند کمتر یا زیادتر باشد ، بنابراین می بایست با توجه به حوزه کاری خود ، بودجه مختص گوشی های هوشمند را به صورت ویژه و هدفمند تنظیم کنید.


8 – قرار دادن صفحات مرتبط برای هر کلید واژه

به هیچ عنوان نباید لندینگ پیج تمامی کلیدواژه ها را صفحه اصلی سایت قرار دهید. پیشنهاد می شود تبلیغ خود را گروه بندی کرده ، کلیدواژه های مرتبط را در یک گروه قرار داده و برای هر گروه لندینگ پیج مختص به آن را قرار دهید.


9 – تعیین نمایش تبلیغ در مناطق جغرافیایی خاص

با توجه به اینکه حوزه کاری و سرویس دهی خدمات شما در چه مناطقی می باشد ، محدودیت نمایش تبلیغ را برای آن مناطق تعریف کنید. این قابلیت گوگل ادز در کاهش هزینه های هرز و هدر رفت اعتبار تبلیغ کمک خواهد کرد. در صورتی که کسب و کار شما به صورت محلی است و مناطق خاص و محدودی را تحت پوش قرار می دهید ، نمایش تبلیغ خود را برای این مناطق محدود کنید.

همانگونه که در ابتدای مقاله بیان کردیم ، گوگل ادز سیستم تبلیغاتی بسیار رقابتی بوده و پیشنهاد می کنیم برای افزایش میزان بازخورد دریافتی خود از این سرویس، موارد مذکور را به طور مستمر انجام دهید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.2 / 5. تعداد نظرات : 12

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *