Wildcard & Multi Domain
تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین چیست؟
دسامبر 18, 2021
امنیت سایت
۵ نکته امنیت سایبری برای کسب‌وکارهای کوچک
ژانویه 16, 2022
بکاپ گیری از هاست

به این 7 دلیل از هاست خود بکاپ بگیرید

بکاپ گیری از هاست

یکی از مهم ترین دغدغه کاربران در دنیای مجازی و فضای آنلاین، امنیت شبکه و عدم دسترسی سایرین به اطلاعات محرمانه و شخصی است. از همین رو راه‌های مختلفی برای محافظت از سایت در برابر تهدیدات سایبری وجود دارد. از انتخاب یک هاست با کیفیت گرفته تا تعیین یک پسورد قوی از جمله راه‌های متداولی است که برای حفاظت از سایت استفاده می‌شود. اما قدیمی‌ترین و در عین حال بهترین روش، بکاپ‌گیری از داده‌ها است.

با بکاپ گیری، نسخه‌ای پشتیبان از اطلاعات سایت در اختیار خواهید داشت تا در صورت از دست رفتن داده‌ها یا حمله هکرها، با مشکلی جدی مواجه نشوید. در واقع با استفاده از نسخه پشتیبان این امکان برای شما فراهم می‌شود تا به راحتی و در عرض چند دقیقه اطلاعات از دست رفته را بازگردانی کنید. حمله هکرها فقط یکی از دلایل برای داشتن بکاپ است، دلایل دیگری برای تهیه نسخه پشتیبان از دیتاهای سایت وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

1. انسان جایزالخطاست

اولین دلیل برای بکاپ گیری از هاست، وجود خطا از سوی مدیران سایت است. به عنوان مثال امکان دارد که یک فایل را به اشتباه از سایت حذف کنید و یا با ایجاد تغییرات اشتباه، سایت را دچار اختلال کنید. از همین رو برای رفع خطاهای ناشی از اشتباهات انسانی دو راه وجود دارد که عبارتند از:

  • شناسایی خطا، پیدا کردن راه‌حل و رفع آن
  • تهیه نسخه بکاپ و استفاده از آن

استفاده از روش اول، بسته به نوع خطای به وجود آمده می‌تواند خیلی سریع یا خیلی زمانبر باشد. اگر فکر می‌کنید که برای رفع خطاهای به وجود آمده به زمان زیادی نیاز دارید، پس استفاده از گزینه اول چندان منطقی نیست. در چنین شرایطی فقط استفاده از نسخه پشتیبان راهگشا است تا فایل‌های از دست رفته را بازگردانی کنید.

2. بروزرسانی همیشه بی خطر نیست

بکاپ گیری از هاست

بروزرسانی مداوم، برای حفظ عملکرد روان سایت یک نکته ضروری است. اما گاهی اوقات، بروزرسانی به درستی انجام نمی‌شود و حتی در حین انجام این فرایند، امکان از دست رفتن برخی از دیتاهای سایت نیز وجود دارد. از همین رو برخی از کاربران قید آپدیت سایت را می‌زنند تا با چالشی جدید مواجه نشوند. اما این راهکار به هیچ عنوان منطقی نیست. در همین راستا قبل از فرایند بروز رسانی، یک نسخه بکاپ از داده‌ها تهیه کرده و با خیالی آسوده سایت را آپدیت کنید.

مطلب مرتبط  کد مخرب CryptoPHP Backdoor چیست؟

3. سخت افزار قابل اعتماد نیست

فرض کنید که یک وبلاگ با صدها پست دارید که بر اثر خرابی سخت افزار از دست می رود. در چنین شرایطی فقط استفاده از نسخه بکاپ می‌تواند اطلاعات از دست رفته را بازگردانی کند. از همین رو داشتن نسخه‌ای از اطلاعات سایت، برای پیشگیری در برابر از دست رفتن داده‌ها ضروری است. البته این موضوع فقط در مورد اطلاعات سایت صدق نمی‌کند، بلکه برای حفظ اطلاعات شخصی نیز باید یک نسخه بکاپ تهیه کنید.

4. پلاگینها و قالب ها را دست کم نگیرید

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، به احتمال بسیار زیاد از قالب‌ها و افزونه‌های این سیستم مدیریت محتوایی استفاده خواهید کرد. اما ممکن است پلاگینی را نصب کنید که با سایت سازگاری نداشته باشد و در حین استفاده از آن‌ با مشکل مواجه شوید. از همین رو برخی از کاربران ترجیح می‌دهند که به سیستم مدیریت محتوای وردپرس، افزونه یا قالب جدیدی اضافه نکنند.

در همین راستا قبل از افزودن افزونه یا قالب جدید، نسخه‌ای پشتیبان از داده‌های سایت تهیه کنید. با این کار مطمئن خواهید شد که در حین افزودن پلاگین یا قالب جدید، اگر سایت‌ با مشکل مواجه شد، به راحتی و در عرض چند دقیقه می‌توانید اطلاعات و داده‌های از دست رفته را مجددا بازگردانی کنید.

5. امان از بدافزارها

بد افزار

بسیاری از کاربران بر این باورند که ویروس‌ و بدافزارها، فقط بر روی کامپیوترهای شخصی تاثیرگذار هستند. تاثیر مخرب بدافزارها روی کامپیوترهای شخصی درست است، اما تمام ماجرا نیست. بدافزارها نه تنها بر روی کامپیوترهای شخصی اثرات مخرب دارند، بلکه برخی از وب‌سایت‌ها نیز با بدافزارهای مختلفی آلوده شده‌اند و تعداد بسیار زیادی نیز در مقابل این دست از تهدیدات آسیب پذیر هستند.

مطلب مرتبط  معرفی 7 راه برای امن کردن سایت در مقابل هکرها

برخی از کاربران برای حل مشکل بدافزارها به دنبال عیب یابی و رفع خطاهای موجود هستند. اما این کار به سادگی انجام نمی‌پذیرد. چراکه تشخیص و رفع خطای ناشی از بدافزارها کار بسیار پیچیده ای است و تشخیص دقیق پاکسازی سایت تقریبا غیرممکن است. از همین رو بهترین روش، استفاده از نسخه‌های پشتیبان است تا در سریعترین زمان ممکن سایت را از وجود ویروس‌ها و بدافزارها پاکسازی کرد.

6. هکرها در کمین‌اند

محافظت سایت در برابر هکرها

یکی از جدی‌ترین خطرات فضای مجازی و اینترنت، هکرها هستند. هکرها با اقدامات خرابکارانه همواره در تلاش هستند تا به سیستم کاربران نفوذ کرده و عملکرد سایت‌ها را مختل کنند. از همین رو برای در امان ماندن از حمله هکرها و مقابله با تغییر نام و رمز حساب کاربری سه راه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • بازگردانی حساب کاربری سایت به وسیله ایمیل
  • تماس با سرویس ارائه دهنده سرویس میزبانی و درخواست کمک از آن‌ها
  • تهیه نسخه بکاپ از داده های سایت

استفاده از روش اول یعنی بازیابی حساب به وسیله ایمیل، روش مطمئنی به حساب نمی‌آید. چراکه هکرها پس از تغییر حساب‌های کاربری، مشخصات حساب ایمیل را نیز تغییر می دهند. تماس با مرکز ارائه دهنده میزبانی وب نیز گزینه مناسبی به حساب می‌آید، اما استفاده از این روش نیز زمانبر است. از همین رو بهترین روش، استفاده از نسخه‌های بکاپ است تا مجددا حساب سایت‌ را بازگردانی کرد.

7. سایت را منتقل خواهیدکرد

 بسیاری از کاربران در اوایل راه اندازی سایت، کار را با یک هاست اشتراکی شروع می کنند. اما با رشد کسب و کار و افزایش مخاطبان سایت، کاربران تصمیم به تغییر یا ارتقا سرویس میزبانی وب می گیرند. در چنین شرایطی باید فایل و داده ها از سرویس میزبانی قدیمی به میزبانی جدید انتقال پیدا کند. برای تغییر میزبانی و انتقال فایل‌ها، راه‌های مختلفی وجود دارد. شما برای این کار می‌توانید فایل‌ها را به صورت دستی تغییر بدهید و یا از ارائه دهنده میزبانی وب جدید بخواهید این کار را انجام دهد. اما با نسخه بکاپ می توانید در سریعترین زمان ممکن، فرایند تغییر میزبانی را انجام دهید.

مطلب مرتبط  چگونه از حملات DDOS در وردپرس جلوگیری کنیم؟

چگونه فرایند بکاپ‌گیری را انجام دهیم؟

برای تهیه نسخه پشتیبان یا همان بکاپ راه‌های مختلفی وجود دارد. بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده هاست، از وب سایت شما نسخه بکاپ تهیه می‌کنند تا اگر فایل یا اطلاعات سایت‌تان از دست رفت و یا مشکلی جدی مواجه شد، شما به وسیله نسخه پشتیبان، داده‌های سایت را بازگردانی کنید.

استفاده از روش دستی یکی دیگر از راه های بکاپ گیری است. برای بکاپ گیری به روش دستی باید فایل ها را به وسیله پروتکل انتقال فایل (FTP) کپی کرده تا امکان تهیه نسخه پشتیبان وجود داشته باشد.

برتینا برای حفاظت از اطلاعات و داده های سایت مشتریان ، به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه از سرویس های میزبانی مشترک، نسخه پشتیبان تهیه می‌کند. ما علاوه بر تهیه منظم نسخه پشتیبان، فرایند بکاپ گیری را به صورت چند لایه انجام می دهیم تا با امنیت بیشتری از اطلاعات و داده های کاربران محافظت کنیم ولی هیچ چیز جای بکاپ شخصی شما را نمی‌گیرد. پس هیچوقت بکاپ گیری را فراموش نکنید. 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 4

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *