گوگل ادز و سئو
آیا گوگل ادز روی سئوی سایت تاثیر دارد؟
می 19, 2021
لوگوی اینستاگرام
الگوریتم های اینستاگرام و نحوه کار آنها
ژوئن 19, 2021
Competitor bidding

Competitor bidding در بازاریابی دیجیتال

Competitor bidding در بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) به معنای فعال کردن تبلیغات کلیکی بر روی کلمات کلیدی شامل نام برند رقبای خود است.

در این مطلب درباره این اصطلاح مهم و کاربردی دنیای بازاریابی دیجیتال توضیح میدهیم.

با ما همراه باشید…

رقابت

 

تبلیغات رقابتی در گوگل ادز

شاید بدانید Competitor bidding یا “هزینه بر روی برند رقبا” اصطلاحی است که به منزله فعال سازی تبلیغات گوگل ادز روی کلمات برندینگ و نام تجاری رقبا میباشد.

این تاکتیک معروف بازاریابی اینترنتی از سال 2000 به بعد در میان برندها و کمپانی های بزرگ رواج پیدا کرد.

چرا که تا قبل از آن گوگل این اجازه را به برند ها نمیداد تا با استفاده از نام برندهای دیگر فعالیت داشته باشند.

– البته تنها گوگل این محدودیت را داشت و یاهو همیشه اجازه این کار را به کابران خود داده است.

Competitor bidding میتواند نتایج جستجو را به هرج و مرج و بی نظمی بکشاند و احتمال دارد تبعات آن به سمت خود شما هم برگردد.

در این مطلب به شما آموزش میدهیم که چگونه از Competitor bidding در SEM به نفع خود استفاده کنید.

این کار شامل جلوگیری از رخ دادن هر اتفاق ناخواسته ای نیز میشود.

Competitor bidding

 

مزایا و معایب تبلیغات رقابتی Competitor bidding

همینطور که از نام مقاله مشخص است ، نتیجه این تاکتیک بازاریابی معمولا یک سناریوی پر هرج و مرج میباشد.

میزان تاثیر این کار هم بستگی به هدف تبلیغ کننده از خزیدن روی رقبای خود و نام آنها دارد.

اما هر هدفی هم که داشته باشید ، این کار نمیتواند سود مستقیمی را برای شما به همراه داشته باشد.

فعال سازی تبلیغات گوگل ادز بر روی نام برند رقیبان میتواند هزینه تبلیغات آنها را افزایش دهد.

مطلب مرتبط  تست فرمت جدید Google Ads در نتایج جستجوی گوگل

اما در مقابل ، اگر رقیبان قدر و بزرگی را برای این کار انتخاب کرده باشید، ممکن است هزینه های تبلیغات خودتان هم به همین ترتیب افزایش پیدا کند.

از لحاظ مالی و کمی نتیجه این تبلیغات رقابتی ، بسیار شفاف تر و مستقیم تر میباشد.

 

مثال Competitor bidding

فرض کنید یک فرد یا شرکت بر روی کلمات برندینگ شما تبلیغات در گوگل را فعال کرده است. در این صورت:

  • شما برند X هستید.
  • کلمه کلیدی مورد نظر [A] است.
  • نمره کیفیت یا quality score تبلیغ شما 10 است.
  • هزینه کلیک پیشنهادی شما 2 دلار است. پس رتبه تبلیغ شما 20 (2 دلار * نمره کیفیت 10) است.

در حال حاظر گوگل از شما حدود 25 سنت برای هر کلیک کسر می کند چرا که هیچ رقابت واقعی بر سر کلمات برند شما وجود ندارد.

در همین حین ، برند رقیب Y شروع به تبلیغات کلیکی و هزینه بر روز کلمه [A] میکند.

و چون این کلمه متعلق به برند آنها نیست ، QS یا نمره کیفیت آنها برای این کلمه کمتر از شما و برای مثال عدد 3 خواهد بود.

اما هزینه کلیکی که به گوگل ادز اعلام کرده اند 6.6 دلار است که رتبه محاسبه شده برند Y را به 19.8 می رساند.

به خاطر این ورودی جدید برند Y و هزینه کلیک بالایی که ست کرده است، میانگین هزینه کلیک یا همان CPC برای شما ، به یکباره به 1.99 دلار افزایش پیدا میکند.

و همه این اتفاقات بدون اینکه حتی رقیب Y از شما جلو بزند اتفاق افتاده است!

مثال Competitor bidding

این کاری است که رقیبتان با شما کرده است!

فکر میکنید اگر شما هم با آنها همین کار را بکنید، چه عکس العملی نشان میدهند؟ آیا ارزش دارد که مقابله به مثل کنید؟

مطلب مرتبط  بررسی آمار دنیای تبلیغات در سال 2018

تبلیغات رقابتی روی کلمات برندینگ رقیبان مانند یک شمشیر دوله است که هر دو طرف را دچار ضرر و زیان مالی میکند.

تنها رقبای سرسخت تر ، با منابع مالی بیشتر و روحیه رقابت بالاتر میتوانند برنده این بازی دو سر باخت باشند!

بیلبورد برندهای معروف

 

چرا برندها تبلیغات رقابتی انجام میدهند؟

منطق پشت این قضیه برای هر برند متفاوت است.

معمولا دلایل مختلفی برای Competitor bidding وجود دارد اما اکثر آنها به یکی از این 4 علت بازمیگردند :

  1. عزت نفس شما: ممکن است شما روحیه عزت نفس بالا یا کمی خودخواهی داشته باشید که باعث چنین اقدامی شود و ممکن است بهترین و حرفه ای ترین مدیران هم چنین کاری را انجام دهد.
  2. اعلام اخطار: رقیب شما اقدام به competitor bidding کرده است و شما میخواهید تا با انجام دادن همان استراتژی، پیام اخطاری را به آنها بدهید تا با دیدن آن عقب نشینی کنند.
  3. آگاهی از برند: رقیب شما یکی از پیشتازان سهم بازار است و میخواهید تا با استفاده از نام آن رقیب ، برند خود را در جلوی چشم کاربران ظاهر کرده و آنها را از وجود خود مطلع کنید.
  4. سوار بر موج مدیا شدن: گاهی رقیب شما مدیاهای بسیار موفقی -مانند تلوزیون، رادیو و یا انواع چاپی مدیا- را اداره میکند و شما علاقه مند هستید تا با استفاده از موج مدیای آنها دیده شده و سودی از آن خود کنید.

برخی از این دلایل ، توجیه قانونی و منطقی دارند و برخی ندارند. توصیه ما برای هر یک ازموارد بالا این است:

  • اگر هدف شما گزینه اول است ، این کار را انجام نداده و در زمان و هزینه و انرژی خود صرفه جویی کنید.
  • اگر هدف شما گزینه دوم است، در نظر داشته باشید که این کار میتواند معکوس عمل کند و تیری که پرتاب میکنید به سمت خود شما بازگردد و تنها در سناریوهای شدید توصیه میشود.
  • اگر هدف شما گزینه سوم یا چهارم است، باید بدانید که میتوان از هرج و مرج های ناشی از آن جلوگیری کرد. اما اهداف این گونه سناریوها معمولا طولانی مدت هستند و رضایت کم و ناچیزی را در مدت کوتاه برایتان بهمراه می آورند.
مطلب مرتبط  تأثیر گواهینامه SSL بر روی نتایج گوگل ادوردز

 

نتیجه گیری این مقاله

اگر قصد تبلیغات رقابتی دارید باید برای هرج و مرج و بی نظمی زیادی آماده شوید.

توقع هزینه های بالای تبلیغاتی و بازخورد کم را داشته باشید.

برندهای ناشناخته یا کمتر شناخته شده با پرداخت هزینه و سرمایه گذاری در این زمینه میتوانند جایگاه خود را در بازار پیدا کنند.

امیدواریم که از این مقاله نیز لذت برده باشید.

در مقالات بعدی برتینا روش انجام این گونه تبلیغات رقابتی در گوگل ادز را برایتان شرح و آموزش میدهیم.

منبع : searchenginejournal

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *