نام دامنه
هک شدن چندین سایت مشهور ثبت دامنه
نوامبر 2, 2019
تبلیغات گوگل ادز
تبلیغ در گوگل برای دامنه ir
ژانویه 27, 2021
نام دامنه

ساب دامین، ادان دامین، پارک دامین؛ هرکدام چه ویژگی دارند؟

دامنه سایت

ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین، دامنه هایی هستند که می توانید بر روی هاست خود داشته باشید. بسیاری از افراد تازه کار معمولا در استفاده از این نوع دامین ها سردرگم شده و تفاوت آن ها را نمی دانند. هم چنین دانستن این موضوع که از هر کدام از این موارد در چه موقعیتی استفاده می شوند، یک موضوع گیج کننده برای کابران است.

استفاده نا به جا از این Domain ها می تواند مشکلات زیادی را برای شما به وجود آورند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم که تفاوت بین ساب دامین، ادان دامین و ساب دامین را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 

تفاوت بین پارک دامین، ادان دامین و ساب دامین چیست؟

برای درک بهتر تفاوت میان ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین، بهتر است در ابتدا یک تعریف کامل از هرکدام از آن ها ارائه کنیم.

با توصیح این مفاهیم، شما با تفاوت تکنیکی و کاربرد هر کدام از آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

دامین اصلی:

دامنه اصلی به هاست شما متصل است. اطلاعات مربوط به دامین شما بر روی دایرکتوری public_html هاستتان ذخیره شده است.

ساب دامین:

ساب دامین در واقعا زیر شاخه دامنه اصلی است. ساب دامین با نقطه از دامین اصلی جدا می شود. برای مثال bertina.ir دامنه اصلی و blog.bertina.ir یکی از ساب دامنه های آن است. هر ساب دامین، یک محتوای کاملا مجزا و متفاوت از دامنه اصلی دارد. به عبارتی شما دو محتوای مختلف با یک دامنه اصلی دارید که آدرس دهی آن ها مجزا است.

پارک دامین:

هنگامی که قصد دارید دو یا چند دامنه مختلف را با یک محتوای یکسان ارائه کنید، باید از پارک دامین استفاده می کنید. فرض کنید می خواهید از تبلیغات گوگل استفاده کرده و به دلیل تحریم ها نمی توانید از دامنه ir. خود استفاده کنید. در این صورت با تهیه یک دامین با پسوند دیگر و استفاده از پارک دامین، می توانید از گوگل ادز بر روی دامنه فرعی خود استفاده کنید. در واقع با استفاده از قابلیت پارک دامین، شما دو دامنه متفاوت اما با محتوای یکسان خواهید داشت.

مطلب مرتبط  نحوه انتقال دامنه به مالکی دیگر

ادان دامین:

با استفاده از این قابلیت، شما می توانید علاوه بر دامنه اصلی خود، دامین دیگری را نیز به هاست متصل کنید. در این صورت شما دارای چند Domain با محتوای متفاوت خواهید بود.

 

دامین اصلی چیست؟

این دامنه همان دامین اصلی اکانت است که از طریق آن می توانید به حساب کاربری هاست خود وارد شوید. در واقع شما با این نام دامنه در کمپانی هاست خود شناسایی می شوید. بر روی هر هاست، تنها یک دامین اصلی می توان متصل کرد و باقی دامنه ها به عنوان دامنه های فرعی به حساب می آیند.

نام Domain اصلی برای ساخت حساب هاستینگ و هم چنین تعریف یوزر استفاده شده و در آدرس ایمیل اصلی کمپانی شما نیز درج می شود. به همین دلیل باید در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید، زیرا این نام معرف کسب و کار شما خواهد بود.

 

پارک دامین (Parked Domain) چیست؟

هنگامی که یک دامنه بر روی دامین اصلی پارک می شود، محتوای سایت اصلی را نمایش می دهد. در واقع از پارک دامین برای استفاده همزمان از پسوند های متفاوت استفاده می شود. این کار می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به یکی از آن ها در بالا اشاره کردیم. از جمله موارد دیگری که می توان از پارک دامین اسستفاده کرد، برند سازی است. برای مثال اگر دامنه bertina.ir دامنه اصلی ما باشد، می توانیم دامنه هایی با پسوندهای مختلف مانند، bertina.ws, bertina.com و یا bertina.net را بر روی دامنه اصلی پارک کرده تا تمامی این دامنه ها محتوای یکسان همان دامنه اصلی را نمایش دهند. با این کار شما می توانید ترافیک بیشتری به دست آورده و برندسازی کنید.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید دامنه خارجی | چطور دامنه خارجی بخریم؟

در واقع ماهیت پارک دامین این است که شما چند دامنه اما با یک محتوا دارید. لازم به ذکر است که این روش با ریدایرکت کاملا متفاوت بوده و نباید آن ها را با هم اشتباه بگیرید. در صورتیکه قصد دارید از پارک دامنه استفاده کنید و نگران افت رتبه سئوی سایت خود هستید، پیشنهاد میکینم این مطلب را مطالعه کنید.

 

ادان دامین (Addon Domain) چیست؟

دامنه ای که بر روی هاستی با یک دامنه اصلی دیگر متصل می شود، دامنه ادان شده نام دارد. ادان دامنه محتوایی مجزا از دامنه اصلی را نمایش می دهد. این Domain از طریق اکانت دامین اصلی میدریت شده و در هاست اصلی اضافه می شود.

برای هر دامنه ادان شده در بخش فایل مینیجر دایرکتوری home هاست، یک فایل به نام ادان دامین ایجاد می شود که محتوای این سایت را می توان در آن مسیر آپلود کرد.

بر روی هر هاست بسته به امکانات آن، می توانید تعدادی دامنه ادان کنید. در واقع با این قابلیت، می توانید بر روی یک هاست مشترک، سایت های مجزا با نام دامنه و محتوای منحصر بفرد داشته باشید. بهترین راه برای صرفه جویی در مخارج خود در صورتی که چندین دامنه دارید و نمی خواهید برای هر کدام، هاست های جداگانه تهیه کنید، قابلیت ادان دامین است.

 

ساب دامنه (Subdomain) چیست؟

پیشوندی که قبل از نام دامنه قرار گرفته و از آن برای اهداف و طبقه بندی بخش های مختلف سایت استفاده می شود، زیر دامنه (Subdomain) نام دارد. تصور کنید که در سایت اصلی خود، می خواهید ساب دامین هایی برای فروش، بخش بلاگ و.. استفاده کنید. در این صورت شما زیر دامنه هایی چون blog.Yourdomain.com و یا Shop.Yourdomain.com خواهید داشت. شما برای هر دامنه می توانید تعدادی ساب دامین داشته باشید.

مطلب مرتبط  نحوه احراز هویت اشخاص حقیقی در ایرنیک

حال که تفاوت میان مفاهیم ادان دامین، ساب دامین و پارک دامین را آموختید، می توانید ماهیت هر کدام از آن ها را دریافته و بنا بر نیاز خود از هرکدام استفاده نمایید.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *