نحوه انتقال فایل‌ها به سرور مجازی از طریق Remote Desktop
نحوه انتقال فایل‌ها به سرور مجازی از طریق Remote Desktop
اکتبر 30, 2022
آموزش گام به گام مشاهده سایت بدون نیاز به تنظیم DNS سرور
آموزش گام به گام مشاهده سایت بدون نیاز به تنظیم DNS سرور
نوامبر 9, 2022
تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

آیا می‌خواهید در مورد سرور مجازی یا سرور اختصاصی بیشتر بدانید؟ در این مقاله، تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم بگیرید که کدام سرویس هاستینگ برای نیازهای شما مناسب‌تر است.

میزبانی وب انواع مختلفی دارد که محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از: هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی. این انواع میزبانی وب از نظر عملکرد، کانفیگ و همچنین هزینه متفاوت هستند و شما برای اینکه سایت یا پلتفرم آنلاین‌ خود را در فضای وب نمایش دهید، باید یکی از انواع آن را باتوجه به نیاز خود انتخاب کنید.

هاست اشتراکی، ابتدایی‌ترین نوع سرویس هاستینگ است و برای سایت‌هایی با ترافیک بسیار زیاد، وبلاگ‌های شخصی و سایت‌های تازه تاسیس مناسب است و برای وبسایت‌های با ترافیک متوسط و زیاد، نیاز به سرور مجازی (VPS) و سرور اختصاصی خواهیم داشت. در ادامه، به مقایسه سرور مجازی با سرور اختصاصی می‌پردازیم.

سرور مجازی چیست؟

VPS مخفف virtual private server و به معنی سرور مجازی است. سرور مجازی، با استفاده از فناوری مجازی‌ساز برای تقسیم سرور به چندین بخش استفاده می‌کند که هر کدام از این بخش‌ها یک سرور مجازی و مختص به یک کاربر است.

در میزبانی وب از نوع سرور مجازی (VPS) چندین وبسایت از یک سرور استفاده می‌کنند، اما محدودیت‌‌های منابع خود را در مواردی مانند RAM و پهنای باند دارند. به طور کلی، سرویس سرور مجازی برای وب‌سایت‌های تجاری کوچک یا سایت‌های شخصی بزرگ که به منابع شخصی نیاز دارند، مناسب است.

معمولا کسی نمی‌خواهد سایت یا پلتفرم خود مدام داون شود و یا سرعت بسیار پایینی داشته باشد، به همین دلیل است که خیلی از کسب‌وکارهای آنلاین، سرور مجازی را به عنوان سرویس هاستینگ خود انتخاب می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با سرور مجازی و نحوه عملکرد آن، مقاله سرور مجازی چیست را مطالعه کنید.

مزایای سرور مجازی

  • عملکرد مناسب برای وبسایت‌های بسیار
  • ارزان‌تر از سرور اختصاصی
  • امنیت بیشتر نسبت به هاست اشتراکی

معایب سرور مجازی

  • اختصاصی نبودن خود سرور و اینترنت
  • محدود بودن برخی از دسترسی‌ها

سرور مجازی چیست؟ سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی (Dedicated server) نوعی از میزبانی وب است و همانطور که از نام آن پیداست کاملا به صورت اختصاصی استفاده می‌شود. در این نوع وب هاستینگ، سرور منحصراً توسط یک سازمان یا یک کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا، گران‌ترین گزینه میزبانی وب است. این سرویس برای پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ در دو موقعیت سرور اختصاصی ایران و سرور اختصاصی خارج مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما گران بودن این نوع سرویس میزبانی وب باتوجه به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بی‌علت نیست!

مطلب مرتبط  چرا باید از سرور vps با ip ثابت استفاده کرد؟

برای آشنایی بیشتر با سرور اختصاصی و نحوه عملکرد آن، مقاله سرور اختصاصی چیست را مطالعه کنید.

مزایای سرور اختصاصی

  • اختصاصی بودن تمامی منابع
  • قابلیت استفاده از تمامی ظرفیت سرور
  • امنیت بسیار بالا

معایب سرور اختصاصی

  • هزینه بسیار زیاد نسبت به دیگر سرویس‌های میزبانی
  • نیازمند دانش فنی برای مدیریت سرور

مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

انتخاب سرویس هاستینگ مناسب برای وبسایت یا هر پلتفرم آنلاین دیگری از اموری است که در ابتدای راه‌اندازی وبسایت خود باید انجام دهید و برای انجام این کار لازم است که انواع سرویس‌های هاستینگ را بشناسید و آن‌ها را باهم مقایسه کنید. در ادامه به تفاوت‌های سرور مجازی و سرور اختصاصی در تخصیص منابع، امنیت، عملکرد، مدیریت و قیمت پرداختیم.

۱. مقایسه تخصیص منابع سرور مجازی با سرور اختصاصی

بهترین برای اینکه بتوانیم تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی را در تخصیص منابع متوجه شویم، استاده از مثال پیتزا است. فرض کنید که یک پیتزا یک سرور است و مخلفات درون و کنار آن منابع سرور هستند.

سرور مجازی در این مثال مانند این است که شما پیتزا را با دیگران به اشتراک بگذارید و هرکس یک اسلاید را بردارد. اگر شما مخلفات بیشتری بخواهید، ممکن است دیگر افراد برای شما مخلفات بیشتری کنار نگذارند و یا به شما ندهند؛ اما با سرور اختصاصی، شما تمام پیتزا را دارید و می‌توانید به طور کامل آن را مدیریت کنید.

در سرور اختصاصی، شما به اندازه‌ای که دوست دارید منابع دریافت می‌کنید و همچنین مجبور نیستید که سرور و برخی منابع را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. سرور مجازی، بدون شک مزایای خود را دارد، اما در مورد مقدار منابع، سرور اختصاصی منابع اختصاصی‌تری دارد.

مقایسه تخصیص منابع سرور مجازی با سرور اختصاصی

۲. مقایسه امنیت سرور مجازی و سرور اختصاصی

بررسی امنیت در تفاوت‌ سرور مجازی و اختصاصی مانند بررسی امنیت یک آپارتمان است. در یک آپارتمان اگر شخصی در اصلی ساختمان را نبندد، ممکن است دزد وارد ساختمان شود و امنیت خانه شما به خطر می‌افتد. در صورتی که اگر خانه شخصی داشته باشید، حواستان است که در را حتما ببندید؛ درست است که همچنان می‌توان به آن نفوذ کرد، اما نمی‌توان با بی‌دقتی دیگران در معرض خطر قرار گرفت. در این مثال، زندگی در آپارتمان مانند سرور مجازی (VPS) است و خانه شخصی همانند سرور اختصاصی است.

مطلب مرتبط  دیتاسنتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کلی، سرور مجازی بسیار امن است اما، سرور اختصاصی سطح بالاتری از محافظت را به کاربران ارائه می‌دهد. هر دو نوع سرویس هاستینگ به شما این امکان را می‌دهند که نرم‌افزار امنیتی خود را نصب کنید، اما با سرور اختصاصی، کنترل کامل هرگونه نقض امنیتی را در اختیار دارید.

۳. تفاوت عملکرد سرور اختصاصی و سرور مجازی

در دنیای میزبانی وب، عملکرد خوب به این بستگی دارد که سرعت دانلود وب‌سایت شما چقدر است و درواقع، چقدر زمان می‌برد تا سایت شما به کاربران نمایش داده شود. در سرور مجازی، به علت محدودیت منابع، پهنای باند و منابعی که بین کاربران به صورت اشتراکی استفاده می‌شود، مقداری سرعت بارگذاری وبسایت نسبت به سرعت وبسایتی که روی سرور اختصاصی میزبانی می‌شود، کمتر است.

محدودیت منابع، بیشتر به این معنی است که سایت شما باید بتواند با افزایش شدید ترافیک مقابله کند و همچنان به سرعت بارگذاری شود. VPS سرعت بارگذاری بسیار خوبی را ارائه می‌دهد، اما اگر چندین سایت روی سرور با افزایش ترافیک مواجه شوند، ممکن است سایت شما کند شود.

۴. تفاوت سرویس مدیریت‌ شده و نشده

هم VPS و هم سرور اختصاصی پلن‌های مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده ارائه می‌دهند. با پلن‌های مدیریت‌نشده، ابزارها به شما داده می‌شود، اما باید خودتان آن‌ها را سروسامان بدهید. از طرف دیگر، پلن‌های مدیریت‌شده برای کاملا آماده استفاده هستند و از سرویس شما نگهداری هم می‌شود.

در نتیجه، از آنجایی که هر دو سرویس میزبانی وب می‌توانند این قابلیت را داشته باشند، پس تفاوتی در این زمینه ندارند. اما لازم است بدانید که بیشتر کاربران، پلن‌های مدیریت‌شده را به مدیریت‌نشده ترجیح می‌دهند.

۵. مقایسه قیمت سرور اختصاصی و مجازی

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، باتوجه به اینکه در سرویس سرور اختصاصی یک سرور به طور کامل در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد، طبیعی است که هزینه آن بیشتر باشد؛ زیرا تمامی هزینه‌های نگهداری و منابع آن باید توسط یک کاربر پرداخت شود و به طبع، در ازای مبلغی که پرداخت می‌کند، نسبت به دیگر سرویس‌ها آزادی بیشتری برای ارتقا و استفاده از منابع خواهد داشت.

مطلب مرتبط  راهنمای جامع خرید و اجاره رک

در صورتی که هزینه‌های نگهداری از سرور و منابع آن در سرویس‌های اشتراکی و سرور مجازی بین کاربرهایی که از سرویس‌های آن سرور استفاده می‌کنند، تقسیم می‌شود و از این رو، هزینه سرویس‌های اشتراکی کمتر است.

نتیجه‌گیری: تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

برای خرید سرویس هاستینگ مورد نیاز وبسایت یا دیگر پلتفرم‌های آنلاین خود، لازم است که سرویس‌های میزبانی وب متفاوت را با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید بهترین آن‌ها را برای خود انتخاب کنید. در این مقاله، به تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی پرداختیم. در ابتدا، سرور مجازی و سرور اختصاصی را به همراه مزایا و معایب آن‌ها توضیح دادیم. مهم‌ترین تفاوت‌های سرور مجازی و سرور اختصاصی، تخصیص منابع، سرعت و عملکرد، امنیت و قیمت است که به هر کدام جداگانه پرداختیم.

برتینا، یکی از بهترین ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب است که مشاوران متخصص آن می‌توانند شما را به صورت تخصصی راهنمایی کنند. برتینا، انواع سرویس‌های میزبانی از جمله هاست اشتراکی، سرویس سرور مجازی و سرویس سرور اختصاصی را با آپتایم بالا و بالاترین کیفیت و همچنین در دو موقعیت ایران و اروپا به شما ارائه می‌دهد. همچنین این مجموعه، دارای پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته است که در صورت بروز هرگونه مشکل در هر زمان از شبانه‌روز می‌توانید با پشتیبانی برتینا تماس بگیرید. برای مشاوره با شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید یا از طریق ارسال تیکت در ارتباط باشید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات : 4

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *