اینترنت اشیا یا IOT چیست؟
نوامبر 26, 2018
توییتر
معرفی ابزارهای کاربردی توییتر
ژانویه 27, 2019
گیمیفیکیشن

Gamification چیست؟ – گیمیفیکیشن چیست؟

Gamificationگیمیفیکیشن یا Gamification!!! شاید تا بحال این واژه را شنیده باشید. برای Gamification (گیمیفیکیشن) ترجمه های زیادی ارائه شده است که میتوان به دو مورد آن به عنوان ترجمه های نزدیک تر به معنا نام برد. این کلمه در واقع به معنای بازی کاریست، یا بازی وار ساختن. اگر لغت Gamification را به دقت و براساس زبان شناسی بررسی کنید متوجه خواهید شد که بازی وار ساختن ترجمه ای مناسب برای این منظور است.

تعریف Gamification

همه شما به طور قطع با بازی های کامپیوتری آشنا هستید. این بازی ها در واقع اهدافی به جز سرگرمی و تفریح ندارند. Gamification به معنای استفاده از روال بازی ها برای هدفی به غیر از سرگرمی است. بدین منظور از بازی ها به عنوان راه حلی برای تعامل و حل مشکلات استفاده می شود. همچنین برای گسترش کارها و اموراتی مانند کسب و کار, بازاریابی و تبلیغ؛ کسب و کارهای اینترنتی, سلامت و استخدامی و …. استفاده می شود.

گوگل را شاید بتوان بزرگترین مثال استفاده عملی از Gamification نامید، بدین منظور گوگل از این عنوان برای استخدام استفاده کرده است. نکته جالب توجه این است که گوگل برای استخدام برنامه نویس برای شرکت خود روی یک بیلبورد تبلیغاتی یک الگوریتم را مطرح کرده است! در نتیجه این بازی، عده ی بسیار زیادی نه تنها برای اینکه در شرکت گوگل استخدام شوند بلکه برای به رخ کشیدن هوش خود اقدام به حل این معادله کردند.

در بسیاری از مراکز بهداشتی در آمریکا یک بازی ویدیویی به نام زامبی ها قرار گرفته است که شما با استفاده از هدفون گوشی متوجه حضور زامبی ها خواهید شد و سپس با موضوعات بهداشتی و درمانی آشنا می شوید.

مزایای Gamification

این درست است که اغلب بازاریاب ها با استفاده از Gamification میتوانند بازدهی محصولات و یا کسب و کار خود را رونق ببخشند. مزیت اصلی این بازی ها این است که می تواند فرد را برای انجام آن تحریک کند و جدای جنبه سرگرمی باعث آموزش شود. در بازاریابی محتوایی هم اکنون گیمیفیکیشن به یکی از ارکان اصلی تبدیل شده است چرا که خود فرد توسط یک بازی علاقه مند به موضوعی خواهد شد و با تشویق دیگر بازیکنان نیز می تواند اوامری که ممکن است سخت جلوه کنند انجام دهد و آموزشی مناسب نیز دریافت کند. ممکن است که Gamification ریسک هایی را نیز در بر داشته باشد. اگر این بازی ها به صورت نادرست طراحی شده باشند نه تنها نمی توانند باعث جذب مخاطب شوند بلکه به طور حتم باعث دفع او خواهند شد. حتی هدایت و توضیح نادرست نیز می تواند اثر بدی بر گیمر داشته باشد.

مطلب مرتبط  راهنمای کامل تجزیه و تحلیل اینستاگرام

Gamification و مسابقات مختلف در اینستاگرام

یکی از مواردی که میتوان گیمیفیکیشن را در آن مشاهده کرد در برنامه هایی مانند اینستاگرام است. این بازی ها نخستین بار در سال 2013 توسط اکانتی به نام Heineken اجرا شد. در این مسابقه تصویری موزائیکی به نمایش داده شد که حدود 200 عکس تصویری از یک مسابقه را نشان می دهند. همانطور که میدانید امروزه تبلیغات در اینستاگرام به یک نقطه عطف برای تمامی کسب و کار ها تبدیل شده است و این ناشی از محبوبیت و همگانی بودن این برنامه است.  این مسابقه که سه روز طول کشید در نهایت باعث شد تا 1500 کاربر در این بازی مشارکت کرده و فالوئرهای این پیج حدود 20 درصد افزایش یابد. گیمیفیکیشن را میتوان یکی از راه های مؤثر در جذب فالوور در اینستاگرام عنوان کرد.

Gamification و کمپانی M&M

همانطور که میدانید کمپانی M&M یک کمپانی ساخت شکلات است. بازی ای که برای توسعه کسب و کار این شرکت ارائه شد باعث جذب میلیون ها نفر به این برند شکلات سازی در جهان شده است. برخی معتقدند که بازاریابی این شرکت توسط این بازی به صورت ویروسی در آمد و تمام رسانه های اجتماعی را در بر گرفت. در این بازی کاربران به دنبال پیدا کردن بیسکویت نمکی کوچک هستند. در واقع این شرکت علاوه بر اینکه از گیمیفیکیشن استفاده کرده است با یادآوری بازی هایی که حتی جوانان در دوران کودکی خود انجام می دادند و به اصطلاح ایجاد نوعی نوستالژی باعث افزایش خریداران و کاربران خود شد.

گیمیفیکیشن

نکته هایی که باید در استفاده از Gamification بدانید:

  • گام های کوچک به سمت اهداف بزرگ
مطلب مرتبط  20 واقعیت شگفت انگیز درباره اسنپ چت که نمیدانید!

ممکن است که شما در زمره افرادی باشید که تا بحال از Gamification استفاده نکرده اند در این صورت بهتر است که این کار را با بازی های ساده شروع کنید. بهتر است که در ایجاد یک بازی دقت کنید که مخاطبان شما بازی را چگونه می بیند و با آن ارتباط برقرار می کنند. شما ممکن است که گیش از ساخت یک بازی در فیس بوک و یا توییتر مخاطبانی را برای خود جمع کنید که این می تواند به بازدهی بهتر بازی شما کمک کند.

  • بازی حسی؛ جذب مخاطب بیشتر

ممکن است شما بازی را به گونه ای طراحی کنید که جایزه و پاداش گرفتن از آن به اصطلاح به قدری سخت باشد که مخاطب را از انجام بازی منصرف کند. اگر شما میخواهید اینگونه عمل کنید بهتر است بدانید که احتمال موفقیت شما در چنین بازی هایی بسیار کم است. به جای ساخت یک محیط پیچیده بهتر است که از محیط های آسان شروع کنید و بازی خود را به نحوی برنامه ریزی کنید که مخاطب به آن علاقه مند شده و رفته رفته آن را بیاموزد.

  • مشورت با متخصصان را فراموش نکنید!

در هر امری مشورت با متخصصان می تواند کمک شایانی در به موفقیت رسیدن شما داشته باشد. Gamification اغلب روندی پیچیده تر از آن است که شما تصور می کنید پس بهتر است که برای طراحی و انجام آن به افرادی متخصص مراجعه کنید. یکی از دلایل اهمیت این بازی ها این است که علاوه بر بازی جنبه تبلیغاتی و بازاریابی نیز دارند پس بهتر است که به درستی برنامه ریزی شوند. در نهایت می توان Gamification را به عنوان یکی از راه های کاربردی برای بازاریابی محتوایی دانست. همچنین این روش یکی از روش هایی است  که با ساخت یک پیش زمینه مثبت در ذهن خریدار کسب و کار شما را تبلیغ می کند که این روند در نهایت می تواند تاثیر مثبتی در بازدهی محصولات و کسب و کار شما داشته باشد.

مطلب مرتبط  الگوریتم های اینستاگرام و نحوه کار آنها
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *