سیستم مدیریت محتوا
معرفی بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) از نظر سئو
فوریه 3, 2020
مشکل ریدایرکت شدن صفحه ورود وردپرس
آموزش رفع مشکل رفرش و ریدایرکت شدن صفحه لاگین وردپرس
مارس 15, 2020
جلوگیری از نظران اسپم در وردپرس

چطور از نظرات اسپم در وردپرس جلوگیری کنیم؟

وردپرس به دلایل متعددی محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا است. ناوبری ساده وردپرس، قابلیت ها و پلاگین های کاربردی آن تنها برخی از دلایل محبوبیت این CMS است. پیشنهاد می شود برای مطالعه باقی دلایل مقاله “بهترین سیستم مدیریت محتوا CMS از نظر سئو” را مطالعه کنید. اگر چه وردپرس ابزار کاملی است که مدیریت یک سایت را تسهیل می بخشد، با این حال همچون هر پلتفرم آنلاینی نظارت بر فعالیت ها و در صورت نیاز اعمال تغییرات الزامی است.

 

نظرات اسپم یکی از مشکلات عمده کاربران وردپرس است

با وجود تلاش های بی وقفه توسعه دهنده های وردپرس، نظرات اسپم هنوز هم مشکل بزرگی برای کاربران وردپرس است. طبق آمار منتشر شده توسط Akismet، در وردپرس میزان نظرات های اسپم 24 برابر نظرات واقعی است. به طور میانگین، سیستم وردپرس هر ماه با 132 میلیون اسپمر سروکار دارد.

نظرات اسپم معمولا زمانی اتفاق می افتد که سایت شروع به ایجاد ترافیک بالا می کند. یکی از روش های سریع برای حل این مشکل، غیرفعال کردن بخش نظرات و یا حذف دستی آن ها است.  البته بیشتر دیجیتال مارکترها غیرفعال کردن بخش نظرات را توصیه نمی کنند، به این دلیل که این بخش یکی از راه های جذب مخاطب است. از طرفی حذف دستی نظرات اسپم تنها زمانی قابل انجام است که تعداد نظرات اندک باشد در غیر این صورت حذف کردن تعداد بالایی از نظرات اسپم نیازمند زمان زیادی است.

وجود نظرات اسپم ظاهر سایت را غیر حرفه ای می کند. همچنین ممکن است این نظرات حاوی لینک های مخرب و ویروسی بوده و بر اعتبار سایت نیز تاثیر بگذارد. در ادامه به بررسی نکاتی برای جلوگیری از نظرات اسپم می پردازیم.

 

نکته اول: کاهش تعداد لینک های نطرات وردپرس

نظرات اسپم غالبا دارای لینکی برای هدایت کاربران هستند. حتی گاهی از نظرات اسپم به عنوان تکنیک های سئو کلاه سیاه (اقدامی نادرست برای ارتقا رتبه سایت) نیز استفاده می کنند. محدود کردن تعداد لینک های قابل پذیرش در بخش نظرات، الزاما از ارسال نظرات نامرتبط جلوگیری نمی کند ولی پروسه ارسال نظرات اسپم توسط اسپمرها را کند می کند.

مطلب مرتبط  آموزش جلوگیری از ایندکس وردپرس در گوگل

برای کاهش تعداد لینک ها در بخش نظرات باید از داشبورد سایت به صفحه “تنظیمات” رفته، در قسمت “گفت و گو” گزینه “بررسی دیدگاه” را انتخاب کنید در این قسمت می توانید تنظیمات مدنظر خود را اعمال کنید.

مدیریت تعداد لینک ها در نظرات وردپرس

 

نکته دوم: نصب پلاگین های ضد اسپم در وردپرس

بهترین روش برای جلوگیری از نظرات اسپم در وردپرس نصب پلاگین های آنتی اسپم است. این ابزارها به سادگی اسپمرها و لینک های مخرب را تشخیص می دهد. همچنین با استفاده از این پلاگین می توانید، به صورت اتوماتیک نظرات اسپم را فیلتر کنید. برخی از افزونه های پیشنهادی برای انجام این کار عبارتند از، Akismet، Antispam Bee، WP-spamShield، AntiSpam by cleantalk  و WordPress Zero Spam.

نسخه های رایگان برای این پلاگین ها نیز موجود است ولی چنانچه می خواهید از قابلیت آنتی اسپمی آن ها به صورت کامل استفاده کنید باید آن را به نسخه پریمیوم ارتقا دهید. علاوه بر آن حتما سازگاری پلاگین ها با سایت خود را بررسی کنید. بیشتر این پلاگین ها دارای API به خصوصی هستند.

 

نکته سوم: استفاده از سیستم مدیریت نظرات جدید

پلاگین های متعددی وجود دارد که به کاربران امکان مدیریت نظرات کاربران را داده و نرخ تعامل وب سایت را افزایش می دهند. ادغام این ابزارها با CMS می تواند منجر به حذف نظرات اسپم گردد. Discuss ، Jetpack ، wpDiscuz و Postmatic ابزارهایی هستند که باید آن ها را بررسی کنید. برخی سایت ها همچنین از نظرات فیسبوک برای افزایش اعتبار کاربر و تعامل شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

سازگاری پلاگین ها با سایت خود را بررسی کنید به این دلیل که هریک از این ابزارها نیازمندی های به خصوص خود را دارند.

 

نکته چهارم: الزامی کردن ثبت نام در سایت وردپرسی

یکی دیگر از روش های جلوگیری از درج نظرات اسپم ، فعالسازی قابلیت درج نظرات تنها در صورت عضویت در سایت است. در صورتی که اسپمرها با این گزینه مواجه شوند سایت را ترک کرده و به سمت هدف بعدی می روند. همچنین این کار بازدیدکنندگان را تشویق به ثبت نام و عضویت در سایت می کند.  برای انجام این کار به قسمت “تنظیمات” رفته و از آن جا گزینه “گفت و گو” را انتخاب کنید سپس به بخش “دیگر تنظیمات دیدگاه ها” رفته و تنظیمات مدنظر خود را اعمال کنید.

مطلب مرتبط  24 واقعیت جالب درباره ی وردپرس

دیگر تنظیمات دیدگاه‌ها در وردپرس

 

نکته پنجم: فعال کردن مدیریت نظرات

روشی دیگر برای جلوگیری از درج نظرات اسپم در وردپرس استفاده از قابلیت مدیریت نظرات است. این قابلیت به صاحبان سایت این امکان را می دهد تا به صورت دستی نظرات را تایید کنند. اگرچه این کار از درج کامنت اسپم بر روی سایت جلوگیری نمی کند ولی تنها روش برای نمایش نظرات مرتبط و مفید به کاربرانتان است.

با استفاده از همین قابلیت می توانید لیست سیاهی ایجاد کرده و به عنوان مثال نظرات حاوی کلیدواژه خاص یا لینک هستند را در لیست سیاه قرار داده تا به صورت اتوماتیک از دیتابیس حذف گردند.

نکته: شما می توانید هر کلمه و یا عبارتی را همچون URL و یا حتی آدرس IP به لیست سیاه اضافه کنید، همچنین توجه داشته باشید این قابلیت منجر به حذف مشتقات آن کلمه نیز می شود. به عنوان مثال قرار دادن کلمه Factor در لیست سیاه منجر به حذف کلماتی همچون Factors و factorization نیز می گردد.

بلک لیست نظرات در وردپرس

 

نکته ششم: حذف لینک نویسنده نظرات وردپرس

به صورت پیش فرض وردپرس برای نام افرادی که نظر دادند هایپرلینک قرار می دهد. اسپمرها نیز از این مورد آگاه هستند بنابراین آن ها برای درج لینک کامنت می گذارند. اگرچه این لینک ها No follow هستند و به عبارتی الگوریتم های موتورهای جستجو آن را نادیده می گیرند ولیبا این حال این کار را به امید دریافت کلیک انجام می دهند.

با افزودن کدی به سایت می توانید لینک نویسنده نظر را حذف کنید. اگر تمایل ندارید تا قالب خود را به صورت مستقیم ویرایش کنید، می توانید از پلاگین های رایگان ویردپرس برای قراردهی کد استفاده کنید.

در تصویر زیر از پلاگین code snippets استفاده شده است. فراموش نکنید برای جلوگیری از اختلال در سایت حتما گزینه “only run on-site front-end” را انتخاب کنید

حذف لینک نویسنده نظرات در وردپرس

 

نکته هفتم: استفاده از reCaptcha گوگل برای کامنت های وردپرس

استفاده از پلاگین reCaptcha یکی دیگر راه حل موثر دیگر برای جلوگیری از نظرات اسپم است. این ابزار می تواند ربات های اسپم را از کاربران واقعی تشخیص دهد. هنگامی که این قابلیت را به سایت خود اضافه کنید، کاربران پس از درج نظر باید بر روی کادر تایید کلیک کنند. همچنین reCaptcha در صورت تشخیص اسپم آن را به گوگل گزارش می دهد.  

مطلب مرتبط  رفع مشکل امنیتی افزونه Contact form 7 در جدیدترین نسخه آن

نکته: توجه داشته باشید بیشتر پلاگین های reCaptcha برای بازدیدکنندگان سایت آزاردهنده هستند بنابراین حتما بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید.

 

نکته هشتم: غیرفعال کردن نظرات بی نام در وردپرس

غیرفعال کردن قابلیت درج نظرات بی نام، تعداد ربات های اسپم در سایت را کاهش می دهد. به صورت پیش فرض، در هنگام ثبت نظر از کاربران باید اطلاعاتی همچون نام، ایمیل و وب سایت را تکمیل کنند. در صورتی که گزینه نظرات بی نام فعال باشد، دیگر ثبت اطلاعات برای درج نظر الزامی نبوده و سایت هدف اسپمرها و ربات های وب می گردد.

برای غیرفعال کردن این گزینه باید از بخش تنظیمات وارد صفحه “گفت و گو” شده و در قسمت “دیگر تنظیمات دیدگاه ها” گزینه “نویسنده‌‌ی دیدگاه باید نام و نشانی ایمیل خود را بنویسد” را انتخاب کنید.

سخن آخر

با استفاده از نکات عنوان شده در این مطلب می توانید بخش نطرات وردپرس را مدیریت کرده و با حذف نظرات اسپم ظاهر سایت خود را حرفه ای تر کنید. از ابزارهای وردپرس استفاده کنید و همیشه سیستم و پلاگین های سایت را بروزرسانی کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *