بهینه سازی گوگل ادز با انتخاب سیستم هزینه گذاری اتوماتیک (automated bidding) برای کلیدواژه های هدف یک استراتژی فوق العاده است و برای کمپانی های کوچک و بزرگ عملکرد و سود مناسبی دارد.
به دست آوردن ROI مناسب از کلیدواژه هایی که برای نمایش و کلیک آن ها سرمایه گذاری کرده اید ممکن است دشوار به نظر برسد. در ادامه به بررسی مواردی برای افزایش نرخ بازده کمپین های گوگل ادز می پردازیم.
اگرچه تغییر بودجه روزانه در کمپین های گوگل ادز، بهترین گزینه برای دریافت conversion (کانورشن) بیشتر به نظر می رسد ولی تغییر هزینه کلیک به مراتب در بیشتر مواقع موثرتر است.
استراتژی های مبتنی بر هدف همچون ROAS (نرخ بازگشت سرمایه) و CPA (هزینه به ازای اقدام (اَکشن)) از سیستم هوشمند هزینه گذاری اتوماتیک برای کنترل میزان مصرف اکانت و در صورت نیاز تنظیم هزینه استفاده می کنند. ثابت شده است که استفاده از این روش موثرتر از افزایش و یا کاهش بودجه است.
چنانچه از CPA استفاده می کنید به این معنی که هزینه ای که به ازای ورود مشتری جدید پرداخت می کنید را اندازه گیری می کنید، الگوریتم گوگل ادز هزینه ها را برای هر مزایده انجام شده به هنگام جستجو برای شما بهینه سازی کرده و در صورت امکان کاهش می دهد. اگر از ROAS استفاده می کنید به این معنی که میزان مصرف هر تبلیغ را اندازه گیری می کنید، تعداد کانورشن مدنظر خود را افزایش داده تا نرخ مصرف مطابق با آن تنظیم گردد.
الگوریتم گوگل ادز در نهایت یک میانگین هزینه ای برای ROAS پیدا کرده که آن شما را قادر میسازد تا تعداد کانورشن های خود را محدود کرده و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.
اتوماتیک سازی تبلیغاتی که عملکرد بالایی دارند نه تنها سبب صرفه جویی در وقت می گردد بلکه میزان کانورشن را هم افزایش می دهد. این اقدام به طور کلی به میزان ورودی هر کلیدواژه بستگی داشته و استفاده از آن نیز بسته به عوامل فصلی ممکن است متفاوت باشد.
چنانچه کلیدواژه های هدف شما دیتای قابل توجهی ایجاد میکند که به واسطه آن پیشینی عملکردش در آینده وجود دارد بنابراین اتوماتیک سازی برای کمپین شما یک فرآینده ساده است به این دلیل که الگوریتم های گوگل ادز برای افزایش میزان ROI دیتای قابل توجهی در دسترس دارند. این در صورتی است که اگر کلیدواژه ها فاقد دیتا باشند این پروسه خیلی پیچیده می شود.
هنگام مواجه سیستم گوگل ادز با کلیدواژه های دارای دیتا، الگوریتم آن شروع به بررسی نرخ کانورشن گروه ها و کمپین های تبلیغ کرده و بدین صورت در زمان صرفه جویی می شود.
نمره کیفیت نه تنها تاثیر بسیار زیادی در هزینه تبلیغات کلیکی دارد بلکه به تعیین رتبه تبلیغ نیز کمک میکند. برخلاف باقی معیارهای تبلیغات کلیکی، از فاکتورهای متعددی برای تخصیص نمره کیفیت 0 تا 10 برای هر کلیدواژه استفاده می شود.
در حالی که مشخص نیست که تاثیر هر یک فاکتور مشخص کننده نمره کیفیت به چه میزان است ولی این فاکتورها عبارتند از : CTR (درصد تعداد کلیک نسبت به تعداد نمایش (نرخ کلیک))، ارتباط و کیفیت صفحه فرود، ارتباط کلیدواژه با گروه های تبلیغاتی، ارتباط تبلیغ و تاریخچه عملکرد اکانت.
از آن جایی که ارتباط تبلیغ یکی از فاکتورهای اصلی اندازه گیری نمره کیفیت کلیدواژه است. بنابراین برای بهبود نمره کیفیت باید کلیدواژه ها را بررسی کرد. کلیدواژه ها باید در گروه های مشخصی در هر کمپین تبلیغاتی فعال گردند، داخل این گروه ها کلیدواژه ها باید با محتوای صفحه فرود ارتباط داشته و همچنین به صورت مداوم باید با توجه به سرچ تِم ها (عبارات جستجو شده توسط کاربر) به روزرسانی گردند. برای هر گروه با هدف جلوگیری از هدر رفت هزینه باید نِگتیو کیوورد تنظیم گردد. در انتها متن تبلیغ باید یک ساختار منسجم داشته و حاوی کلیدواژه هدف باشد.
کلیدواژه هایی با نرخ کانورشن یکسان را هنگامی که داده های مشخصی برای یک یا چند کلیدواژه وجود ندارد، ترکیب کنید.
این نوع از ترکیب مبتنی بر مرتبط بودن تبلیغ نیز بوده و یک متریک دقیق تر برای بررسی ایجاد می کند.
ایجاد یک گروه با کلیدواژه هایی که دارای نرخ تبدیل یکسان هستند برای سیستم هزینه گذاری اتوماتیک مناسب است به این دلیل که شاخص های قابل اعتمادتری برای عملکرد انفرادی یک کلیدواژه ارائه می دهد.
بهتر است کلیدواژه ها را با توجه به نرخ تبدیل و فاکتورهای قابل اعتماد دیگر همچون گروه محصول یا ارزش آن ترکیب کنید. هنگامی که الگوریتم گوگل با کلیدواژه هایی بدون دیتا مواجه میشود به صورت اتوماتیک نرخ تبدیل گروه تبلیغ و کمپین را بررسی میکند. از طرفی برای تعیین هزینه از دیتای هر کلیدواژه استفاده میشود.
سیستم هزینه گذاری اتوماتیک با بیشتر شدن تاریخچه اکانت بهبود میابد ولی تاریخچه اکانت را با رویدادهای فصلی همچون جمعه سیاه و روز استقلال پیوند نمی دهد.
الگوریتم گوگل در هر حالی تاریخچه اکانت را بررسی میکند اما با این حال تعداد کانورشن های اخیر را نسبت به کانورشن های گذشته اکانت در اولویت قرار می دهد.
در حالت کلی نرخ کانورشن در فصل ها متفاوت است به عنوان مثال افزایش فروش قبل از تعطیلات سال جدید در این الگوریتم تغییراتی ایجاد می کند ولی تغییرات در روزهای مخصوص در این الگوریتم اعمال نمی شود.
چنانچه می خواهید تبلیغات برای فروش در روز خاصی را هدف قرار دهید، استفاده از تبلیغات تهاجمی برای افزایش نرخ تبدیل در یک روز خاص بدون افزایش هزینه برای باقی روزها الزامی است. همچنین شما می توانید به صورت موقت از سیستم هزینه CPA برای یک روز با هدف افزایش ترافیک ایجاد کنید.
هدف گذاری فصلی تبلیغات اهمیت بالایی دارد به این دلیل که الگوریتم های گوگل به صورت اتوماتیک این کار را انجام نمی دهند. کسب و کارهایی که تمایل دارند از رقبای خود در روزهای به خصوصی پیشی گرفته بدون افزایش خیلی زیاد هزینه ها، باید برای روزهای مدنظر هزینه ها را به صورت دستی کنترل کنند.
گوگل ادز یک ابزار قوی و ضروری برای بازاریابان آنلاین در هر کسب و کاری است ولی تمامی قابلیت های آن برای تمامی افراد قابل درک نیست. با به کار گیری پنج روشی که در این مقاله به آن پرداختیم می توانید ROI بهتری از کمپین های بازاریابی خود به دست آورید.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 4 / 5. تعداد نظرات : 1
اولین نظر را شما ثبت کنید!