دیتاسنتر چیسیت؟
دیتاسنتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
نوامبر 29, 2022
Redis چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟
Redis چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟
دسامبر 3, 2022

تفاوت بین مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات چیست؟

تفاوت بین مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات چیست؟

یک سوال رایج در دنیای بازاریابی این است که مفاهیم بازاریابی بالاتر از خط ATL، زیر خط BTL و میان (درون) خط (TTL) چیست؟

Above the Line یا ATL Marketing به کمپین‌های عمومی غیرهدفمند و گسترده برای افزایش آگاهی از برند و دستیابی به افراد بیشتری اشاره دارد. زیر خط یا BTL Marketing به دنیای بسیار کوچکتر تبلیغات اشاره دارد که افراد را هدف قرار می‌دهد و بازده سرمایه‌گذاری و می‌توان مخاطبان واقعی آن را ردیابی کرد. در نهایت، همانطور که می‌توانید تصور کنید، درون خط، از هر دوی این رویکردها برای به دست آوردن آگاهی گسترده از مخاطبان و همچنین بازده متمرکز و هدفمند استفاده می‌کند.

خط ( the line) در این مفاهیم چیست و از کجا آمده است؟

این تعاریف از رویکردهای بازاریابی برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ استفاده شد، زمانی که یک شرکت آمریکایی در حوزه کالاهای مصرفی (پراکتور و گمبل) شروع به پرداخت‌‌های جداگانه با نرخ‌های متفاوت به شرکت‌های مختلف برای فعالیت‌های تبلیغاتی مستقیم و کمپین‌های تبلیغاتی گسترده‌تر کردند و این دو رویکرد را از هم جدا کردند. 

به این ترتیب، خط مارکتینگ توسط آژانس‌های تبلیغاتی برای جدا کردن کمپین‌های مستقیم و هدفمند از کمپین‌های عمومی‌تر و گسترده‌تر با هدف آگاهی از برند، کمپین‌هایی با حضور یا عدم وجود نتایج مستقیم و بازگشت سرمایه‌گذاری مستقیم استفاده شد. 

در این جا سوال پیش می‌آید که امروزه مفهوم خط از بین رفته است؟ به عنوان مثال، استفاده گسترده از رسانه‌های اجتماعی امروز و قرار گرفتن در معرض گسترده به این معنی است که تبلیغات در اینجا باید ATL باشد، اگرچه می‌تواند بسیار هدفمند (BTL) نیز باشد. در این نقطه، مفهوم TTL پدیدار می‌شود. 

اگر تبلیغی ارائه می‌دهید که هم می‌تواند AT باشد و هم BTL، پس باید دردسته‌ی TTLرا به آن اختصاص دهید. در ادامه به صورت کامل این مفاهیم را توضیح می‌دهیم.

مطلب مرتبط  صفحه 404 ، نداشته های سایت هم می توانند جذاب باشند!

اکنون این نوع استراتژی های بازاریابی را که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

تبلیغات ATL چیست؟

ATL فعالیت‌های بازاریابی هستند که بیشتر برای افزایش آگاهی از برند و تشکیل چهره‌ای از برند در ذهن مخاطب استفاده می‌شوند. این نوع رویکرد، کمپین‌های گسترده‌ای هستند که عمدتاً هدفمند نیستند و در سطح عمومی انجام می‌شوند. 

تبلیغات ATL چیست؟

یک مثال خوب از رویکرد بازاریابی ATL، کمپین تبلیغات تلویزیونی است که در آن، تبلیغات یکسان در سراسر کشور به افراد با هر جمعیتی نشان داده می‌شود. به جای هدف قرار دادن آگهی برای افراد خاصی که قبلاً به عنوان مشتریان بالقوه شناسایی شده‌اند، هدف آگهی گسترش افق یک برند، دستیابی به تعداد افراد بیشتر و تثبیت چهره‌ی برند در ذهن افراد است.

نمونه‌های دیگر عبارتند از رسانه‌های چاپی (روزنامه، مجله و …) و پخش رادیویی و تبلیغات محیطی که از این طریق به بازار انبوه مشتریان احتمالی دسترسی پیدا می‌کنید.

مفهوم تبلیغات BTL چیست؟

BTL مخفف عبارت Below The Line و به معنی تبلیغات زیر خط یا ترویج زیر خط است. این رویکرد تبلیغاتی،  کاملا برعکس ATL است. به این منظور که بازاریابی زیر خط به طور خاص افرادی را که به عنوان مشتریان بالقوه شناسایی شده‌اند، مورد هدف قرار می‌دهد. 

استراتژی‌های محبوب BTL شامل تبلیغات در فضای باز، مانند بیلبوردها و آگهی‌ها، بازاریابی مستقیم، مانند استفاده از ایمیل و رسانه‌های اجتماعی، و حمایت از رویدادها و هر کجا که مشتریان بالقوه شما وجود دارند، است. محبوبیت مورد دوم به ویژه در حال افزایش است زیرا ارائه یک تجربه به یاد ماندنی به مشتریان بالقوه شما باعث می‌شود برندتان به نوبه خود خاطره‌انگیزتر شود و مردم تمایل بیشتری به آن داشته باشند.

مطلب مرتبط  آیا گوگل ادز روی سئوی سایت تاثیر دارد؟

مفهوم تبلیغات BTL چیست؟

مفهوم TTL در تبلیغات چیست؟

در نهایت به بازاریابی از طریق خط یا TTL Marketing می رسیم. این رویکرد مخاطبان گسترده تر و رویکردهای مستقیم بازاریابی ATL و BTL را ترکیب می کند تا هم آگاهی از برند را افزایش دهد و هم مشتریان بالقوه خاص را هدف قرار دهد و آنها را به فروش قابل اندازه‌گیری و کمی تبدیل کند.

 یکی از نمونه های تبلیغات TTL، استفاده از بازاریابی دیجیتال است که به عنوان مثال، تبلیغات بنری آنلاین را با پست‌ها و وبلاگ‌های رسانه‌های اجتماعی ترکیب می‌کند. با این استراتژی‌های تبلیغاتی و یک رویکرد بازاریابی یکپارچه، مطمئناً طیف وسیعی از مخاطبان هدف خود را پوشش خواهید داد.

کدام رویکرد بازاریابی از بین سه رویکرد ATL، BTL و TTL برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

هنگام انتخاب بین ATL،BTL  یا TTL، باید مقدار بودجه خود را در نظر بگیرید، بازار هدفتان را مشخص کنید و رقبای خود را بررسی کنید. اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار بلندمدت ایجاد کنید، باید روی ایجاد یک پایگاه مشتری قوی با استفاده از تبلیغات تلویزیونی یا سایر روش‌های ATL تمرکز کنید.

کسب‌وکارهای بزرگ معمولاً در تبلیغات از طریق رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون، رادیو، چاپ (مجله، روزنامه و …) و غیره سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حالی که کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط ممکن است بودجه بازاریابی خود را در کانال‌های دیجیتالی مانند رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، یا کمپین‌های آنلاین صرف کنند. بنابراین می‌توان گفت، روش بازاریابی (مارکتینگ) که انتخاب می‌کنید تا حد زیادی به ماهیت کسب‌و‌کار شما و هدف آن بستگی دارد.

کدام رویکرد بازاریابی از بین سه رویکرد ATL، BTL و TTL برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

با این وجود، هرکدام از این رویکردها، مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای شرکت‌های مختلف و نیازهای آن‌ها در زمان‌های مختلف مناسب‌تر است. برای اطمینان از اینکه کدام استراتژی تبلیغاتی برای شما مناسب است، وقت بگذارید و در مورد نیازهای برند خود فکر کنید.

مطلب مرتبط  تبلیغات CPC یا cost per click چیست؟

جمع‌بندی: تفاوت بین مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات چیست؟ 

ATL، فعالیت‌های تبلیغاتی هستند که عمدتاً هدفمند نیستند و آگاهی از برند و تصویر برند را بهبود می‌بخشند و تعیین کمیت نتایج و بازگشت سرمایه در این رویکرد سیار سخت و حتی امکان‌ناپذیر است. بازاریابی زیر خط (BTL) بیشتر مناسب برای انواع کمپین تبلیغاتی است که مشتریان بالقوه را هدف قرار دهد. 

بازاریابی میان خطی (TTL)، شامل ترکیب هر دو رویکرد برای هدف قرار دادن افراد خاص و تأثیرگذاری بر تعداد بیشتری از افراد در مقیاس وسیع‌تر است و در عین حال داده‌های قابل اندازه‌گیری در مورد تأثیر انواع کمپین تبلیغاتی که از این رویکرد استفاده می‌کنند،‌ قابل ارائه است.

یکی از راه‌هایی که در تبلیغات  TTLمی‌تواند به شما کمک کند تبلیغات در گوگل (گوگل ادز) است. برتینا ارائه دهنده انواع خدمات تبلیغات در گوگل به کاربران است. متخصصان گوگل ادز در برتینا به شما کمک می‌کنند تا تبلیغاتی پربازده با کمترین هزینه داشته باشید و از ابتدا تا انتهای کمپین تبلیغاتی شما، در کنارتان خواهند بود. برای مشاوره می‌توانید از طریق شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید یا از طریق تیکت درخواست خود را ارسال کنید. 

منبع: tbs-marketing

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *