تأثیر استفاده از ایموجی ها در سئو
دسامبر 2, 2018
تگ iframe
تعریف iframe و روش جلوگیری از نمایش سایت در iframe
دسامبر 18, 2018
گوگل ایندکس

آموزش حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل

حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگلهمواره دلایل زیادی برای حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل وجود دارد. برای مثال شاید محتوای یک صفحه دارای مشکلات زیادی باشد و شما بخواهید به طور کامل آن را پاک کنید. علاوه بر این ممکن است شما محتوایی را به اشتباه منتشر کرده باشید و بخواهید جلوی پخش شدن آن را بگیرید. اما چگونه می توان صفحات ایندکس شده سایت در گوگل را پاک کرد؟

در این مقاله سعی شده روش های گوناگون و رسمی برای حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

روش اول : حذف صفحه به صورت دستی

اولین روش کندترین و در عین حال ارگانیک ترین روش است. اگر دسترسی کامل به هاست یا قسمت مدیریت سایت خود دارید ، تنها کاری که باید انجام دهید پاک کردن آن صفحه از وب سایت است. به این ترتیب زمانی که گوگل دوباره وبسایت شما را بررسی کند متوجه می شود که این صفحه از بین رفته است و در نقشه سایت شما موجود نیست. اگر یک یا دو بار دیگر در بررسی گوگل مشخص شود این صفحه واقعاً وجود ندارد گوگل نتایج مربوط به این صفحه را از ایندکس خود پاک خواهد کرد.

مشکل اصلی این روش این است که خیلی سریع نیست و به این بستگی دارد که چه زمانی گوگل سایت شما را مورد بررسی مجدد قرار داده باشد. سپس باید چند بار دیگر این کار تکرار شود تا گوگل مطمئن شود چنین صفحه ای وجود ندارد. در این صورت اگر بخواهید با سرعت بیشتری این کار را انجام دهید نیاز به استفاده از روش های دیگری دارید.

روش دوم : ابزار سرچ کنسول گوگل

در درون ابزار سرچ کنسول گوگل یک گزینه برای درخواست حذف اطلاعات از ایندکس گوگل وجود دارد. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید صفحه مورد نظر را از سایت خود پاک کنید، این گزینه فقط برای چنین صفحه هایی کاربرد دارد.

همچنین شما باید از آدرس صفحه ای که پاک کرده اید استفاده کنید. پس قبل از پاک کردن صفحه مطمئن شوید آدرس url آن را ذخیره کرده باشید. اگر هم این آدرس را ندارید می توانید از طریق سرچ گوگل صفحه مورد نظر را پیدا کنید.

ابزار remove url در سرچ کنسول گوگل

در اکانت ابزار سرچ کنسول (وب مستر گوگل) باید وارد داشبورد خود شوید و در منو کناری بخش مربوط به Google Index را پیدا کنید. یکی از گزینه ها در این جا remove urls است. با کلیک کردن بر روی این گزینه شما می توانید گزینه “create a new removal request” را انتخاب کنید. در این جا شما باید اطلاعات اولیه نظیر آدرس url صفحه و دلیل پاک کردن آن را وارد کنید. دلیل این کار می تواند مربوط به پاک شدن از cache یا ایندکس باشد. ما پیشنهاد می کنیم هر دو گزینه را انتخاب کنید. حالا می توانید درخواست خود را ارسال کنید و صبر کنید تا این کار انجام شود. دقت کنید که این فیلد به حروف کوچک و بزرگ حساس است.

البته به صورت معمول این موضوع چند روز به طول انجام خواهد کشید. در طول این مدت گوگل فرایند مربوط به این درخواست را تکمیل می کند، مطمئن می شود که صفحه واقعاً وجود ندارد و در نهایت آن را از ایندکس گوگل حذف می کند.

چند نکته در مورد این روش برای حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل

مطلب مرتبط  ۸ روش برای افزایش ترافیک سایت (به همراه معرفی سریع‌ترین روش)

گوگل پیشنهاد می کند از این روش برای صفحاتی استفاده کنید که می خواهید در نهایت در سایت شما بمانند و به طور کامل قرار نیست حذف شوند. زیرا آن ها نمی خواهند که کار های اضافه ای برای حذف صفحاتی که به روش اول حذف می شوند انجام دهند. در واقع گوگل این گزینه را برای مواقعی قرار داده که شما یک مطلب یا محتوا را قبل از تاریخ مد نظر خود منتشر کرده اید و حالا می خواهید با استفاده از این گزینه آن را پاک کنید تا دوباره در تاریخ اصلی به نمایش بگذارید.

به همین دلیل گوگل برای این گونه درخواست ها یک زمان موقت نهایتا 90 روزه ایجاد می کند. در چنین شرایطی اگر بعد از پایان دوره مطلب در سایت شما موجود نبود از ایندکس گوگل حذف می شود در غیر این صورت همچنان این مطلب باقی خواهد ماند.

در واقع گوگل می خواهد که شما هم از همان روش اول برای حذف ایندکس گوگل استفاده کنید. یعنی صفحه مورد نظر را پاک کنید و بگذارید در طول زمان از ایندکس پاک شود.

روش سوم : پاک کردن محتوای منقضی شده

این روش زمانی کاربرد دارد که شما صفحه مورد نظر خود را از سایت پاک کرده باشید اما هم چنان در ایندکس گوگل نمایش داده شود. این روش در واقع سریعتر از روش اول است. همچنین از این روش در  سایت هایی که می خواهند اطلاعات شخصی افراد را پاک کنند استفاده زیادی می شود.

برای انجام این روش حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل ابتدا باید حساب کاربری گوگل خود شوید و از قسمت ابزار گزینه Remove outdated content را انتخاب کنید. به این ترتیب شما وارد صفحه مربوط به پاک کردن محتوای منقضی شده خواهید شد. در این جا شما باید با کلیک کردن بر روی “request removal” یک درخواست ارائه کنید. پس از انجام این کار ممکن است دو پاسخ از سمت گوگل برای شما ارسال شود. اگر درخواست شما به درستی انجام شود پیغام به شکل “this content is gone,” برای شما به نمایش در خواهد آمد. در غیر این صورت باید دستورات گوگل را دنبال کنید تا نتیجه مد نظر شما به دست آید.

حذف محتوای منقضی شده در سرچ کنسول گوگل

روش چهارم : یک درخواست حذف قانونی ارسال کنید.

این روش پاک کردن گوگل ایندکس فقط برای تعداد کمی از انواع اطلاعات کاربرد دارد. این موارد شامل اطلاعات شناسایی شخصی مانند شماره کارت ملی، امضا یا سایر موارد مشابه و خصوصی افراد است. همچنین از این روش برای پاک کردن محتوایی که کپی رایت آن متعلق به شما است و نمی خواهید دیگران از آن سود ببرند نیز استفاده می شود. برای انجام این کار شما باید وارد این صفحه شوید و از دستوراتی که داده شده پیروی کنید. اگر این محتوای مورد نظر شما در سایت های تحت نظر گوگل ثبت شده باشد از این طریق می توانید آن ها را پاک کنید. در غیر این صورت می توانید به هاست و سرویس دهنده سایت های دیگر مراجعه کنید و از آن ها بخواهید مطلبی که حق کپی رایت آن را دارید از سایت پاک کنند. گوگل می تواند نتایج جستجو مربوط به آن مطلب را پاک کند اما نمی تواند خود مطلب را به طور کامل پاک کند.

حذف محتوا از گوگل

تا اینجا در مورد اهمیت و روش های حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل صحبت کردیم. اما چه چیزی در پاک کردن ایندکس گوگل بیشترین تاثیر گذاری را دارد؟ چه قوانین و مقرراتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است؟ آیا ما می توانیم از سرویس دهنده ها و هاست ها بخواهیم مطالب مورد نظر ما را از ایندکس پاک کنند؟

مطلب مرتبط  چرا جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل اهمیت دارد؟

برای پاسخ دادن به این سوال ها و آشنا شدن با همه قوانین مربوط به پاک کردن صفحات ایندکس شده سایت در گوگل با ما همراه باشید. در این جا به 4 روشی که در قسمت قبل به آن ها اشاره کردیم اکتفا می کنیم و مستقیما وارد بحث قوانین گوگل می شویم. هر وب مستری باید با این قوانین و نحوه استفاده از آن ها آشنا باشند.

سیاست و قوانین گوگل در مورد حذف اطلاعات

هدف اصلی گوگل در اینترنت این است که تا جایی که امکان دارد اطلاعات بیشتری را در اختیار افراد مختلف قرار دهد. اما گوگل این کار را به نحوی انجام می دهد که کاملا طبق قوانین و اخلاقیات باشد و به گونه ای حقوق کاربران به درستی رعایت شود. به همین دلیل آن ها هر محتوایی در مورد سو استفاده جنسی از کودکان را بدون درخواست حذف می کنند. علاوه بر این هر محتوایی که درخواست حذف آن مبنی بر حق کپی رایت باشد را بر اساس قوانین مربوط به کپی رایت که به آن Digital Millennium Copyright Act یا به اختصار DMCA گفته می شود را پاک می کنند.

قوانین کپی رایت گوگل

تا جایی که اطلاعات مربوط به اطلاعات شخصی باشد، گوگل بخش هایی از این اطلاعات را پاک می کند، اما طبق قوانین همچنان بخش هایی از اطلاعات حذف نخواهند شد. معمولا گوگل اطلاعات مربوط به شماره ها و کد های شناسایی مانند کد ملی، کد شناسایی مالیاتی و موارد مشابه را پاک خواهد کرد. همچنین آن ها شماره حساب های بانکی، شماره کارت ها و تصاویر مربوط به امضاها را پاک خواهند کرد. زیرا ممکن است از این اطلاعات برای جعل عنوان و همینطور کلاه برداری های مختلف استفاده شود.

علاوه بر این اگر عکس های شخصی شما بدون اجازه در فضای مجازی بارگذاری شده باشند گوگل به شما این اجازه را می دهد که با ارائه درخواست از آن ها بخواهید این تصاویر را از ایندکس گوگل پاک کنند. با این حال اگر سرویس بارگذاری ادعا کند که این موارد با اجازه شما انجام شده است و این موضوع ثابت شود محتوای شما پاک نخواهد شد.

اما چیزی که مشخص است این است که گوگل به صورت معمول اطلاعات شخصی در دسترس عموم مانند شماره تلفن، آدرس ها و تاریخ تولد را از گوگل ایندکس به سادگی پاک نخواهد کرد. هر اطلاعاتی که مربوط به مسائل عمومی باشد از گوگل ایندکس پاک نخواهد شد.

بر این اساس زمانی که شما درخواست حذف بخشی از اطلاعات را دارید گوگل باید ابتدا پاسخ چند سوال را پیدا کند. اگر این درخواست شامل مواردی که گفته شد باشد ممکن است جزو حریم خصوصی باشد و پاک شود و ممکن است گوگل تشخیص دهد این اطلاعات عمومی است و نیازی به پاک شدن آن ها نیست.

دلایلی که باعث می شود گوگل از پاک کردن صفحه های ایندکس شده صرفه نظر کند :

گاهی ممکن است گوگل به سادگی یک درخواست برای پاک کردن صفحه های ایندکس شده را رد کند. در این جا به دلایلی که ممکن است تاثیرگذار باشند می پردازیم:

اول : محتوای مورد نظر شما در یک وب سایت دیگر نیز موجود باشد.

مطلب مرتبط  رفع خطای Quota در دایرکت ادمین چگونه است؟ (آموزش گام‌ به گام)

در چنین شرایطی گوگل می تواند محتوای شما را از گوگل ایندکس حذف کند، اما چون در یک سایت دیگر موجود است دوباره ایندکس خواهد شد. ضمن این که گوگل نمی تواند به شما اجازه دهد که محتوای یک سایت دیگر که متعلق به کس دیگری است را پاک کنید. تنها استثنا در این جا درخواست رعایت حقوق کپی رایت است.

در این جا گوگل ترجیح می دهد شما به صورت مستقیم به صاحب سایت مورد نظر درخواست دهید و از آن ها بخواهید مطلب مورد نظر شما را پاک کنند. در غیر این صورت می توانید از هاستینگ آن سایت بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

دوم: محتوایی که قبلا از گوگل ایندکس حذف شده باشد.

ممکن است در طی مدت زمانی که گوگل در حال بررسی و انجام فرایند در خواست حذف مطلب از سایت شما است، سایت شما طی بررسی دوره ای گوگل قرار گیرد و به دلیل حذف شدن محتوا از سایت در کش جدید ایندکس نشود. به این ترتیب گوگل متوجه می شود که این محتوا در سایت شما وجود ندارد و درخواست شما رد خواهد شد.

سوم : اگر کلمات کلیدی شما نا مربوط باشند

زمانی که شما در حال ارائه یک درخواست برای حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل هستید باید کلمات کلیدی را نیز مشخص کنید. به این ترتیب گوگل می تواند متوجه شود که جستجو هایی منجر به نشان دادن محتوای شما خواهد شد. اگر این موضوعات و کلمات کلیدی که انتخاب کرده اید فقط در لینک های آن محتوا حضور داشته باشند و در خود محتوا وجود نداشته باشند گوگل با درخواست شما موافقت نخواهد کرد.

چهارم: درخواست تکراری

مشخص است که گوگل نمی تواند یک درخواست را دو بار پیگیری کند. زیرا موضوعی که یک بار بررسی شده است و به نتیجه رسیده دلیلی برای بررسی دوباره نخواهد داشت. درخواست های تکراری فقط زمان و فضای دیجیتالی را هدر می دهند.

پس اگر می خواهید درخواستی برای حذف ایندکس برای گوگل ارسال کنید دقت کنید که این مشکلات را نداشته باشد.

جمع بندی

با استفاده از مطالبی که در این مقاله ارائه شد شما می توانید به راحتی صفحاتی که می خواهید را از ایندکس گوگل حذف کنید. فراموش نکنید که راه دیگری غیر مسیرهای مستقیم که به خود گوگل ختم می شوند قادر به حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل نیستند. پس به هیچ عنوان به سایت ها و نرم افزار های مختلف که ادعا می کنند می توانند ایندکس گوگل را پاک کنند اعتماد نکنید. امیدواریم این مطالب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *