لینک UTM چیست؟ – آموزش ساخت لینک UTM
سپتامبر 24, 2018
رفع خطاهای GTmetrix
آموزش رفع خطاهای سایت در GTmetrix – جی تی متریکس
اکتبر 2, 2018
گوگل وبمستر تولز

آموزش رفع خطاهای گوگل وبمستر تولز

رفع خطاهای گوگل وبمستر تولزگوگل وبمستر تولز چیست؟

کنسول جستجوی گوگل (Search Console) یا همان گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) ابزاری است که شرکت گوگل در اختیار افراد قرار داده تا بتوانند از طریق آن بر عملکرد گوگل در مورد سایتی که مدیریت آن را بر عهده دارند آگاهی یابند. در ابتدا این سرویس با عنوان گوگل وبمستر تولز شناخته می شد و در سال 2015 شرکت گوگل تصمیم گرفت نام آن را به سرچ کنسول گوگل یا کنسول جستجوی گوگل تغییر دهد. با بررسی دقیق داده ها و گزارش های این سرویس می توانید جایگاه وب سایت خود را در جستجو گوگل بهبود ببخشید اما انجام این کار مستلزم داشتن دانش کافی در خصوص گوگل وبمستر تولز و گزارشات آن است. شما باید بتوانید خطاهایی که در بخش Crawl Errors نمایش داده می شوند را در ابتدا درک کرده و سپس اقدام به رفع آن ها نمایید. Crawl Errors ها خطاهایی را نمایش می دهد که خزنده های موتور جستجوگر گوگل طی بررسی سایت شما به آن ها برخورد کرده است.

خطاهای گوگل وبمستر تولز و راه های رفع آن‌ها

خطاهایی که در داخل بخش Crawl Errors با آن ها رو به رو می شوید به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. دسته اول خطاهایی هستند که با عنوان خطاهای کلی وب سایت شناسایی می شوند و به آن ها Site Errors گفته می شود و دسته دوم خطاهایی هستند که مربوط به آدرس های موجود در سایت است و به آن URL Errors گفته می شود.

انواع خطاهای گوگل وبمستر تولز شامل موارد ذیل هستند:

* ارور DNS

در ابتدای راه توسعه اینترنت ورود به وب سایت ها از طریق IP آن ها امکان پذیر بود؛ اما به خاطر سپردن این اعداد و ارقام کار دشواری است و به همین دلیل دامین یا دامنه پا به دنیای اینترنت نهاد. البته این کار تغییری در نحوه عملکرد ورود به سایت ایجاد نکرده و پس از ورود دامنه، مرورگر از به آدرس IP متصل می شود. در این مرحله است که فعالیت DNS آغاز می شود. رکورد DNS یا Domain Name System ابر رایانه هایی حاوی اطلاعات IP و دامنه ها هستند و کار تبدیل دامنه به IP را انجام می دهند.

وجود این ارور در گوگل وبمستر تولز به معنای مشکلاتی در تنظیمات سرور و یا ضعف آن است. وجود این ارور ها هرچند از لحاظ سئو مشکلی ایجاد نمی کند اما با توجه به قطع ارتباط کاربران با سایت شما، می تواند به کسب و کار شما ضربه وارد کند. این ارور زمانی ظاهر می شود که سایت شما امکان برقراری ارتباط با سرور های DNS را از دست بدهد و معمولا به دو شکل DNS Timeout (عدم پاسخگویی DNS سرور) و یا DNS Lookup (عدم ارتباط DNS سرور با دامنه سایت شما) نمایش داده می شود. برای رفع این مشکل می توانید از ابزار Fetch as Google استفاده کرده و وضعیت خزنده های گوگل و ارتباط آن ها با سایت خود را بررسی نمایید. پس از ورود به این ابزار در بخش جستجو URL صفحه مورد نظر را وارد کرده و FETCH AND RENDER را انتخاب نمایید اگر در مقابل آدرسی که وارد کردید تیک قرمز رنگ مشاهده شد به معنای وجود مشکل در برقراری ارتباط با آن صفحه است که در این حالت باید خطاهای 500 یا 404 را بررسی کرده و یا تنظیمات سرور را چک نمایید و اگر مشکل را پیدا نکردید باید از شرکتی که هاست را از آن تهیه کردید کمک بگیرید. یکی دیگر از روش های بررسی وضعیت DNS استفاده از امکانات سایت Web-Sniffer.net است.

مطلب مرتبط  بدافزار یا Malware چیست؟

* Server Errors یا ارورهای سرور

اگر خزنده های گوگل نتوانند در مدت زمان مشخصی با سرور سایت شما ارتباط برقرار کنند خطاهای سروری در گوگل وبمستر تولز ایجاد می شود. گاهی اوقات افزایش ترافیک سایت باعث بروز این مشکل می شود. دسته بندی های مختلفی برای خطاهای سروری وجود دارد که هر کدام معنا و مفهومی جداگانه دارند. ارور هایی مانند Timeout، Truncated headers، Connection reset، Truncated response، Connection refused، Connect failed، Connect timeout، No response.

برای حل این مشکلات ابتدا از طریق Fetch as Google از ارتباط خزنده ها با صفحات و بررسی کنید، گاهی اوقات تغییرات در نحوه ایندکس شدن در موتورهای جستجو علت این ارور است اما اگر به تازگی تغییر ایجاد نکرده اید وضعیت هاست را پیگیری نمایید و از عدم اتمام پهنای باند اطمینان حاصل نمایید. علاوه بر این سیستم مدیریت محتوا یا فایروال هم گاهی می تواند دسترسی گوگل را ببندد. در نهایت اگر باز هم موفق به رفع مشکل نشدید می توانید از شرکت هاستینگ خود کمک بگیرید.

به طور کلی این ارور ها یکی از خطرناک ترین ارور هایی است که ممکن است سایت با آن مواجه شود زیرا عدم توجه به آن آسیب های بزرگی به سایت شما وارد خواهد آورد.


* ارور Robots failure

در وب سایت ها فایلی به نام فایل robots.txt وجود دارد که در آن اطلاعاتی در خصوص نحوه ایندکس شدن سایت شما و خزیدن خزنده های گوگل مشخص شده است. معمولا خرنده های های گوگل حداقل یک بار این فایل را بازبینی می کنند تا اطلاعات داخل آن را بدست آورند. وجود ارور در این فایل موجب ایجاد Robots failure می شود. برای رفع این ارور در گوگل وبمستر تولز در ابتدا پیکر بندی فایل robots.txt را بررسی نمایید تا مطمئن شوید که در نام یا آدرس های موجود مشکلی ایجاد نشده باشد و در واقع دچار خطای 404 نشده باشد. سپس دسترسی گوگل به این فایل را مورد بررسی قرار دهید. در اینجا هم گاهی اوقات سیستم های فایروال مشکلاتی را ایجاد می کنند و فایل robots را اشتباها مسدود می کنند. برخی اوقات اتفاق می افتد که تنظیمات سرور یا فایروال دسترسی گوگل به فایل robots.txt را محدود می کنند. در داخل گوگل وبمستر تولز ابزاری به نام robots.txt Tester تعبیه شده است که به مدیران سایت قابلیت بررسی وضعیت این فایل مهم را می دهد. این ابزار در منوی crawl وجود دارد.


در ادامه قصد داریم ارورهای دسته دوم و یا به عبارتی ارورهای مربوط به آدرس URL Errors را مورد بررسی قرار دهیم. این ارور ها گل سایت را دچار مشکل نکرده و تنها برخی از صفحات سایت درگیر آن ها می شوند. وقتی ربات های گوگل امکان دسترسی به بعضی از صفحات سایت را پیدا نکنند آن ها را لیست کرده و اگر این صفحات جزو صفحات مهم سایت باشند ممکن است بر روی وضعیت سئو سایت اثرات منفی زیادی داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است بعضی از این خطاها را اصلاح کرده باشید اما باز هم توسط ربات های گوگل به صورت ارور لیست شوند. برای حل این مشکل اگر از رفع مشکل اطمینان دارید کافیست گزینه Mark as fixed را انتخاب نموده و بقیه کار را پیش ببرید. به طور کلی بررسی لینک ها و آدرس های صفحات سایت توسط مدیر سایت باید به صورت مداوم انجام پذیرد؛ زیرا صحت آدرس های موجود می تواند اثرات مثبتی بر روی بهبود وضعیت سئو سایت داشته باشد.

مطلب مرتبط  چگونه سئوی سایت های رقیب را آنالیز کنیم؟

گوگل وبمستر تولز

انواع ارور های URL Errors :

* ارور 404

هنگامی که ارتباط با سرور برقرار شود اما صفحه مورد نظر توسط خزنده های گوگل پیدا نشود این ارور ظاهر می شود. این امر ممکن است به دلیل دادن لینک اشتباه به صفحه ای از وب سایت شما روی دهد و یا هنگامی که ریدایرکت زیاد به صفحات رخ دهد این مشکل به وجود بیاید. برای حل این مشکل ابتدا باید وضعیت انتشار صفحه و آدرس آن را بررسی کنید. سپس بررسی کنید که ارور مذکور با www است یا بدون آن و همچنین HTTP یا HTTPS بودن آن را مورد بررسی قرار دهید.


* ارور 404 Soft

این ارور زمانی در گوگل وبمستر تولز رخ می دهد که صفحه وجود نداشته اما سرور به اشتباه صفحه دیگری با محتوای بدون کاربرد را نمایش می دهد. حداقل محتوای مورد نیاز برای عدم ایجاد این ارور 300 کلمه در داخل یک صفحه است. خطر این ارور از ارور 404 بیشتر است زیرا موتورهای جستجو این صفحات بدون ارزش را ایندکس می کنند. رفع این مشکل از طریق اصلاح تنظیمات نمایش صفحات حذف شده با پیام 404 یا 410 و یا ریدایرکت 301 صفحات پاک شده به صفحه جدید است.


* ارور Access denied

این ارور معمولا به دلیل وجود صفحه های ممنوع مانند لاگین در مسیر بررسی خزنده های گوگل روی می دهد و برای رفع آن ابتدا باید از عدم ایندکس صفحات لاگین مطمئن شوید. برای این کار فایل robots.txt را بررسی نمایید. از ابراز Fetch as Google در گوگل وبمستر تولز استفاده نمایید تا وضعیت صفحات خود را از دید خزنده های گوگل بررسی نمایید همچنین ابزار Screaming Frog را نیز برای بررسی وضعیت درخواست های سایت کاربرد مناسبی دارد.


* ارور Not followed

این ارور زمانی روی می دهد که گوگل بعضی از URL ها را نمی تواند دنبال کند. علت این امر را می توان به دلیل وجود برخی از فایل‌های جاوا اسکریپت و فلش و همچنین ریدایرکت ها دانست. برای حل این مشکل نیز نرم افزار Fetch as Google کاربرد مناسبی دارد.


* ارور Faulty redirect

این ارور زمانی روی می دهد که آدرس دهی ها برای دسکتاپ و موبایل با هم جا به جا شوند. وقتی این اتفاق روی می دهد در گوگل وبمستر تولز در مسیر Crawl و در Crawl Errors در تب Smartphones ارور نمایش داده می شود. بهترین راه برای حل این مشکل طراحی ریسپانسیو سایت است.


* ارور URLS blocked for smartphones

این ارور هنگامی روی می دهد که جلوی دسترسی خزنده های گوگل به برخی از صفحات سایت در دستگاه های موبایل با استفاده از فایل robots.txt گرفته شده باشد. برای رفع این خطا در گوگل وبمستر تولز کافیست فایل robots.txt را بررسی نمایید.


* ارور Flash content

نسخه های جدید اندروید و IOS از فلش پشتیبانی نکرده و به همین دلیل لازم است طراحی سایت به جای استفاده زیاد از فایل های فلش به سمت طراحی های ریسپانسیو برود.


* ارور Article disproportionately short و ارور Article too short

هنگامی که متن محتوای استخراج شده از صفحه توسط گوگل خیلی کم باشد این مشکل بروز می کند. معمولا سایت های خبری دچار این مشکل می شوند و برای رفع آن باید مقاله مربوط به محتوای مورد نظر را به طور کامل وارد کنید.

مطلب مرتبط  چگونه نقشه ثبت شده را به رتبه یک گوگل برسانیم؟

* ارور Article fragmented و ارور No sentences found

عدم پاراگراف بندی موجب بروز این خطا می شود. متن ها باید ه پاراگراف‌های 150 کلمه ای یا 6، 7 خطی تقسیم شوند. عدم استفاده صحیح از کد های HTML در پاراگراف بندی نیز این مشکل را ایجاد می کند.


* ارور Article too long

محتواهای زیادی که گاهی اوقات مربوط به متن اصلی صفحه نیستند موجب طولانی شدن متن ایندکس شده می شوند؛ مثلا بخش نظرات کاربران نیازی به ایندکس شدن ندارد و می توان آن ها را با AJAX در لحظه بارگذاری نمود.


* ارور Date not found

موتورهای جستجو نیاز دارند تاریخ انتشار صفحات را پیدا کنند و عدم دسترسی به تاریخ می تواند این ارور را ایجاد نماید. برای رفع این مشکل متا تگ date را در <head> بررسی نمایید.


* ارور Data too old

این ارور در گوگل وبمستر تولز به معنای قدیمی بودن تاریخ انتشار مقاله است.


* ارور Empty article

گوگل وبمستر تولز هنگامی این ارور را نمایش می دهد که نتواند محتوایی از صفحه مورد نظر دریافت نماید. بررسی کد های منبع و CSS می تواند به رفع این مشکل کمک کند.


* ارور Extraction failed

عدم شناسایی متن، عنوان و تاریخ انتشار محتوای مقاله عامل ایجاد این ارور است و باید موارد مذکور مجددا بازنگری شوند.


* ارور Page too large

طولانی و سنگین بودن مقاله عامل ایجاد این ارور در گوگل وبمستر تولز است. دقت کنید حجم صفحات HTML از 256 کیلوبایت بیشتر نشود.


* ارور Title not allowed

این ارور بیانگر عدم اعتبار عنوان شما در گوگل وبمستر تولز است و راه حل آن استفاده از تگ <title> و یا تگ‌های H بوده و همچنین می توانید از کلمات کلیدی هم بهره ببرید.


* ارور Title not found

هنگامی که گوگل عنوانی برای مقاله شما پیدا نکند این ارور ایجاد می شود و راه حل آن قراردادن متا تگ <title> در head سایت است.

به طور کلی بررسی به موقع و دقیق خطاهای گوگل وبمستر تولز به شما این امکان را می دهد تا پیش از کاربران، از مشکلات احتمالی سایت خود آگاهی یافته و در صدد رفع آن بر آیید.


چگونه مالکیت سرچ کنسول را مجدداً بدست بیاوریم؟

ممکن است به دلایلی دسترسی خود را به اکانت وبمستر تولز یا همان سرچ کنسول را از دست داده باشید. دلایلی مانند فراموشی آدرس ایمیل یا رمز ورود و… می تواند دسترسی شما را قطع کند. آیا راهی برای یافتن مجدد دسترسی وجود دارد؟

در این ویدئو، جان مولر (مدیر آنالیز وبمسترها در گوگل) به بررسی این مشکل و راه حل رفع  آن پرداخته است:

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *