صفحه 404
صفحه 404 ، نداشته های سایت هم می توانند جذاب باشند!
ژانویه 17, 2019
آموزش بهینه سازی وردپرس توسط فایل robots.txt
آوریل 29, 2019
ایندکس گوگل

چرا سایت شما از نتایج گوگل حذف شده است؟

علت حذف سایت از نتایج گوگل

برای هر وبمستری داشتن یک رتبه مناسب در نتایج گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که معمولاً هزینه و وقت زیادی صرف کرده تا بتواند جایگاه مناسبی را در نتایج گوگل کسب نماید. اما گاهی به دلایل مختلف و در اثر یک اشتباه، سایت از نتایج گوگل حذف شده که باعث کاهش شدید ورودی و ترافیک آن می گردد. در این نوشتار قصد داریم به دلایل حذف سایت از نتایج گوگل و راههای رفع آن اشاره نماییم.

در مقاله دیگری به روش های حذف ایندکس گوگل پرداختیم، زیرا ممکن است به دلایل مختلفی قصد داشته باشید صفحاتی از سایت را از ایندکس گوگل حذف کنید. در مقابل آن، شاید متوجه این موضوع شوید که صفحه یا محتوای خاصی از سایت شما در میان نتایج گوگل نمایش ندارد و به دنبال پیداکردن علت آن باشید. حذف سایت از نتایج گوگل حالت های مختلفی دارد که شامل حذف تمامی صفحات سایت و یا حذف یک یا چند صفحه خاص می باشد.

چه مواردی از سایت شما از ایندکس گوگل حذف شده است؟

اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که بررسی کنید چه محتوا و یا چه لینک هایی از سایت از نتایج گوگل حذف شده اند. این عمل را می توانید با دستور site:www.yoururl.com در کادر جستجوی گوگل انجام کنید (به جای عبارت www.yoururl.com باید آدرس صفحه مدنظر از سایت خود را وارد کنید). در این حالت 3 نتیجه را ممکن است مشاهده کنید:

– اول اینکه تمام لینک های شما نمایش داده می شوند اما رتبه و ترافیک پایینی دارند.

– دوم اینکه برخی از لینک ها و صفحات نمایش داده می شوند و برخی دیگر خیر.

– سوم اینکه هیچ یک از لینک ها و صفحات شما قابل رویت نمی باشند.

در ادامه دلایل حذف سایت از نتایج گوگل را به صورت جامع تر توضیح داده و راهکارهایی که بعد از آن می توانید انجام دهید را برای شما ارائه می دهیم.

مطلب مرتبط  بدافزار یا Malware چیست؟

دلایل حذف سایت از نتایج گوگل :

1 – جریمه شدن سایت توسط گوگل

زمانی که یک سایت بطور کامل یا قسمتی از آن از نتایج جستجوی گوگل حذف می شود و یا به دلیل تغییر الگوریتم های مختلف گوگل، رتبه و ترافیک سایت به مقدار زیادی کاهش می یابد، یکی از دلایل احتمالی این است که پنالتی گوگل برای سایت مورد نظر اعمال شده باشد. الگوریتم های گوگل برای بالابردن کیفیت در نتایج جستجو هر چند وقت یک بار آپدیت هایی را برای خود اعمال می کنند. از نتایجی که از ارائه این آپدیت ها حاصل می شود می توان به افزایش و یا کاهش ترافیک وب سایت ها اشاره کرد.

پنالتی شدن توسط گوگل دلایل متعددی دارد. برای بررسی این مورد به اکانت سرچ کنسول گوگل وارد شوید و از آنجا خطاها و یا پیام های گوگل را مشاهده کنید. در این ابزار جریمه ها و مجازات هایی که گوگل برای شما در نظر گرفته است را می توانید ارزیابی نمایید و یا اگر هشداری داده است نسبت به رفع آن اقدام کنید. بسیاری از کاربران نسبت به این ابزار بی توجه بوده که می تواند باعث آسیب رسیدن به رتبه سایت شود. همینطور توصیه می شود به قسمت remove URLs رفته و لینک های درخواست داده شده را بازبینی کنید چرا که در این قسمت می توانید لینک هایی که درخواست حذف از نتایج گوگل داده شده است را مشاهده نمایید.

2 – بررسی قرار داشتن کد NoIndex و nofollow در هدر صفحات مختلف سایت

متاتگ های NoIndex و nofollow یکی از متانگ های کاربردی بوده که بسیاری از وبمستران از آنها استفاده می کنند. این تگ ها برای ممانعت از ایندکس شدن یا قرار گرفتن یک یا چند صفحه در فهرست موتورهای جستجو و به منظور عدم نمایش صفحه در نتیجه جستجو استفاده می شود. طبعاً وقتی مشکل عدم نمایش در نتایج گوگل را مشاهده می کنید اقدام مهم دیگر این است که لینک های خود را از جهت فعال نبودن این تگ ها بررسی نماید و به دنبال کدهای <meta name=”robots” content=”noindex”/> یا <meta name=”robots” content=”nofollow” /> در هدر صفحات سایت خود باشید.

مطلب مرتبط  چرا جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل اهمیت دارد؟

در صورتیکه این تگ ها به اشتباه در سایت شما قرار داده شده است، می بایست آن را حذف کنید.

3 – بررسی فایل robots.txt

وظیفه این فایل ایجاد محدودیت برای ربات های گوگل در دسترسی به محتوای خاصی از سایت و همچنین محدودکردن ایندکس شدن آن ها است. فایل robots.txt در روت سایت قرار داده شده و از طریق ابزار سرچ کنسول گوگل باید به گوگل معرفی شود.

برای بررسی این فایل می توانید به روت سایت و یا قسمت robots.txt در سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید. در صورتیکه لینکی به اشتباه در این فایل قرار دارد، فایل را آپدیت کرده و این لینک را حذف کنید.

4 – بررسی سرور از نظر Downtime

یکی از عوامل مهم کاهش رتبه در نتایج گوگل کیفیت ضعیف سرور می باشد. قطعی های مکرر سرور می تواند عاملی بر کاهش ترافیک ورودی صفحات سایت شما شود. دلیلش این است که وقتی صفحه سایت لود نشود گوگل نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد و اگر این روند ادامه داشته باشد گوگل پس از مدتی آن لینک یا صفحه را از نتایج خود حذف می کند. نکته مهم این است که برای گوگل صفحه ای که با پیغام 404 ظاهر شود با در دسترس نبودن کل سایت یا مشکل فنی و آپ نبودن سرور برابر است و گوگل هر دو را به معنای قابل دسترس نبودن صفحه در نظر میگیرد و به مرور آن را از نتایج خود حذف می کند. دلیل این امر آن است که گوگل همواره تلاش می کند بهترین نتایج را برای کاربران نمایش دهد. البته باید گفت گوگل مشکلات فنی سایت ها را درک کرده و مجدد به سایت سر میزند اما اگر برای چندمین باز نیز در دسترسی نبود برای حذف آن لینک از نتایج خود مصمم تر عمل خواهد کرد.

مطلب مرتبط  تحلیل منابع ترافیک ورودی سایت در گوگل آنالیتیکس - All Traffic

5 – Canonicalization

تگ Canonical یک متد برای کمک به گوگل برای تشخیص مطلب مد نظر، در بین مطالبی است که از تا حد زیادی به هم شبیه هستند. به عنوان مثال برخی از سایت ها از نظر گوگل 2 آدرس با محتوای یکسان دارند، به این معنی که محتوای صفحات www.domain.com/page01 و www.domain.com/page02 مشابه همدیگر هستند، که این مورد سبب می شود دامنه مورد نظر توسط گوگل جریمه شود. بنابراین اقدام بعدی این است که وب سایت خود را از نظر وجود صفحات مشابه و استفاده کردن از Canonical ارزیابی کنید تا اگر مشکلی وجود دارد مشخص شود.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات : 4

اولین نظر را شما ثبت کنید!

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *