معرفی Keep-alive و قابلیت های آن
نوامبر 3, 2018
رکوردهای ثبت دامنه
تفاوت رکوردهای A Record و CNAME در چیست؟
نوامبر 13, 2018
پروتکل IPV6 چیست؟

پروتکل IPV6 چیست؟

پروتکل IPV6پروتکل IPV6 یک سیستم نوین آدرس دهی براساس پروتکل اینترنتی IP است که قادر به افزایش تعداد آدرس های اینترنتی نسبت به نسخه ها و پروتکل های قبلی است.

IPV6 می تواند IPهای بیشتری ایجاد کند. به عنوان مثال IPV4 تنها قادر به ایجاد 3.4 میلیارد آدرس اینترنتی است اما IPV6 به راحتی از 2128 میلیارد آدرس های اینترنتی پشتیبانی می کند.

پروتکل اینترنتی یا IP چیست؟

IP مخفف Internet Protocol و مدلی استاندارد برای دریافت و ارسال بسته های مختلف در بستر اینترنت است. برخی از شبکه ها IP را با یک پروتکل سطح بالای دیگری موسوم به TCP ادغام می کنند که این مساله منجر به یک ارتباط مجازی بین گیرنده و فرستنده در شبکه ی کامپیوتری می شود. به وسیله ی IP می توان یک بسته را در اینترنت آدرس دهی کرد و آن را در شبکه ی اینترنت آزاد کرد، در حالی که ارتباطی بین گیرنده و فرستنده برقرار نیست.

نسخه های مختلف و در دسترس پروتکل اینترنتی یا IP شامل IPV4 و IPV6 هستند. IPV4 یا نسخه ی چهارم از پروتکل اینترنت به منظور شناسایی گجت ها روی شبکه ی اینترنت استفاده می شود. IPها با این هدف طراحی شدند تا به ایجاد ارتباط بین سیستم های مختلف و ارسال بسته ها تحت شبکه های ارتباطی بپردازند. پروتکل IPV4 پرمصرف ترین پروتکل اینترنتی سراسر دنیاست که از آدرس دهی 32 بیتی بهره می برد. بدین ترتیب که می توان مقدار 2 به توان 32 آدرس اینترنتی را آدرس دهی کرد. اما این رویه با ظهور و گسترش پدیده های جدید و استفاه از آن ها به زودی نیازمند بسترهای وسیع تر از IPV4 است. از همین رو بهترین گزینه و عنصری کارامد در شبکه ی اینترنت، استفاده از پروتکل IPV6 است.

مطلب مرتبط  کنترل پنل هاست چیست؟ معرفی کنترل پنل رایگان

IPV6 نسل بعدی پروتکل اینترنتی IP

IPV6 اگرچه فناوری جدیدی نیست اما هم اکنون جدیدترین پروتکل اینترنتی یا IP شناخته شده است. پروتکل IPV6 در سال 1994 توسعه داده شد و در همان سال مورداستفاده قرار گرفت. درحقیقت به دلیل توسعه ی ابزارهایی نظیر پلتفرم های همراه و گوشی های هوشمند روند استفاده از وب سایت ها و آدرس های اینترنتی را به سمتی هدایت کرد که نیاز به جایگزین IPV4 به شدت احساس می شد.

IPV6 به عنوان جایگزینی شایسته و توانمند برای پروتکل اینترنتی IPV6 معرفی شد. هم اکنون از هر دو پروتکل در شبکه ی اینترنت استفاده می شود. این مساله تا زمانی که IPV6 به طور کامل جایگزین نسل قبلی شود ادامه خواهد داشت. از جمله دلایل عمده برای ارائه ی پروتکل IPV6 آدرس های بیشتر در برابر IPV6 و افزایش ظرفیت انتقال اطلاعات در شبکه ی اینترنت است.

IPV6 به عنوان سیستم جدید آدرس دهی مزیت های زیادی در برابر سیستم پیشین یعنی IPV4 دارد.

1 – عدم نیاز به NAT(Network Address Translation)

NAT پروتکلی است که به منظور تبدیل آدرس های IP نامعتبر به آدرس های IP معتبر برای کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. این امکان زمانی به شدت مورد نیاز است که در یک شبکه، کاربرانی که آدرس های اینترنتی معتبر ندارند به شدت نیاز به برقراری ارتباط با اینترنت داشته باشند. این پروتکل در حقیقت آدرس های نامعتبر را در قالب یک آدرس معتبر به سمت رابط کاربری خروجی که به اینترنت وصل است می فرستد. به وسیله ی NAT می توان آدرس های یک شبکه را به شبکه ی دیگر ترجمه کرد. اما با همه ی این شرایط پروتکل IPV6 به NAT نیازی ندارد. این مساله کارایی بیشتری به پروتکل IPV6 در برابر پروتکل IPV4 داده است.

مطلب مرتبط  تفاوت هاست و سرور در چیست؟ آیا سرور همان هاست است؟

2 – انعطاف پذیری بالاتر و بهینه تر IPV6

با توجه به اینکه این پروتکل آدرس های بیشتری را در قیاس با IPV6 پوشش می دهد به طور قطع انعطاف پذیری بیشتری نیزدر عمل برای کاربران خواهد داشت. این مساله یک مزیت پرکاربرد و دوست داشتنی برای کاربران محسوب خواهد شد.

3 – عدم نیاز پروتکل IPV6 به DHCP سرور

DHCP سرور یک محدوده ای از IPهاست که این محدوده برای کلاینت ها استفاده می شود. مزیت استفاده از این سرویس را می توان به صورت خلاصه آدرس دهی به صورت خودکار، سریع و مناسب برای مکان هایی که کاربران ثابتی ندارد دانست. علاوه بر این احتمال اختلال عملکرد دستگاه ها بسیار پایین بوده و در صورت نیاز به تغییر آدرس دهی به راحتی در سیستم صورت می پذیرد.

پروتکل IPV6 با توجه به بهینگی ها و بهبودهای ایجاد شده به DHCP سرور نیاز ندارد.

4 – کاهش جدول مسیریابی

کاهش جدول های مسیریابی در پروتکل IPV6 به کاهش میزان حافظه و پردازنده های لازم منجر می شود. علاوه بر این به مسیریابی بهینه ی وب سایت ها به منظور جستجو می پردازد تا علاوه بر سرعت، کارایی بهتری نیز داشته باشد.

5 – امنیت بیشتر برای کاربران و اطلاعات ثبت شده

امروزه بسیار حائز اهمیت است که کاربران در چه فضایی و با چه امکاناتی به جستجو و مشاهده ی صفحات وب می پردازند.

امنیت بالای این پروتکل در لایه های شبکه یکی از مزیت های کلیدی IPV6 در فضای وب محسوب می شود. پروتکل IPV6 هنگامی که استفاده های گسترده تری از آن شود، عملکرد و افزایش امنیت بهتری را ارائه خواهد داد. بنابراین مساله ی بهبود امنیت در کاربری های بیشتر نمایان تر خواهد بود.

روند توسعه ی IPV6 نسبت به نسخه های قبلی:

بهبود در عملکرد و کارایی بالای این پروتکل بسیاری از نهادهای پیشرو و برتر را مجاب کرده تا استفاده از IPV6 را جایگزین نسخه های قبلی خود کنند. در داخل کشور نیز اپراتورهای بزرگ ارائه دهنده ی خدمات مخابراتی به منظور افزایش سرعت و رقابت با سایر رقبا از این پروتکل استفاده می کنند. بنابر پیش بینی های صورت گرفته تا چند وقت آینده قیمت آدرس های IPV4 رشد زیادی خواهد کرد و تا زمانی که به طور کامل جای خود را به IPV6 ندهد روند صعودی خود را متوقف نخواهد کرد. از همین رو بسیاری از کارشناسان و متخصصین بر این عقیده هستند که سرمایه گذاری بر روی IPV6 با توجه به رشد فزاینده ی استفاده های جستجوگران از پلتفرم های همراه، گوشی های موبایل و … در کنار محیط دسکتاپ، آینده ی تضمین شده تری برای آنها به همراه خواهد داشت. امروزه برخی از شرکت های بزرگ در خارج از کشور از نسخه ی ششم پروتکل IP  استفاده می کنند و IPV4 را به صورت رایگان و اضافی در اختیار می گیرند.

مطلب مرتبط  معرفی کنترل پنل دایرکت ادمین (Direct Admin)
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *