ساخت سایت
برای ساخت سایت چه اقداماتی باید انجام داد؟
مارس 3, 2018
رکورد DNS چیست
رکورد DNS چیست و چه کاری انجام می دهد؟
آوریل 16, 2018

چگونه از Down شدن سایت جلوگیری کنیم؟

Down شدن سایتچطور Down شدن سایت را تشخیص و از آن جلوگیری کنیم؟

Down شدن سایت می تواند تجربه ای سخت و ناگوار باشد، اگرچه این مسئله بدین معنی نیست که وب سایت شما دچار مشکل شده باشد یا شما کاری از دستتان بر نمی آید.

بهترین راه برای جلوگیری از Down شدن سایت خود ، اقدامات پیشگیرانه است. اما اگر متاسفانه اتفاقاتی رخ داده و سایت شما در حال حاضر آفلاین است، می توانید چندین قدم متفاوت را طی کنید.

اگر می خواهید از Down شدن سایت جلوگیری کنید، این مقاله مختص شماست. در ادامه شما خواهید آموخت که چرا وب سایت ها آفلاین می شوند و راه حل آن را نیز یاد می گیرید. منتظر نمانید برای زمانی که دیگر دیر شده باشید، مراحل زیر را طی کنید و مطمئن شوید کسب و کار شما از آفلاین شدن در امان باشد.

چرا وب سایت ها Down می شوند؟

دلایل متعددی برای Down شدن سایت وجود دارد. اگر تنها یک دلیل ریشه ای وجود داشت، به راحتی راه حل آن را تا به امروز ساخته شده بود. اگر وب سایت شما آفلاین می شود، شما در این کشمکش تنها نیستید. حتی وب سایت های بزرگ مانند فیس بوک و توئیتر هم گاه به گاه این مسئله را تجربه می کنند.

1- نگهداری سرور (Server Maintenance)

گاهی وقت ها وب سایت شما به طور عمدی آفلاین می شود؛ این مسئله مهمی نیست که نگران آن باشید. شرکت های هاستینگ گاها نیازمند به روز رسانی نرم افزار ها و سرویس های خود دارند و این می تواند دلیلی برای قطعی سرویس شما باشد.

معمولا، به روزرسانی سرور در ساعتی که افت ترافیک وجود دارد اتفاق می افتد. اما بسته به محل جغرافیایی هاستینگ شما، ممکن است در زمان پرترافیک سایت شما اتفاق بیفتد. اگرچه این مسئله بسیار نادر است.

مطلب مرتبط  آموزش تغییر پورت ssh

2- Overload شدن سرور

بسته به هاست شما سایتتان ممکن است به دلیل گذشتن از مقدار ترافیک مشخص شده افلاین شود. اگر پلن هاست انتخابی شما قابلیت اداره ترافیک ورودی زیاد به سایت را ندارد ممکن است تجربه ناخوشایندی را داشته باشید. این مسئله به عنوان اثر “bad neighbor” هم شناخته می شود. بیشتر هاستینگ ها سعی بر جلوگیری اینگونه مشکلات دادند اما همچنان نیز اتفاق می افتد.

3- اشتباهات کدنویسی سایت

خطاهای فنی هم ممکن است باعث Down شدن سایت شما شود. برای مثال، اگر از وردپرس استفاده می کنید، جا انداختن فقط یک قطعه کد باعث آفلاین شدن سایت می شود. اگر پیامی دریافت می کنید که به سرور شما مرتبط نیست، احتمالا یک اشتباه مانند مغایرت پلاگین یا قالب رخ داده است.

4- حملات سایت

حملات DDoS زمانی رخ می دهد که یک هکر برای آفلاین کردن سایت شما مقدار زیادی ترافیک را به سایت شما وارد می کند. اگر شما در بک اند (backend) سایت از پروتکل های امن مناسب استفاده نکرده باشید، در واقع شما در را برای هکرها باز گذاشته اید که یا کنترل سایت شما را در دست بگیرند و یا سایت شما را آفلاین کنند.

5- هاستینگ رایگان

اگر وب سایت شما دارای مشکلی نیست، به احتمال زیاد مشکل اصلی هاست شماست. این می تواند بدین دلیل باشد که هاست فعلی شما قادر به مدیریت سطح ترافیک موجود شما نیست. یا آن ها فقط یک هاستینگ بی کیفیت هستند که خرابی قابل توجهی هم دارند. اتفاق هایی از این قبیل در مورد هاستینگ های رایگان به وفور رخ می دهد.

چگونه از Down شدن وب سایتتان جلوگیری کنید؟

خوشبختانه، نگهداری از وب سایت و آنلاین نگه داشتن آن بیشتر در دست خودتان است. در ادامه اقداماتی را خواهید آموخت که بتوانید وب سایتتان را آنلاین نگهداری کنید.

مطلب مرتبط  چگونه از هاست بکاپ بگیریم؟ ساده ترین راه بکاپ گرفتن از هاست

1- هاست مناسب انتخاب کنید

هاستی که شما اتتخاب می کنید نقشی مهم و بزرگ را در آپ تایم شما ایفا می کند. انتخاب یک هاست با کیفیت پایین باعث افزایش ریسک آفلاین شدن سایت شما می شود. یکی از پر اهمیت ترین فاکتورها برای انتخاب هاست میزان دریافت ترافیک ورودی سایت است. شما نیازمند هاستی هستید که قادر به مدیریت مقدار زیادی ترافیک باشد. برای انتخاب هاست مناسب و پربازدید به وب سایت Bertina.ir مراجعه کنید.

2- یک CDN در نظر بگیرید

CDN می تواند به بهبود وب سایت شما در عرصه های مختلف کمک شایانی کند. CDNها می توانند در زمان اوج مصرف و ترافیک همانند بافر عمل کنند و از حملات DDoS نیز جلوگیری کنند. CDNهایی مانند Cloudflare برای شروع رایگان هستند و می توانند اکثر محیط های میزبانی را بهبود ببخشند.

3- سایتتان را به روز نگهداری کنید

اگر شما دارای قالب یا پلاگینی هستید که به روز نشده است در واقع شما ریسک حمله به سایت را به جان خریده اید. اطمینان حاصل کنید که به طور منظم قالب و پلاگین های خود را به روزرسانی کنید.

4- سرویس مانیتورینگ در نظر بگیرید

شما می توانید یک سرویس مانیتورینگ وب سایت خریداری کنید که هرگاه سایت شما آفلاین شد به شما خبر دهد. اگر نمی دانید که سایت شما آفلاین شده است یا نه، اینگونه سرویس ها می تواند برای رفع مشکل به شما کمک کند.

5- دامنه و هاست خود را به روز نگهداری کنید

بعضی مواقع فقط با فراموش کردن تمدید دامنه سایت خود را در خطر Down شدن قرار می دهید. این مسئله به سادگی قابل حل است، مطمئن شوید که هاست و دامنه شما به صورت خوکار تمدید می شود.

اگر سایت کرش کرد چه باید کرد؟

اگر اتفاق ناگواری افتاد و سایت شما کرش کرد قبل از آنکه وحشت زده شوید چند روش را تست کنید.

مطلب مرتبط  معرفی ابزارهای رایگان اسکن امنیتی سایت

1- مطمئن شوید سایت آفلاین است

در قدم اول باید از Down شدن سایت مطمئن شوید. وب سایتتان را با مرورگری دیگری و یا با موبایل آن را امتحان کنید. می توانید از دوستان خود درخواست کنید که سایت شما را چک کنند.

2- علت را مشخص کنید

در صورت امکان سعی کنید علت قطعی را مشخص کنید. آیا فراموش کرده اید دامنه یا هاست خود را تمدید کنید؟ آیا مشکلی برای سایت پیش آمده؟ آیا به خاطر ترافیک بیش از حد آفلاین شده؟ آیا مشکل شرکت هاستینگ است؟

3- با پشتیبانی صحبت کنید

مسئله را با پشتیبانی مطرح کنید، ممکن است آن ها بتوانند مشکل شما را حل کنند. یک هاستینگ خوب برای برطرف کردن سریع مشکل همواره در کنار شما خواهد بود.

4- به کاربران اطلاع دهید

اگر شما دارای مخاطبین بسیار هستید، یا افرادی به وب سایت شما اعتماد کرده اند، پس مطمئن شوید که به آن ها اطلاع رسانی می شود. شما می توانید با استفاده از ایمیل یا پست شبکه های اجتماعی به آن ها در مورد مسئله پیش آمده اطلاع دهید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 1 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *