logo

پایگاه مقالات و پشتیبانی برتینا

نوشته شده در تاریخ : شنبه ، 23 نوامبر 2013 در دسته : مقالات مرتبط با هاست - بازدیدها : 1,891
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 میانگین رای : 4,60از 5) رای
Loading...

وردپرس: مزایا، توصیه ها و روش هایی برای بهینه سازی

وردپرس یکی از پرطرفدارترین سیستم های مدیریت محتوا در جهان می باشد که در سالهای اخیر نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از دلایل محبوبیت آن سهولت در ایجاد یک وبسایت و کارکردن با آن می باشد و این مورد برای افرادی که دانش بسیار کمی از برنامه نویسی نیز دارند صادق می باشد.

در زیر می توان به نقاط قوت و مزیت های این نرم افزار مدیریت محتوا پرداخت:

1- دانش سطحی کاربر از برخی از زبان ها مانند: PHP و CSS و HTML این امکان را فراهم می آورد تا کاربر بتواند تغییرات مدنظر خود را در قالب وبسایت اعمال نماید.

2- آپدیت نمودن آسان نرم افزار به آخرین نسخه منتشر شده آن و اعمال تغییرات در پست ها و صفحات داخلی وبسایت

3- تیم فنی قوی wordpress و پاسخگو به مشکلات کاربران و همچنین وجود فروم های متعدد جهت به اشتراک گذاشتن مطالب مفید و پاسخگویی به مشکلات کاربران و ارائه آخرین اخبار و بروز رسانی های انجام شده.

4- ارائه بهینه سازی بر روی موتورهای جستجو همانند گوگل که این امر موجب شده که سایت کاربر در نتایج جستجو بر اساس کلید واژه های انتخابی او همواره در جایگاه مناسبی قرار بگیرد.

5- کاربر پسند (User Friendly) بودن این نرم افزار که موجب شده تا افراد زیادی برای طراحی وبسایت خود به این سیستم مدیریت محتوا روی آورند.

تا به اینجا در مورد نقاط قوت این سیستم مدیریت محتوا بحث شد، اما بایستی این مورد را در نظر داشت که این سیستم مدیریت محتوا همانند رقیبان خود عاری از مشکلات جانبی نیست و بدیهی است که یکی از آسیب پذیر ترین جنبه هایی که موجب شده تا این سیستم مدیریت محتوا مشکلاتی را هم در کارنامه خود داشته باشد کاربر پسند بودن آن است. در ادامه به بحث و بررسی در مورد برخی از معایب و مشکلات این سیستم مدیریت محتوا می پردازیم:

1- اعمال تغییرات بر روی جداول (Tables) و یا فرمت های گرافیکی کار پیچیده ای می باشد و در صورت نداشتن دانش کافی کاربر در زمینه برنامه نویسی موجب بروز مشکلات جانبی می شود.

2- از آنجایی که تیم توسعه دهند وردپرس تلاش نموده اند تا تمامی موارد را با استفاده از متد شی گرایی (Object Oriented) ایجاد نمایند همین امر موجب شده است تا تعداد کوئری هایی که بین جداول رد و بدل می شوند زیاد شده و موجب شده تا یک سایت که با این نرم افزار ایجاد شده منابع سروری زیادی (RAM , CPU , MySQL) را به خود اختصاص دهد. که در ادامه به ارائه روش های پیشنهادی برای برطرف نمودن این نقیصه خواهیم پرداخت.

3- یکی از دلایل کاربر پسند بودن این نرم افزار وجود انبوهی از پلاگین ها می باشد، در این میان پلاگین های متعددی برای یک منظور خاص ارائه شده اند که موجب شده تا کاربران در انتخاب میان آنها دچار سردر گمی شده و به تبع آن اقدام به استفاده از یکی از آنها بصورت تصادفی کنند. در این شرایط ممکن است به دلیل دانش اندک کاربر در برنامه نویسی بررسی در مورد کدهای پلاگین مورد استفاده انجام نشود و این خود آغاز گر مشکلاتی خواهد شد که بارزترین آن درگیر نمودن منابع سرور از سمت یک هاست در سرورهای اشتراکی می باشد.

در ادامه در نظر داریم تا برای برطرف نمودن این مورد و شناسایی پلاگین و یا افزونه ای که موجب بروز مشکل می شود به بحث و بررسی بپردازیم.

یکی از مهم ترین منابع سروری که ممکن است در این راستا درگیر شود CPU می باشد که پلاگین هایی که از نظر برنامه نویسی بهینه نیستند می توانند Load بالایی از CPU را به خود اختصاص دهند. در این راستا پیشنهاد ما به کاربران استفاده از P3 Profiler plugin می باشد. این پلاگین مشخص می کند که هر کدام از پلاگین های نصب شده چه میزان از منابع سرور را مصرف می کنند. شما می توانید این پلاگین را از آدرس زیر دانلود نموده و نصب نمایید:

https://wordpress.org/plugins/p3-profiler

بعد از نصب این پلاگین شما می توانید به آسانی سایت خود را بوسیله آن اسکن نمایید و نتایج ارائه شده در انتهای اسکن نتایجی قابل استناد و کارا می باشند که در قالب نموداری دایره ای میزان استفاده از منابع را برای هر پلاگین مشخص می کند.

 

p3

در Tab مربوطه به Detailed Timeline  نشان می دهد که هر پلاگین در چه زمانی بعد از درخواست Load صفحه بارگذارس می شود که شما می توانید مشاهده نمایید که چه پلاگینی و در چه زمانی موجب ایجاد مشکل شده است و آنرا غیر فعال نمایید.

 

p3-2

برخی از پلاگین ها از Cronjob برای انجام بعضی عملیات در زمانی خاص استفاده می کنند که این مورد نیز علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن عملکرد سایت موجب شده تا CPU سرور نیز بیش از حد استاندارد درگیر شود.

برخی از نکاتی که کاربران بایستی در مورد سایت خود رعایت نمایند:

1- Theme هایی که با ajax طراحی شده باشند میزان بالایی از منابع سرور را درگیر میکنند.

2- تا حد امکان از حداقل widget های موجود استفاده نمایید تا مصرف سایت شما از CPU سرور کاهش یابد

3- استفاده از پلاگین هایی مانند : statspress, Google Analytics by WordPress که برای بررسی آمار بازدیدگنندگان سایت می باشد از دیگر مواردی است که باید توسط کاربر مورد استفاده قرار نگیرد در به جای آن از کد Google Analytics در سایت استفاده شود.

4- استفاده از پلاگین P3 Profiler plugin به جهت بررسی آمار کلی استفاده از منابع سایت

5- بهینه نمودن دیتابیس توسط پلاگین Optimize DB

برای دانلود این پلاگین می توانید از آدرس زیر اقدام نمایید:

https://wordpress.org/plugins/optimize-db/

6-     استفاده از پلاگین Lazy Load Plugin به شما در کاهش استفاده از پهنای باند و مصرف CPU سرور کمک می کند که برای دانلود آن می توانید از لینک زیر استفاده نمایید:

https://wordpress.org/plugins/lazy-load/

7-     استفاده از پلاگین WP super cache از دیگر مواردی است که موجب کاهش میزان استفاده از منابع سرو شود.

از دیگر منابع سرور که ممکن است به دلیل بهینه نبودن سایت و یا وجود پلاگین غیر استاندارد بیش از اندازه درگیر شود RAM سرور است. برای بررسی میزان مصرف هر پلاگین از RAM سرور و همچنین کوئری های در حال اجرای MySQL و به شما استفاده از پلاگین Memory Viewer را پیشنهاد می کنیم که می توانید از لینک زیر برای دانلود آن استفاده نمایید:

https://wordpress.org/plugins/memory-viewer/

memory

در انتها لازم به ذکر است که اگرچه می توان با کمترین سطح دانش برنامه نویسی اقدام به ایجاد وبسایتی Dynamic بر پایه این نرم افزار مدیریت محتوا ایجاد نمود اما قدم بعدی بهینه بودن سایت می باشد که برای این مورد بایستی همواره از نظر متخصصین برنامه نویسی بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.