باکس پاسخ های گوگل
نمایش سایت در باکس پاسخ های گوگل
ژوئن 10, 2018
یافتن صفحات پربازدید سایت
ژوئن 17, 2018
سرچ کنسول گوگل

آموزش کاربردهای سرچ کنسول گوگل – Google Search Console

کاربردهای سرچ کنسول گوگلبرای هر کسب و کاری که به صورت آنلاین بر روی بستر اینترنت فعالیت دارد و دارای سایت می باشد ، قرار گیری سایت در میان نتایج گوگل یکی از اهداف مهم تعریف می شود. برای مدیران سایت ها ابزار سرچ کنسول گوگل منتشر شده است که با استفاده از آن می توانید اقدامات مفیدی برای بهینه سازی سایت انجام دهید که انجام این مجموعه اقدامات سبب بهبود وضعیت سایت در میان نتایج گوگل می شود.

ابزار سرچ کنسول گوگل منبع بسیار مناسبی برای بررسی فاکتورهای مختلف سایت است که با بکارگیری آن ها می توانید کیفیت سایت خود را بهبود بخشید.

قابلیت ها و کاربردهای متنوعی در سرچ کنسول گوگل تعبیه شده است که آشنایی و بکارگیری این موارد برای هر ادمین سایتی می بایست جزء یکی از مهمترین فعالیت های وبمستری تعریف شود. در ادامه به معرفی و آموزش کاربردهای مفید و مهم ابزار سرچ کنسول گوگل پرداخته ایم ، با ما همراه باشید.

1 – ارسال نقشه سایت

نقشه سایت شامل فایلی است که لینک های صفحات مختلف سایت در آن قید شده است. با استفاده از نقشه سایت می توانید به شناسایی بهتر و کاملتر ساختار سایت و صفحات مختلف آن برای ربات های گوگل کمک کنید. ربات های گوگل در زمان مواجهه با هر سایتی در ابتدا به دنبال این فایل هستند. در این فایل ساختار کلی سایت تعریف شده است و ربات ها از طریق آن می توانند به ایندکس شدن تمامی صفحات سایت بپردازند.

افزودن نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل

سایت ها و ابزارهای متعددی برای ساخت نقشه سایت وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها می توانید نقشه سایت خود را مطابق فرمت مورد تایید گوگل ، به سرعت و سادگی ایجاد کنید. پس از ساخت نقشه سایت ، می بایست آن را در هاست سایت خود بارگذاری کرده و سپس در سرچ کنسول گوگل به قسمت Sitemaps در تب Crawl مراجعه و نقشه سایت را به گوگل ارسال کنید.


2 – تحلیل کلماتی که کاربران با سرچ آن ها سایت شما را مشاهده کرده اند

یافتن کلمات کلیدی سایت در سرچ کنسول گوگل

هر شخصی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما شده است ، حتماً عبارت یا کلمه ای را سرچ کرده است. قابلیتی با عنوان Search Analytics در سرچ کنسول گوگل قرار دارد که از طریق گزینه Queries آن می توانید به این کلمات سرچ شده و همچنین تعداد دفعاتی که کاربرها با سرچ آن ها وارد سایت شما شده اند ، دست یابید. اطلاع از این عبارات و تحلیل آن ها می تواند در بهینه سازی بهتر سایت راهنمایی مفیدی باشد.

مطلب مرتبط  آیا گوگل ادز روی سئوی سایت تاثیر دارد؟

3 – شناسایی صفحات محبوب سایت

هر سایتی دارای صفحاتی است که از دید کاربران و گوگل دارای کیفیت و محبوبیت بیشتری است. به کمک قابلیت های سرچ کنسول گوگل می توانید این صفحات را شناسایی کرده و به صورت هدفمندتر بر روی سئوی سایت خود فعالیت داشته باشید. برای مشاهده گزارش این صفحات به گزینه Pages در بخش Search Analytics مراجعه کنید.


4 – تحلیل موقعیت مکانی کاربران سایت

در صورتیکه حوزه فعالیت کسب و کار شما در منطقه جغرافیایی خاصی است ، بنابراین برای شما این مورد دارای اهمیت است که ترافیک ورودی شما از همان منطقه باشد. سرچ کنسول گوگل قابلیتی برای مشاهده و بررسی این اطلاعات فراهم آورده است که از طریق آن می توانید موقعیت مکانی کاربران وارد شده به سایت را مشاهده و میزان دسترسی کاربران هدف به سایت را بررسی کنید. برای دسترسی به این اطلاعات به گزینه Countries در بخش Search Analytics مراجعه کنید.


5 – اطلاع از دیوایس کاربران سایت

با گستردگی استفاده از گوشی های هوشمند ، برخورداری هر سایتی از قابلیت Mobile Friendly به یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی برای گوگل تبدیل شده است. دلیل اهمیت این مورد برای گوگل ، نمایش بهتر سایت برای کاربرانی است که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. در واقع گوگل بدنبال جلب رضایت این افراد و برقراری ارتباط بهتر این افراد با سایت شما است. با استفاده از گزینه Devices که در بخش Search Analytics قرار دارد می توانید به بررسی تعداد کلیک های کاربرها بر روی سایت به تفکیک دیوایس آن ها بپردازید و در صورت وجود ضعف در نمایش سایت برای دیوایس های مختلف ، با بکارگیری این داده ها به دنبال جذب کاربران بیشتر باشید. تعداد کلیک ها ، تعداد نمایش ، نرخ کلیک و متوسط موقعیت سایت در گوگل برای هر نوع دیوایس از طریق این ابزار قابل بررسی و آنالیز است.

مطلب مرتبط  آموزش نصب و فعال سازی AMP در وردپرس

6 – بررسی عملکرد صحیح سایت در گوشی های هوشمند

بررسی موبایل فرندلی بودن سایت در سرچ کنسول گوگل

برای تحلیل عملکرد سایت در زمان نمایش در گوشی های هوشمند می توان به ابزار Mobile Usability مراجعه و در صورت وجود مشکلاتی برای نمایش در گوشی های هوشمند ، داده های مفیدی در این بخش وجود دارد که با بررسی و رفع آن ها ، عملکرد سایت در این دیوایس ها بهبود خواهد یافت.


7 – مشاهده و آنالیز بک لینک های سایت

مشاهده بک لینک های سایت در سرچ کنسول گوگل

برای هر فردی که در زمینه سئو فعالیت دارد، گزارش بک لینک های سایت یکی از مهترین مواردی است که می بایست به آن دسترسی داشته باشد. بک لینک ها یکی از مهمترین فاکتورها برای رتبه بندی سایت در گوگل است و برای کسب رتبه بهتر سایت در گوگل می بایست دائماً به آنالیز بک لینک های سایت بپردازید. این گزارش ها در قسمت Links to Your Site قابل مشاهده است. در این گزارش نام سایت هایی که به صفحات مختلف سایت شما لینک داده اند قابل مشاهده است.


8 – بررسی لینک های شکسته

پیداکردن لینک های شکسته سایت در سرچ کنسول گوگل

لینک های شکسته تجربه نامناسبی را برای کاربران فراهم می کند. وجود لینک های شکسته در هر صفحه از سایت شما سبب کاهش ارزش آن صفحه از دید گوگل می شود.

برای مشاهده لینک های شکسته سایت به قسمت Crawl در سرچ کنسول گوگل مراجعه و صفحات که دارای خطای 404 هستند را بررسی کنید. با کلیک بر روی هر لینک ، اطلاعات کاملتری نمایش داده می شود.

برای بهبود رتبه و ارزش سایت ، پیشنهاد می کنیم به رفع تمامی خطاهای موجود در این بخش بپردازید.


9 – بررسی مشکلات امنیتی سایت

بررسی مشکلات امنیتی سایت در سرچ کنسول گوگل

سایت های مختلف ممکن است مورد هک قرار گیرند و این مورد به هیچ عنوان به بزرگی یا کوچکی سایت و میزان معروف بودن آن بستگی ندارد. هر سایتی ممکن است هدف هکرها قرار گیرد. علاوه بر اینکه هک شدن سایت به علت وجود ضعف های امنیتی در سایت است ، هک شدن سایت سبب ایجاد مشکلات عدیده امنیتی و فنی خواهد شد که این مورد به هدف هکر از هک کردن سایت شما بستگی دارد.

مطلب مرتبط  نحوه احراز هویت اشخاص حقیقی در ایرنیک

سرچ کنسول گوگل دارای ابزاری برای بررسی مشکلات امنیتی سایت است که برای مشاهده این ابزار به قسمت Security Issues مراجعه کنید. در صورتیکه مشکل خاصی در این زمینه برای سایت شما ایجاد شده باشد ، در این بخش جزئیات آن توسط گوگل قید خواهد شد.


10 – بررسی عملکرد داده های ساختار یافته سایت

مشاهده داده های ساختاریافته سایت در سرچ کنسول گوگل

در صورتیکه از داده های ساختاریافته برای سایت خود استفاده کرده اید با استفاده از ابزار Search Appearance می توانید عملکرد نمایش این قابلیت در میان نتایج گوگل را مورد بررسی قرار دهید.

در نهایت به این نکته دقت کنید که ابزار سرچ کنسول گوگل به صورت رایگان ارائه شده است و با استفاده از داده های مفید و کاربردی آن این امکان فراهم شده است که مشکلات مهم سایت را تشخیص و رفع نمود.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *