تگ تایتل یا تگ عنوان یک عنصر HTML است که در قسمت Head هر صفحه وب قرار میگیرد و عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند. تگ عنوان (Title Tag) در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) به صورت یک عنوان قابل کلیک نمایش داده می شوند و با توجه به اینکه این عنوان نمایانگر و خلاصه ای از محتوای سایت شما در میان نتایج جستجو به صورت مختصر می باشد، انتخاب دقیق آن برای دریافت ورودی بیشتر دارای اهمیت است.
<head>
<title>Example Title</title>
</head>
گوگل معمولأ در حدود 50 تا 60 کاراکتر را برای عنوان سایت نمایش می دهد. در صورتیکه این تگ را کمتر از 60 کاراکتر انتخاب کنید، نمایش آن در 90 درصد مواقع به درستی و به صورت کامل در میان نتایج جستجو انجام می شود. اما در صورت انتخاب بیش از 60 کاراکتر، به احتمال زیاد برخی از کلمه های آن توسط موتورهای جستجو نمایش داده نخواهد شد.
تگ عنوان یا تایتل یکی از عوامل اصلی در کمک به موتورهای جستجو برای درک محتوای صفحات وب می باشد و اولین موردی است که کاربران در مورد صفحات سایت شما آن را مشاهده می کنند. این Tagدر 3 مکان کلیدی نمایش داده می شوند : (1) صفحات نتایج جستجو (SERPs) (2) مرورگرهای وب (3) شبکه های اجتماعی.
با توجه به اهمیت Title Tag از دید موتورهای جستجو و همچنین اثرگذاری آن بر روی کاربران، نوشتن یک تگ تایتل مفید و مناسب بسیار حائز اهمیت است. در اداه به معرفی چند نکته برای بهینه سازی تگ عنوان و دریافت بازخورد بهتر از این فاکتور موثر در سئوی سایت پرداخته ایم:
در صورتیکه طول تگ عنوان بیش از حد طولانی باشد، برخی از کلمه های انتهایی آن توسط گوگل حذف خواهد شد و بصورت چند نقطه (“…”) نمایش داده می شود که این موضوع ممکن است سبب نامفهوم شدن عنوان سایت برای کاربران شود. حتمأ به این نکته توجه داشته باشید که طول آن کمتر از 60 کاراکتر باشد.
همچنین برخی از حروف مانند “ف” و “ک” نسبت به حروفی مانند “ر” از نظر نوشتاری طول بیشتری دارند که این مورد نیز ممکن است سبب شود برخی از کلمه های تگ عنوان نمایش داده نشوند.
با وجود اینکه طولانی بودن این تگ مجازاتی از دید گوگل ندارد، اما استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در آن سبب نامفهوم شدن آن برای کاربران و در نتیجه تأثیر منفی بر روی ورودی های سایت و تجربه کاربر خواهد داشت. همچنین این موضوع توسط موتورهای جستجو نیز تشخیص داده می شود.
از تکرار یک کلمه و استفاده از هم خانواده های آن در تایتل خودداری کنید. موتورهای جستجو بر روی متن متمرکز هستند و تنها یک کلیدواژه و وجود آن در تایتل را بررسی نمی کنند.
برای عنوان کلیدواژه ای را انتخاب کنید که مطابق با متن صفحه بوده و به آن مرتبط باشد.
به یاد داشته باشید استفاده ربات وار از کلمات کلیدی در عنوان سریع ترین راه برای افت رتبه است.
تگ عنوان منحصربفرد برای هر صفحه سبب می شود که ربات های موتورهای جستجو برای هر صفحه ارزش خاص و منحصربفردی قائل شوند و به عبارت دیگر نمایش عنوان متناسب با محتوای صفحه سبب می شود نسبت کلیک به نمایش سایت نیز افزایش یابد. در CMSهای پیشرفته مانند وردپرس کدنویسی به نحوی انجام شده است که کاربر را در مورد قراردادن تگ تایتل تکراری آگاه می سازد.
با توجه به تجربیات انجام شده، قراردادن کلیدواژه در ابتدای تگ عنوان تأثیر مثبت بر روی سئو و رنکینگ سایت خواهد داشت. علاوه بر این قراردادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان سبب خواهد شد ذهن کاربر بر روی سایت شما متمرکز شود.
در صورتیکه برند کسب و کار شما شناخته شده و معروف می باشد، در تگ تایتل خود حتمأ این نام را جهت افزایش نرخ کلیک به نمایش سایت به کار ببرید. به طور کلی پیشنهاد می شود نام برند را در انتهای این تگ استفاده کنید.
با توجه به اینکه تگ تایتل برای سئوی سایت اهمیت زیادی دارد، قراردادن عنوان جذاب و مفید و مرتبط با محتوای سایت فاکتور مهم و تأثیرگذاری است. حتمأ به این نکته نیز توجه کنید که مخاطب محتواین این تگ را کاربران خود قرار دهید و عباراتی در آن قرار دهید که کاربر به دنبال آن موضوع سرچ کرده است.
قبل از اینکه شروع به نوشتن تگ تایتل کنید باید بدانید که صفحه ای که برای آن عنوان مینویسید دقیقا چه صفحه ای از سایت است.
تگ Titleصفحه اصلی تفاوت خیلی زیادی با پستی در وبلاگ و یا صفحه محصولات دارد.
برای سایت هایی که تعداد صفحات زیادی دارند قطعا قرار دادن تگ Title مجزا و منحصر بفرد برای هر صفحه کاری دشوار است. به همین دلیل داشتن نقشه سایت و دانستن اهمیت و موضوع هر صفحه اهمیت بالایی دارد.
هرچه صفحه اهمیت بالایی داشته باشد تگ تایتل آن باید خاص تر و دقیق تر باشد. توجه داشته باشید برای نوشتن تگ Title میتوانید کلمات و عبارات را تکرار کنید ولی اگر سه صفحه از سایت را در نظر بگیرید به عنوان مثال صفحه اصلی، دسته بندی محصولات و صفحه محصولات به ترتیب باید دارای تگ تایتلی با جزئیات بیشتری باشند.
پس از اینکه جایگاه صفحه را مشخص کردید زمان ارزیابی محتوای صفحه است.
تگ عنوان چنانچه معرف عنوان صفحه باشد و از کلیدواژه های مهم و مشابه در متن داخل صفحه، قسمت Alt تصویر، توضیحات متا، URL و باقی جنبه های صفحه استفاده گردد بیشترین تاثیر ممکن را در رتبه بندی خواهد داشت.
چنانچه در هنگام نوشتن تگ Title، محتوای صفحه نادیده گرفته شود منجر به افزایش نرخ پرش نیز می گردد.
برای نوشتن این تگ باید از کلماتی استفاده کنید که در متن صفحه نیز از آن ها استفاده کرده اید. به بیان دیگر عبارتی که در تگ تایتل مینویسید باید به خوبی محتوای داخل صفحه را پوشش دهد.
تایتل تگ تکراری نه برای جستجوگرها و نه برای موتورهای جستجو ارزشمند نخواهد بود.
در گزارش گوگل سرچ کنسول و یا وبمستر تولز بینگ، چنانچه از تگ های تکراری استفاده کرده باشید مشاهده خواهید کرد که تگ های مذکور توسط این ابزارها نادیده گرفته شده و برای نمایش در SERP از محتوای داخل صفحه استفاده خواهند کرد.
بنابراین اگر چندین صفحه تگ تایتل مشابهی داشته باشند، آن تگ ها برای موتورهای جستجو بی استفاده خواهند بود.
همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد برای پیدا کردن تگ های تایتل تکراری میتوانید از گوگل سرچ کنسول و یا وبمستر تولز بینگ استفاده کرده و چنانچه تگ تاتیل تکراری در سایت خود مشاهده کردید حتما نوشتن تگ تایتل منحصربفرد را در استراتژی سئو سایت خود قرار دهید.
چنانچه سایت بزرگ و یا سایتی با صفحات پویای متعدد همچون سایت های فروشگاهی دارید، باید روش هایی برای کدگذاری تگ ها پیدا کنید.
بیشتر سیستم های مدیریت محتوا و پلتفرم های وب سایت به صورت اتوماتیک برای هر صفحه تایتلی ایجاد می کنند که می توانید از آن ها استفاده کنید.
چنانچه میخواهید تگ های تایتلی که به صورت اتوماتیک ایجاد شده اند را دوباره نویسی کرده و یا آن ها را سفارشی سازی کنید میتوانید از توسعه دهنده سایت کمک گرفته و یا به بخش تنظیمات پلتفرم رفته و روش هایی برای افزودن جزئیات بیشتر در تگ های پیدا کنید.
قطعا تا الان برای شما هم اتفاق افتاده است که در گوگل عبارتی را جستجو کرده و سایت هایی که در رتبه بالایی قرار دارند به سوالی متفاوت با جستجو شما پاسخ می دهند.
اطلاع از نحوه جستجوی مخاطبان و هدفشان از آن جستجو نقش بسزایی در بهینه سازی تگ تایتل دارد.
پس اگر اطلاعی از عبارات جستجو شده توسط کاربران ندارید احتمال زیاد در نوشتن تگ تایتل با مشکل مواجه خواهید شد بنابراین حتما پیش از شروع به نوشتن و بهینه سازی تگ Title در ارتباط با کلیدواژه ها تحقیق کنید.
البته نیازی نیست از تمامی کلیدواژه هایی که کاربران برای جستجوی خدمات و یا محصولات شما استفاده می کنند در تگ Title صفحه استفاده کنید. تنها درک هدف آن ها و پوشش آن میتواند نقش بسزایی در رتبه بندی داشته باشد.
به یاد داشته باشید تگ تایتل همان لینک آبی رنگی است که در صفحه نتایج جستجو به نمایش در می آید.
این دقیقا همان بخشی است که تاثیر خیلی زیادی بر تصمیم جستجوگرها برای کلیک بر روی سایت و یا کلیک بر روی نتایج دیگر دارد.
داشتن دیدی واضح از محتوای موجود در صفحه و نتیجه مطلوب آن برای شما و بازدیدکنندهای شما اهمیت زیادی دارد.
چنانچه تمایل دارید به اهداف متعددی تنها از طریق یک صفحه دست پیدا کنید تمرکز بر انتخاب Call to action دشوار می شود. چنانچه با این مشکل مواجه هستید سعی کنید محتوای صفحه ی مذکور را به چندین صفحه تقسیم کرده و از عنوان های متعددی برای آن استفاده کنید.
همانطور که برای نوشتن عنوان تبلیغات کلیکی زمان صرف می کنید و عنوانی را می نویسید که کاربران را ترغیب به کلیک کند تگ تایتل نیز باید مرتبط با محتوای صفحه بوده و به کلیک منتهی گردد.
توجه داشته باشید برای بهبود رتبه بندی سایت تنها تمرکز بر تگ تایتل و بهینه سازی مداوم آن موثر نخواهد بود. اگرچه ممکن است بهینه سازی این تگ تاثیر مثبتی داشته باشد ولی نباید آن را دلیل اصلی برای موفقیت پروسه سئو سایت خود بدانید.
در بسیاری از سایت ها بهینه سازی تگ تایتل تنها شروع پروسه سئو و بهینه سازی کل سایت برای نمایش در SERP می باشد.
توجه داشته باشید صرف زمان بسیار زیاد برای نوشتن عنوانی مرتبط و جذاب منجر به نادیده گرفتن و سهل انگاری در باقی استراتژی سئو سایت نشود.
برخی مواقع گوگل تگ تایتل تعریف شده توسط شما را نمایش نمی دهد که این موضوع غالبأ به دلایل زیر می باشد:
همانگونه که در مطالب بالا ذکر شد، قراردادن بیش از حد معمول کلمات کلیدی در تگ تایتل، موضوعی است که توسط موتورهای جستجو تشخیص داده می شود و گوگل بجای آن ، عنوان دیگری را برای سایت شما نمایش خواهد داد. راه حل رفع آن اصلاح تگ عنوان به صورت مناسب و کاربرپسند می باشد.
در صورتیکه سایت شما در حوزه های کاری متنوعی فعالیت داشته باشد و با کلیدواژه هایی سرچ شود که در موضوعات متنوعی قرار دارد، بنابراین انتخاب عنوان مناسب که دربرگیرنده تمامی این موضوعات باشد ممکن است کمی سخت باشد. برای رفع این مشکل، گوگل با توجه به عبارت سرچ شده توسط کاربر، عنوان مناسب و مرتبط با آن را از سایت انتخاب کرده و نمایش می دهد که این کار سبب دریافت بازخورد بهتر و افزایش نرخ کلیک خواهد شد.
در برخی از مواقع در صورتیکه از عنوان alternate مانند متا تگ ها برای فیسبوک یا توییتر استفاده کرده باشید، ممکن است گوگل این موارد را بجای تگ عنوان شما نمایش دهد. در صورتیکه این موضوع مشکلی برای سایت شما ایجاد کرد می توانید تگ های عنوان alternate را مجددأ بازنویسی کنید.
گاهی اوقات موتورهای جستجو عنوانی از DMOZ را برای سایت انتخاب کرده و نمایش میدهد. در صورتیکه عنوان نمایش داده برای سایت با لیست DMOZ سایت مطابقت دارد و تمایل به انجام این کار را ندارید می توانید با استفاده از تگ Robots NOODP آن را مانند زیر بلاک کنید :
<meta name=”robots” content=”noodp”>
نتیجه گیری:
به یاد داشته باشید تگ تایتل تنها یکی از عناصری است که در پروسه سئو تاثیر گذار است.
به تنهایی این تگ اهمیت خاصی نخواهد داشت مگر این که تمام فاکتورهای سئو داخلی در صفحه و سایت را رعایت کرده باشید، بهینه سازی این تگ در آن زمان ممکن است تاثیرگذار باشد.
غالبا مشکلاتی که در تگ عنوان دیده می شود، عدم تنظیم این تگ برای صفحه، کوتاه یا تکراری بودن آن و یا استفاده بیش از اندازه از کلیدواژه هدف می باشد.
بنابراین بهینه سازی تگ های تایتل را همیشه در برنامه بهینه سازی سایت خود قرار دهید.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 3.8 / 5. تعداد نظرات : 4
اولین نظر را شما ثبت کنید!