وبلاگ برتینا

فاکتورهای سئو در سال 2018
بررسی مهمترین فاکتورهای سئو در سال 2018
دی ۱۶, ۱۳۹۶
فاکتور سرعت صفحه و تأثیر آن در سئو و رنکینگ سایت
دی ۱۹, ۱۳۹۶

تگ تایتل یا تگ عنوان (Title Tag) و نقش آن در سئو

تگ تایتل و سئوتگ تایتل یک عنصر HTML است که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند. Title Tag در صفحات نتایج موتورهای جستجو  (SERPs)  به صورت یک عنوان قابل کلیک نمایش داده می شوند و با توجه به اینکه این عنوان نمایانگر محتوای سایت شما در میان نتایج جستجو به صورت مختصر می باشد، انتخاب دقیق آن در زمینه قابلیت استفاده، جستجوگرها و به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی دارای اهمیت است.

نمونه تگ تایتل :

<head>

  <title>Example Title</title>

</head>

طول محتوای تگ تایتل :

گوگل معمولأ در حدود 50 تا 60 کاراکتر را به عنوان عنوان سایت نمایش می دهد. در صورتیکه Title Tag خود را کمتر از 60 کاراکتر انتخاب کنید، نمایش آن در 90 درصد مواقع به درستی و به صورت کامل در میان نتایج جستجو انجام می شود. اما در صورت انتخاب بیش از 60 کاراکتر، به احتمال زیاد برخی از کلمه های آن توسط موتورهای جستجو نمایش داده نخواهد شد.

دلیل اهمیت Title Tag :

تگ عنوان یا تایتل یکی از عوامل اصلی در کمک به موتورهای جستجو برای درک محتوای صفحات وب می باشد و اولین موردی است که کاربران در مورد صفحات سایت شما آن را مشاهده می کنند. تگ های تایتل در 3 مکان کلیدی نمایش داده می شوند : (1) صفحات نتایج جستجو (SERPs) (2) مرورگرهای وب (3) شبکه های اجتماعی.

  • نمایش تگ تایتل در میان نتایج موتورهای جستجو

تگ تایتل

  • نمایش تگ تایتل در مرورگرهای وب

تگ تایتل

  • نمایش تگ تایتل در شبکه های اجتماعی

تگ تایتل

فاکتورهای مهم برای نوشتن Title Tag :

با توجه به اهمیت Title Tag از دید موتورهای جستجو و همچنین اثرگذاری آن بر روی کاربران، نوشتن یک تگ تایتل مفید و مناسب بسیار حائز اهمیت است.

1 – بررسی طول تگ تایتل :

در صورتیکه طول Title Tag بیش از حد طولانی باشد، برخی از کلمه های انتهایی آن توسط گوگل حذف خواهد شد و بصورت چند نقطه (“…”) نمایش داده می شود که این موضوع ممکن است سبب نامفهوم شدن عنوان سایت شود. حتمأ به این نکته توجه داشته باشید که طول آن کمتر از 60 کاراکتر باشد.

همچنین برخی از حروف مانند “ف” و “ک” نسبت به حروفی مانند “ر” از نظر نوشتاری طول بیشتری دارند که این مورد نیز ممکن است سبب شود برخی از کلمه های تگ عنوان نمایش داده نشوند.

2 – استفاده بیش از کلمات کلیدی در تگ عنوان :

با وجود اینکه طولانی بودن تگ تایتل مجازاتی از دید گوگل ندارد، اما استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در تگ تایتل سبب نامفهوم شدن آن برای کاربران و در نتیجه تأثیر منفی بر روی ورودی های سایت و تجربه کاربر خواهد داشت. همچنین این موضوع توسط موتورهای جستجو نیز شناخته می شود.

3 – انتخاب Title Tag منحصربفرد برای هر صفحه :

تگ عنوان منحصربفرد برای هر صفحه سبب می شود که ربات های موتورهای جستجو برای هر صفحه ارزش خاص و منحصربفردی قائل شوند و به عبارت دیگر نمایش عنوان متناسب با محتوای صفحه سبب می شود نسبت کلیک به نمایش سایت نیز افزایش یابد. در CMSهای پیشرفته مانند وردپرس کدنویسی به نحوی انجام شده  است که کاربر را در مورد قراردادن تگ تایتل تکراری آگاه می سازد.

همچنین از قراردادن عناوینی مانند “صفحه اصلی” و “خانه” و… برای تگ تایتل صفحات خودداری کنید.

4 – قراردادن کلمه کلیدی در ابتدای Title Tag صفحه :

با توجه به تجربیات انجام شده، قراردادن کلیدواژه در ابتدای تگ عنوان تأثیر مثبت بر روی سئو و رنکینگ سایت خواهد داشت. علاوه بر این قراردادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان سبب خواهد شد ذهن کاربر بر روی سایت شما متمرکز شود.

5 – از نام تجاری خود استفاده کنید :

در صورتیکه برند کسب و کار شما شناخته شده و معروف می باشد، در تگ تایتل خود حتمأ این نام را جهت افزایش نرخ کلیک به نمایش سایت به کار ببرید. به طور کلی پیشنهاد می شود نام برند را در انتهای تگ تایتل استفاده کنید.

6 – تگ تایتل را برای کاربران خود بنویسید :

با توجه به اینکه تگ تایتل برای سئوی سایت اهمیت زیادی دارد، قراردادن تگ تایتل جذاب و مفید و مرتبط با محتوای سایت فاکتور مهم و تأثیرگذاری است. حتمأ  به این نکته نیز توجه کنید که مخاطب تگ تایتل را کاربران خود قرار دهید و عباراتی در آن قرار دهید که کاربر به دنبال آن موضوع سرچ کرده است.

دلایل عدم نمایش تگ تایتل :

برخی مواقع گوگل تگ تایتل تعریف شده توسط شما را نمایش نمی دهد که این موضوع غالبأ به دلایل زیر می باشد:

1 – استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در Title Tag :

همانگونه که در مطالب بالا ذکر شد، قراردادن بیش از حد معمول کلمات کلیدی در تگ تایتل، موضوعی است که توسط موتورهای جستجو تشخیص داده می شود و گوگل بجای آن ، عنوان دیگری را برای سایت شما نمایش خواهد داد. راه حل رفع آن اصلاح تگ عنوان به صورت مناسب و کاربرپسند می باشد.

2 – عنوان سایت مطابق با عبارت سرچ شده کاربر نباشد :

در صورتیکه سایت شما در حوزه های کاری متنوعی فعالیت داشته باشد و با کلیدواژه هایی سرچ شود که در موضوعات متنوعی قرار دارد، بنابراین انتخاب عنوان مناسب که دربرگیرنده تمامی این موضوعات باشد ممکن است کمی سخت باشد. برای رفع این مشکل، گوگل با توجه به عبارت سرچ شده توسط کاربر، عنوان مناسب و مرتبط با آن را از سایت انتخاب کرده و نمایش می دهد که این کار سبب دریافت بازخورد بهتر و افزایش نرخ کلیک خواهد شد.

3 – استفاده از عنوان ثانویه :

در برخی از مواقع در صورتیکه از عنوان alternate مانند متا تگ ها برای فیسبوک یا توییتر استفاده کرده باشید، ممکن است گوگل این موارد را بجای تگ عنوان شما نمایش دهد. در صورتیکه این موضوع مشکلی برای سایت شما ایجاد کرد می توانید تگ های عنوان alternate را مجددأ بازنویسی کنید.

4 – استفاده از لیست قدیمی DMOZ :

گاهی اوقات موتورهای جستجو عنوانی از DMOZ را برای سایت انتخاب کرده و نمایش میدهد. در صورتیکه عنوان نمایش داده برای سایت با لیست DMOZ سایت مطابقت دارد و تمایل به انجام این کار را ندارید می توانید با استفاده از تگ Robots NOODP آن را مانند زیر بلاک کنید :

<meta name=”robots” content=”noodp”>

 

The following two tabs change content below.