تگ Alt تصاویر یا متن جایگزین تصویر
تگ Alt یا متن جایگزین تصویر چیست و چه تأثیری بر روی سئو دارد؟
آوریل 9, 2018
یافتن بک لینک های رقبا از طریق سایت mooz
یافتن بک لینک های رقبا و استفاده از آن ها جهت بهینه سازی سایت
می 5, 2018
ساب دامین و سئو

ساب دامین چیست و چه تأثیری بر روی سئوی سایت دارد؟

ساب دامیناحتمالأ در زمان وبگردی با ساب دامین های متعددی مواجه شده اید و شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که دلیل استفاده از ساب دامین ها توسط شرکت ها و کسب و کارهای گوناگون چیست و به دنبال فواید این کار باشید.
ساب دامین یک دامنه سطح سوم (third-level domain) است که بخشی از دامنه سطح بالا (top-level domain) می باشد.
به عنوان مثال ، آدرس blog.bertina.ir ، ساب دامنه سایت bertina.ir می باشد.
در ادامه به بررسی دلیل و فواید استفاده از ساب دامین و تأثیر آن بر روی سئوی سایت خواهیم پرداخت…

 

دلیل استفاده از ساب دامین چیست؟

ساب دامین قسمتی از سایت اصلی است اما توسط موتورهای جستجو به عنوان یک جزء جداگانه شناخته می شود. عمومأ از ساب دامین ها برای اهداف سازمانی و یا حتی برای بهبود سئوی سایت استفاده می شود.
گاهی اوقات کاربران تمایلی به ایجاد کردن و ایندکس شدن صفحات خاص و یا صفحات جدید در سایت اصلی خود ندارند که با توجه به شرایط منحصفر بفرد هر سایت ، این کار می تواند دلیل خاصی و متنوعی داشته باشد و بهترین راه حل برای این کار ، ایجاد یک ساب دامنه مجزا می باشد. در ادامه به بررسی عمده ترین و اصلی ترین دلایل عدم تمایل کاربران به ایجاد صفحات جدید در سایت اصلی و ایجاد یک ساب دامنه پرداخته ایم:

1. میزبانی وبلاگ یا فروشگاه

برخی از شرکت ها و کسب و کارها تمایل دارند که میزبانی وبلاگ یا فروشگاه خود را بدلایل خاص به صورت جداگانه انجام دهند. عمده ترین دلیل آن اختصاص طراحی و ساختار مجزا برای وبلاگ و فروشگاه نسبت به سایت اصلی و یا تمایل به ایجاد تفاوت بین محتوای اصلی و محتوای وبلاگ یا فروشگاه می باشد.
در صورتیکه قصد راه اندازی وبلاگ یا فروشگاهی با حجم مطالب زیاد و سنگین را دارید و این کار می تواند بر روی عملکرد سایت اصلی شما تأثیر منفی بگذارد ، استفاده از ساب دامین برای راه اندازی وبلاگ و فروشگاه با توجه به انعطاف پذیری آن می تواند ایده بسیار مناسبی باشد.
برخی از وبمسترها نیز از ساب دامین جهت اهداف تحقیقاتی و آزمایشی استفاده می کنند که از این طریق تغییرات مدنظر خود را ابتدا بر روی ساب دامین تست کرده و در صورت ایجاد نشدن مشکل خاص ، آن را بر روی سایت اصلی خود اعمال می کنند.

مطلب مرتبط  معرفی 7 ابزار برای یافتن جایگاه کلمه کلیدی در گوگل

2. اختصاص دادن محتوا برای منطقه جغرافیایی خاص

برخی اوقات یک سایت با توجه به محتوا ، موضوع و شرایط ویژه ای که دارا است ، تمایل دارد اطلاعات و محتوای ویژه ای را برای هر منطقه جغرافیایی نمایش دهد. به عنوان مثال تمایل دارید محتوایی که برای کاربران غیرایرانی نمایش داده می شود، با محتوای اصلی سایت که برای کاربران ایرانی نمایش دارد متفاوت باشد. یکی از راه حل های مناسب برای انجام این کار، ایجاد یک ساب دامین جدید و محدود کردن IP کاربران می باشد. به عنوان یک مثال واضح برای این کار می توان به یک سایت رزور بلیت هواپیما اشاره کرد.

3. تنوع در محصولات و سرویس های سایت

ممکن است موضوع محصولات و یا سرویس های ارائه شده در یک سایت به قدری زیاد، متنوع یا نامرتبط باشند که قراردادن و دسته بندی همه ی این موارد در یک سایت ، امری سخت ، زمانبر باشد. همچنین ممکن است قراردادن همه ی این موارد در یک سایت ، سبب سردرگمی کاربران و دریافت بازخورد منفی برای شما شود.
دسته بندی این محصولات یا سرویس های مرتبط در ساب دامنه های جدا می تواند ایده مناسبی برای این گونه سایت ها باشد.

4. راه اندازی نسخه موبایل

برخی از سایت ها به دلیل ریسپانسیو نبودن ساختارشان و با توجه به زمانبر بودن تغییر کدهای قالب اصلی ، نسخه موبایل سایت را بر روی ساب دامین ایجاد می کنند.

 

تأثیر ساب دامین بر روی سئوی سایت اصلی

1. قراردادن کلمات کلیدی در ساب دامین

گاهی اوقات قراردان کلمات کلیدی خاص در آدرس URL سایت اصلی ممکن است امری غیرممکن باشد اما با استفاده از ساب دامنه ها می توانید این کار را به سادگی انجام دهید و کلمات کلیدی پررقابت خود را در ساب دامین قراردهید و شانس پیروزی در رقابت و رتبه بندی موتورهای جستجو را افزایش دهید.

مطلب مرتبط  آموزش سئو گوگل مپ و افزایش رتبه در نقشه گوگل

2. تأثیر ساب دامین بر روی تجربه کاربری

در صورتیکه سایت شما دارای ناوبری سخت و پیچیده است و حجم اطلاعات زیادی را دارا می باشد، این موضوع بر روی تجربه کاربری سایت شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. این موضوع مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت را کاهش خواهد داد و در نتیجه رنک سایت شما نیز کاهش می یابد.

3. تأثیر ساب دامین بر روی اتوریتی دامنه

یکی از راه های افزایش اتوریتی دامنه ، داشتن بک لینک از دیگر سایت های معتبر است که با استفاده از لینک دهی از ساب دامین ها با دامنه اصلی خود، می توانید اتوریتی دامنه خود را بهبود بخشید.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.2 / 5. تعداد نظرات : 5

اولین نظر را شما ثبت کنید!

2 دیدگاه

  1. محمد رضا گفت:

    سلام من یک سایت فروشگاهی دارم که تکمیل شده است
    و می خواهم یک سایت دیگر که شرکتی است و به زبان انگلیسی است راه اندازی کنم ولی فعلا نمی خواهم هاست و دامین خریداری کنم چون هنوز برنامه کاملی برای سایت شرکتی ندارم. سوال من اینست که آیا می توانم از ساب دامین سایت فروشگاهی استفاده کنم و فعلا سایت شرکتی را که اصلاً ربطی به سایت فروشگاهی ندارد راه اندازی کنم و بعدا به یک هاست و دامنه انتقال دهم ؟ ممنون میشم سریع پاسخ دهید

    • تارا متقی گفت:

      با سلام و احترام
      بله این امکان مقدور است، شما می‌توانید روی ساب دامنه سایت فروشگاهی، وب‌سایت شرکتی با زبان انگلیسی طراحی نمایید.
      تنها این نکته حائز اهمیت است که جهت انتقال ساب دامنه به هاست و دامنه دیگر، لازم است تمامی لینک‌های موجود در دیتابیس(با آدرس ساب دامنه ) به آدرس دامنه جدید تغییر یابد. این مورد برعهده‌ی طراح سایت بوده اما با هزینه خدمات جانبی توسط کارشناسان بخش فنی برتینا نیز، قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *