11 راهکار ساده برای امنیت سرور مجازی
11 راهکار ساده برای امنیت سرور مجازی
سپتامبر 25, 2018
تفاوت VPS با VDS چیست؟

تفاوت VPS با VDS چیست؟

VPS چیست؟

صاحبان کسب‌وکارها همواره به دنبال، رشد و موفقیت بیش‌تر هستند. یکی از مواردی که به پیشرفت‌ آن‌ها کمک می‌کند، راه‌اندازی وب‌سایت برای کسب‌وکار آن‌ها است. گام نخست برای ایجاد یک وب‌سایت موفق، خرید دامنه و بعد از آن،‌ انتخاب میزبانی برای وب‌سایت است.

از انواع میزبانی‌ها، VPS،‌ VDS، سرور اختصاصی و انواع سرویس‌های هاست را می‌توان، نام برد. شما برای خرید هاست، می‌توانید به مقاله انتخاب هاست مناسب برای وب‌سایت، مراجعه کنید. 

بسیاری از کاربران مبتدی و حتی فنی، تفاوت VPS و VDS را نمی‌دانند. در این مقاله میزبانی VPS و VDS و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا بتوانید، متناسب با نیاز خود،‌ بهترین انتخاب را داشته باشید. 

VPS چیست؟

سرور مجازی (Virtual Private Server) سرویس میزبانی است که با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی، منابع اختصاصی در سرور را با چند کاربر به اشتراک می‌گذارد. VPS تکنیکی برای تقسیم یک سرور فیزیکی به چند سرور است که هر کدام می‌توانند، هر یک از سرورها را جداگانه راه‌اندازی کنند. 

در سرور مجازی، مشکلات و افزایش حجم ترافیک سایر کاربران سرور، روی وب‌سایت شما تاثیر نمی‌گذارد و دارای دسترسی روت به سرور هستید و به دلیل پنهان بودن فایل‌ها و پایگاه داده‌ها از دید سایر کاربران سرور، حریم خصوصی بالایی دارید.

همچنین، شما می‌توانید در VPS منابع سرور خود مانند RAM ،CPU فضای دیسک و پهنای باند را ارتقا دهید. یکی از مزایای وی‌پی‌اس امکان میزبانی چند وب‌سایت توسط کاربران است. 

VDS چیست؟

سرور خصوصی مجازی (VPS) که به آن سرور اختصاصی مجازی (VDS) گفته می‌شود، یک سرور مجازی است اما در واقع روی رایانه‌ای نصب می‌شود که قابلیت مدیریت چند وب‌سایت را فراهم می‌کند. VDS به کاربران امکان استفاده از یک سرور ایزوله در وب را می‌دهد.

مطلب مرتبط  تونل زدن یا ( tunneling) بین دو سرور چیست؟

VDS یک پلتفرم باز است که برای شما امکان سفارشی‌سازی و برنامه‌ریزی گسترده‌ای از اقدامات را فراهم می‌سازد. VDS دارای کنترل و دسترسی کامل، ایمنی و منابع اختصاصی است. شما می‌توانید، برای آشنایی بیش‌تر با وی‌دی‌اس به مقاله وی‌دی‌اس چیست؟ مراجعه فرمایید.

VDS چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی، سروری است که کاملاً به وب‌سایت شما و نیازهای آن، اختصاص داده شده است. در سرور اختصاصی، تمام قدرت و منابع، متعلق به شماست و هیچ وب‌سایت دیگری به آن‌ها دسترسی ندارد. به همین دلیل، سرعت و امنیت افزایش پیدا می‌کند. برای آشنایی با سرور اختصاصی، می‌توانید مقاله سرور اختصاصی چیست؟ را مطالعه کنید. 

تفاوت VPS با VDS چیست؟

آیا از VPS برای وب‌سایت خود استفاده کنیم یا VDS؟ هر دو سرویس، دارای ویژگی‌‌ها، برنامه‌ها و عمکرد بالایی هستند اما، شما لازم است با توجه به نیاز خود، یکی از این دو سرویس را انتخاب کنید. 

در وی‌پی‌اس، منابع سرور به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌شود و با استفاده از نرم‌افزار، میزان مشخصی به هر سرور خصوصی، ارائه می‌شود. VDS یک ماشین مجازی است که به کاربران امکان اجاره سرور مدیریت شده اما اختصاصی برای ساخت و میزبانی برنامه‌های کاربردی وب را می‌دهد و با مشتریان دیگر به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

هر وی‌دی‌اس دیسک، CPU، حافظه، پهنای باند و سیستم‌عامل خاص خود را دارد. یکی از مزایای مهم VDS، پایداری منابع است به این صورت که سرور شما با ترافیک بیش‌تر، کند نمی‌شود و عملکرد کاربر،‌ کاهش پیدا نمی‌کند. 

 VPS سروری است که برای میزبانی چند سرور، پیکربندی شده است و عملکرد آن، توسط سیستم‌عامل مدیریت و کنترل می‌شود. در وی‌پی‌اس، کلاینت تنها به محیط سرور مجازی دسترسی دارد اما، سخت‌افزار با چند مشتری به اشتراک گذاشته می‌شود. سرور مجازی برای سازمان‌ها و وب‌سایت‌های متوسط ​​و در حال توسعه، بسیار مناسب است. 

مطلب مرتبط  سیستم عامل سرور چیست؟ معرفی بهترین سیستم عامل برای سرور

سرور اختصاصی چیست؟

در وی‌دی‌اس، منابعی که ارائه می‌شوند ثابت هستند، بنابراین تعداد آیتم‌های نصب شده روی یک قطعه سخت‌افزار، نمی‌تواند بیش‌تر از آن چیزی باشد که سخت‌افزار، توانایی مدیریت آن را دارد.

VDS از فناوری KVM استفاده می‌کند که امکان نصب سیستم‌عامل برای کاربران و VNC را ارائه می‌دهد. عملکرد آن، توسط سرور مدیریت و کنترل می‌شود. در وی‌دی‌اس، تنها یک کاربر به سخت‌افزار دسترسی دارد. 

جمع‌بندی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، هر روز تعداد بیشتری از کاربران خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. برای فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین، آن‌ها به  سرورهای قدرتمند با عملکرد بالا نیاز دارند. در این مقاله، تفاوت VDS و VPS را بررسی کردیم تا با توجه به نیاز خود، یکی از این دو سرویس را خریداری نمایید.

شما می‌توانید برای خرید VPS به وب‌سایت برتینا مراجعه کنید یا با شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید. 

منابع:

https://www.geeksforgeeks.org/

https://www.techopedia.com/

https://operavps.com/

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *