راهنمای حل مشکل نت اسکن در انواع سیستم‌عامل‌ها
راهنمای حل مشکل نت اسکن در انواع سیستم‌عامل‌ها
اکتبر 17, 2022
۶ علت دیر لود شدن سایت
۶ علت مهم دیر لود شدن سایت (به همراه اقدامات لازم برای رفع کندی)
اکتبر 19, 2022
تفاوت هاست و سرور

تفاوت هاست و سرور در چیست ؟

تفاوت هاست و سرور در برتینا

 

اینکه هاست و سرور چیست را در مقاله‌های دیگری برای شما توضیح دادیم اما این ۲ مورد چه تفاوتی با هم دارند؟ 

 

سرور چیست؟۱ (توضیح کوتاه)

نمایی از یک سرور

به طور ساده، سرور یک دستگاه یا اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، یک رایانه است که باید همیشه روشن و متصل به اینترنت باشد. 

سرور (به انگلیسی Server) کامپیوتری است بسیار قدرتمند و متصل به اینترنت در تمام ساعات شبانه‌روز که چندین سرویس‌گیرنده را پوشش می‌دهد. وظیفه سرور دریافت درخواست از کلاینت (سرویس‌گیرنده)، پردازش درخواست در کمترین زمان ممکن و پاسخ به آن است. سرورها می‌توانند ویژگی‌های مختلفی ارائه دهند که در اصطلاح به آن‌ها “سرویس” می‌گوییم. از جمله سرویس‌ها، می‌توان به اشتراک گذاری داده یا منابع میان چند کلاینت و انجام محاسبات درخواست شده اشاره کرد.

برای مطالعه کامل اینکه سرور چیست به این صفحه مراجعه کنید.

 

هاست چیست؟۲ (توضیح کوتاه)

نمایی شماتیک از یک هاست

هاست (به انگلیسی Host) در لغت به معنای میزبان است. به صورت ساده، هاست فضا و منابعی از یک سرور است که برای بارگذاری محتوای یک سایت و مدیریت آن استفاده می‌شود. 

هنگامی که سرویسی برای وبسایت خود خریداری می‌کنید، در واقع فضایی را در یک سرور فیزیکی برای نمایش سایت یا اپلیکیشن خود در فضای وب اجاره می‌کنید و تمام فایل‌ها و داده‌های لازم برای عملکرد صحیح وبسایت خود را بر روی آن ذخیره می‌کنید.

برای مطالعه کامل اینکه هاست چیست به این صفحه مراجعه کنید.

 

 

تفاوت هاست و سرور در چیست؟

هاستینگ و سرور دو مفهوم متفاوت هستند. هاستینگ به معنی ارائه فضایی در اینترنت برای میزبانی وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی است، در حالی که سرور به عنوان یک دستگاه فیزیکی یا مجازی، برای پردازش، ذخیره و مدیریت داده‌ها و برنامه‌های کاربردی به کار می‌رود.

با داشتن یک هاست، شما می‌توانید فضایی را در اینترنت که برای قرار دادن وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی مناسب است را در اختیار داشته باشید. در این حالت، شما به یکی از سرورهایی که توسط شرکت هاستینگ در دسترس قرار می‌دهد، متصل می‌شوید و فایل‌های وب سایت خود را در سرور ذخیره می‌کنید تا بتوانید آن را در دسترس کاربران اینترنت قرار دهید.

از سوی دیگر، سرور به عنوان یک دستگاه مجازی یا فیزیکی به کار می‌رود که برای پردازش و مدیریت داده‌های کاربردی و برنامه‌های کاربردی به کار می‌رود. در این حالت، شما می‌توانید سرورهای خود را به شکل مجازی یا فیزیکی در دیتاسنترهای خودتان مستقر کنید و سپس برنامه‌های کاربردی و داده‌های خود را در آن ذخیره کنید.

به طور خلاصه، هاستینگ بیشتر به ارائه فضایی در اینترنت برای قرار دادن وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی مربوط می‌شود، در حالی که سرور برای پردازش و مدیریت داده‌های کاربردی و برنامه‌های کاربردی به کار می‌رود.

 

تفاوت ها از لحاظ:

تعریف

هاست کامپیوتر یا دستگاهی است که به شبکه متصل می‌شود در حالی که سرور یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت‌افزاری است که خدماتی را به سایر برنامه‌ها یا دستگاه‌های موجود در شبکه ارائه می‌دهد.

 

عملکرد

هاست، منابع به اشتراک گذاشته شده سرور را مصرف می‌کند در حالی که سرور، منابع را به اشتراک می‌گذارد و خدمات ارائه می‌دهد.

 

روش اتصال

هاست می‌تواند با استفاده از اینترنت به دستگاه‌های دیگر متصل شود در حالی که سرور، با استفاده از شبکه محلی (LAN) یا اینترنت می‌تواند به دستگاه‌های دیگر متصل شود.

 

نتیجه

تفاوت اساسی بین میزبان و سرور در این است که هاست یک کامپیوتر یا دستگاه دیگری است که به شبکه متصل می‌شود در حالی که سرور، یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت‌افزاری است که به برنامه‌ها یا دستگاه‌های دیگر در شبکه، خدماتی ارائه می‌دهد.

به دستگاه کامپیوتری که از طریق یک ISP  (ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی) به اینترنت متصل می‌شود نیز می‌توان هاست گفت، به ویژه زمانی که پروتکل نقطه به نقطه (Point-to-Point) برای شروع اتصال به شبکه استفاده شود. در این مواقع، بعد از اتصال به شبکه، یک آدرس IP اختصاصی در همان لحظه برای آن دستگاه صادر می‌شود. بنابراین، کامپیوتر خانگی به عنوان یک میزبان برای این ارتباط عمل می‌کند.

یک سرور در عین حال می‌تواند نر‌م‌افزار یا سخت‌افزاری باشد که قابلیت‌ها یا خدماتی را به سایر دستگاه‌ها یا برنامه‌های کامپیوتری ارائه دهد که در مدل “کلاینت-سرور” (Client-Server) به این دستگاه‌ها کلاینت (Client) می‌گوییم. خدماتی مانند اشتراک‌گذاری داده‌ها و منابع و همچنین انجام محاسبات از جمله سرویس‌هایی هستند که یک سرور می‌تواند به یک یا چند کلاینت ارائه دهد.  اتصال چند کلاینت به یک سرور از قابلیت آن است و همچنین چندین سرور می‌توانند به یک کلاینت سرویس دهند. امکان اجرا کردن سرور و کلاینت روی همان دستگاه وجود دارد و یا دستگاه می‌تواند برای اتصال به سرور از اتصال به یک شبکه اینترنتی دیگر استفاده کند.

همانطور که گفته شد، سرورها می‌توانند رایانه‌های میزبان باشند، اما تمام هاست‌ها نمی‌توانند سرور باشند. میزبان شبکه، هر سخت‌افزار یا دستگاه رایانه‌ای است که از طریق اینترنت به یک شبکه متصل شده و قابلیت ارائه خدمات به سایر دستگاه‌های متصل را داشته باشد.

برای خرید بهترین سرویس‌های هاست می‌توانید به صفحه خرید هاست برتینا مراجعه کنید.

Reference:

1.“What Is Server?” WhatIs.com, Available here.
2.“Network Programming Essentials: Host.” Naeem Akram, Available here.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.1 / 5. تعداد نظرات : 14

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

محمدرضا فلاح

Latest posts by محمدرضا فلاح (see all)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *