گوگل مپس
آموزش گذاشتن پسورد روی history گوگل مپ
ژوئن 2, 2021
بکاپ گیری از هاست
به این 7 دلیل از هاست خود بکاپ بگیرید
دسامبر 29, 2021
Wildcard & Multi Domain

تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین چیست؟

گواهی SSL

شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد برای امن سازی فرایند اتصال کاربر به سایت و درگاه بانکی از SSL (اس اس ال) استفاده می‌کنند. در واقع با خرید این دست از گواهینامه‌ها می‌توان از پروتکل https بهره‌مند شد تا موتورهای جستجو مانند Google و مروگرها سایت را امن تشخیص دهند. البته امروزه انواع مختلفی از گواهینامه SSL مانند Wildcard و Multi Domain وجود دارند که در برخی از پارامترها باهم متفاوت هستند. از همین رو ما در این مقاله به معرفی و تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

گواهینامه SSL Multi Domain

قبل از بیان تفاوت مالتی دامین و وایلدکارد، بهتر است مختصر آشنایی با این دو گواهینامه داشته باشیم. ابتدا به تعریف گواهینامه SSL مالتی دامین می‌پردازیم.

 گواهینامه‌های مالتی دامین که به آن‌ها SAN یا UCC گفته می‌شود، جزو پرکاربردترین گواهی‌ها است که کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند.

همانطورکه از نام SSL Multi Domain پیداست، شما با استفاده از این گواهی و با صدور یک کد می‌توانید فرایند امن سازی چند دامنه اینترنتی را (دامنه اصلی و ساب دامین‌‌ها) انجام دهید. البته اگر قصد استفاده از این نوع SSL را دارید، باید تمامی دامنه‌ها را به‌صورت دقیق تعریف کنید.

فرض کنید که شما چند سایت با دامنه‌های مختلف دارید که برای ایجاد پروتکل https آن‌ها می‌توانید از مالتی دامین استفاده کنید. به عنوان مثال، شما با خرید یک گواهینامه Multi Domain می‌توانید برای دامنه‌ها و ساب دامنه‌های زیر، دسترسی امن یا همان پروتکل https ایجاد کنید.

www.bertina1.com www.bertina2.irwww.bertina3.org
Blog.bertina1.comOrder.bertina2.comBlog.bertina3.com
Music.bertina1.com Order.bertina3.com
  Music.bertina3.com
مطلب مرتبط  آموزش غیرفعال کردن xml-rpc در وردپرس

 

گواهینامه SSL Wildcard

شما با استفاده از این گواهینامه می‌توانید برای ساب دامین‌ها یا همان زیر دامنه‌های سایت، SSL صادر کنید. به بیانی‌ ساده‌تر، شما با استفاده از این گواهینامه می‌توانید علاوه بر دامنه اصلی وب سایت، برای تمامی ساب دامین‌ها به تعداد نامحدود نیز SSL داشته باشید.

فرض کنید که شما برای کسب و کار خود یک سایت با آدرس www.bertina.ir دارید که مانند نمونه زیر ساب دامین‌های مختلفی دارد.

Blog.bertina.ir

Kb.bertina.ir

Clients.bertina.ir

در چنین مواقعی شما برای ایجاد دسترسی کاربر به سرور باید از گواهی وایلدکارد استفاده کنید.

تفاوت گواهینامه وایلدکارد و مالتی دامین

حال که با کارایی این دو گواهینامه SSL آشنا شدید، آن‌ها را در سه بخش امنیت، گسترش پذیری و اضافه کردن دامنه مقایسه می‌کنیم

  • سطح امنیت

این دو گواهینامه از نظر رمزنگاری و سطح امنیت هیچ تفاوتی ندارند و با خرید هر دو SSL می‌توان شرایط اتصال امن کاربر به سایت را فراهم کرد.

  • گسترش پذیری

شما فقط با گواهینامه multi Domain می‌توانید برای چند سایت مختلف گواهی SSL صادر کنید. برای این کار نیاز به پیکربندی‌های چند مرحله‌ای ندارید و با یک بار پیکربندی و دریافت یک کد می‌توانید فرایند امن سازی سایت‌های مختلف خود را انجام دهید. در واقع شما با مالتی دامین می‌توانید تا 200 گواهی SSL مختلف را برای دامنه اصلی و زیر دامنه‌ سایت‌های متنوع ایجاد کنید.

اما برخلاف مالتی دامین، وایلدکارد گسترش پذیری بیشتری دارد و با آن می‌توانید تعداد نامحدودی از ساب دامین‌ها را پوشش دهید. در واقع شما با وایلدکارد می‌توانید بدون هیچ محدودیتی برای زیر دامنه‌ها، SSL داشته باشید.

  • حذف و اضافه دامنه و زیر دامنه

 اگر برای SSL از مالتی دامین استفاده می‌کنید، باید به این نکته توجه کنید که برای حذف و اضافه دامنه با محدودیت مواجه خواهید شد. به بیانی ساده‌تر شما برای اضافه کردن دامنه جدید، می‌بایست گواهی جدیدی بخرید.

مطلب مرتبط  امنیت فروشگاه اینترنتی

اما برخلاف مالتی دامین، وایلدکارد محدودیتی در زمینه اضافه یا کم کردن ساب دامین‌ها ندارد و در طول اعتبار گواهینامه می‌توانید زیر دامنه جدید اضافه کنید.

وایلدکارد یا مالتی دامین

اگر شما یک یا دو سایت با نام و دامنه‌های مختلفی دارید، پیشنهاد ما به شما خرید گواهی Multi Domain SSL است چراکه تهیه آن برای شما مقرون به صرفه‌تر از Wildcard SSL است. اما اگر برای سایت‌ اصلی ساب دامین‌های متعددی را ایجاد کرده‌اید و در آینده نیز می‌خواهید زیر دامنه‌های جدیدی اضافه کنید، Wildcard بهترین انتخاب برای خرید است.

جمع‌بندی

 ما در این مقاله به بررسی گواهینامه‌های SSL مالتی دامین و وایلدکارد پرداختیم. از نظر ارائه گواهی SSL برای امن سازی فرایند اتصال کاربر به سایت یا درگاه‌های بانکی، بین مالتی دامین و وایلدکارد تفاوتی وجود ندارد و تنها فرق این دو به زمینه استفاده آن‌ها بر می‌گردد. شما برای سایت‌های مختلف با نام و دامنه‌های متفاوت می‌توانید از مالتی دامین استفاده کنید، درحالی که از وایلدکارد برای امن سازی یک سایت با ساب دامنه‌های نامحدود استفاده می‌شود.

همچنین می‌توانید از طریق تماس با تیم فروش برتینا و یا مراجعه به سایت bertina.ir برای خرید گواهینامه SSL وایلد کارد و مالتی دامین مشاوره بگیرید و اقدام کنید.

 

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.3 / 5. تعداد نظرات : 6

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *