نوشتن url
نوشتن url سایت و اصول بهینه سازی آن ها
نوامبر 29, 2017
قابلیت استفاده سایت
قابلیت استفاده سایت یا website usability
دسامبر 3, 2017
SPEED UP WORDPRESS

افزایش سرعت سایت های وردپرسی

افزایش سرعت سایتافزایش سرعت سایت ، تأثیرگذاری آن بر روی سئو و رنکینگ سایت و همچنین اهمیت آن از دید موتورهای جستجو نکته ای است که به یکی از دغدغه های اصلی طراحان وب تبدیل شده است. حتمأ بارها با سایت هایی مواجه شده اید که سرعت بارگزاری آن ها بسیار پایین بوده و به همین دلیل آن سایت را ترک کرده اید. با توجه به ایجاد رقابت شدید در میان کسب و کارهای مختلف در دنیای وب، سرعت بارگزاری سایت یکی از فاکتورهایی است که عدم رعایت آن، کسب و کار شما را دچار مشکل خواهد کرد. با توجه به گستردگی از استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس، در این مقاله به بیان نکاتی پرداخته ایم که با رعایت آن ها می توانید سرعت وبسایت وردپرسی خود را بیش از پیش افزایش دهید. از دیگر مزایای افزایش سرعت سایت وردپرسی، می توان به افزایش امنیت وردپرس نیز اشاره کرد. اگرچه رعایت بسیاری از این نکات برای سایت هایی که از دیگر زبان های برنامه نویسی و دیگر سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنند نیز لازم است و تفاوت آن ها با وردپرس تنها در روش انجام این موارد است. با ما همراه باشید.

1 – انتخاب هاستینگ معتبر و مناسب

ممکن است در زمان خرید هاست یا فضای میزبانی از یک شرکت هاستینگ، در پلن های ارائه شده توسط آن ها عبارات شگفت انگیز “پهنای باند نامحدود” و یا “فضای میزبانی نامحدود” را مشاهده کنید، درحالی که این پلن ها با قیمت بسیار پایین ارائه می گردد. این پیشنهاد ممکن است شما را وسوسه کند! اما باید گفت که پس از خرید متوجه خواهید شد که قیمت پایین این شرکت ها بی دلیل نیست. اولین نکته ای که پس از خرید این پلن ها و بارگزاری سایت بر روی بستر وب متوجه خواهید شد، سرعت بسیار پایین سرورهایی است که فضای میزبانی سایت شما بر روی آن قرار دارد و این موضوع سبب خواهد شد سرعت بارگزاری سایت شما (ارسال و دریافت پیغام از طرف سرور) بسیار کاهش یابد. پس از مدتی، در صورت مواجه شدن با یک مشکل فنی، پشتیبانی ضعیف و نامناسب این شرکت ها در رفع مشکل و یا ارائه راهنمایی نیز ممکن است شما را دچار مشکلات عدیده ای کند.

مطلب مرتبط  تگ Alt یا متن جایگزین تصویر چیست و چه تأثیری بر روی سئو دارد؟

در زمان خرید هاست از هر شرکتی، حتمأ به این نکته توجه داشته باشید که فضای میزبانی ارائه شده آن ها از بروزترین نسخه های php پشتیبانی می کند و مشکلی در رابطه با بارگزاری وبسایت های وردپرسی ندارند.

در صورتیکه سایت شما از لحاظ کدنویسی و اصول فنی تمامی موارد را رعایت کرده باشد اما فضای میزبانی مناسبی نداشته باشد، باید گفت که تمام زحمات شما به هدر خواهد رفت.

2 – استفاده از قالب وردپرسی مناسب

بسیاری از افراد در زمان انتخاب یک قالب برای سایت خود تنها به ظاهر زیبا و جذاب آن توجه میکنند، اگرچه ظاهر مناسب سایت یکی از فاکتورهای جذب مخاطب می باشد اما باید به این مورد نیز توجه داشته باشید که در صورتیکه از یک قالب بسیار جذاب اما با سرعت بارگزاری پایین استفاده کنید، کسب و کار آنلاین شما ممکن است با شکست مواجه شود زیرا برقراری ارتباط با سایت برای کاربران مشکل خواهد بود. در صورتیکه با قالب های وردپرس به خوبی آشنایی ندارید، قبل از استفاده از یک قالب حتمأ با یک فرد باتجربه مشورت نمایید.

3 – استفاده از پلاگین ذخیره سازی (caching) مناسب

فعال کردن این پلاگین ها سبب ذخیره سازی قسمتی از اطلاعات سایت شما در حافظه مرورگر خواهد شد و در بازدیدهای بعدی سایت، با استفاده از اطلاعات ذخیره شده، زمان لودشدن آن بسیار کاهش خواهد یافت.

در مخزن وردپرس و در مارکت های معتبر مانند تم فارست، پلاگین های بسایر مناسبی برای این زمینه وجود دارد که به سادگی و با انجام تنظیمات ساده می توانید از آن ها استفاده کنید. از معتبرترین این پلاگین ها می توان به W3 Total Cache ، WP Rocket و WP Super Cache اشاره کرد.

4 – استفاده از شبکه ارسال محتوا (CDN)

شبکه های ارسال محتوا یا content delivery network به شبکه گسترده ای از سرورها گفته می شود که در نقاط مختلف دنیا مستقر شده اند و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر، سایت شما از طریق نزدیکترین سرور به وی پاسخ خواهد داد که این مورد سبب افزایش سرعت سایت شما برای کاربر خواهد شد. این قابلیت نه تنها بر روی سرعت سایت مؤثر است بلکه سبب بهبود رنک سایت نیز خواهد شد. این سرورها اطلاعات استاتیک سایت شما را ذخیره کرده و در لود شدن سریع این اطلاعات برای کاربر مفید خواهند بود.

مطلب مرتبط  مقایسه 3 پلاگین Caching وردپرس

5 – بهینه سازی و کاهش حجم تصاویر

حجم تصاویر موجود در صفحات مختلف یک سایت از مهمترین موارد تأثیرگزار برای افزایش سرعت سایت است. برای بهینه سازی تصاویر می توانید از پلاگین هایی مانند WP Smush.it ، Hammy ، CW Image Optimizer و EWWW Image Optimizer استفاده نمایید.

6 – بهینه سازی صفحه اصلی سایت

عمومأ صفحه اصلی هر سایت بیشترین ترافیک ورودی را دارا می باشد و این صفحه اولین موردی است که می تواند در جذب مخاطب اثربخش است. در زمان طراحی این صفحه و جهت افزایش سرعت سایت حتمأ به نکات ذیل توجه نمایید:

  • نمایش نوشته و پست به صورت خلاصه
  • کاهش تعداد پست ها در این صفحه
  • حذف ویجت ها و پلاگین های غیر ضروری از این صفحه، در صورتیکه این ویجت ها در صفحات نوشته ها نمایش داده می شوند.
  • نمایش محتوای مناسب و خلاصه

7 – بهینه سازی دیتابیس وردپرس

منظور از این کار، حذف داده ها و اطلاعات اضافی از دیتابیس برای سبکتر کردن سایت می باشد. پس از مدتی متوجه این قضیه خواهید شد که سرعت لود سایت بدون ایجاد تغییر خاصی در سایت رو به کاهش است و دلیل اصلی این اتفاق ذخیره شدن داده های فراوان و عمدتأ تکراری بر روی دیتابیس سایت است. برای رفع مشکل سایت در این زمینه می توانید از پلاگین WP-Optimize استفاده نمایید.

8 – غیرفعال کردن hotlinking تصاویر سایت

فرایند hotlinking زمانی اتفاق می افتد که دیگر سایت ها لینک تصاویر سایت شما را در مطالب خوا قرار دهند و به نوعی این تصاویر را سرقت کنند. این عمل سبب افزایش بیهوده ترافیک سایت و سرور خواهد شد. برای جلوگیری از این کار می توانید کد زیر را در فایل htaccess. خود قرار دهید.

مطلب مرتبط  خرید دامنه ایمیل با ۴ مرحله ساده

 

RewriteEngine on

 $^! RewriteCond %{HTTP_REFERER}

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?YourDomain.com [NC]

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]

RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

دقت کنید که به جای عبارت YourDomain.com ، آدرس سایت خود را وارد نمایید.

9 – قراردادن تارخ انقضا در هدر برای منابع استاتیک سایت

این قابلیت به مرورگرها این امکان را می دهد که از تاریخی که باید درخواست فایل را به سرور ارسال کند اطلاع یابد و از این تاریخ به بعد دیگر از منابع استاتیک کش شده استفاده نخواهد کرد. مزایای این کار کاهش ترافیک سرور و زمان لودشدن سایت است. برای انجام این کار می بایست کد زیر را در فایل htaccess. خود قرار دهید.

ExpiresActive On

ExpiresByType image/gif A2592000

ExpiresByType image/png A2592000

ExpiresByType image/jpg A2592000

ExpiresByType image/jpeg A2592000

عدد 2592000 بیانگر تعداد ثانیه در هر ماه است که می توانید بجای این عدد مدنظر خود را قرار دهید.

10 – بارگزاری تصاویر به صورت LazyLoad

از طریق این قابلیت می توان تعیین کرد که تصاویر سایت تنها در زمانی که کاربر بر روی آنها اسکرول می کند دانلود و نمایش داده شوند. همانگونه که عنوان شد، تصاویر سایت بیشترین حجم مطالب یک صفحه را دارا می باشند و نقش مهمی در افزایش سرعت سایت خواهند داشت. افزونه پیشنهادی برای این کار jQuery Image Lazy Load WP می باشد.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *