امنیت وردپرس
آموزش تغییر پیشوند دیتابیس وردپرس
ژانویه 27, 2020
جلوگیری از نظران اسپم در وردپرس
آموزش جلوگیری از نظرات اسپم در وردپرس
فوریه 4, 2020
سیستم مدیریت محتوا

معرفی بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) از نظر سئو

سیستم مدیریت محتواامروزه با پیشرفت دنیای طراحی وب سایت، برای راحتی کاربران این حوزه، سیستم های مدیریت محتوا یا CMSهای متعددی انتشار و توسعه یافته است. استفاده از CMSها (Content management system) تا حد زیادی سبب شده است که به راحتی و بدون نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی و طراحی وب بتوان یک سایت با کیفیت مناسب راه اندازی کرد.

در واقع هدف از گسترش هر سیستم مدیریت محتوا ، سهولت کاربران این حوزه و در دسترس قرارگرفتن امکانات و قابلیت های آن برای همه افراد می باشد. یک CMS مناسب می بایست رابط کاربری ساده ای داشته باشد و بتوان به راحتی با استفاده از آن هر سایتی در هر زمینه کاری را راه اندازی کرد. همچنین یک سیستم مدیریت محتوای مناسب باید به نحوی طراحی شده باشد که تولید محتوا و مدیریت آن بدون نیاز به دانش کدنویسی و یا با حداقل اطلاعات انجام شود.

سازگاری با شبکه های اجتماعی فاکتور دیگری است که برای انتخاب یک CMS باید بدان توجه کرد. اما در صورتیکه به پیشرفت کسب و کار آنلاین خود اهمیت می دهید و قصد دارید با استفاده از CMSها سایت خود را راه اندازی کنید، سازگاری CMS با الگوریتم های موتورهای جستجو و رعایت قواعد مدنظر موتورهای جستجو در زمینه سئوی داخلی سایت ، اصلی ترین فاکتوری است که برای انتخاب CMS باید مدنظر قرار داد.

می توان گفت که بیش از 100 سیستم مدیریت محتوا شناخته شده در میان طراحان وب مورد استفاده قرار می گیرد اما شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که کدامیک از این CMSها مناسب تر هستند و کدامیک از نظر سئو دارای کیفیت بهتری هستند. پاسخ این سوال موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

در ابتدا قصد داریم به طور خلاصه به معرفی چند مورد از معروف ترین cms ها و نقاط قوت و ضعف هر کدام بپردازیم (توجه داشته باشید که وبسایت اصلی برخی از این CMSها برای IPهای ایرانی در دسترسی نیست):

1 – تکست پترن (Textpattern)

تکست پترن (Textpattern) در سال 2003 به فعالان دنیای وب معرفی شد و در طول این مدت بروزرسانی های عمده ای داشته است. آخرین نسخه آن در فوریه 2019 منتشر شد و می توان گفت که این نسخه یکی از بهترین CMSهای در دسترس می باشد. قابلیت ویژه این سیستم ، انعطاف پذیری مناسب آن و رابط کاربری ساده اش می باشد. دیگر مزیتش این موضوع است که نمی توان هر افزونه ای را در آن آپلود و نصب کرد و تنها افزونه های موجود در منبع تکست پترن را می توان دانلود و نصب و استفاده کرد که این محدودیت سبب افزایش پایداری و امنیت آن شده است.

این سیستم مدیریت محتوا علاوه بر برخورداری از قابلیت user-friendly ، در زمینه رعایت قواعد سئو در ساختار خود نیز دارای کیفیت مناسبی است و این قابلیت را دارا می باشد که بدون نیاز به نصب هرگونه افزونه ای برای سئو، به بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو اقدام کرد و در صورتیکه تمایل به تقویت بیشتر سئوی سایت داشته باشید می توانید از افزونه های آن مانند meta tag plugin  – contact forms  و site map plugin استفاده کنید.

2 – DOTCMS

یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا منبع باز (open-source) پلتفرم DOTCMS می باشد که با انتشار آخرین نسخه خود تغییرات مناسبی در آن ایجاد شده است. ویژگی برجسته این سیستم، استفاده توسعه دهندگان آن از نظرات و درخواست های کاربران برای انتشار نسخه های جدید می باشد. در واقع توسعه دهندگان آن با استفاده از درخواست های کاربران ، هر نسخه از این پلت فرم را با تقویت های عمده ای عرضه می کنند.

این سیستم مدیریت محتوا ماند دیگر موارد نیز دارای قابلیت ریموت زدن می باشد و برای استفاده از آن نیاز نیست که تنها از یک رایانه استفاده کرد.

شناخته شده ترین ابزار سئو برای DOTCMS ابزار Raven SEO Tools می باشد که از طریق آن می توان هر سایتی را برای موتورهای جستجو به صورت کاملأ قوی بهینه کرد.

3 – پرستاشاپ (PrestaShop)

پرستاشاپ در سال 2007 اولین نسخه خود را منتشر کرد و به سرعت به یکی از محبوبترین CMSها در زمینه تجارت الکترونیک، فروشگاه های اینترنتی و ecommerce تبدیل شد. این سیستم دارای ساختار قدرتمندی برای سئوی سایت می باشد که با استفاده از آن می توانید برای هر محصول فروشگاه خود یک تگ عنوان ، تگ توضیحات و همچنین آدرس URL بهینه انتخاب کنید. افزونه های رایگان و مناسبی برای این گزینه منتشر شده است. انتشار ابزارهای کاربردی برای ایمیل مارکتینگ و بازاریابی آنلاین و همچنین امکان افزودن لینک شبکه های اجتماعی به صفحه هر محصول از دیگر مزیت های این سیستم می باشد که می تواند برای سئوی سایت شما بسیار مفید باشد.

مطلب مرتبط  آموزش گام به گام مشاهده سایت بدون نیاز به تنظیم DNS سرور

4 – مجنتو (Magento)

مجنتو دیگر CMSمحبوب و قدرتمند در زمینه تجارت الکترونیک و ecommerce می باشد که بسرعت رشد خود را در بازار CMSها آغاز کرد. انعطاف بالای آن ، کاربرد مناسب در زمینه مارکتینگ ، قابلیت استفاده از بیش از 50 درگاه بانکی بر روی سایت از مزیت های آن است. سه نسخه از این پلت فرم منتشر ششده است :

  • Community Edition : مناسب برای کسب و کارهای کوچک با تجربه کم در زمینه طراحی وب
  • Enterprise Edition : دارای پشتیبانی فنی برای کسب و کارهای بزرگ
  • Enterprise Cloud Edition : برخورداری از قابلیت های Enterprise Edition به همراه امکان ریموت زدن

مجنتو نیز دارای مزایای پرستاشاپ در زمینه سئو بوده و همچنین دارای هسته بسیار مقید به قواعد سئوی داخلی موتورهای جستجو می باشد.

از پلاگین های مجنتو در مورد سئو می توان MageWorx SEO Suite –  Mirasvit Advanced SEO Suite – Manadev Layered Navigation SEO و Aheadworks Ultimate SEO Suite را نام ببرد.

5 – بلاگر (BLOGGER)

این CMS در سال 1999 توسط Pyra Labs منتشر یافت و توسعه داده شد و در سال 2003 توسط کمپانی گوگل خریداری و تاکنون بروزرسانی های متنوع با قابلیت های جذابی توسط گوگل برای آن منتشر شده است.

بلاگر همانگونه که از نام آن مشخص است، بنظر می رسد محیطی برای راه اندازی یک وبلاگ باشد اما می توان گفت که قابلیت های متنوع آن در حدی است که بتوان با استفاده از آن کسب و کارهای کوچک نیز در دنیای وب فعالیت خود را انجام دهند.

بلاگر همچنین این قابلیت را دارد که فضای وبلاگی دیگر cmsها را نیز برعهده بگیرد. بنابراین اگر از دیگر سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید و به دنبال محیط وبلاگی برای افزودن به سایت خود هستید، این گزینه را به شما پیشنهاد می کنیم. در واقع با استفاده از آن می توانید وبلاگ خود را بدون نیاز به نصب افزونه های متعدد راه اندازی کنید. از دیگر قابلیت ویژه بلاگر می توان به سازگاری بالای آن با محیط گوگل آنالیتیکس و پشتیبانی از ویژگی های منحصربفرد آن اشاره کرد.

با توجه به اینکه این سیستم توسط گوگل توسعه داده شده است، از نظر همخوانی با موتورهای جستجو و قواعد سئوی آنها کیفیت بسیار بالایی دارد و براحتی می توانید با نصب پلاگین های پرکاربرد آن به بهبود سئوی سایت خود بپردازید.

6 – جوملا (Joomla)

جوملا یکی از 3 سیستم مدیریت محتوای محبوب در دنیاست که فعالیت خود را از سال 2005 آغاز کرد. امروزه بسیاری از شرکت های هاستینگ قابلیت نصب این سیستم بر روی فضاهای میزبانی وب خود را به عنوان یک برتری نسبت به رقبای خود عنوان می کنند.

استفاده از این سیستم در میان تجارت های آنلاین کوچک و متوسط تا حد زیادی توسعه یافته است.

افزونه محبوب جوملا در زمینه سئو افزونه Sh404SEF می باشد که مباحث بهینه سازی آدرس URL ، مدیریت ریدایرکت کردن ، مدیریت خطای 404 ، لینک دهی به شبکه های اجتماعی ، حذف محتوا و URL مشابه را انجام می دهد.

7 – دروپال (Drupal)

دروپال را می توان یکی از قدیمی ترین و در عین حال پایدارترین سیستم های مدیریت محتوا نامید. دروپال در سال 2000 وارد عرصه فعالیت در این زمینه شد و در آغاز کار بسیاری از CMSهای قدیمی آن دوره به شدت شروع به مخالفت با آن کردند اما اهمیت دادن دروپال به خواسته های کاربران و توسعه یافتن مناسب آن سبب شد رقبای قدیمی پس از مدتی از عرصه رقابت کنار بکشند.

در مقایسه با دیگر سیستم ها، دروپال قابلیت این را دارد که برای کسب و کارهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار گیرد و براحتی بیش از هزاران صفحه را می توان با آن راه اندازی و مدیریت کرد. برخلاف رقبای مشهور خود، استفاده از دروپال نیاز به اندکی تجربه و دانش فنی جهت بهره گیری از تمامی پتانسیل ها و قابلیت های آن دارد و چنانچه در این زمینه مهارتی داشته باشید ، خروجی دروپال را میتوان سایتی کامل و بسیار حرفه ای قلمداد کرد. متأسفانه نسبت به دیگر سیتمهای مدیریت محتوا، وب مسترهای اندکی از این CMS استفاده می کنند و توسعه دهندگان آن عملکرد مناسبی در معرفی آن به فعالان حوزه وب نداشته اند..بیش از 2000 تم و قالب متنوع به همراه بیش از 26000 افزونه کاربردی برای این CMS تولید و معرفی شده است.

مطلب مرتبط  آیا خرید از سایت هتزنر Hetzner بهترین گزینه است؟

8 – وردپرس (WordPress)

بدون شک می توان گفت محبوبترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس می باشد. از مهمترین قابلیتهای این CMS می توان به رایگان و در دسترس بودن آن برای همه افراد اشاره کرد. سهولت استفاده از وردپرس سبب گستردگی بیشتر و نادیده گرفتن برخی از ضعف های آن شده است.

وردپرس در سال 2003 فعالیت خود را به صورت یک سایت وبلاگی آغاز کرد و به سرعت به سمت یک CMS توسعه داده شد و در سال 2009 به عنوان محبوبترین سیستم مدیریت محتوا معرفی شد. باید گفت که سهولت استفاده از وردپرس و نصب و راه اندازی ساده و سریع آن الگوی بسیاری از سیستم های مدیریت محتوای دیگر قرار گرفت.

وردپرس در مقابسه با دروپال و جوملا، نیاز کمتری به دانش فنی در زمینه توسعه وب و کدنویسی دارد و این مزیت برای بسیاری از فعالان این حوزه به عنوان یک فاکتور مهم در انتخاب وردپرس شناخته شده است. اگرچه بسیاری از توسعه دهندگان وب نیز با وجود اینکه دانش کافی در زمینه کدنویسی دارند کماکان از وردپرس استفاده می کنند زیرا قابلیت های این سیستم مدیریت محتوا به صورتی است که به سادگی می توان هرگونه تغییر در آن ایجاد کرد.

مانند جوملا، وردپرس نیز برای بهینه سازی و سئوی سایت دارای افزونه های متعدد و مفیدی است اما درصد سازگاری این پلاگین ها با قالب های وردپرس نسبت به جوملا و دروپال بیشتر است.

5 افزونه مهم و پرکاربرد وردپرس در زمینه سدو می توان به این موارد اشاره کرد : Yoast SEO – SEMrush – Open Site Explorer – LinkPatrol و SEOquake

معرفی 9 دلیل اینکه وردپرس بهترین CMS برای سئو است 

1 – تمرکز بر تجربه کاربری

با استفاده از قالب ها و پلاگین های وردپرس میتوان یک سایت حرفه ای، کاربر پسند و جذاب ایجاد کرد. در نتیجه بازدیدکنندگان از تجربه ای که در سایت وردپرسی کسب می کنند، لذت می برند. بنابراین مدت زمان بیشتری را در سایت باقی مانده و در نهایت منجر به کاهش نرخ پرش سایت می شود. چنانچه تمایل دارید سئو سایت خود را ارتقا دهید، این را بدانید که گوگل برای سایت هایی که تجربه کاربری عالی ارائه میدهند ارزش قائل است.

2 – ایجاد URL جذاب

در وردپرس ویرایش URL سایت خیلی ساده است. یکی از مزایای ویرایش URLهای صفحات داخلی سایت این است که می توانید کلیدواژه هدف خود را در URL قرار دهید.

این بدان معنا است که URLهای داخلی سایت شما نه تنها می تواند جذاب باشد بلکه می تواند به رتبه بندی سایت هم کمک می کند.

3 – مدیریت ساده متادیتا

سئوی عنوان و متادیتاها به ربات های گوگل کمک می کند تا ارتباط بین عبارت جستجو شده با محتوای سایت شما را بهتر درک کنند.

افزودن کلیدواژه هدف به متادیتاهای سایت، احتمال دریافت رتبه برای این کلیدواژه ها را افزایش می دهد. خب چطور وردپرس در بهینه سازی متادیتا کمک میکند؟ در وردپرس می توانید با نصب پلاگین هایی همچون Yoast SEO به سادگی برای تمامی پست های خود متادیتا تعریف کنید.

4 – بهینه سازی تصاویر

وجود تصاویر در صفحات سایت الزامی است. استفاده از یک یا دو تصویر در صفحات سایت آن را برای کاربران جذاب و خوانا می کند. ولی تنها مزیت تصاویر تشویق کاربران به خواندن محتوای متنی نیست. همچنین با استفاده از  وردپرس، ابزارهای قدرتمندی برای سئو در دسترس دارید.

با استفاده از سه روش زیر میتوان تصاویر را برای دریافت رتبه سئو بهینه سازی کرد.

  • در وردپرس می توانید به سادگی برای تمامی تصاویر متن Alt ایجاد کنید. این بدان معناست که می توانید با متنی جایگزین، تصاویر را برای خزنده موتور جستجو توضیح دهید.
  •  در وردپرس می توانید با استفاده از یک پلاگین برای تصاویر خود متن Alt ایجاد کنید.
  • در وردپرس می توانید سایز تصاویر را با هدف جلوگیری از کندی سرعت سایت تغییر دهید.
مطلب مرتبط  آموزش نحوه رفع ارور Destination Folder Already Exists در وردپرس

5 – بهبود سرعت بارگذاری سایت

سرعت سایت فاکتور رتبه بندی گوگل در جستجوی موبایل است، پس چنانچه سرعت بارگذاری سایت پایین باشد نه تنها کاربران از سایت ناامید شده بلکه در صفحه نتایج جستجو گوگل نیز به جایگاه پایین تری انتقال پیدا میکند.

خوشبختانه وردپرس پلاگین های عالی برای کمک به افزایش سرعت سایت دارد. به عنوان مثال، پلاگین shortPixel image optimizer، فایل های PDF  و تصاویر را  برای افزایش سرعت بارگذاری سایت فشرده می کند.

یک ابزار دیگر برای بهینه سازی سرعت سایت WPOptimize است. این پلاگین قابلیت کش داشته، اطلاعات غیر ضروری را از  دیتابیس پاک می کند و تصاویر را برای افزایش سرعت بارگذاری فشرده می کند.

6 – بهینه سازی برای نسخه موبایل

طی چند سال گذشته میزان استفاده از موبایل افزایش چشمگیری داشته است. چنانچه مارکتر هستید و تمایل دارید مخاطبان را به صورت آنلاین به محصولات و خدمات خود جذب کنید حتما باید سایت را برای نمایش در موبایل بهینه سازی کنید. اگر از وردپرس استفاده می کنید به این دلیل که بیشتر قالب های وردپرس برای کاربران موبایل بهینه شده اند، دیگر نیازی انجام کار اضافی برای ایجاد دسترسی سایت در موبایل نیست.

7 – ادغام با شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی دارای محبوبیت زیادی هستند و مکان مناسبی برای بازاریابی برند است. موفقیت و رشد کمپین های شبکه اجتماعی شما به صورت غیر مستقیم رتبه سئو سایت را ارتقا می دهد.

معنای این تصویر برای مارکترها این است که باید از شبکه های اجتماعی همسو با کمپین های آنلاین مارکتینگ خود استفاده کنند. در وردپرس میتوانید دکمه های سفارشی شبکه های اجتماعی برای وبلاگ خود ایجاد کرده و به سادگی برای کاربران انتشار محتوای خود را امکان پذیر کنید. می توانید فید شبکه های اجتماعی را به سایت خود اضافه کرده حتی میتوانید کمپین های شبکه اجتماعی خود را اتوماتیک کنید.

8 – پلاگین های اختصاصی برای سئو

وقتی از وردپرس استفاده می کنید، بهینه سازی سایت برای ارتقا رتبه سایت ساده تر می شود. تنها کاری که کافی است انجام دهید نصب پلاگین صحیح است.

دو پلاگین زیر بهترین پلاگین وردپرس برای سئو است:

  • Yoast SEO

پلاگین Yoast SEO به دلیل اینکه بهینه سازی سایت  را بسیار تسهیل می بخشد، بیش از 5 میلیون نصب فعال در سراسر جهان داشته است.

خب چطور افزونه Yoast SEO به بهینه سازی سایت کمک میکند؟

به شما امکان بهینه سازی محتوایی که می نویسید را با کلیدواژه کانونی می دهد.

به شما این امکان را میدهد تا محتوای خوانا برای کاربران و عنکبوت موتور جستجو ایجاد کنید.

الگویی برای سئو عنوان و متا دیسکریپشن ارائه میدهد.

  • Google XML site maps

با این پلاگین، به سادگی می توانید نقشه سایت XML پیچیده را ایجاد کنید. این نقشه ها درک ساختار سایت را برای خزنده موتور جستجو تسهیل می بخشد. همچنین در هنگامی که پستی منتشر می کنید، این پلاگین موتور جستجو را از محتوای جدید شما مطلع می کند.

9 – استفاده از قالب های SEO-friendly

کلیدواژه ها و متا دیتا ها تنها مؤلفه هایی نیستند که ربات های موتورهای جستجو برای ارتباط بررسی می کند. یکی دیگر از موارد مهمی که ربات موتور جستجو آن را بررسی می کند طراحی خوب صفحه وب است. با استفاده از وردپرس نیازی به نگرانی درباره ی بهینه سازی طراحی سایت برای سئو نیست. تنها کافی است یک قالب سئو فرندلی انتخاب کرده و ربات های موتور جستجو را به سایت خود جذب کنید.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *