تراشه نوری جدید در هر ثانیه 2 میلیارد تصویر را پردازش می‌کند
تراشه نوری جدید در هر ثانیه 2 میلیارد تصویر را پردازش می‌کند
ژوئن 12, 2022
متا فروشگاه لباس دیجیتال راه‌اندازی می‌کند
متا فروشگاه لباس دیجیتال راه‌اندازی می‌کند
ژوئن 19, 2022
معرفی تراشه کوانتومی جدید با قدرتی شگفت انگیز؛ این تراشه فرایندی 9 هزار ساله در کامپیوترهای معمولی را فقط در چند میکروثانیه پردازش می‌کند

معرفی تراشه کوانتومی جدید با قدرتی شگفت انگیز؛ این تراشه فرایندی 9 هزار ساله در کامپیوترهای معمولی را فقط در چند میکروثانیه پردازش می‌کند

معرفی تراشه کوانتومی جدید با قدرتی شگفت انگیز؛  این تراشه فرایندی 9 هزار ساله در کامپیوترهای معمولی را فقط در چند میکروثانیه پردازش می‌کند

یک شرکت کانادایی به نام Xanadu به تازگی یک نوع تراشه کوانتومی جدید را معرفی کرده است که برای پردازش داده‌ها از قدرتی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده زیادی بهره می‌برد. این تراشه که Borealis نام دارد، با قدرت بالای خود می‌تواند یک فرایند پیچیده که برای پردازش آن با کامپیوترهای معمولی به 9 هزار سال زمان نیاز است را تنها در عرض چند میکروثانیه پردازش می‌کند.

تراشه مذکور می‌تواند مثال خوبی برای برتری بلامنازع قدرت محاسبات کوانتومی نسبت به کامپیوترهای معمولی باشد. در ساختار تراشه جدید کانادایی‌ها، به جای فوتون از یون‌های ابررسانا برای انجام امور پردازشی استفاده شده و از ویژگی‌های این تراشه می‌توان به قابلیت برنامه‌ریزی آن اشاره کرد.

فرایند پردازش در این تراشه با کامپیوترهای معمولی متفاوت است و به همین دلیل از قدرت بسیار بالایی بهره می‌برد. همانطور که می‌دانید، فرایند محاسبات در کامپیوترهای معمولی به شکل باینری یا همان صفر و یک معروف انجام می‌شود. این در حالی که کامپیوترهای کوانتومی بر خلاف کامپیتوهای معمولی می‌توانند صفر یا یک را به صورت هم‌زمان اما با احتمال‌های متفاوت داشته باشند. داده‌ها در این تراشه در کوبیت پردازش می‌شوند که باتوجه عملکرد فوق‌العاده‌ای که دارد، می‌تواند چندین محاسبه را به صورت هم‌زمان انجام دهد.

به گفته کارشناسان و محققان، تراشه Borealis برخلاف نمونه‌های قبلی تراشه‌های کوانتومی، مانند یک کامپیوتر واقعی است که می‌تواند مشکلات مختلف را حل کند.

محققان برای بررسی قدرت این تراشه، آن را با تست “نمونه برداری بوزون گاوسی” مورد ارزیابی قرار دادند. تست مذکور که بر اساس هوش مصنوعی توسعه پیدا کرده، برای نشان دادن مزایای کامپیوترهای کوانتومی نسبت به کامپیوترهای معمولی طراحی شده است.

مطلب مرتبط  چگونه اینترنتی درخت بکاریم؟

در نهایت، محققان با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون “نمونه برداری بوزون گاوسی” به این نتیجه رسیدند که تراشه مذکور  علاوه بر قدرت پردازشی فوق‌العاده، خروج‌های صحیحی را هم ارائه می‌دهد. 

منبع: singularityhub

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *