اطلاعیه ایرنیک: اجباری شدن احراز هویت برای ثبت، تمدید، لغو و انتقال دامنه ir
اطلاعیه ایرنیک: اجباری شدن احراز هویت برای ثبت، تمدید، لغو و انتقال دامنه ir
دسامبر 26, 2022
هاست ایمیل چیست؟
هاست ایمیل چیست؟ (۵ دلیل مهم برای استفاده از هاست ایمیل)
دسامبر 28, 2022
Domain یا دامنه چیست؟

Domain یا دامنه چیست؟ خرید یا ثبت دامنه چگونه انجام می‌شود؟

Domain یا دامنه چیست؟ خرید یا ثبت دامنه چگونه انجام می‌شود؟

انتخاب دامنه یکی از مهمترین مراحل برای ساخت وبسایت یا به طور کلی، کسب‌وکار آنلاین است. دامنه، آدرسی منحصربه‌فرد برای وبسایت است. کاربران هنگامی که عبارتی در مورد کسبب‌وکار شما در مرورگر جستجو می‌کنند، در نتایج جستجو دامنه شما را همراه با توضیحاتی در زیر آن می‌بینند؛ اگر می‌خواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید، باید در انتخاب دامنه دقت داشته باشید که جذاب و مرتبط به کسب‌وکارتان باشد. در این مقاله، به شما توضیح داده‌ایم که دامنه چیست و خرید یا ثبت آن چگونه انجام می‌شود.

دامنه چیست؟

دامنه که برخی به آن نام دامنه نیز می‌گویند، معادل آدرس فیزیکی کسب‌وکار شما در فضای اینترنت است. اگر بخواهید بدانید که کار نام دامنه چیست، باید بگوییم که به کاربران کمک می‌کند تا به جای استفاده از آدرس پروتکل اینترنت (IP) سایت شما را به راحتی پیدا کنند. به عبارتی دیگر، دامنه یا دامین (Domain)، نام وبسایت شماست و آدرسی است که کاربران در اینترنت به کمک آن می‌توانند به وبسایت شما دسترسی داشته باشند. قالب کلی دامنه‌ها متشکل از یک نام و یک پسوند است.

دامنه‌ها براساس “سیستم نام دامنه” که در زبان انگلیسی به آن DNS (Domain Name System) گفته می‌شود، تعیین می‌شوند. هر اسمی که در DNS ثبت شود، دامنه یا دامین نام دارد. در مجموع، هر دامنه نماینده یک IP است و از این رو می‌توان گفت که یک آدرس منحصربه‌فرد است که توسط یک سرور یا هاست میزبانی می‌شود.

تفاوت دامنه و URL چیست؟

در حالی که دامنه و URL (Universal Resource Locator) شباهت‌هایی باهم دارند، اما متفاوت هستند. اگر بخواهیم به صورت ساده به سوال تفاوت URL و دامنه چیست پاسخ دهیم، می‌توا گفت که URL به عنوان یک آدرس وب کامل عمل می‌کند و کاربران را به صفحه‌ای خاص در یک سایت هدایت می‌کند و دامنه، بخشی از آن است.

مطلب مرتبط  بررسی مهمترین قواعد سئو برای انتخاب نام دامنه

URL متشکل از پروتکل (protocol)، دامنه (domain) و مسیر (path) تشکیل شده است. پروتکل نشان می‌دهد که آیا سایت دارای گواهینامه SSL است یا خیر. مسیر یا همان path در URLها فقط زمانی وجود دارند که کاربران بخواهند به صفحه‌ای خاص در یک سایت هدایت شوند.

آشنایی با انواع دامنه

دامین ها به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح داده‌ایم.

۱. دامنه (domain) با سطح عمومی بالا یا  gTLDs

این نوع دامین‌ یا دامنه‌ها معمولا معروف و شناخته شده توسط عموم مردم هستند و نسبت به دیگر سطوح در رده بالاتری قرار دارند. به عنوان مثال: دامنه .com، کوتاه شده‌ی کلمه Commercial است و برای اکثر شرکت‌ها ثبت می‌شود و یکی از محبوب‌ترین پسوندها است؛ .org کوتاه شده‌ی کلمه organization است و برای سازمان‌ها استفاده می‌شود.

۲. دامنه با سطح عمومی جدید یا  NEW gTLDs

این دامنه‌ها یا دامین‌ها معمولا براساس تجارت‌های مختلف جدید و به منظور رفع کمبود اسامی برای ثبت دامنه ایجاد شده‌اند. برخی از این نام دامنه‌ها عبارتند از .info، aero.، .school، .club و .biz هستند؛ به عنوان مثال: دامنه .biz برای شرکت‌های تجاری و بازرگانی ارائه می‌شود و کوتاه شده‌ی کلمه business است.

۳. domain با سطح خصوصی بالا یا sTLDs

sTLDs دامنه‌های عمومی ‌سطح بالا هستند که توسط سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شوند. کاربرانی که می‌خواهند سایت خود را تحت این نوع دامنه‌ها ثبت کنند باید از قوانین خاصی پیروی کنند. مانند: gov. که مخفف government است و عموما برای سایت‌های دولتی به کار می‌رود.

۴. دامنه بین‌المللی کشورها یا ccTLDs

دامنه‌های ccTLDs مختص به یک کشور خاص یا یک منطقه خاص است. برای ثبت این نوع دامنه‌ها باید کسب‌وکار شما در آن کشور یا منطقه فعال باشد و همچنین ثبت اینگونه دامنه متناسب با قوانین همان منطقه یا کشوذ انجام می‌شود. مانند: دامنه .ir که مختص به کشور ایران است و همچنین .uk که کوتاه شده کلمه United Kingdom و اشاره به بریتانیا دارد.

مطلب مرتبط  هاست چیست و انواع هاست کدامند؟ هر آنچه لازم است در مورد میزبانی وب بدانید!

برای ثبت دامنه .ir می‌توانید آموزش گام به گام ثبت دامنه ir در ایرنیک را مطالعه کنید.

نحوه ثبت دامنه

نحوه ثبت دامنه

پس از اینکه دامنه خود را انتخاب کردید، باید به شما بگوییم که مراحل ثبت دامنه چیست. به ثبت دامنه، خرید دامنه نیز می‌گویند. برای این کار باید از طریق یک شرکت ثبت‌کننده دامنه مانند برتینا اقدام کنید. پس از انتخاب نام دامنه متناسب با کسب‌وکار خود، باید آزاد بودن دامنه خود را بررسی کنید؛ به این معنی که دامنه مورد نظر شما را شخص دیگری ثبت نکرده باشد. در صورتی که استعلام دامنه شما، آزاد بودن آن را نشان دهد، می‌توانید برای ثبت یا خرید دامنه اقدام کنید.

شرایط ثبت domainها با پسوندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و هرکدام قوانین، قیمت و شرایط مخصوص به خود را دارند. ثبت با پسوندهای محبوب مانند com، org، net، برای همه‌ی کسب‌وکارها مقدور است؛ اما به عنوان مثال، پسوند .edu که در واقع کوتاه شده کلمه Education است برای کسانی قابل ثبت است که خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. از این رو، باید پسوند دامنه خود را متناسب با کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

قبل از ثبت دامنه، بهتر است که نکاتی را بدانید که پیشنها می‌کنیم مقاله ۷ نکته کلیدی جهت انتخاب دامنه مناسب برای وبسایت را مطالعه کنید.

جمع‌بندی: دامنه (Domain) چیست؟

دامنه، آدرسی منحصربه‌فرد است که برای دسترسی به یک وبسایت استفاده می‌شود. داشتن دامنه مناسب، مزایای زیادی مانند ماندگار در حافظه، سرعت بخشیدن به برندسازی، بهبود دهنده سئو و … دارد. در این مقاله، توضیح دادیم که دامنه چیست و چگونه باید آن را ثبت کنید.

مطلب مرتبط  نقشه سایت XML چیست؟

برتینا، ثبت‌کننده انواع دامنه است که مالکیت ۱۰۰٪‌ دامنه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای ثبت انواع دامنه می‌توانید به وبسایت برتینا مراجعه کنید و در کمترین زمان ممکن، دامنه خود را ثبت کنید.

منبع: hostinger، cloudflare

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.4 / 5. تعداد نظرات : 5

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *