گوگل انالیتیکس چیست؟
ژانویه 2, 2018
google analytics
سوالات متداول درباره Google Analytics
ژانویه 3, 2018
متای توضیحات

متای توضیحات یا Meta Description و نقش آن در سئو

متای توضیحاتمتای توضیحات یک خصیصه (attribute) در زبان HTML می باشد که خلاصه ای از محتوای صفحه وب را نمایش می دهد. محل قرارگیری آن در سورس سایت در بخش Head سایت می باشد و موقعیت نمایش آن در موتورهای جستجو در لینک پایین آدرس سایت است. اگرچه تعیین آن جهت مشخص کردن عبارت نمایش داده شده در موتورهای جستجو حائز اهمیت است اما ممکن است موتورهای جستجو با توجه به عبارت سرج شده کاربر، توضیحات متفاوتی را برای سایت شما نمایش دهند. هدف از این کار نمایش جملات مرتبط با عبارات سرچ شده کاربر می باشد که در نتیجه آن احتمال کلیک کاربران بر روی سایت افزایش خواهد یافت. این جملات توسط موتورهای جستجو از محتوای سایت شما انتخاب می گردد.

متای توضیحات

نمونه کد متای توضیحات :

<head>

  <meta name=”description” content=”This is an example of a meta description. This will often show up in search results.”>

</head>

طول متای توضیحات :

طول متای توضیحات می تواند به هر مقداری باشد اما گوگل طبق آخرین آپدیت خود حدودأ 300 کاراکتر را به عنوان Meta description نمایش می دهد. انتخاب طول مناسب برای Meta description سبب نمایش مناسب آن خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می شود طول آن را با توجه به محتوای سایت خود بین 50 تا 300 کاراکتر انتخاب کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که طول متا با توجه به موقعیت سایت می تواند متفاوت باشد اما یقینأ هدف اصلی شما در انتخاب آن می بایست افزایش کلیک سایت باشد.

فرمت متای توضیحات :

متای توضیحات به عنوان یک فاکتور اصلی در رنکینگ و رتبه بندی موتورهای جستجو تعیین نشده است اما نمایش توضیحات بیشتر در رابطه با محتوای سایت، احتمال کلیک کاربران بر روی سایت در نتایج موتورهای جستجو را افزایش خواهد داد. این پارگراف کوتاه فرصت مناسبی برای وبمسترها می باشد که محتوای جذابی به کاربران در نتایج موتورهای جستجو نمایش دهند و کاربران با مشاهده این اطلاعات، می توانند تصمیمی گیری بهتری داشته باشند.

مطلب مرتبط  تحلیل منابع ترافیک ورودی سایت در گوگل آنالیتیکس - All Traffic

هوشمندی در انتخاب متای توضیحات بسیار حائز اهمیت است. ضمن اینکه باید از کلمات کلیدی در متای توضیحات استفاده کنید، می بایست عباراتی را انتخاب کنید که کاربران با مشاهده آن ، ترغیب شوند بر روی سایت شما کلیک کنند. همچنین به این نکته نیز توجه نمایید که از عبارات مرتبط با محتوای آن صفحه در متای توضیحات استفاده کنید و به هیچ وجه بدنبال فریب کاربر نباشید.

فاکتور رنکینگ گوگل :

گوگل در ماه سپتامبر 2009 اعلام کرد که متای توضیحات و متای کلمات کلیدی (meta keywords) در الگوریتم رتبه بندی Google برای جستجوی وب تأثیر مستقیمی ندارد. اما Meta description می تواند بر روی افزایش نرخ کلیک سایت (CTR) و در نتیجه آن ، افزایش رنک سایت تأثیر بسزایی داشته باشد.

تأثیر متای توضیحات در سئو :

نوشتن جملات مناسب و مرتبط برای ترغیب کاربران :

تگ متای توضیحات به نوعی نمایانگر کیفیت محتوای سایت شما می باشد و عاملی است برای تشویق کاربران به کلیک کردن بر روی سایت. انتخاب عبارات و جملات مناسب برای این تگ سبب افزایش کلیک ها و ورودی های سایت شما خواهد شد. مطابقت و نزدیک بودن متای توضیحات با عبارت سرچ شده توسط کاربر، بر روی افزایش کلیک ها و بهبود جایگاه سایت تأثیر بسزایی خواهد داشت.

خودداری از قراردادن یک تگ متای توضیحات ثابت و تکراری برای چندین صفحه :

قراردادن متای توضیحات منحصربفرد برای هر صفحه سبب می شود عبارتی برای کاربر نمایش داده شود که مرتبط با محتوای صفحه و کلمه کلیدی آن صفحه است و بنابراین احتمال کلیک کاربران بر روی سایت افزایش خواهد یافت. نکته مثبت دیگر نیز این است که نمایش سایت در میان نتایج جستجو بهینه تر خواهد بود.

مطلب مرتبط  رفع خطای Quota در دایرکت ادمین چگونه است؟ (آموزش گام‌ به گام)

عدم استفاده از عبارات خاص در متای توضیحات :

با توجه به اینکه کاراکترهایی مانند نقل قول یا “” در متای توضیحات توسط گوگل در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود، بنابراین به این موضوع دقت داشته باشد که این کاراکترها را در تگ Meta description خود قرار ندهید. در صورتیکه قراردادن کاراکتر نقل قول در این تگ الزامی می باشد، می توانید از کاراکترهای HTML برای این کار استفاده نمایید.

در برخی مواقع بهتر است که تگ متای توضیحات را قرار ندهید!!!

تا اینجای کار به توضیح تگ متای توضیحات و فواید آن بر روی سئو پرداختیم اما در برخی از مواقع حالت بهینه تر قرارندادن تگ Meta description برای یک صفحه است. اگر این موضوع برای شما تعجب آور است، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

در صورتیکه محتوای یک صفحه سایت شما دارای چند کلیدواژه  با ترافیک سرچ بالا برای هر کدام می باشد، نوشتن یک متای توضیحات که در برگیرنده توضیحات برای تمامیش این کلیدواژه ها باشد ممکن است سخت و یا امکان ناپذیر باشد. در این حالت قرارندادن Meta description یک راه منطقی تر خواهد بود زیرا در این صورت موتورهای جستجو با توجه به کلیدواژه سرچ شده توسط کاربر، قسمتی از متن صفحه که مرتبط با کلیدواژه می باشد را نمایش می دهد.

متای توضیحات در شبکه های اجتماعی :

با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و… در زمان به اشتراک گذاری لینک ها، Meta descriptionها را همراه با لینک نمایش می دهد، در صورت عدم قراردادن این تگ برای صفحه، قسمتی از پاراگراف اول را به عنوان متای توضیحات نمایش می دهند وممکن است این متن ، مورد مناسبی برای نمایش به عنوان توضیحات صفحه نباشد. بنابراین می بایست این موضوع را نیز مدنظر خود قرار دهید.

مطلب مرتبط   تبلیغات گوگل چه مزایایی برای کسب‌وکارهای کوچک دارد؟

عدم پیروی موتورهای جستجو از Meta description تعیین شده توسط شما :

در برخی از مواقع ممکن است موتورهای جستجو از تگ توضیحات تعریف شده توسط شما پیروی نکرده و توشیحات دیگری را نمایش دهند. دلیل این امر نیز این است که موتورهای جستجو توضیحات نمایش داده شده را مرتبط تر با سرچ کاربر دانسته اند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *