اسپم چیست؟ انواع اسپمینگ و روش مقابله با آن
جولای 5, 2021
ppc یا تبلیغات کلیکی چیست؟ بررسی تبلیغات کلیکی همسان و غیرهمسان
تبلیغات کلیکی یا pay per click چیست؟
می 21, 2022
مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید نام دامنه بدانید

10 نکته مهم در انتخاب نام دامنه برای سایت

مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید نام دامنه بدانید

دامنه سایت، به‌نوعی نام و نشان کسب‌وکار شما در فضای اینترنت است. شما مجاز به انتخاب نام دامنه دلخواه خود هستید و محدودیتی برای خرید دامنه وجود ندارد. برای مثال می‌توانید حتی با نام و نام خانوادگی خود دامنه‌‌ای را ثبت کنید یا دامنه‌ای با اسم یک میوه بخرید؛ اما عجله نکنید! زیرا قبل از خرید دامنه باید با نکات کلیدی این امر آشنا شوید. دامنه‌ای که برای کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنید، معرف حضور شما در دنیای وب‌سایت‌ها است، پس باید وسواس بسیاری به‌ خرج دهید. در این مقاله از مجله برتینا، قصد داریم 10 نکته مهم و کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا رمز و راز خرید یک دامنه کاربردی را به شما بگوییم. 

1. دامنه‌های کوتاه؛ لنگری در ذهن مخاطب

دامنه‌های کوتاه و خلاقانه، لنگری در یاد و خاطره مخاطب پرتاب می‌کنند که باعث می‌‌شود نام کسب‌وکار شما در ذهن آن‌ها ثبت شود. این امر روی تبلیغات شما تاثیر بسیاری دارد؛ زیرا نام‌های کوتاه بلافاصله در حافظه تصویری ثبت خواهند شد. برای مثال به دو نام دامنه زیر توجه کنید:

  • www.Bertina.com
  • www.Kjhflahdvsdkjhvkjsdnlfk.com

مسلما نام اول بلافاصله در ذهن شما ثبت خواهد شد؛ زیرا کوتاه بوده و نام کسب‌وکار در آن عنوان شده است. اگر قصد خرید دامین را دارید، حتما قبل از اقدام به انتخاب نام دامنه، دقت و حوصله خرج کنید تا نامی مناسب شان کسب‌وکارتان بیابید. 

دامنه‌ کوتاه؛ یادگاری از کسب‌وکار شما در ذهن مخاطب

2. دامنه تک‌کلمه‌ای؛ راهنمای کاربران برای تشخیص فعالیت‌های شما

تفاوت دامین‌های تک‌کلمه‌ای با کوتاه، در طول آن‌ها است. برای دامین‌های کوتاه شما مجاز به انتخاب سه کلمه هستید، اما برای دامین‌های تک‌کلمه‌ای فقط امکان انتخاب یک کلمه را دارید. معمولا برای دامین‌های تک‌کلمه‌ای از نام کسب‌وکار استفاده می‌شود. به مثال زیر توجه کنید:

  • bertina
  • Bertina-host-domain

فرقی نمی‌کند قصد ثبت دامنه com را دارید یا پسوندهای دیگر مانند ir و org؛ برای انتخاب نام دامنه ترجیحا از نام‌های یک کلمه‌ای کوتاه استفاده کنید. پیشنهاد می‌‌کنیم نام کسب‌وکار را روی دامنه بگذارید؛ به‌این‌ترتیب زمانی که کاربران نام دامنه شما را در گوگل جستجو کنند، به‌صورت مستقیم با کسب‌وکارتان نیز آشنا می‌‌‌شوند.

3. برای نام دامنه از کلمات بی‌معنی یا فارسی استفاده نکنید

برای نوشتن نام دامنه به‌صورت انگلیسی، می‌توانید از عبارت‌های فینگلیش استفاده کنید. برای مثال می‌توانید نام کسب‌وکارتان را به‌صورت فینگلیش بنویسید و آن را تبدیل به نام دامنه کنید. 

مطلب مرتبط  معرفی 7 ابزار برای یافتن جایگاه کلمه کلیدی در گوگل

با اینکه ثبت دامنه ir با حروف فارسی امکان‌پذیر است، اما این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ زیرا با استفاده دامنه فارسی شانس بین‌المللی شدن سایتتان را بسیار کاهش خواهید داد. پیشنهاد می‌‌کنیم به‌جای حروف فارسی از لغات انگلیسی مناسب برای کسب‌وکار انتخاب کنید که مربوط به فعالیت شما باشد. 

4. نام دامنه باید مرتبط با فعالیتتان باشد

اگر برای انتخاب نام دامنه مایل به استفاده از نام کسب‌وکار نیستید، حدالامکان نام دامنه را متناسب با حوزه فعالیت خود انتخاب کنید. از کلماتی با معنای مشخص و دقیق استفاده کنید که با خدمات یا محصولاتتان سازگاری معنایی داشته باشند. برای مثال اگر در حوزه تجهیزات حفاظت فردی فعالیت دارید، عبارت Safety Equipment به‌معنای تجهیزات ایمنی پیشنهاد جذابی است. 

اگر کسب‌وکار گسترد‌ه‌ای دارید که در چندین حوزه فعالیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم یک هاست اختصاصی بخرید تا امکان مدیریت چند دامنه را داشته باشید. اگر به دنبال بهترین هاست با خدمات میزبانی وب پرسرعت، اختصاصی و نامحدود هستید، مجموعه برتینا آماده خدمت‌رسانی به شماست. 

دقت به نوع کسب‌وکار؛ الزامی برای انتخاب نام دامنه 

 5. دامنه‌هایی با تلفظ آسان، در ذهن کاربران حک می‌شوند

همانطورکه دامنه‌های کوتاه و معنادار در ذهن مخاطبان ثبت می‌شوند، دامنه‌هایی با تلفظ آسان نیز در حافظه افراد باقی می‌مانند. نام دامنه باید با تلفظی زیبا بیان شود و قابل‌حفظ باشد. دامنه‌ای که سه ویژگی معنادار و کوتاه بودن عبارت و تلفظ آسان را داشته باشد، از هر نظر عالی است. شما می‌توانید با مشورت اعضای کسب‌وکار خود، یک دامنه خلاقانه با تلفظ آسان انتخاب کنید که در خاطر مخاطبان حک شود. 

اگر باتوجه‌به این نکات نام دامنه خود را انتخاب کرده‌اید، همین حالا دامنه را از طریق برتینا ثبت کنید. مجموعه برتینا ارائه‌دهنده انواع خدمات تحت شبکه و اینترنت از جمله خرید سرور، دامنه، هاست و تبلیغات گوگل ادز است. 

6. دامنه خود را با پسوند .COM ‌بخرید

پسوند دات کام از کلمه commercial گرفته شده است و برای کسب‌وکارهای تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پسوند یک دامنه سطح بالا یا TLD در سیستم نام دامنه اینترنت است؛ به همین خاطر رایج‌ترین پسوند محسوب می‌‌شود. همچنین این پسوند به‌دلیل جهانی بودن، بهترین گزینه برای افرادی است که قصد خرید دامنه را دارند. 

مطلب مرتبط  هاست ماهانه مناسب شماست!

پسوند .com در ایران نیز پشتیبانی می‌شود و محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد. اگر دامنه‌های .com موردنظر در دسترس نیستند، از پسوندهای دیگری مانند .net، .org، .co یا ir. استفاده کنید. اگر کسب‌وکار خاصی دارید، برای مثال یک وبسایت دانلود موسیقی را مدیریت می‌کنید، پسوند music مناسب شماست. همچنین برای وبسایت‌های فروشگاهی نیز پسوند .shop وجود دارد که شما می‌‌توانید باتوجه‌به نوع کسب‌وکار، پسوند موردنظرتان را همراه با انتخاب نام دامنه خریداری فرمایید.

.com ؛بهترین پسوند برای دامنه سایت‌های فروشگاهی

7. وجود کاراکتر آندرلاین در دامنه؛ سازنده URLهای طولانی

نکته‌ای که برای انتخاب دامنه بسیار مهم است و توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود، استفاده از کاراکتر _ است. هرچند استفاده از آندرلاین در نام دامنه مجاز است، اما ترجیحا نباید نام دامنه را با آندرلاین تلفیق کرد. کاراکترهای اضافی برای ربات‌‌های گوگل قابل‌درک نیست و خوانایی دامنه شما برای ربات‌های گوگل کاهش می‌یابد.

اگر برای نام دامنه خود نیاز به کاراکتری دارید که فاصله‌ای ایجاد کند تا خوانایی حفظ شود، از کاراکتر – یا همان خط تیره استفاده کنید. فراموش نکنید که استفاده از کاراکترهای اضافی باعث طولانی‌تر شدن نام url در زمان کپی کردن آن می‌شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم حدالامکان از خط تیره یا کاراکترهای اضافی استفاده نکنید.

8. از اعداد یا حروف غیر‌ضروری در دامنه استفاده نکنید

برای استفاده از عدد در دامنه، هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و امری کاملا مجاز است. البته باید بررسی کنید که این عدد در کدام بخش نام دامنه قرار می‌گیرد و چه تاثیری روی خوانایی آن دارد. از اعداد به‌تنهایی نباید در نام دامنه استفاده شود؛ زیرا ویژگی‌های یک دامنه کاربردی را ندارد. 

علاو‌ه‌بر این، پیشنهاد می‌شود اعداد یا حروف غیرضروری در ترکیب دامنه نباشند. اگر دامنه‌ای که قصد ثبت آن را دارید به نام فرد دیگری است، برای تغییر به آن عدد اضافه نکنید؛ ترجیحا نام دامنه را تغییر دهید تا امکان ثبت آن فراهم شود. استفاده از عدد برای نام دامنه پیشنهاد نمی‌شود، اما شما باتوجه‌به نوع کسب‌وکار، می‌توانید از آن بهره ببرید. 

توجه به نوع کسب‌وکار؛ پیش‌نیاز استفاده از اعداد در دامنه

9. استفاده از پسوندهای پیشنهادی؛ برای توسعه دامنه در آینده

اگر قصد دارید در آینده نام دامنه خود را توسعه دهید از پسوندهای دیگر دامنه استفاده کنید. برای مثال اگر دامین فعلی شما .ir است، پسوند .com‌ را ثبت کنید. این گزینه برای افرادی که کسب‌وکار چندبخشی دارند نیز گزینه بسیار مناسبی است. 

مطلب مرتبط  دلایل افت رتبه سایت در گوگل | کاهش رتبه سایت در گوگل

شما می‌توانید پس از ثبت دامنه به آدرس اصلی، پسوندهای دیگر را باتوجه‌به نوع کسب‌وکار را خریداری کنید. هر دامنه‌ با 15 پسوند موجود در دنیای اینترنت قابل‌ثبت است و محدودیتی برای ثبت دامنه وجود ندارد. 

10. بررسی سابقه دامنه و حق مالکیت آن؛ اقدامی ضروری برای خرید دامنه

قبل از خرید دامین، مطمئن شوید که نام دامنه انتخابی قانونی است و حق مالکیتی ندارد. حق مالکیت دامنه‌ها از منابع قضایی قابل‌پیگیری بوده و افراد مجاز به جعل دامنه یا استفاده از دامنه به نام فرد دیگری نیستند. بررسی کنید که آیا نام دامنه انتخابی شما در گذشته استفاده شده است؟ اگر پاسخ مثبت بود سوابق قضایی دامنه را بررسی کنید تا فعالیت غیرقانونی نداشته باشد. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پیشنهاد می‌کنیم یک دامنه جدید بخرید و به سراغ دامنه‌های استفاده‌شده یا شخصی نروید.

انتخاب دامین مناسب؛ مزیتی برای شناخته شدن کسب‌وکار شما

در این مقاله، مهم‌ترین نکات برای انتخاب نام دامنه مناسب را بررسی کردیم. با استفاده از این 10 نکته طلایی،‌ دامنه‌های مناسب با کسب‌وکارتان خریداری می‌کنید که در ذهن مخاطبان حک می‌شود. توصیه می‌‌کنیم برای خرید نام دامنه، زمان کافی را صرف کنید تا بعدها از خرید آن پشیمان نشوید. انتخاب نام دامنه اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا دامین معرف شما در فضای وبسایت‌ها است. به‌ نظر شما برای خرید دامنه چه نکات دیگری اهمیت دارند؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما و سایر خوانندگان مجله برتینا به اشتراک بگذارید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *