نحوه بهینه سازی محتوای شبکه های اجتماعی
دسامبر 28, 2019
10 روش برای استفاده از اینستاگرام در جهت بهبود کسب و کار
فوریه 1, 2020
دیجیتال مارکتینگ

معرفی تغییرات و ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2020

با شروع سال نو میلادی اکثر فعالین حوزه دیجیتال مارکتینگ به دنبال کسب اطلاعات در ارتباط با آخرین تغییرات و ترندهای این صنعت می روند.

غالباً در شروع سال جدید ویدئو ها، مقالات و پادکست های زیادی در سایت ها و یوتیوب در این رابطه منتشر می گردد ولی مسئله این است که تمامی این مراجع اطلاع رسانی به موارد بدیهی اشاره می کنند و به بیانی تمامی حقیقت ممکن را بازگو نمی کنند.

در بسیاری از این مراجع دیده ایم که بر افزایش 50 درصدی جستجوهای صوتی در سال 2020 اشاره شده است ولی خب این مورد کاملا قابل پیش بینی بود.

در ادامه به بررسی تغییرات و ترند های هیجان انگیزی میپردازیم که در سال 2020 پروسه دیجیتال مارکتینگ شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

ترند شماره 1: کمپانی های که تنها بر گوگل آنالیتیکس اتکا می کنند با شکست مواجه می شوند.

تقریبا همه ما گوگل آنالیتیکس را دوست داریم و روزی سه تا چهار بار از آن استفاده می کنیم.

احتمالا برای شما سوال شده است که خب گوگل آنالیتیکس چه مشکلی دارد؟

خب صادقانه بگویم، با توجه به این که این ابزار کاملا رایگان است، مشکل خاصی ندارد.

مسئله این است که دیجیتال مارکتینگ نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است، کانال های متعددی به وجود آمده و همچون جستجوی صوتی در حال گسترش است و رفتار کاربر دیگر به آن سادگی نیست که بگوییم کاربری وارد سایت شده و خرید انجام داده است.

این روزها تکنیک های فروش زیادی همچون Upsell (ترغیب مشتری به خرید محصول گران قیمت تر)، down sell (پیشنهاد محصولی مشابه با قیمت ارزانتر به مشتری که از خرید محصول عقب نشینی کرده است) و Cross sell (ترغیب مشتری به خرید لوازم جانبی محصولی که از پیش خریداری کرده است) گسترش پیدا کرده اند. از طرفی در حال حاضر روش های بسیاری زیادی از جمله فروش مشارکتی، بازاریابی وابسته و حتی وبینارها برای کسب سود وجود دارند.

به همین دلیل کمپانی های بسیاری شروع به استفاده از روش های تحلیلی متصل به دیتابیس همچون Amplitude و یا حتی بهتر از آن هوش تجاری کرده اند.

این ابزارهای مرکزی برای بررسی تمام داده ها بوده که منجر به اخذ بهترین تصمیم با در نظر گرفتن ارزش و سوددهی در طولانی مدت به جای تمرکز بر درآمد کوتاه مدت می گردد.

در سال 2020، کمپانی های زیادی شروع به استفاده از راه حل های هوش تجاری، با ابزاری همچون Google data studio می کنند.

گوگل دیتا استدیو

چنانچه تا کنون گوگل دیتا استدیو استفاده نکرده اید ، پیشنهاد می کنم امروز شروع به استفاده از آن کنید. با استفاده از آن به سادگی میتوانید به تمام داده ها تجاری و مارکتینگ  خود رد یک پلتفرم دسترسی داشته باشید.

مطلب مرتبط  تکنیک های بازاریابی ویدئویی در سال 2018

به عنوان مثال به سادگی می توانید اطلاعات مرتبط با کمپین های تبلیغاتی فیسبوک را در Google data studio را مشاهده کنید در صورتی که بررسی این داده ها از طریق گوگل آنالیتیکس بسیار دشوار خواهد بود.

ترند شماره 2: کمپانی ها با جستجوی صوتی سازگار می شوند ولی نه برای سود دهی.

بر طبق گزارش سایت ComScore، بیش از 50 درصد جستجوها در سال 2020 به صورت صوتی انجام می گردد. حقیقت این است که جستجوی صوتی ترند جدیدی نیست و چند سالی است که همه در رابطه با این ترند صحبت می کنند.

خب مشکل اصلی چیست؟

بهینه سازی برای جستجو صوتی روش عالی برای افزایش آگاهی از برند می باشد. پس این مورد چطور منجر به فروش می گردد؟

خب در حال حاضر روش های زیادی برای افزایش ترافیک صوتی سایت وجود ندارد ولی میتوانید از سایت Jetson.ai استفاده کنید.

چنانچه با خدمات این سایت آشنا نیستید باید بگویم که این سایت کمک میکند تا افراد با استفاده از جستجوی صوتی به سایت شما وارد شده و خرید انجام دهند. مهم نیست از الکسا یا Google Home استفاده می کنید. این سایت با غالب دستگاه های محبوب کار می کند.

چیزی که راجع به Jetsons.ai جالب است قابلیت یادگیری رفتار هر مشتری و تعامل با آن ها است.

به عنوان مثال، اگر من با استفاده از جستجو صوتی خمیردندان مشابهی را از یک فروشگاه آنلاین خریداری کنم، jetson.ai آن را ردیابی کرده و به سادگی میتوان مجدد آن را خریداری کرد ولی از نظر من خرید از طریق کامپیوتر و یا تلفن همراه ساده تر است.

ترند شماره 3: کاربران فعلی عملکرد مناسبی ندارند، پس میتوانید از یک کانال ارتباطی جایگزین استفاده کنید

ایمیل ابزاری است که غالبا در کمپانی ها برای مبادله اطلاعات از آن استفاده می شود. ولی نکته جالب در ارتباط با ایمیل مارکتینگ این است که نرخ باز شدن ایمیل توسط کاربران بالاست ولی نرخ کلیک خیلی پایین است.

در گروه های ایمیل مارکتینگ گفته شده نرخ کلیک در سال 2019 در حدود 9.4 درصد کاهش داشته است. آیا این بدان معناست که بازاریابی ایمیل از بین رفته است؟ معلومه که نه!

ایمیل از همان ابتدا بوده و همچنان نیز به عنوان ابزار مورد استفاده افراد آنلاین جهان باقی خواهد ماند ولی اقدامی که کمپانی ها در سال 2020 باید آن را انجام دهند استفاده از بیشتر کانال های ارتباطی است.

ربات های چت فراگیر می شوند نه لزوما کمپانی های همچون Intercom یا Drift  بلکه ربات های همچون   Manychatو MobileMonkey نیز گسترش پیدا می کنند.

ربات های  MobileMonkey  و ManyChat به دلیل اتصال به پیام رسان فیسبوک بسیار محبوب بوده و اگر با واتساپ و اینستاگرام نیز ادغام شود قطعا خیلی از بیش محبوب تر می گردند. به جز ربات های چت، در سال 2020 شاهد استفاده از ابزارهای برای نمایش اعلان های همچون subscribers خواهیم بود.

مطلب مرتبط  معرفی ترندهای سئو در سال 2020

این ابزارها بسیار قدرتمند بوده و عملکرد خیلی خوبی دارند. تصویر زیر نمایانگر تاثیراتی است که با استفاده از subscribers به دست آمده است.

subscribers

ترند شماره 4: کپی از عملکرد سایت ها فراگیر خواهد شد.

برخی از سایت های آنلاین دارای برتری نسبت به رقبای خود هستند. گاه این برتری تنها داشتن یک قابلیت اضافی، ارائه قیمت ساختار یافته، استفاده از یک تکنولوژی به خصوص و یا حتی استراتژی مارکتینگ خاص است.

در طول سال ها در دنیای دیجیتال به مرور شاهد کپی کردن عملکرد سایت ها توسط رقبای خود بوده ایم.

خب چه چیزی از این کار جلوگیری می کند؟ و باعث حفظ تفاوت بین شما و رقیب های شما می گردد؟

برند سازی.

مردم کفش های جُردن را خریداری می کنند به این دلیل که مایکل جُردن (بازیکن بسکتبال) را دوست دارند. برند او به حدی قوی است که همچنان فروش بالایی دارد حتی با این اصل که او بیش از 16 سال است که در NBA بازی نکرده است.

کفش های برند او بسیار محبوب هستند و برای او طی این سال های میلیارد ها سود داشته اشت ولی نکته قابل توجه در رابطه با او این است که پس از بازنشستگی اش  فروش کفش هایش افزایش خیلی زیادی داشت و این تنها جُردن نیست که برند خیلی قوی ساخته است. کارداشیان ها هم همینطور هستند.

به گفته Forbs، کایلی یک کمپانی میلیارد دلاری تاسیس کرده است و برند شخصی خود را راه اندازی کرده است.  کمپانی لوازم آرایش او در حقیقت هیچ کار خارق العاده ای انجام نمی دهد و هیچ محصول منحصر بفردی حتی تولید نکرده است تنها یک برند خیلی قوی دارد که سود نجومی برای او به دنبال دارد. همینطور کمپانی همچون نایک، فراری، تِسلا و …

به همین دلیل کمپانی ها سالانه بیش از  میلیارد دلار برای بازاریابی تاثیرگذار هزینه می کنند.

influencer spend

پس در سال 2020 ، بهترین روش برای افزایش سود دهی کمپانی تمرکز بر برند سازی است.

ترند شماره 5، دیگر هیچ گرد جادویی وجود ندارد، با بهینه سازی های جزئی باید رو به جلو حرکت کنید

در سال 2020 دیگر کمپانی ها نمی توانند تنها با استفاده از یک کانال بازاریابی به کار خود ادامه دهند. کانال های خوب به سرعت اشباع می شوند و برای مدت طولانی عملکرد مشابهی و سود دهی نخواهند داشت.

حتی اگر کانال بازاریابی از دید شما عملکرد خیلی خوبی داشته باشد و منجر به رشد کاربران شما گردد ولی متاسفانه باید بگویم این تاثیر مثبت را در مدت کوتاهی از دست خواهید داد به این دلیل که طولی نمیکشد تا رقبای شما این کانال را کشف کرده و در آن هم با شما رقابت کند.

مطلب مرتبط  معرفی محبوبترین کانال تبلیغات دیجیتال در سال 2019

در حال حاضر بهترین عملکرد این است که بر روی ارتقاهای جزئی تمرکز کنید.

گاهی حتی با بهبود جز در بخش های متعدد یک سایت میتوانید در مجموع نتیجه چشمگیری به دست بیاورید.

ارتقا و بهبود اندک تایتل تگ،  دیسکریپشن سایت و حتی تبلیغات کلیکی منجر به ارتقا چشمگیر سایت و موفقیت مشا گردد.

 به همین دلیل باید برای موفقیت در مارکتینگ 2020 ذهنیت خود را تغییر دهید.

ترند شماره 6: مارکتینگ را شخصی سازی کنید

مشکلی که غالبا در بازاریابی دیده می شود این است که 95 درصد از بازدیدکننده ها تبدیل به مشتری نمی شوند. البته این در خوش بینانه ترین حالت ممکن است. گزارشات نشان دهنده آن است که 97 درصد بازدیدکنندگان تبدیل به مشتری نمی شوند.

خب دلیل اصلی این قطعا اشتباه بودن مارکتینگ یا بی فایده بودن آن  یا بی کیفیت بودن بازدیدکنندگان نیست.

بزرگترنی دلیل این اتفاق مناسب نبودن پیام مارکتینگ شما برای افراد است.

ولی از طریق شخصی سازی، میتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را تبدیل به مشتری کنید.

یک مثال ساده برای این مورد آمازون است. هنگامی که وارد سایت آمازون می شوید، آن ها از الگو رفتاری شما و محصولاتی که اغلب می خرید آگاه هستند. بنابراین چیزی را به شما نشان می دهند که میخواهید ببیند و از این طرق نرخ تبدیل خود را افزایش می دهند.

کمپانی ها بیشتر به دنبال شخصی سازی تمام تجربیات آنلاین و آفلاین کاربران هستند.

پس در سال 2020، مارکتینگ تبدیل به یک بازی شخصی می شود. البته که با هزینه های تبلیغاتی و هزینه کلی بازاریابی هیچ راه دیگری به جز تلاش برای تبدیل آن 97 درصد بازدیدکننده ای که هیچ گاه به سایت برنمی گردند ندارید.

امیدواریم این مطلب به بهبود استراتژی های دیجیتال مارکتینگ شما در سال 2020 کمک کند.

منبع : neilpatel

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز / 5. تعداد نظرات :

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *