سئو در 2021
جدیدترین تکنیک های سئو در 2021
ژانویه 3, 2021
تگ های منسوخ شده و قدیمی HTML
تگ های منسوخ شده در HTML
ژانویه 25, 2021
Google core web vitals

آیا مسدود کردن کشورها باعث بهبود core web vital میشود؟

بلاک کردن کشورها برای بهبود core web vitals سوالی است که یکی از کاربران درباره هسته حیاتی گوگل (CWV) و ترفندهای ارتقاء این نمره از مارتین اسپلیت گوگل پرسید و باعث شد که او با منتشر کردن یک ویدئو ، درباره این موضوع توضیح دهد.

یکی از کاربران که به دنبال ارتقا نمره وب ویتال گوگل بود، راهکاری به ذهنش رسید که ممکن بود به بالا بردن سرعت سایت کمک کند.

مسدود کردن کشورها برای بهبود سئو

سوال :

این کاربر سوال کرده بود که آیا میتوانیم برای بهبود سئو در سال 2021 با مسدود کردن کشورهایی با سرعت اینترنت پایین در سایت، میانگین زمان لود سایت را برای کاربران آن افزایش دهیم تا نمره core web vital سایت ما در گوگل بهبود پیدا کند؟

قبل از پرداختن به پاسخ مارتین به این سوال، به طور خلاصه نحوه نمره دهی core web vitals را به سایت ها بررسی میکنیم:

 

Core web vital گوگل چیست؟

هسته های حیاتی وب یا core web vitals گوگل، یک پارامتر مهم برای سئو 2021 و بیانگر میزان کیفیت صفحات از دید تجربه کاربر است. این نمره بر اساس معیارهایی مانند سرعت لود صفحه (LCP)، تعامل صفحه با کاربر (FID) و ثبات المان های صفحه (CLS) سنجیده و تخمین زده میشود. جالب است بدانید در web vital تجربه واقعی کاربران واقعی سایت نیز علاوه بر پارامترهای تئوریک و محاسباتی در نظر گرفته میشود.

دو روش محاسبه core web vitals برای سایت ها

محاسبه نمره Core Web Vital یک سایت در گوگل شامل 2 فاز متفاوت میباشد:

1 – Lab Data

2 – Field Metrics

  • فاز اول CWV یعنی اطلاعات آزمایشگاهی، با محاسبه پارامترها و المان های سایت به طور سیستمی و تئوریک است و بستگی کامل به کیفیت طراحی و سئو سایت ها دارد.
  • اما فاز دوم CWV که مقادیر میدانی است، مرتبط با تجربه واقعی کاربران اینترنت از بازدید از سایت ها میباشد. عوامل بسیاری در رقم زدن تجربه خوب برای کاربران سایت دخیل است که یکی از آنها سرعت اینترنت کاربران میباشد که در شهرها و کشورهای مختلف متفاوت میباشد. همچنین نوع وسیله ای که با آن به سایت وارد شده و دسترسی پیدا میکنند نیز در این تجربه تاثیر گذار است.
مطلب مرتبط  فایل robots.txt و اهمیت آن در سئو

vitals budgets

هدف از محاسبه core web vitals چیست؟

هدف web vitals درمحاسبه Lab Data ، پیدا کردن یک روش برای بررسی سایت و پیدا کردن نقاط ضعف سایت که قابل بهبود و ارتقا هستند میباشد.

هدف از محاسبه Field Metrics در CWV ، گرفتن بازخورد و فیدبک واقعی از سایت و با توجه به تجربه کاربران است.

اما مهمتر از آن ، گوگل از این روش برای رتبه دهی به سایت ها و ایجاد یک نمره برای رتبه بندی صفحات خود استفاده میکند.

 

پاسخ Martin Splitt به سوال کاربر درباره ترفند بهبود core web vitals

خب ، حالا که میدانیم گوگل از اطلاعات واقعی کاربران برای رتبه بندی استفاده میکند، ممکن است به ذهنمان برسد که آیا با محدود کردن کاربران سایت به کاربران دارای اینترنت سریع تر، میتوانیم تجربه کاربران واقعی سایت خود را بهتر جلوه دهیم؟

مارتین اسپلیت گوگل

مارتین اسپلیت این سوال را در دو قسمت جواب داد:

اول اینکه :

بله میتوانیم این کار را انجام دهیم! اما واقعیت این است که کاربران زیادی در کشورهای پرجمعیت و کم سرعت وجود دارند و اگر کاربری قصد وارد شدن به سایت شما را داشته باشد، حتی اگر دسترسی مکان او به سایت شما محدود شده باشد (مانند تحریم ها و فیلترینگ های ایران)، باز هم به راحتی و با استفاده از پروکسی ها و vpn ها به سایت شما دسترسی پیدا خواهد کرد.

و شک نداشته باشید که با این کار حتی سرعت اینترنت این کاربر بسیار کمتر هم میشود!!!

Proxy ها و وی پی ان ها ، با تغییر آی پی و یا مخفی کردن ip ها، دسترسی کاربران را به همه سایت ها فراهم می آورند.

پس در اینصورت باز هم آن کاربر ناراضی و با تجربه کاربری نامطلوب به سایت شما دسترسی پیدا خواهد کرد و روی نمره کور وب ویتال سایت شما تاثیر خواهد گذاشت.

دوم اینکه:

سرعت سایت تنها یکی از پارامترهای بهبود وضعیت سایت شما میباشد نه مهمترین آیتم آن!

مطلب مرتبط  معرفی الگوریتم کبوتر گوگل

شما نبایستی تمرکز خود را روی یک پارامتر گوگل گذاشته و تنها برای رسیدن به بهترین نمره در آن پارامتر سایت خود را تغییر دهید.

فراموش نکنید که اگر سرعت سایت مهمترین پارامتر سئو و بهینه سازی سایت بود، یک سایت خالی وسفید رتبه یک گوگل را از آن خود میکرد!!!

پس بهتر است که در کنار بالا بردن سرعت سایت به همه المان های دیگر سایت و حسی که در مخاطب شما ایجاد میکند توجه کرده و سعی کنید روش هایی را انتخاب نمایید که اولا واقعی و ارگانیک باشند، ثانیا سایت شما را دارای پیچیدگی بیشتر نکند.

هر تغییری در معماری و بک اند سایت میتواند یک درجه سایت را بیشتر در معرض ریسک بروز مشکل قرار دهد.

تاثیر core web vitals گوگل بر روی سئوی سایت

 

آیا بهبود نمره core web vitals سایت مهم است؟

علاوه بر توضیحات مارتین گوگل ، مهم است بدانیم که core web vitals چه به رتبه بندی سایت مرتبط باشد یا حتی نباشد، مهم است.

اما تلاش نکنید که این شاخص را به صورت غیر ارگانیک دستکاری کرده و بهبود دهید زیرا ممکن است طبعات آن مانند بومرنگ به خودتان بازگردد.

زیرا هم ممکن است این نمره را به جای بهبود ، کاهش دهید و نتیجه معکوس بگیرید ، هم ممکن است تمرکز زیاد شما بر این المان باعث شود تا پیچیدگی های زیادی در عملکرد سایت، رتبه بندی، سئو سایت یا … برایتان ایجاد شود.

در نهایت نمره های رتبه بندی بسیار زیاد دیگری نیز برای سایت شما وجود دارند، که از core web vitals مهمتر میباشند.

این فاکتورها عموما به شهرت سایت بین کاربران و شناخته شده بودن آن، و مرتبط بودن محتوای سایت با جستجوهای کاربران بستگی دارد.

اما این به این معنی نیست که به جای web vitals به این نمره ها توجه کنید، زیرا وب ویتال هم به نوبه خود میتواند سیگنال های خوبی را برای افزایش محبوبیت سایت و کلیک گرفتن در ad ها برای سایت شما به گوگل ارسال نماید.

ما در این مطلب سعی داشتیم تا دید شما را به جنگلی از ابزارهای بهبود سایت باز کرده و تمرکزتان را از یک درخت خاص برداریم. شاید درختان نمیگذارند جنگل را ببینید. در انتهای مطلب نیز برخی از مهمترین سوالات کاربران را پاسخ خواهیم داد.

مطلب مرتبط  آیا از کلمات فارسی می توان در URL استفاده کرد؟

 

سوالات متداول درباره core web vitals


1چگونه CLS سایت را کاهش دهیم؟
فاکتور Cumulative Layout Shift مربوط به بخش هایی از صفحه که با اسکرول کردن یا در زمان لود صفحه تغییر سایز میدهند و یا جابه جا میشوند است؛ که باعث سردرگمی کاربران شده و حتی کلیک کردن روی گزینه های اشتباه شوند. مقدار زیاد این المان ها در صفحه، برای کاربران بسیار آزاردهنده بوده و باعث تغییر احساس آنها نسبت به برند شما و تجربه نامطلوب آنها از بازدید سایت میشود. برای بهینه کردن CLS باید میزان بخش های متغیر سایت را کمتر از 0.1 نگه دارید.

2چگونه LCP سایت را کاهش دهیم؟
فاکتور Largest Contentful Paint درباره بزرگترین المان صفحه که معمولا یک عکس یا بنر میباشد صحبت میکند. زمان لود بزرگترین المنت صفحه بایستی کمتر از 2.5 ثانیه باشد تا Lcp صفحه ( سایت) بهینه و گوگل پسند باشد! پس سعی کنید این المان را پیدا کرده و سایز و سرعت لود آن را بهینه کنید .

3چگونه FID سایت را کاهش دهیم؟
فاکتور First Input Delay در واقع زمان لود اولین المانی که کاربر میتواند از طریق آن با سایت و صفحه تعامل داشته باشد است (مانند یک دکمه یا navigate یا حتی یک لینک). بهترین زمان برای fid کمتر از 0.1 ثانیه میباشد.

 

منبع: searchenginejournal.com / google / user FAQs

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز / 5. تعداد نظرات :

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

فاطمه حبیبی

CM. SEO & SEM Specialist at Bertina

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *