آموزش نحوه تونل زدن بین دو سرور
تونل زدن یا ( tunneling) بین دو سرور چیست؟
سپتامبر 20, 2023
کش سرور چیست؟ پاسخ در مجله برتینا
کش سرور چیست؟
اکتبر 22, 2023
اموزش تغییر رمز vps در مجله برتینا

آموزش تغییر رمز سرور مجازی ویندوز و لینوکس

آموزش تغییر رمز vps ویندوز و لینوکس در مجله برتینا

در دنیایی که سرقت اطلاعات به‌سادگی امکان‌پذیر است، تغییر رمز vps کاری است که باید هر چند وقت یکبار انجام دهید. علاوه‌بر این، توصیه می‌شود بعد از خرید VPS، برای حفاظت از اطلاعات خود و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به سرور، حتما نسبت به تغییر پسورد سرور مجازی اقدام کنید. اهمیت این موضوع به‌قدری بالا است که تصمیم داریم در ادامه این مطلب به اموزش تغییر رمز vps ویندوز و لینوکس بپردازیم.

برای تغییر رمز سرور مجازی با سیستم عامل ویندوز و لینوکس باید روش‌های متفاوتی را در پیش بگیرید. در ادامه ما همه روش‌های موجود را به ساده‌ترین زبان ممکن بیان می‌کنیم؛ پس اگر قصد دارید رمز سرور مجازی خود را تغییر دهید، این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

اموزش تغییر رمز سرور مجازی ویندوز

پیش از بررسی روش تغییر رمز سرور مجازی ویندوز، باید به این موضوع اشاره کنیم که به دلیل محیط کاربری آسان‌تر، بسیاری از افراد از سرور مجازی ویندوز استفاده می‌کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که دانش فنی متوسط دارید، سرور مجازی ویندوز برای شما انتخاب بهتری خواهد بود. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که پلن‌های مختلف vps قیمت متفاوتی دارند؛ ولی این تفاوت قیمت به سیستم عامل سرور مجازی ارتباط ندارد؛ بلکه تفاوت قیمت سرورهای مجازی بیشتر به تفاوت کشور میزبان، ظرفیت و ترافیک ماهانه آن بستگی دارد.

برای تغییر رمز vps با سیستم عامل ویندوز، دو راه کلی وجود دارد. در روش اول، می‌توانید از طریق رابط کاربری گرافیکی ویندوز برای تغییر رمز سرور مجازی کمک بگیرید. در روش دوم نیز با استفاده از دستورات متنی به‌راحتی می‌توانید نسبت به تغییر پسورد سرور مجازی اقدام کنید. در ادامه هر دو روش را به‌طورکامل توضیح خواهیم داد.

۱. تغییر رمز vps با سیستم عامل ویندوز از طریق Computer Management

در روش اول تغییر رمز سرور مجازی با سیستم عامل ویندوز، باید از طریق منوی Computer Management اقدام کنید. برای دسترسی به Computer Management یا می‌توانید این عبارت را در قسمت Search بنویسید یا کافی است روی دکمه Start راست‌کلیک کرده و روی گزینه Computer Management کلیک کنید. بعد از باز کردن Computer Management، مراحل زیر را انجام دهید:

  • از نوار پنل سمت چپ برنامه، گزینه Local Users and Groups را انتخاب کنید.

گزینه Local users and groups در Computer Management برای تغییر پسورد vps

  • با کلیک روی Local Users and Groups، دو پوشه Users و Groups نمایش داده می‌شود؛ روی پوشه Users دو بار کلیک کنید تا باز شود.
  • بعد از باز شدن این فولدر، روی گزینه Administrator راست‌کلیک و گزینه Set Password را انتخاب کنید.
مطلب مرتبط  اتصال دامنه به سرور مجازی ویندوز و لینوکس

انتخاب گزینه set password در computer management برای تغییر رمز سرور مجازی

  • با کلیک روی گزینه Set Password پیغامی نمایش داده می‌شود که برای ادامه فرایند تغییر رمز سرور مجازی، باید روی گزینه Proceed کلیک کنید.

انتخاب گزینه Proceed در computer management برای تغییر پسورد vps

  • در پنجره‌ای که باز می‌شود در قسمت‌های New Password و Confirm Password، پسورد جدید موردنظر خود را وارد کنید و دکمه OK را بزنید.

وارد کردن پسورد جدید سرور مجازی ویندوز

بعد از کلیک کردن روی دکمه OK، تغییر رمز با پیغام (The Password has been set) نمایش داده می‌شود. اگر به‌تازگی اقدام به خرید وی پی اس ایران یا سایر کشورها کرده‌اید و این سرور سیستم عامل ویندوز دارد، حتما از روش توضیح داده‌شده برای تغییر پسورد vps استفاده کنید. این کار یکی از مهم‌ترین اقدامات امنیتی بلافاصله بعد از خرید سرور مجازی است.

تغییر پسورد vps ویندوز از طریق دستورات CMD

یکی دیگر از روش‌های تغییر پسورد vps با سیستم عامل ویندوز، از طریق دستورات Command یا CMD است. برای دسترسی به خط فرمان CMD، کافی است دکمه ویندوز را فشار دهید تا منوی Start باز شود؛ سپس حروف CMD را در بخش Search تایپ کرده و روی Command Prompt راست‌کلیک و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید تا خط فرمان CMD باز شود. علاوه‌بر این، می‌توانید دکمه Windows + R را فشار دهید و در صفحه Run عبارت CMD را تایپ کنید و دکمه OK را بزنید تا به خط فرمان CMD دسترسی پیدا کنید. بعد از انتخاب گزینه Run as administrator و باز شدن صفحه موردنظر، کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

تغییر رمز سرور مجازی از طریق Command Prompt

  • در صفحه Command prompt عبارت (net user username newpassword) را تایپ کنید و دکمه Enter کیبورد را بزنید. درواقع به جای username باید نام حساب کاربری ویندوزی و به جای newpassword، باید رمز عبور جدید موردنظر را وارد کنید؛ مثلا net user administrator AB5UHggBbsk6wmFApMDA برای تغییر رمز Administrator قابل‌قبول است.

تغییر پسورد vps لینوکسی از طریق دستور passwd 

  • بعد از وارد کردن دستور و زدن Enter، عبارت The command completed successfully ظاهر می‌شود.

مزیت استفاده از این روش برای تغییر پسورد vps این است که این روش برای همه نسخه‌های ویندوز کاربرد دارد. به‌طورکلی حداقل هر ۶ ماه یکبار باید نسبت به تغییر رمز سرور مجازی اقدام کنید؛ بااین‌حال، توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از خرید سرور المان یا کشورهای دیگر، سریعا با استفاده از روش‌های گفته‌شده رمز سرور مجازی خود را تغییر دهید.

روش تغییر پسورد سرور مجازی لینوکس

برای تغییر رمز vps با سیستم عامل لینوکس CentOS، Debian، Ubuntu و FreeBSD، از روش‌هایی یکسان استفاده می‌شود. اگر شما هم قصد تغییر پسورد سرور مجازی لینوکسی خود را دارید، کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • در قدم اول از طریق SSH یا نرم‌افزار مشابه، مانند Putty به سرور مجازی متصل شوید. 
  • پس از آن برای تغییر پسورد در putty یا نرم‌افزارهای دیگر، از دستور passwd استفاده کنید. برای این کار باید passwd را در ترمینال یا خط فرمان تایپ کنید و دکمه Enter را بزنید.
  • در خروجی این دستور، از شما خواسته می‌شود که پسورد جدید را ۲ بار تایپ کنید؛ یک بار مقابل New password و یک بار هم مقابل Retype new password.
مطلب مرتبط  آیا خرید از سایت هتزنر Hetzner بهترین گزینه است؟

تغییر پسورد سرور مجازی لینوکسی

بعد از وارد کردن رمز عبور جدید، دکمه Enter را بزنید. در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرایند تغییر پسورد، پیام  password updated successfully نمایان خواهد شد. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که پسورد انتخابی برای سرور مجازی و هاست برای وردپرس، باید با دقت کافی انتخاب شود و به‌راحتی قابل‌حدس زدن نباشد.

اهمیت تغییر پسورد سرور مجازی چیست؟

تامین امنیت سرور مجازی یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران هر مجموعه است؛ چراکه اطلاعات بسیار مهم سازمانی روی سرورها ذخیره می‌شوند؛ البته افرادی که از سرورهای مجازی استفاده شخصی می‌کنند نیز باید از اطلاعات خود حفاظت کنند. به همین علت تغییر پسورد سرور مجازی اهمیت فراوانی دارد. علاوه‌بر حفاظت از اطلاعات، دلایل دیگری برای تغییر رمز vps وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • جلوگیری از دسترسی غیرمجاز
  • جلوگیری از حملات سایبری از جمله حملات Brute-force و Phishing

در این نوع حملات سایبری، هکرها از روش‌های مختلف مانند استفاده از پسوردهای رایج در حملات Brute-force یا ارسال ایمیل‌های جعلی در حملات Phishing، برای دسترسی به پسورد یک سرور مجازی و سرقت اطلاعات استفاده می‌کنند؛ بنابراین با وجود اقدامات امنیتی اعمال‌شده از طرف شرکت ارائه‌دهنده سرور مجازی و هاست لینوکس حرفه ای، برای حفاظت از اطلاعات و ایجاد دسترسی کاربران مشخص، به‌طورمرتب پسورد سرور مجازی و هاست مجموعه خود را به‌روزرسانی کنید.

نکاتی برای انتخاب بهترین پسورد سرور مجازی

با وجود اهمیت بالای تغییر پسورد vps، باید بدانید که هر پسورد جدیدی هم مناسب نیست؛ بلکه باید برای انتخاب پسورد جدید به برخی از نکات توجه کنید. از جمله مهم‌ترین نکات هنگام تغییر پسورد سرور مجازی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پسورد جدید سرور مجازی باید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک انگلیسی، اعداد و نشانه‌ها بوده و حداقل ۱۲ کاراکتر داشته باشد.
  • در دوره‌های منظم (هر ۳ تا ۶ ماه یکبار) نسبت به تغییر رمز vps اقدام کنید. اگر داده‌های ذخیره‌شده روی سرور از نظر امنیتی ریسک‌پذیر هستند، بهتر است فواصل زمانی تغییر رمز سرور مجازی کوتاه‌تر (مثلا هر ماه یکبار) باشد.
  • پسورد جدید را با هیچ‌کس به اشتراک نگذارید و پسورد کاربرهای مختلف را به‌صورت جداگانه در اختیار هر کدام قرار دهید.
  • الگوهای انتخابی برای تغییر رمز سرور مجازی به‌هیچ‌عنوان نباید به‌سادگی قابل حدس‌زدن باشند. علاوه‌بر این، از اعدادی مانند: شماره تلفن یا تاریخ تولد و حروف نام و نام خانوادگی یا نام شرکت برای رمز سرور استفاده نکنید.
مطلب مرتبط  نحوه بکاپ‌گیری از داده‌ها در سرورهای اختصاصی

بسیاری از سایت‌های ایرانی و خارجی با عنوان سایت رمزساز تصادفی وجود دارند که برای تغییر پسورد vps می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از انجام هر عملیات مربوط به VPS مانند اتصال دامنه به سرور مجازی ویندوز یا لینوکس، رمز سرور را تغییر دهید تا امنیت اطلاعات آن به خطر نیفتد.

حفظ امنیت سرور مجازی با تغییر پسورد vps

حفظ امنیت سرورهای مجازی با تغییر پسورد vps به‌طورمرتب

حفظ امنیت سرور، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران مجموعه‌ها یا مدیران IT در سازمان‌های بزرگ محسوب می‌شود. یکی از کارهایی که برای تامین امنیت سرورهای مجازی مورداستفاده قرار می‌گیرد، تغییر رمز vps است. با این کار اطلاعات ذخیره‌شده روی سرور از حمله هکرها و سرقت در امان هستند و نگرانی بابت از بین رفتن زیرساخت‌های مهم فناوری شرکت وجود نخواهد داشت. به دلیل اهمیت بالای این موضوع ما در این مطلب به زبان ساده، آسان‌ترین روش‌ها برای تغییر رمز سرور مجازی را بررسی کردیم. اگر با خواندن این مطلب همچنان ابهام یا سوالی در ذهن شما وجود دارد، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان برتینا در اسرع وقت پاسخ سوالات شما را خواهند داد.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *