پاسخ به سوال امنیت شبکه چیست در مجله برتینا
امنیت شبکه چیست و چگونه آن را تامین کنیم؟
دسامبر 9, 2023
Waf چیست؟ پاسخ در مجله برتینا
waf چیست؟ کاملترین آموزش فایروال برنامه وب
دسامبر 16, 2023
پاسخ به سوال «پاورشل چیست» در مجله برتینا

powershell چیست؟ آموزش فعالسازی پاورشل

پاسخ به سوال «پاورشل چیست» در مجله برتینا

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید کارهای روتین خود را در محیط ویندوز خودکار کنید؟ یا چگونه می‌توانید به‌سرعت به اطلاعات سیستمی دسترسی داشته باشید و آن‌ها را مدیریت کنید؟ PowerShell به‌عنوان یک ابزار کلیدی، همه آن چیزی است که دنبال آن هستید. درواقع پاورشل یک ابزار منبع‌باز و رابط خط فرمان قدرتمند است که یک محیط کامل اسکریپت‌نویسی را ارائه می‌دهد. به بیان ساده، PowerShell به کاربران امکان می‌دهد تا وظایف سیستمی را به‌طور‌خودکار انجام دهند و به اطلاعات مهم به‌سرعت دسترسی پیدا کنند.

برای درک بهتر این مفهوم، در ادامه ابتدا توضیح می‌دهیم که powershell چیست، سپس به بررسی دستورات، کاربردها و آموزش فعال‌سازی آن می‌پردازیم. فرقی نمی‌کند کاربری عادی هستید یا یک متخصص IT؛ در ادامه این مطلب مطالب بسیار کاربردی درباره powershell مطرح شده است؛ پس با ما همراه باشید.

توضیحات کلی درباره پاورشل؛ رابط خط فرمان و زبان برنامه‌نویسی

در پاسخ به سوال «powershell چیست» باید گفت که PowerShell یک رابط خط فرمان (CLI) و زبان اسکریپت‌نویسی قدرتمند از مایکروسافت است که برای مدیریت خودکار وظایف و تنظیمات سیستم عامل ویندوز طراحی شده است. این ابزار، که اغلب به‌عنوان جایگزینی پیشرفته‌تر برای CMD یا همان Command Prompt تلقی می‌شود، امکانات گسترده‌ای برای مدیریت سیستم، توسعه اسکریپت‌ها و اتوماسیون فراهم می‌کند.

پاورشل بر اساس تکنولوژی .Net شرکت مایکروسافت طراحی شده است؛ این ابزار دومنظوره به‌صورت Shell منبع‌باز با استفاده از رابط خط فرمان سیستم‌عامل برای کنترل کامپیوتر و به‌صورت زبان برنامه نویسی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای مدیریت سرورهای اختصاصی از راه دور می‌توانید از طریق خط فرمان پاورشل اقدام کنید؛ باتوجه‌به قیمت سرور اختصاصی و تجهیزات زیرساخت این سرورها، پیشنهاد می‌کنیم از این ابزار حرفه‌ای برای مدیریت بهتر و تامین امنیت سرور بهره ببرید.

پاورشل؛ رابط خط فرمان و زبان اسکریپت نویسی مایکروسافت

تاریخچه powershell؛ چه کسی خالق پاور شل است؟

PowerShell، که ابتدا تحت نام Monad شناخته می‌شد، توسط مایکروسافت توسعه یافت. خالق اصلی آن جفری اسنوور (Jeffrey Snover) است که در مایکروسافت به‌عنوان یک مهندس ارشد کار می‌کرد. او این محیط خط فرمان و زبان اسکریپت‌نویسی را با هدف ارائه یک ابزار قدرتمند برای اتوماسیون و مدیریت تسک‌های پیچیده در سیستم‌های مبتنی بر ویندوز در سال ۲۰۰۲ طراحی کرد. در سال ۲۰۰۶ نسخه اولیه پاورشل به‌عنوان جایگزینی برای خط فرمان سنتی ویندوز (cmd.exe) و VBScript توسط مایکروسافت منتشر شد.

مطلب مرتبط  تبلیغات نمایشی یا cpm چیست؟

در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، با انتشار PowerShell ۲.۰، مایکروسافت از قابلیت‌های جدیدی مثل پشتیبانی از اسکریپت‌نویسی ماژولار و مدیریت از راه دور در این ابزار رونمایی کرد. در بازه سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، نسخه‌های ۳.۰ تا ۵.۱ منتشر شدند، که هرکدام ویژگی‌ها و بهبودهای مختلفی را ارائه دادند؛ مانند: افزایش توانایی‌های اتوماسیون و مدیریت پیکربندی. در سال ۲۰۱۶ نیز مایکروسافت نسخه متن‌باز PowerShell Core را منتشر کرد که برای اولین بار امکان استفاده از PowerShell را روی سیستم‌عامل‌های غیر ویندوزی مثل لینوکس و macOS فراهم کرد.

تفاوت powershell و command در چیست؟

برخلاف Command Prompt که بیشتر برای اجرای دستورات ساده استفاده می‌شود، PowerShell یک محیط اسکریپت‌نویسی قدرتمند با قابلیت‌های پیشرفته است که به کاربران امکان می‌دهد فرآیندهای پیچیده را اتوماتیک کنند. درحالی‌که Powershell بسیار پیچیده‌تر از Command Prompt است، ولی درعین‌حال ابزاری بسیار قدرتمندتر را در اختیار کاربران ویندوزی قرار می‌دهد. Command Prompt از محیط‌های خط فرمان سیستم‌عامل‌هایی Linux و Unix بسیار ضعیف‌تر است، ولی Windows powershell این ضعف را جبران کرده است و با قدرت با سایر محیط‌های خط فرمان در سیستم‌عامل‌های دیگر رقابت می‌کند.

بعد از خرید هاست ویندوز با نصب powershell، مدیریت هاست با استفاده از ابزارهای مدیریتی مانند cPanel و Plesk بسیار آسان‌تر خواهد شد.

تفاوت powershell و command از نظر کارآمد بودن

کاربردهای powershell چیست؟

پاورشل به‌عنوان یک محیط خط فرمان و اسکریپتینگ، کاربردهای متعددی دارد. ازجمله کاربردهای اصلی Powershell در سیستم‌عامل ویندوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت سیستم‌ها: از طریق پاورشل، مدیران سیستم می‌توانند وظایف مختلفی مانند مدیریت کاربران و گروه‌ها، نصب و حذف نرم‌افزارها، مدیریت خدمات سیستمی و تنظیمات سیستم را انجام دهند.
  • مدیریت شبکه: پاورشل می‌تواند برای مدیریت شبکه، از جمله مدیریت سرورها، سوئیچ‌ها و روتر‌ها استفاده شود.
  • اتوماسیون وظایف: پاورشل به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای اتوماسیون وظایف روزمره کاربران و مدیران سیستم استفاده می‌شود. با نوشتن اسکریپت‌ها و دستورات خط فرمانی، می‌توانید وظایف تکراری را به‌صورت خودکار انجام دهید.
  • توسعه نرم‌افزار: برنامه‌نویسان می‌توانند پاورشل را به‌منظور توسعه اسکریپت‌ها و ابزارهای سفارشی برای مدیریت ویندوز و سیستم‌های مایکروسافت استفاده کنند.
  • مانیتورینگ و دیباگ: پاورشل ابزارهای مفیدی برای مانیتورینگ و دیباگ وظایف و اسکریپت‌ها ارائه می‌دهد تا بتوانید مشکلات را پیدا و رفع کنید.

به‌طورکلی، پاورشل یکی از قدرتمندترین ابزارها برای مدیریت ویندوز و محیط‌های مایکروسافت است و که در اتوماسیون و بهبود بهره‌وری در محیط‌های کاری مختلف بسیار مفید واقع می‌شود.

مطلب مرتبط  ثبت دامنه منقضی شده چگونه است؟

آموزش راه‌اندزی و نصب powershell در ویندوز

پیش از نصب powershell توجه داشته باشید که در ویندوز‌های جدیدتر مانند ویندوز 10 و 11، PowerShell به‌صورت پیش‌فرض نصب شده است؛ اما ممکن است بخواهید نسخه‌ی جدیدتری را نصب کنید. به‌این‌ترتیب برای راه‌اندازی و نصب powerShell در ویندوز، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد سایت گیت هاب به نشانی https://github.com/PowerShell/PowerShell شوید و از قسمت Releases، آخرین نسخه منتشرشده پاورشل را پیدا کنید.
  2. سپس از بخش Assets، فایل نصبی مناسب برای نسخه ویندوز خود (معمولاً فایل با پسوند .msi) را دانلود کنید.
  3. فایل .msi دانلود شده را باز کنید و طبق دستورالعمل‌های نصب پیش بروید. نصب فایل‌هایی با پسوند .msi مشابه نصب فایل‌های .exe است. براساس تنظیمات پیش‌فرض، PowerShell معمولاً در مسیر C:\Program Files\PowerShell\ نصب می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که powershell برای سیستم‌عامل‌های مک و لینوکس نیز موجود است. در‌حالی‌که نصب PowerShell روی ویندوز نسبتا ساده است، درک تفاوت هاست لینوکس و ویندوز به شما در فهمیدن چگونگی اجرای PowerShell در محیط‌های مختلف کمک خواهد کرد.

پس از نصب به‌راحتی می‌توانید با جستجو عبارت «Windows PowerShell» در منوی Start، پاورشل را اجرا کنید. برای شروع استفاده از پاورشل، می‌توانید دستورات پاورشل را به‌صورت مستقیم در پنجره PowerShell بنویسید تا اجرا شود. همچنین، می‌توانید از اسکریپت‌های پاورشل برای انجام وظایف خودکار استفاده کنید. در ادامه برخی از کاربردی‌ترین دستورات پاورشل را بررسی می‌‌کنیم.

دانلود powershell از github و نصب روی ویندوز

معرفی کاربردی‌ترین دستورات پاورشل

دستورات پاورشل، که به آن‌ها Cmdlets (کامند-لتس) گفته می‌شود، بلوک‌های اساسی از زبان اسکریپت‌نویسی PowerShell هستند. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که Cmdlet چیست؛ در پاسخ باید گفت که Cmdlets در PowerShell به‌منظور انجام وظایف خاص در محیط ویندوز طراحی شده‌اند. آن‌ها معمولاً خروجی را به صورت آبجکت‌های .NET برمی‌گردانند که این امر باعث می‌شود پردازش و انتقال اطلاعات بین Cmdlets بسیار آسان و قدرتمند باشد. برخی از رایج‌ترین دستورات پاورشل عبارت‌اند از:

  • Get-Command: این دستور لیستی از همه Cmdlets، توابع، فایل‌های اسکریپت و سایر دستورات موجود در محیط PowerShell را نمایش می‌دهد.
  • Get-Help: این دستور اطلاعات راهنمایی درباره‌ی استفاده از Cmdlets و سایر دستورات PowerShell را نشان می‌دهد.
  • Get-Process: لیستی از فرایندهای در حال اجرا در سیستم را نمایش می‌دهد.
  • Get-Service: اطلاعات درباره‌ی سرویس‌های در حال اجرا یا متوقف در ویندوز را نمایش می‌دهد.
  • Set-ExecutionPolicy: این دستور سیاست اجرایی برای اسکریپت‌های PowerShell را تنظیم می‌کند، که امنیت اسکریپت‌های در حال اجرا را کنترل می‌کند.
  • Copy-Item: برای کپی کردن فایل‌ها و پوشه‌ها در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • Select-Object: این دستور برای انتخاب خصوصیات خاصی از یک یا چند آبجکت استفاده می‌شود.
  • Where-Object: برای فیلتر کردن آبجکت‌ها بر اساس شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Export-Csv: اطلاعات را به فایل CSV صادر می‌کند.
  • Invoke-WebRequest: برای ارسال درخواست‌های HTTP و پردازش پاسخ‌های وب استفاده می‌شود.
مطلب مرتبط  آموزش رفع خطاهای گوگل وبمستر تولز

این موارد فقط چند مثال از دستورات متنوع و قدرتمندی است که در PowerShell موجود هستند. هر Cmdlet پارامترهای خاص خود را دارد و برای انجام وظایف مختلف در مدیریت سیستم، اتوماسیون وظایف و پردازش داده‌ها به کار می‌رود. با استفاده از مناسب‌ترین دستورات پاورشل می‌توانید وظایف مختلف مانند بکاپ‌گیری سرور مجازی ایران را به‌صورت خودکار انجام دهید.

Cmdlet چیست؛ دستورات پاورشل

مدیریت ویندوز و اتوماسیون وظایف با استفاده از پاورشل

در این مطلب توضیح دادیم powershell چیست، چه کاربردهایی دارد و فرایند نصب powershell در ویندوز را بررسی کردیم. به‌طورکلی پاورشل ابزاری کاربردی برای اتوماسیون وظایف و مدیریت سیستم‌ها کاربرد دارد. دانلود powershell برای سیستم‌عامل‌های مختلف ازجمله ویندوز، لینوکس و مک امکان‌پذیر است. به‌کارگیری دستورات پاورشل نیازمند داشتن دانش تخصصی در حوزه IT است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم منابع آموزش پاورشل ویندوز 10 یا سایر نسخه‌های ویندوز را به‌صورت جدی دنبال کنید. همچنین اگر سوالی درباره نحوه نصب و اجرای دستورات پاورشل دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان برتینا در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *