معرفی لود بالانسر HAProxy و ویژگی‌ها و نحوه عملکرد آن
دسامبر 12, 2023
بررسی مراحل راه اندازی سرور فیزیکی در 6 مرحله در مجله برتینا

آموزش راه اندازی سرور اختصاصی (فیزیکی) در 5 مرحله

بررسی مراحل راه اندازی سرور فیزیکی در ۵ مرحله در مجله برتینا

سرور فیزیکی امن‌ترین نوع سرور است و همین‌ ویژگی باعث شده بسیاری از مجموعه‌ها به فکر راه اندازی یک سرور فیزیکی بیفتند. زمانی که شما یک سرور فیزیکی اختصاصی داشته باشید، دیگر نیازی به پرداخت اشتراک ماهانه نیست و هیچ شخص غریبه‌ای به سرور دسترسی نخواهد داشت. البته این درصورتی است که دسترسی‌ها را مشخص کرده باشید تا امنیت سرور به خطر نیوفتد. برای راه اندازی سرور فیزیکی، ابتدا باید از امنیت بالا و امکانات دیتا سنتر اطمینان خاطر حاصل کنید. همچنین سرور باید کانفیگ‌های مورد نیاز شما را داشته باشد. در ادامه این مقاله، مراحل راه اندازی سرور اختصاصی  را به صورت دقیق، حرفه‌ای و در عین حال ساده توضیح داده‌ایم. 

نصب و راه اندازی سرور با ساده‌ترین دستورالعمل!

برای نصب و راه اندازی سرور اختصاصی، ابتدا باید محل نصب آن را مشخص کنید. ممکن است شما سرور اختصاصی را از شرکت میزبانی تهیه کرده باشید و فقط نیاز به راه اندازی سرور داشته باشید. در این صورت توصیه می‌کنیم راهنما را رد کند و از مرحله دوم راه اندازی سرور را آغاز کنید. سپس سخت افزار مورد نیاز خود را انتخاب کرده و سیستم عامل را نصب کنید. شاید این مراحل پیچیده به‌نظر برسند، اما ما قصد داریم به ساده‌ترین شکل ممکن این مراحل را به شما آموزش دهیم تا به‌راحتی سرور خود را راه اندازی کنید. ناگفته نماند که هرچه سخت افزار سرور شما قوی‌تر باشد، قیمت سرور نیز بیشتر خواهد شد؛ پس آن را با دقت انتخاب کنید. 

1. انتخاب محل نصب؛ پیش نیاز راه اندازی سرور در شرکت

اگر قصد راه اندازی یک سرور شخصی داخل شرکت خود را دارید، ابتدا باید محل قرارگیری آن را مشخص کنید. سرور باید در اتاقی مخصوص قرار گیرد که در نزدیکی آن نویز نباشد. به این ترتیب سرور دچار مشکلات نویز و امنیت نخواهد شد. اتاق سرور نباید پنجره داشته باشد و برای خنک نگه داشتن دمای اتاق از سیستم‌های خنک کننده پشتیبانی می‌شود. برق اتاق سرور باید بدون نویز باشد تا مشکلی برای سرور پیش نیاید.

مطلب مرتبط  راهنمای حل مشکل نت اسکن در انواع سیستم‌عامل‌ها

سرور فیزیکی باید در زاویه‌ای قرار گیرد که به پشت سرور و سیم کشی‌های آن دسترسی کامل داشته باشید. علاوه‌بر این، برای حفظ امنیت بیشتر سرور باید یک Rack نیز خریداری کنید. باتوجه‌به این موارد، خرید ابزار مورد نیاز برای ساخت اتاق سرور در شرکت هزینه‌های بسیاری خواهد داشت. از‌همین‌رو توصیه می‌کنیم برای کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت، به سراغ خدمات کولوکیشن بروید. آپتایم 99.9 درصدی و اینترنت پایدار با سرعت عالی، برخی از ویژگی‌های کولوکیشن هستند. 

2. برای راه اندازی سرور سخت‌افزار مورد نیاز خود را مشخص کنید

در سرورهای فیزیکی، امکان ارتقای مشخصات سخت‌افزاری سرور وجود ندارد. به‌زبانی ساده‌تر یعنی اگر نیاز به افزایش قدرت سرور داشته باشید، باید سرور خود را عوض کنید. درصورتی که در سرورهای ابری یا مجازی اینطور نیست و امکان ارتقا مشخصات سخت‌افزاری وجود دارد. 

در نتیجه برای راه اندازی سرور اختصاصی باید با دقت سخت‌افزار سرور خود را مشخص کنید؛ زیرا امکان ارتقا وجود ندارد. از‌همین‌رو توصیه می‌شود برای راه اندازی سرور در شرکت، مشخصات سخت افزاری را قوی‌تر از نیاز خود در نظر بگیرید. 

انتخاب سخت افزار؛ یکی از مراحل اصلی راه اندازی سرور

3. نصب سیستم عامل؛ یکی از مهم‌ترین مراحل نصب و راه اندازی سرور

پس از انتخاب محل سرور و مشخصات سخت‌افزاری، نوبت به نصب سیستم عامل برای مدیریت سرور می‌رسد. سیستم عامل‌های سرور فیزیکی از جمله لینوکس، ویندوز، Linux Ubuntu Server ،Enterprise Linux و CentOS هستند. لینوکس و ویندوز به‌دلیل ساده‌بودن رابط کاربری محبوب‌تر هستند و سایر سیستم عامل‌ها تخصصی بوده و برای کار با آن‌ها به دانش خاصی نیاز دارید. 

پیشنهاد می‌‌کنیم برای انتخاب سیستم عامل، مواردی همچون کاربر پسند بودن و قابلیت سفارشی سازی را در نظر داشته باشید. ناگفته نماند که برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست، سیستم عامل دلخواه شما را روی سرور نصب می‌کنند تا نیازی به این اقدام توسط شما نباشد.

مطلب مرتبط  نحوه بکاپ‌گیری از داده‌ها در سرورهای اختصاصی

لینوکس؛ یکی از بهترین سیستم عامل برای سرور فیزیکی

4. انجام پیکربندی به صورت دستی و تعیین رمز عبور برای ادمین

اگر بین انواع سرور گزینه‌ای را انتخاب کرده‌اید که سیستم عامل دارد، نیازی به پیکربندی نیست. اما برای راه اندازی سرور در شرکت باید پیکربندی را به صورت دستی انجام دهید و دسترسی‌ها را تعیین کنید. مراحل زیر،  آموزش راه‌اندازی سرور شخصی به‌منظور پیکربندی سیستم میزبانی هستند:

  • برای ادمین سرور یک رمز عبور قوی تنظیم کنید
  • اکانت‌های لوکال ادمین را ایجاد و دسترسی را به افراد مورد نظر بدهید
  • کنترل پنل و فایروال را نصب کنید

پس از تنظیم پیکربندی‌ها و راه اندازی سرور فیزیکی، شما بخش بزرگی از راه اندازی سرور را انجام داده‌اید. حال فقط باید محدودسازی دسترسی‌ها را انجام دهید تا امنیت سرور به خطر نیفتد.

تعیین دسترسی‌ها؛ مرحله مهم امنیتی برای راه اندازی شبکه

5. نصب فایروال و تدابیر امنیتی؛ برای راه اندازی سرور امن

سرورها، اصلی‌ترین هدف هکران هستند. شاید هک سرور شما برای آن‌ها سودی نداشته باشد، اما تصور کنید با اطلاعات کاربران چه اقداماتی که نمی‌توان انجام داد! برای راه اندازی سرور اختصاصی یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید، امنیت است. تدابیر امنیتی از سرور در برابر حملات اینترنتی، فیشینگ از طریق درگاه‌ها، درز اطلاعات کاربران و شرکت جلوگیری خواهد کرد. 

علاوه‌بر این، بسیاری از بخش‌های شرکت مانند پنل‌های داخلی و CRM برای فعالیت خود نیاز به سرور دارند؛ در نتیجه حتی اگر برای چند ساعت این خدمات از دست برود، ضرر بزرگی به کسب و کار وارد می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ امنیت اقداماتی همچون محدودسازی دسترسی‌ها، رمزگذاری دیتا، نصب آنتی ویروس و فایروال، ارزیابی امنیتی سرور و تهیه بک آپ را به‌ صورت دوره‌ای انجام دهید. به این ترتیب امنیت سرور حفظ خواهد شد و دیگر طمعه‌ای آسان برای هکران نخواهید بود!

مطلب مرتبط  تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

نصب فایروال؛ اقدامی ضروری برای حفظ امنیت سرور

حفظ امنیت؛ مهم‌ترین بخش برای راه اندازی سرور

برای راه اندازی سرور فیزیکی در شرکت، ابتدا باید محل قرارگیری آن را مشخص کنید. سپس مراحل را به ترتیب طی کرده تا سرور راه اندازی شده و قابل استفاده باشد. تهیه اتاق مخصوص سرور ممکن است هزینه بسیاری به همراه داشته باشد، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم از خدمات سرور اختصاصی استفاده کنید. در سرورهای اختصاصی شما فقط باید هزینه اشتراک ماهانه را پرداخت کنید و خدمات پشتیبانی برای کمک آماده هستند. آیا شما تجربه‌ای از راه‌اندازی سرور دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت‌های همین صفحه به اشتراک بگذارید. 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *