اموزش تغییر رمز vps در مجله برتینا
آموزش تغییر رمز سرور مجازی ویندوز و لینوکس
اکتبر 16, 2023
شرح سرور اوبونتو و ویژگی‌های آن در بلاگ برتینا
سرور اوبونتو چیست؟
اکتبر 23, 2023
کش سرور چیست؟ پاسخ در مجله برتینا

کش سرور چیست؟

کش سرور چیست؟ پاسخ در مجله برتینا

فارغ از هر میزان دانش در زمینه تکنولوژی، مسلما بارها عبارت کش یا حافظه پنهان به گوش شما رسیده است؛ به‌طورکلی، کلمه کش (Cache) به فرایند ذخیره‌سازی فایل‌ها اشاره دارد. همچنین، کش سرور (Cache Server) به سرویسی اطلاق می‌شود که محتوای صفحات را ذخیره می‌کند تا در دفعات بعدی، وبسایت‌ها سریع‌تر بارگذاری شوند. اگر این تعریف برای شما کافی نیست، نگران نباشید؛ در ادامه به‌طورمفصل به تعریف و بررسی مفهوم Cache server و انواع آن می‌پردازیم. همچنین توضیح می‌دهیم که مزایای استفاده از Cache Server و معایب آن چیست.

منظور از کش سرور چیست؟

کش سرور (Cache Server) یک سرور شبکه یا سرویس در سرور است که صفحه‌های وب و محتوای اینترنت را در خود ذخیره می‌کند؛ این کار باعث می‌شود تا در دفعات بعدی مراجعه به یک صفحه، درخواست کاربر براساس اطلاعات ذخیره‌شده در حافظه پنهان یا همان Cache، خوانده شوند. این موضوع باعث می‌شود که سرعت بارگذاری صفحات وب با سرعت بیشتری انجام شود. درواقع زمانی که کاربر برای اولین بار به یک سایت مراجعه کند، مرورگر او درخواستی را به سرور ارسال می‌کند.

حالا فرض کنید کاربر دیگری هم به سایت سر بزند؛ در چنین شرایطی به‌جای تولید دوباره صفحه برای پاسخ به درخواست کاربر، سرور از اطلاعات ذخیره‌شده در حافظه کش کمک می‌گیرد. سرور کش باعث می‌شود که صفحه اصلی سایت با سرعت بیشتری بارگذاری شود. اگر به‌عنوان صاحب یک سایت به دنبال روش‌هایی برای بالا بردن سرعت سایت خود هستید، به شما خرید vps ارزان با منابع کافی را پیشنهاد می‌کنیم. با خرید سرور مجازی می‌توانید سایت خود را روی منابع موردنیاز پیاده‌سازی کنید.

پاسخ به درخواست کاربر با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در cache server

انواع کش سرور کدام است؟

فرایند کش سرور و ذخیره اطلاعات در حافظه پنهان، در بخش‌های مختلف یک سرور قابل‌اجرا است. در ادامه بخش‌های مختلف سرور که قابلیت استفاده از فرایند سرور کش را دارند، به‌طورکامل بررسی می‌کنیم.

مطلب مرتبط  دلایل مختلف crash کردن VPS (اشکالات متداول سرور مجازی)

کش عمومی؛ بهترین کش سرور برای ثبت و بازیابی داده‌های ارجاعی

یکی از انواع رایج کش سرور، کش عمومی است. کش عمومی به‌عنوان بهترین کش سرور برای ثبت و بازیابی داده‌های قابل‌بازگشت مانند: فهرست‌بندی اطلاعات، دسته‌بندی محصولات و اطلاعات پروفایل محسوب می‌شود. در این نوع سرور کش، برای نگهداری از دیتاها روی دیسک یا پشتیبانی از داده‌های تراکنش لزومی وجود ندارد و کش داده‌ها به‌صورت یک پایگاه داده مستقل مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ در اصل در فرایند کش عمومی، داده‌ها به‌جای ذخیره شدن در حافظه‌هایی با سرعت پایین، در حافظه‌های سریع ذخیره می‌شوند. 

با استفاده از این روش، سرعت برنامه‌ها بیشتر شده و برنامه‌ها با مصرف توان پایین‌تر، ثبت و بازیابی خواهند شد. به سازمان‌ها و ارگان‌هایی که سرعت پردازش اطلاعات برای آن‌ها اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم علاوه‌بر زیر نظر داشتن فرایند کش سرور، بهترین سرور اختصاصی را نیز برای مجموعه خود خریداری کنند. با تهیه سرور اختصاصی به منابع گسترده مطابق با نیاز سازمان دسترسی خواهید داشت.

کش CDN؛ بارگذاری سریع‌تر محتوای وب از نزدیک‌ترین سرور

شبکه توزیع محتوا یا Content Delivery Network که به‌اختصار CDN گفته می‌شود، از شبکه سرورهای پراکسی توزیع‌شده برای تحویل محتوای وب به کاربران در سراسر جهان استفاده می‌کند. این کار بارگذاری سریع‌تر صفحات وب را به همراه دارد؛ زیرا محتوا در فرم‌های مختلف مانند: ویدیوها، تصاویر و صفحات وب، از نزدیک‌ترین سرور به کاربر ارائه می‌شود. 

صاحبان وبسایت باید برای استفاده از کش سرور CDN، محتوای خود را به شبکه CDN جهانی ارسال کنند؛ سپس این محتوا باید در سرورهای پراکسی ذخیره شود. زمانی که یک کاربر درخواستی را به سرور ارسال می‌کند، پاسخ آن از نزدیک‌ترین سرور به کاربر ارسال خواهد شد. از جمله مزایای استفاده از کش سرور CDN می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب
  • کاهش بار پردازشی سرورهای اصلی
  • کاهش مصرف پهنای باند
مطلب مرتبط  آموزش راه اندازی سرور اختصاصی (فیزیکی) در 5 مرحله

کش CDN به‌طورمعمول جزو خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده CDN محسوب می‌شود. اگر به‌عنوان صاحب سایت نگران مصرف پهنای باند هستید، با خرید vps ایرانی این دغدغه شما برطرف خواهد شد. علاوه‌بر این، سرور مجازی ایران امنیت و سرعت بسیار بالایی را برای کاربران فراهم می‌کند.

سرور کش CDN؛ ارسال پاسخ به کاربر از نزدیک‌ترین سرور

کش سرور پایگاه داده؛ عملکرد بهتر برنامه‌ها با سرعت بالا

برای اجرای فرایند Cache Server، به یک دیتابیس (Database) یا پایگاه داده نیاز دارید. درواقع هرچه سرعت و قدرت دیتابیس بیشتر باشد، عملکرد برنامه‌ها بهتر خواهد بود. استفاده از کش پایگاه داده در سرور، به بازیابی داده‌ها با سرعت بیشتر کمک می‌کند و درخواست کاربران سریع‌تر پردازش می‌شود.

مزایای استفاده از Cache Server چیست؟

زمانی که از سرویس Cache server استفاده می‌کنید، این سرویس صفحه‌های وب و محتوای اینترنت را در خود ذخیره می‌کند؛ همین موضوع باعث می‌شود که با درخواست کاربر، اطلاعات به‌جای درخواست از سرور اصلی، از کش سرور خوانده شود. این فرایند سرعت بارگذاری صفحات وب و محتوا را افزایش می‌دهد. به‌جز این، از جمله مزایای استفاده از cache server می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش بار پردازشی سرور اصلی
  • کاهش مصرف پهنای باند
  • بهبود عملکرد شبکه
  • بهبود تجربه کاربری

درواقع، یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از cache server این است که این فرایند دسترسی به لایه‌های زیرین را از بین می‌برد تا اطلاعات با سرعت بیشتری بازیابی شوند. علاوه‌بر این، کش سرور برای کاهش تاخیر و بهبود IOPS (درخواست عملیات ورودی/خروجی در ثانیه) اکثر برنامه‌ها و صفحات وب کاربرد دارد. با خرید بهترین هاست نیز سایت و اپلیکیشن‌ها با سرعت بالا و عملکردی بهبودیافته بارگذاری می‌شوند. 

مزایای استفاده از Cache Server؛ کاهش مصرف پهنای باند

آشنایی با معایب سرور کش؛ خداحافظی با آخرین ورژن اطلاعات؟!

در کنار مزایای استفاده از cache server، باید اشاره‌ای هم به معایب آن داشته باشیم. از جمله معایب سرور کش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی نداشتن به آخرین ورژن اطلاعات
  • افزایش پیچیدگی مدیریت سرور
  • امکان دسترسی کاربر به داد‌ه‌های نادرست یا ناقص
مطلب مرتبط  آموزش گام به گام مشاهده سایت بدون نیاز به تنظیم DNS سرور

درصورتی‌که اطلاعات کش سرور در بازه‌های زمانی کوتاه بین ۲ تا ۳ ساعت تازه‌سازی شوند، این مشکلات به وجود نمی‌آید. علاوه‌بر این موارد، راه اندازی سرور کش نیز ممکن است برای مجموعه‌های کوچک هزینه‌بر باشد. همچنین، مجموعه‌هایی که به‌درستی نمی‌دانند سرور چیست و چگونه باید آن را مدیریت کرد، برای مدیریت فرایند cache server ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

دسترسی نداشتن به آخرین نسخه اطلاعات در cache server

با راه اندازی کش سرور سرعت و کارایی سایت خود را بالا ببرید

کش سرور درواقع نوعی حافظه موقت محسوب می‌شود که درخواست‌های پرتکرار را به‌صورت موقت ذخیره می‌کند؛ یعنی زمانی که کاربر درخواستی را به سمت سرور ارسال می‌کند، سرور ابتدا کش یا حافظه پنهان را موردبررسی قرار می‌دهد تا ببیند آیا داده‌های موردنظر کاربر در آن موجود است یا خیر؛ اگر داده‌ها در کش موجود باشند، سرور به‌جای ارسال درخواست به سرور اصلی، اطلاعات را از کش به مرورگر کاربر ارسال می‌‌کند. این موضوع باعث می‌شود سرعت بارگذاری محتوا به‌شدت بالا برود و تجربه کاربری بهبود پیدا کند.

اگر سوالی درباره cache server دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان برتینا در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *