گزارشهای گوگل آنالیتیکس
نحوه مشاهده و آنالیز گزارشهای گوگل آنالیتیکس
جولای 2, 2019
تبلیغات گوگل ادز
معرفی چک لیست بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز
جولای 17, 2019
هزینه هر کلیک در گوگل ادز چقدر است؟

هزینه هر کلیک در تبلیغات گوگل ادز چقدر است؟

هزینه هر کلیک در تبلیغات گوگل ادز

گوگل ادز یک بازار بزرگ تبلیغاتی با میلیون‌ها کاربر است. در این مقاله، می‌خواهیم به بررسی مقوله هزینه تبلیغات در گوگل بپردازیم. اگرچه بحث هزینه‌های گوگل ادز، از جمله موارد پیچیده به شمار می‌رود، سعی داریم با گام‌های ساده، به درک بهتر این موضوع بپردازیم.

هزینه هر کلیک در گوگل ادز یکی از ابهامات برای بسیاری از کاربران این سرویس تبلیغاتی گوگل است. گوگل ادز یا تبلیغات در گوگل، از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای رسیدن به صدر نتایج جستجوی گوگل است.

گوگل اولین مقصد بسیاری از کاربران اینترنتی است و معمولاً افراد در اولین اقدام خود بعد از اتصال به شبکه اینترنت، وارد این سایت می‌شوند. از این رو، کسب‌وکارها برای بیشتر دیده شدن، مدام با رقبای خود در رقابت هستند تا بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند.

برای تعیین هزینه هر کلیک در گوگل ادز سازوکار نسبتاً پیچیده‌ای وجود دارد و نمی‌توان به طور کلی قیمت مشخصی را تعیین کرد. هزینه هر کلیک در گوگل ادز بستگی به مواردی از جمله: کلمه کلیدی انتخابی، تعداد رقبا و نمره کیفیت یا همان امتیاز کیفی سایت شما دارد. گاهی ممکن است به دلیل رقابت پایین در یک کلمه کلیدی، نیاز به پرداخت هزینه‌ای کمتر از ۱۰ سنت داشته باشید، اما در بعضی موارد هزینه هر کلیک در گوگل ادز به بالای ۵۰ سنت هم می‌رسد. در ابتدا لازم است، با گوگل ادز آشنا شویم.

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز، سرویس تبلیغاتی گوگل است که کمی بعد از شروع فعالیت گوگل در سال ۲۰۰۱ به آن اضافه شد. وظیفه گوگل ادز سازمان‌دهی تبلیغات سایت‌های مختلف، اپلیکیشن‌ها و … و همچنین قراردادن آن‌ها در تبلیغات موتور جستجو و شبکه گوگل است.

در واقع، گوگل ادز از یک سیستم مزایده‌ای با در نظر گرفتن چند معیار جانبی برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. شما بعد از این که حساب کاربری خود را در این پلتفرم تبلیغاتی فعال کردید، می‌توانید کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید.

پس از انتخاب کلمه کلیدی در پنل کاربری گوگل، باید در مزایده‌های آنلاین شرکت کنید. اگر در این مزایده‌ها موفق شوید می‌توانید تبلیغات خود را در شبکه گوگل فعال کنید. سپس با کلیک یا انجام عملی (action) از سمت هر بازدیدکننده روی تبلیغ شما، هزینه آن از شارژ اکانت گوگل ادز شما کسر خواهد شد.

به صورت کلی می‌توان گفت، میزان موفقیت در مزایده گوگل به دو عامل اصلی بستگی دارد: حداکثر هزینه‌ای که حاضرید برای یک کلمه کلیدی بپردازید و نمره کیفیت تبلیغ و سایت شما.

گوگل ادز چیست؟

هزینه تبلیغ در گوگل چقدر است؟

اگرچه عوامل متعددی در تعیین هزینه تبلیغات گوگل تاثیر دارند، اما اولین فاکتور، خود کلمه کلیدی است. هزینه کلیک کلمات در صنایع مختلف، با هم متفاوت است. بنابراین باتوجه به زمینه فعالیت شما، راه‌هایی وجود دارد که بتوان برآوردی از هزینه کلیک به دست آورد.

یکی از راه‌های برآورد هزینه تبلیغات گوگل، استفاده از ابزارKeyword Planner  است. به این صورت که شما کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد می‌کنید، سپس پیشنهادهای دیگری مرتبط با کلمه کلیدی خود دریافت خواهید کرد. همچنین می‌توانید با اعمال تنظیمات خاص، هزینه کلیک پیشنهادی در هر کشور (اعم از آمریکا، بریتانیا و …) را برآورد نمایید. گفتنی است که هزینه کلیک، در برخی کشورها گران‌تر از دیگر کشورها است.

پیشنهاد می‌شود که حتما ستون suggested bid (هزینه کلیک پیشنهادی) را نیز بررسی کنید. برآورد تقریبی هزینه‌ها توسط Keyword Planner، دیدگاه خوبی در ابتدای فعال‌سازی کمپین به شما خواهد داد. اگر هزینه‌های پیشنهادی اغلب کلمات شما، بیشتر از ۱۰ دلار باشد، کلمات شما جزء گران قیمت‌ها دسته‌بندی می‌شود.

عوامل موثر بر هزینه تبلیغات گوگل ادز

در صورتی که قصد دارید کسب‌وکار خود را در گوگل تبلیغ کنید و از این طریق آن را گسترش دهید، حتماً برای شما این سوال پیش می‌آید که برای تبلیغات کلیکی گوگل، هزینه کلیک‌ها را چه عواملی تعیین می‌کند و چه عواملی بر روی کاهش یا افزایش آن تأثیرگذار است؟! در ادامه به معرفی این عوامل پرداخته‌ایم:

مطلب مرتبط  چگونه اعتبار گواهی SSL خود را بررسی کنیم؟

۱. استراتژی انتخابی و هزینه کلیک تعیین شده برای هر کلیدواژه

این مورد در واقع اصلی‌ترین عامل تعیین میزان هزینه کلیک تبلیغ شما است، به عنوان مثال، در صورتی که هزینه کلیک خود را روی ۱ دلار تنظیم کرده باشید و استراتژی آن را روی هزینه کلیک دستی (Manual) قرار داده باشید، در واقع، بیشترین مقدار هزینه به ازای هر اکشن کاربر از حساب شما کسر خواهد شد.

این هزینه کلیک، اعتباری است که شما در مقایسه با دیگر رقبا به تبلیغ خود داده‌اید. لازم به ذکر است، در رابطه با مقرون به صرفه بودن هزینه کلیک تنظیم شده، دقت لازم را داشته باشید و همچنین از افزایش بیش از حد و غیرمعمول آن خودداری کنید.

۲. نمره کیفیت (Quality Score) به ازای هر کلیدواژه

یکی از مواردی که تبلیغ در گوگل را نسبت به دیگر رقبای خود متمایز کرده است، کامل بودن ابزارهای موجود در آن است. به عنوان مثال: در تبلیغات گوگل، تنها تنظیم کردن هزینه کلیک بیشتر (پرداخت هزینه  بیشتر) در نمایش پایدار تبلیغ مؤثر نیست و شما می‌توانید روی موارد فنی سایت خود و نمره کیفیت آن کار کرده و هزینه کلیک را نسبت به رقبا کاهش دهید.

نمره کیفیت (Quality Score) دومین فاکتور تأثیرگذار در نمایش تبلیغ و کاهش هزینه کلیک‌ها است. افزایش نمره کیفیت هر تبلیغ و بالا بودن آن نسبت به دیگر رقبا، سبب نمایش یک تبلیغ به صورت پایدارتر در نتایج اول جستجو گوگل، کاهش هزینه تبلیغات سایت و در نتیجه بهینه‌تر بودن تبلیغات خواهد شد. نمره کیفیت هر تبلیغ شامل نمره‌ای است که گوگل پس از بررسی تبلیغ به ازای هر کلیدواژه به آن اختصاص می‌دهد که نمره‌ای مابین ۱ تا ۱۰ است.

نمره کیفیت ۱۰ در گوگل، بیانگر کیفیت بالای سایت و نمره کیفیت ۱ بیانگر کیفیت بسیار ضعیف سایت است. به هر میزان که نمره کیفیت به عدد ۱۰ نزدیک شود‌، هزینه کلیک آن نسبت به رقبا کاهش می‌یابد.

۳. مرتبط بودن کلمه کلیدی با محتوای سایت

به هر میزان که گوگل مقدار این ارتباط را بالا تشخیص دهد، نمره کیفیت افزایش خواهد یافت. منظور از مرتبط بودن کلمه کلیدی این است که کلمات انتخابی شما، مرتبط با محتوای سایت باشد و از انتخاب کلیدواژه‌هایی که به هیچ وجه در سایت شما به کار نرفته است خودداری کنید. پیشنهاد می‌شود، کلمات کلیدی خود را به صورت متن و  boldدر صفحات و در متن‌های مختلف سایت استفاده کنید.

۴. استفاده از کلیدواژه‌ها در متن تبلیغ

رعایت این مورد سبب می‌شود که فاکتور ارتباط متن تبلیغ با کلیدواژه‌ها افزایش یافته و در نتیجه نمره کیفیت نیز افزایش یابد.

استفاده از کلیدواژه‌ها در متن تبلیغ

۵. سرعت بالای سایت

درصورتی که سرعت لود یا بارگیری سایت شما بالا و مناسب باشد، نمره کیفیت تبلیغ شما افزایش می‌یابد.

۶. ریسپانسیو بودن سایت

در صورتی که قالب سایت mobile friendly باشد، در افزایش نمره کیفیت مؤثر خواهد بود.

۷. متاتگ‌ها

استفاده از کلیدواژه‌ها در تگ‌های مختلف سایت، مخصوصأ در دو تگ meta keyboard و  meta description بر نمره کیفیت سایت شما اثر می‌گذارد.

۸. نسبت کلیک به نمایش تبلیغ (CTR)

هر چقدر تعداد کاربرانی که تبلیغ شما را مشاهده و بر روی آن کلیک کرده‌اند افزایش یابد‌، نمره کیفیت تبلیغ شما افزایش و در نتیجه هزینه کلیک شما کاهش می‌یابد. در واقع، افزایش این نسبت و نزدیک بودن آن به عدد ۱۰۰٪ بیانگر اعتبار بالای تبلیغ شما از دید گوگل است.

به عنوان مثال: در صورتی که ۱۰ کاربر کلیدواژه شما را سرچ کرده و تنها ۵ نفر از آن‌ها روی تبلیغ شما کلیک کنند‌، نسبت CTR تبلیغ شما به ازای آن کلیدواژه ۵۰٪ خواهد بود. جهت افزایش این نسبت، پیشنهاد می‌شود از متن تبلیغی استفاده کنید که کاربر را تشویق به کلیک روی تبلیغ شما کند.

۹. فاکتور میانگین جایگاه نمایش تبلیغ (Avg Ad Position)

با توجه به این که در هر صفحه از جستجوی گوگل، ۸ موقعیت برای نمایش تبلیغات توسط گوگل تعبیه شده است (۴ لینک بالا و ۴ لینک پایین صفحه)، به هر میزان که این عدد به ۱ نزدیک‌تر باشد، بیانگر پایداری نمایش تبلیغ شما در لینک‌های بالاتر خواهد بود.

مطلب مرتبط  آموزش سئو وردپرس و نحوه تنظیم ساختار سایت وردپرسی (قسمت ۲)

به عنوان مثال: درصورتی که این عدد ۱.۳ باشد، به این معنی است که تبلیغ شما بین لینک‌های ۱ و ۲ صفحه اول و بیشتر در لینک اول نمایش داده شده است. به هر میزان که این عدد مقدار کمتری باشد‌، در واقع مقدار CTR تبلیغ افزایش یافته و بیانگر نمره کیفیت بالای تبلیغ شما خواهد بود.

۱۰. تاریخچه سایت از عوامل موثر در هزینه تبلیغ گوگل

در صورتی که سایت شما به صورت ارگانیک رتبه مناسبی در مورد یک کلیدواژه داشته باشد و کاربران در سرچ‌های عادی آن کلیدواژه نیز سایت شما را مشاهده کرده باشند، بر نمره کیفیت تبلیغ شما اثر مثبت خواهد گذاشت.

۱۱. تاثیر رقابت بر نمره کیفیت و هزینه تبلیغات در گوگل

وجود رقابت بر روی یک کلیدواژه و میزان این رقابت، روی هزینه کلیک شما تأثیرگذار خواهد بود. در واقع، هزینه‌ای که توسط رقبای شما برای آن کلیدواژه ست یا تنظیم شده است بر روی هزینه کلیک و موقعیت نمایش تبلیغ شما بسیار اثرگذار است. به عبارت دیگر، هزینه‌های ست شده چند رقیب به عنوان یک فاکتور مؤثر سبب نمایش پایدارتر یک تبلیغ در لینک‌های بالاتر نسبت به دیگر رقبا خواهد شد.

به عنوان مثال: در رابطه با ۲ رقیب با نمره کیفیت‌های برابر، نمایش تبلیغی پایدارتر است که هزینه کلیک بیشتری برای کلیدواژه خود ست کرده باشد. این رقابت در رابطه با تبلیغات فصلی مانند تبلیغ تورهای مسافرتی در ایام تعطیل بسیار مشهود است.

توجه داشته باشید که روال کاری گوگل به این صورت است که هر تبلیغ را به مرور و در بازه‌های زمانی مختلف مورد بازبینی قرار می‌دهد و نمره کیفیت و هزینه کلیک تبلیغ شما ممکن است در بازه‌های مختلف متغیر باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود دائمأ جهت افزایش نمره کیفیت تبلیغ خود و درنتیجه کاهش هزینه‌ها، صفحه فرود و تبلیغ خود را بروز کرده و موارد مذکور را جهت بهینه‌سازی‌های مداوم مدنظر قرار دهید و مطمئن باشید در صورت رعایت این موارد بهترین بازخورد را از تبلیغات گوگل کسب خواهید کرد.

۱۲. تاثیر دستگاه‌ها روی هزینه هر کلیک

Device Targeting نیز که شامل سه دستگاه کامپیوتر شخصی (دسکتاپ)، موبایل و تبلت می‌شود، تاثیر بسیاری روی هزینه تبلیغات گوگل دارد. هر دستگاه،cpc  خاص خود را دارد. معمولا بیشترینcpc  ، مربوط به  ترافیک دسکتاپ است. بهترین شیوه برای مشاهده بازخورد و هزینه کلیک‌ها، آزمایش هر کدام از دستگاه‌ها است که در نتیجه، منجر به بهبود وضعیت تبلیغ و هزینه‌ها خواهد شد.

۱۳. منطقه جغرافیایی

هدف قرار دادن مناطق مختلف جهان، تاثیر زیادی روی هزینه کلیک کلمات کلیدی در گوگل ادز خواهند داشت. اگر کشورها را از لحاظ قیمت به سطوح مختلف تقسیم‌بندی کنیم، کشورهای پیشرفته و توسعه یافته (اعم از آمریکا، انگستان، کانادا، فرانسه و آلمان) در سطح اول قرار خواهند داشت. این کشورها به دلیل ترافیک سرچ بالا، هزینه کلیک بیشتری نسبت به بقیه کشورها دارند.

پایین‌ترین سطح هزینه کلیک متعلق به کشورهایی نظیر هند، پاکستان و برزیل است. دلیل این امر، اهمیت پایین این کشورها از دید تبلیغ‌کنندگان است. هنگام فعال‌سازی کمپین، به موضوع منطقه جغرافیایی تبلیغ و کشورهای هدف، بسیار دقت کنید. چون تاثیر به سزایی روی هزینه کلیک‌های شما خواهند داشت.

نحوه محاسبه هزینه تبلیغات گوگل ادز

همانطور که گفته شد، حداکثر هزینه پیشنهادی شما علاوه‌بر نمره کیفیت تبلیغ، بر هزینه تبلیغات گوگل اثر می‌گذارد. این دو عامل در کنار هم رنکینگ تبلیغاتی شما را مشخص می‌کند. در واقع، رنکینگ تبلیغاتی تعیین می‌کند که چه کسی در رتبه‌بندی گوگل در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت. هر چقدر عدد به دست آمده در رنکینگ تبلیغات بیشتر باشد، رتبه بهتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نحوه محاسبه هزینه تبلیغات گوگل ادز

رنکینگ تبلیغاتی در گوگل ادز چگونه محاسبه می‌شود؟

رنکینگ تبلیغاتی حاصل ضرب بیشترین مبلغ پیشنهادی از طرف شما در نمره کیفیت است. به عنوان مثال، شما برای کلمه کلیدی که انتخاب کرده‌اید حاضرید حداکثر مبلغ ۲ دلار پرداخت کنید. فرض کنیم نمره کیفیت شما برای این کلمه کلیدی، نمره کامل ۱۰ از ۱۰ باشد. در این صورت، عدد رنکینگ تبلیغاتی شما به این صورت محاسبه خواهد شد : ۲×۱۰ = ۲۰

مطلب مرتبط  معرفی بهترین ابزارهای رایگان و مفید سئو

به تصویر زیر دقت کنید.

جایگاه تبلیغ در گوگل ادز

همانطور که مشاهده می‌کنید نمره کیفیت، نقش بسیار کلیدی و تعیین کننده‌ای در تعیین جایگاه شما در رتبه‌بندی گوگل دارد. در حالی که شما با ۲ دلار توانسته‌اید رتبه اول را کسب کنید که رقبای شما حتی با ۸ دلار هم رتبه مناسبی کسب نکرده‌اند.

نمره کیفیت در واقع میزان مرتبط بودن سایت شما با کلمه کلیدی مورد نظرتان است. هر چقدر میزان کلیک و بازدید دریافتی شما در این کلمه کلیدی و ارتباط آن با محتوای سایت، صفحه فرود و لینک مورد نظر شما بیشتر باشد، نمره کیفیت بهتری را کسب خواهید کرد و هزینه تبلیغات گوگل شما کاهش می‌یابد. به همین دلیل، قبل از ایجاد کمپین تبلیغاتی باید از این موارد اطمینان کافی را حاصل کنید.

اما میزان اهمیت نمره کیفیت در همین جا خلاصه نمی‌شود. تا این جا رتبه شما برای قرارگیری در تبلیغات گوگل مشخص شده است، اما هزینه هر کلیک در گوگل ادز دقیقا چقدر است؟

تعیین هزینه کلیک تبلیغات در گوگل ادز

گوگل برای تعیین دقیق هزینه هر کلیک در گوگل ادز برای هر متقاضی از فرمول خاصی استفاده می‌کند. هزینه هر کلیک در گوگل ادز برابر است با عدد رنکینگ تبلیغاتی سایت پایین‌تر از شما، تقسیم بر نمره کیفیت شما + ۰.۰۱ دلار.

اگر مثال قبلی را در نظر بگیریم، عدد رنکینگ تبلیغاتی شما ۲۰ و تبلیغ پایین‌تر از شما ۱۶ بود، نمره کیفیت شما نیز ۱۰ از ۱۰ محاسبه شده بود، بدین ترتیب با جای‌گذاری اعداد به دست آمده در فرمول تعیین هزینه هر کلیک در گوگل ادز نتیجه به شکل زیر خواهد بود:

16 / ( 10+0.01 ) = 1.61 $

بدین ترتیب هزینه هر کلیک در گوگل ادز برای شما ۱.۶۱ دلار خواهد بود. همانطور که مشاهده می‌کنید، نمره کیفیت در این جا نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد. هر چه نمره کیفیت بالاتری داشته باشید، مخرج کسر بزرگتر خواهد شد و در نتیجه، هزینه کمتری برای هر کلیک پرداخت خواهید کرد. با توجه به تصویر زیر، شما می‌توانید نحوه محاسبه هزینه برای سایر افراد با توجه به مثال بالا را مشاهده کنید.

هزینه هر کلیک در گوگل ادز

استفاده از سرویس گوگل ادز در ایران

به دلایل وجود تحریم‌ها، استفاده از گوگل ادز در ایران دارای مشکلاتی است. به این دلیل که شما در گوگل ادز باید با یک واحد ارزی هزینه‌های خود را پرداخت کنید و برای این کار نیاز به مستر کارت یا ویزا کارت خواهید داشت. داشتن حساب در خارج از ایران، کار نسبتاً دشواری است به همین دلیل، گروه‌های تبلیغاتی زیادی در ایران وجود دارند که می‌توانند کار تبلیغات در گوگل را برای شما انجام دهند.

برتینا به عنوان پریمیر پارتنر گوگل در ایران با بهره‌گیری از کارشناسان متخصص، ارائه مشاوره رایگان برای بهینه‌سازی تبلیغ، پشتیبانی ۲۴ ساعته این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید برای خرید اکانت گوگل ادز اقدام کنید و بهترین بازخورد را از تبلیغ در گوگل دریافت کنید. دقت کنید که استفاده از گوگل ادز زمانی به صرفه است که شما در قبال هزینه‌های مصرف شده، مشتریان بالقوه دریافت کنید. پس قبل از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خود حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. 

منبع: google ads، keyword planner

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.5 / 5. تعداد نظرات : 122

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

2 دیدگاه

  1. محمد گفت:

    سلام، طبق این فرمول ad rank نفر پایینی باید تقسیم بر امتیاز کیفی ما بشه، خب اگه رقیب نداشته باشیم چی؟ اگه نفر پایینی نباشه که ad rank اش رو بخوایم تو صورت کسر بزاریم، اون موقع چجوری محاسبه میشه هر کلیک؟

    • پوریا فرجی گفت:

      سلام
      در صورتیکه برای تبلیغ شما رقیبی وجود نداشته باشد، گوگل بر اساس نرخ پیش فرض خودش که برای هر کلمه یا موضوع کاری متفاوت است و همچنین با توجه به نمره کیفیت تبلیغ شما، هزینه هر کلیک را مشخص میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *