گوگل ادز
احتمال بازگشت API Ads گوگل به نسخه قبلی
جولای 8, 2019
فعالیت های بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز
معرفی چک لیست بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز
جولای 17, 2019

هزینه هر کلیک در تبلیغات گوگل ادز چقدر است؟

گوگل ادزهزینه هر کلیک در گوگل ادز یکی از نکات مبهم برای بسیاری از کاربران این سرویس تبلیغاتی گوگل است. گوگل ادز یا تبلیغات در گوگل یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به صدر نتایج جستجوی گوگل است. گوگل اولین مقصد هر کاربر اینترنتی است و معمولاً افراد در اولین اقدام خود بعد از اتصال به شبکه اینترنت وارد این سایت می شوند. روزانه بیش 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام می گیرد. به همین دلیل رقابت زیادی بین سایت های مختلف برای قرار گیری در صدر نتایج جستجوی گوگل وجود دارد.

برای تعیین هزینه هر کلیک در گوگل ادز سازوکار نسبتاً پیچیده ای وجود دارد و نمی توان به طور کلی یک قیمت را تعیین کرد. هزینه هر کلیک در گوگل ادز بستگی به کلمه کلیدی انتخابی، تعداد رقبا ونمره کیفیت سایت شما دارد. گاهی ممکن است به دلیل رقابت پایین در یک کلمه کلیدی نیاز به پرداخت هزینه ای کمتر از 10 سنت داشته باشید، اما در بعضی موارد هزینه هر کلیک در گوگل ادز به بالای 50 سنت هم می رسد.

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز در واقع همان تبلیغات در گوگل است. این بخش از گوگل کمی بعد از شروع فعالیت گوگل در سال 2001 به آن اضافه شد. وظیفه گوگل ادز سازمان دهی کمپین های تبلیغاتی سایت های مختلف و قراردادن آن ها در تبلیغات موتور جستجو و شبکه گوگل است. Google Ads از یک سیستم مزایده ای با در نظر گرفتن چند معیار جانبی برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. شما بعد از این که حساب کاربردی خود در گوگل ادز را فعال کردید می توانید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید. سپس بعد از انتخاب کلمه کلیدی باید در مزایده های آنلاین شرکت کنید. اگر در این مزایده ها موفق شوید می توانید تبلیغات خود را در بالای نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی قرار دهید. سپس با کلیک هر بازدیدکننده بر روی لینک تبلیغات شما و ورود به سایت، هزینه آن از شارژ تبلیغ شما کسر خواهد شد.

میزان موفقیت در مزایده گوگل به دو عامل اصلی بستگی دارد، حداکثر هزینه ای که حاضرید برای یک کلمه کلیدی بپردازید و نمره کیفیت تبلیغ و سایت شما عوامل اصلی تصمیم گیری گوگل هستند.

عوامل تعیین کننده میزان هزینه کلیک گوگل ادز

در صورتیکه قصد دارید کسب و کار خود را در گوگل تبلیغ کرده و از این طریق آن را گسترش دهید ، حتماً برای شما این سوال پیش آمده است که هزینه کلیک ها را چه عواملی تعیین می کند و چه عواملی بر روی کاهش یا افزایش آن تأثیرگذار است؟! در ادامه به معرفی این عوامل پرداخته ایم:

هزینه کلیک

– استراتژی انتخابی و هزینه کلیک ست شده برای هر کلید واژه :

این مورد در واقع اصلی ترین عامل تعیین میزان هزینه کلیک تبلیغ شما می باشد ، به عنوان مثال در صورتی که هزینه کلیک خود را بر روی 1 دلار ست کرده باشید و استراتژی آن را بر روی هزینه کلیک دستی (Manual) قرار داده باشید ، در واقع ماکزیمم هزینه کلیکی که از تبلیغ شما کسر خواهد شد را مشخص کرده اید. این هزینه کلیک ، اعتباریست که شما در مقایسه با دیگر رقبا به تبلیغ خود داده اید. لازم به ذکر است که در رابطه با مقرون به صرفه بودن هزینه کلیک ست شده دقت لازم را داشته باشید و همچنین از افزایش بیش از حد معمول آن خودداری نماییید.

مطلب مرتبط  معرفی 3 قابلیت گوگل ادز (Google Ads) که از آن استفاده نمی کنید!

– نمره کیفیت (Quality Score) به ازای هر کلیدواژه :

یکی از مواردی که تبلیغ در گوگل را نسبت به دیگر رقبای خود متمایز کرده است ، کامل بودن ابزارهای موجود در آن است. به عنوان مثال در تبلیغ در گوگل تنها ست کردن هزینه کلیک بیشتر (پرداخت هزینه  بیشتر) در نمایش پایدار تبلیغ مؤثر نیست و شما می توانید بر روی موارد فنی سایت خود و نمره کیفیت آن کار کرده و هزینه کلیک خود را نسبت به رقبا کاهش دهید. نمره کیفیت (Quality Score) دومین فاکتور تأثیرگذار در نمایش تبلیغ و کاهش هزینه کلیک ها می باشد. افزایش نمره کیفیت هر تبلیغ و بالا بودن آن نسبت به دیگر رقبا ، سبب نمایش یک تبلیغ به صورت پایدارتر در جستجوهای اول گوگل ، کاهش هزینه کلیک و در نتیجه بهینه تر بودن تبلیغ در گوگل خواهد شد. نمره کیفیت هر تبلیغ شامل نمره ای است که گوگل پس از بررسی تبلیغ به ازای هر کلیدواژه به آن اختصاص می دهد و نمره ای مابین 1 تا 10 می باشد. نمره کیفیت 10  بیانگر کیفیت بالای سایت و نمره کیفیت 1 بیانگر کیفیت بسیار ضعیف سایت خواهد بود. به هر میزان که نمره کیفیت تبلیغی به عدد 10 نزدیک باشد ، هزینه کلیک آن نسبت به رقبا کاهش خواهد یافت.

– مرتبط بودن کلمه کلیدی با محتوای سایت :

به هر میزان که گوگل مقدار این ارتباط را بالا تشخیص دهد ، نمره کیفیت افزایش خواهد یافت. منظور از مرتبط بودن کلمه کلیدی این است که شما کلماتی را انتخاب کنید که مرتبط با محتوای سایت شما می باشد و از انتخاب کلیدواژه هایی که به هیچ وجه در سایت شما به کار نرفته است خودداری کنید. پیشنهاد می شود حتماً کلمات کلیدی خود را به صورت متن و بصورت  boldدر صفحات مختلف سایت و در متن های مختلف استفاده کنید.

– استفاده از کلیدواژه ها در متن تبلیغ :

رعایت این مورد سبب خواهد شد فاکتور ارتباط متن تبلیغ با کلیدواژه ها افزایش یافته و در نتیجه نمره کیفیت نیز افزایش یابد.

– سرعت بالای سایت :

درصورتیکه سرعت بارگیری سایت شما بالا و مناسب باشد ، نمره کیفیت تبلیغ شما افزایش خواهد یافت.

– ریسپانسیو بودن سایت :

در صورتیکه قالب سایت mobile friendly باشد ، در افزایش نمره کیفیت مؤثر خواهد بود.

– متاتگ ها:

استفاده از کلیدواژه ها در تگ های مختلف سایت مخصوصأ در دو تگ meta keyborad و meta description

– نسبت کلیک به نمایش تبلیغ (CTR) :

به هر میزان که تعداد کاربرانی که تبلیغ شما را مشاهده و بر روی آن کلیک کرده اند افزایش یابد ، نمره کیفیت تبلیغ شما افزایش یافته و در نتیجه هزینه کلیک شما کاهش خواهد یافت. درواقع افزایش این نسبت و نزدیک بودن آن به عدد 100% ، بیانگر اعتبار بالای تبلیغ شما از دید گوگل می باشد. به عنوان مثال در صورتیکه 10 کاربر کلیدواژه شما را سرچ کرده و تنها 5 نفر از آنها بر روی تبلیغ شما کلیک کنند ، نسبت CTR تبلیغ شما به ازای آن کلیدواژه 50% خواهد بود. جهت افزایش این نسبت پیشنهاد می شود از متن تبلیغی استفاده کنید که کاربر را تشویق کند بر روی تبلیغ شما کلیک کند.

– فاکتور میانگین جایگاه نمایش تبلیغ (Avg Ad Position) :

با توجه به اینکه در هر صفحه از جستجوی گوگل ، 8 موقعیت برای نمایش تبلیغات توسط گوگل تعبیه شده است ( 4 لینک بالا و 4 لینک پایین صفحه) ، به هر میزان که این عدد به عدد یک نزدیکتر باشد ، بیانگر پایداری نمایش تبلیغ شما در لینک های بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال درصورتیکه این عدد 1.3 باشد ، به این معنی است که تبلیغ شما بین لینک های 1 و 2 صفحه اول و بیشتر در لینک اول نمایش داده شده است. به هر میزان که این عدد مقدار کمتری باشد ، در واقع مقدار CTR تبلیغ افزایش یافته و بیانگر نمره کیفیت بالای تبلیغ شما خواهد بود.

مطلب مرتبط  5 دلیل مهم برای برون سپاری مدیریت تبلیغات در گوگل

– تاریخچه سایت :

در صورتیکه سایت شما به صورت اورگانیک رنک مناسبی در مورد یک کلیدواژه داشته باشد و کاربران در سرچ های عادی آن کلیدواژه نیز سایت شما را مشاهده کرده باشند ، سبب افزایش نمره کیفیت خواهد شد.

adwords

– رقابت :

وجود رقابت بر روی یک کلیدواژه و میزان این رقابت بر روی هزینه کلیک شما تأثیرگذار خواهد بود. در واقع هزینه ای که توسط رقبای شما برای آن کلیدواژه ست شده است بر روی هزینه کلیک و موقعیت نمایش تبلیغ شما بسیار اثرگذار است. به عبارت دیگر هزینه های ست شده چند رقیب به عنوان یک فاکتور مؤثر سبب نمایش پایدارتر یک تبلیغ در لینک های بالاتر نسبت به دیگر رقبا خواهد شد. به عنوان مثال در رابطه با 2 رقیب با نمره کیفیت های برابر ، تبلیغی نمایشش پایدارتر خواهد بود که هزینه کلیک بیشتری برای کلیدواژه خود ست کرده باشد. این رقابت در رابطه با تبلیغات فصلی مانند تبلیغ تورهای مسافرتی در ایام تعطیل بسیار مشهود است.

توجه داشته باشید که روال کاری گوگل بدین صورت است که هر تبلیغ را به مرور و در بازه های زمانی مختلف مورد بازبینی قرار می دهد و نمره کیفیت و هزینه کلیک تبلیغ شما ممکن است در بازه های مختلف متغیر باشد ، بنابراین پیشنهاد می شود دائمأ جهت افزایش نمره کیفیت تبلیغ خود و درنتیجه کاهش هزینه ها ، سایت و تبلیغ خود را بروز کرده و موارد مذکور را جهت بهینه سازی های مداوم مدنظر قرار دهید و مطمئن باشید در صورت رعایت این موارد بهترین بازخورد را از تبلیغ در گوگل کسب خواهید کرد.

نحوه محاسبه هزینه هر کلیک در گوگل ادز

همانطور که گفته شده حداکثر هزینه پیشنهادی شما به علاوه ی نمره کیفیت تبلیغ ، عوامل تعیین کننده هزینه هر کلیک در گوگل ادز هستند. این دو عامل در کنار هم رنکینگ تبلیغاتی شما را مشخص می کند. رنکینگ تبلیغاتی تعیین می کند که چه کسی در رتبه بندی گوگل در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت. هر چقدر عدد به دست آمده در رنکینگ تبلیغات بزرگتر باشد رتبه بهتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

اینفوگرافی هزینه هر کلیک در گوگل ادز

رنکینگ تبلیغاتی در گوگل ادز چگونه محاسبه می شود؟

رنکینگ تبلیغاتی حاصل ضرب بیشترین مبلغ پیشنهادی از طرف شما در نمره کیفیت است. برای مثال شما برای یک کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید حاضرید حداکثر مبلغ 2 دلار پرداخت کنید. فرض کنیم نمره کیفیت شما برای این کلمه کلیدی نمره کامل 10 از 10 باشد. در این صورت عدد رنکینگ تبلیغاتی شما به این صورت محاسبه خواهد شد : 2×10 = 20

به تصویر زیر دقت کنید.

جایگاه تبلیغ در گوگل ادز

 

همانطور که مشاهده می کنید نمره کیفیت نقش بسیار کلیدی و تعیین کننده ای در تعیین جایگاه شما در رتبه بندی از نظر گوگل دارد. در حالی شما با 2 دلار توانسته اید رتبه اول را کسب کنید که رقبای شما حتی با 8 دلار هم رتبه مناسبی کسب نکرده اند.

نمره کیفیت در واقع میزان مرتبط بودن سایت شما با کلمه کلیدی مورد نظر شما است. هر چقدر میزان کلیک و بازدید دریافتی شما در این کلمه کلیدی، ارتباط کلمه کلیدی با محتوای سایت، ارتباط صفحه فرود و لینک مورد نظر شما برای تبلیغ با کلمه کلیدی و ارتباط متن تبلیغ در گوگل با کلمه کلیدی انتخابی بیشتر باشد شما نمره کیفیت بهتری را کسب خواهید کرد. به همین دلیل قبل از ایجاد کمپین تبلیغاتی باید از این موارد اطمینان کافی را حاصل کنید.

مطلب مرتبط  آموزش اضافه کردن اسکریپت به اکانت گوگل ادز

اما میزان اهمیت نمره کیفیت در همین حد خلاصه نمی شود. تا این جا رتبه شما برای قرار گیری در تبلیغات گوگل مشخص شده است، اما هزینه هر کلیک در گوگل ادز دقیقا چقدر است؟

تعیین هزینه هر کلیک در گوگل ادز

گوگل برای تعیین دقیق هزینه هر کلیک در گوگل ادز برای هر متقاضی از فرمول خاصی استفاده می کند. هزینه هر کلیک در گوگل ادز برابر است با عدد به دست آمده برای رنکینگ تبلیغاتی نفر پایین تر از شما تقسیم بر نمره کیفیت شما + 0.01 دلار. اگر مثال قبلی را در نظر بگیریم، عدد رنکینگ تبلیغاتی شما 20 و نفر پایین تر از شما 16 بود. نمره کیفیت شما نیز 10 از 10 محاسبه شده بود. بدین ترتیب با جایگذاری اعداد به دست آمده در فرمول تعیین هزینه هر کلیک در گوگل ادز نتیجه به شکل زیر خواهد بود:

16 / ( 10+0.01 ) = 1.61 $

بدین ترتیب هزینه هر کلیک در گوگل ادز برای شما 1.61 دلار خواهد بود. همانطور که مشاهده می کنید نمره کیفیت در این جا نیز نقش تعیین کننده ای دارد. هر چه نمره کیفیت بالاتری داشته باشید مخرج کسر بزرگتر خواهد شد و در نتیجه هزینه کمتری برای هر کلیک پرداخت خواهید کرد. با توجه به تصویر زیر شما می توانید نحوه محاسبه هزینه برای سایر افراد با توجه به مثال بالا را مشاهده کنید.

هزینه هر کلیک در گوگل ادز

استفاده از سررویس گوگل ادز در ایران

به دلایل وجود تحریم ها استفاده از گوگل ادز در ایران دارای مشکلاتی است. به این دلیل که شما در گوگل ادز باید با یک واحد ارزی هزینه های خود را پرداخت کنید و برای این کار نیاز به مستر کارت یا ویزا کارت خواهید داشت. داشتن حساب در خارج از ایران کار نسبتاً دشواری است به همین دلیل گروه های تبلیغاتی زیادی در ایران وجود دارند که می توانند کار تبلیغات در گوگل را برای شما انجام دهند.

برتینا به عنوان پریمیر پارتنر گوگل در ایران با بهره گیری از کارشناسان متخصص ، ارائه مشاوره رایگان برای بهینه سازی تبلیغ ، پشتیبانی 24 ساعته این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید بهترین بازخورد را از تبلیغ در گوگل دریافت نمایید. دقت کنید که استفاده از گوگل ادز زمانی به صرفه است که شما در قبال هزینه های مصرف شده ، مشتریان بالقوه دریافت کنید. پس قبل از راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز / 5. تعداد نظرات :

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *