چت آنلاین
بررسی تأثیر چت آنلاین بر روی سئو و رنک سایت
دسامبر 22, 2018
بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل
معرفی 7 ابزار برای یافتن جایگاه کلمه کلیدی در گوگل
ژانویه 2, 2019

گوگل ترند یا گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز

گوگل ترند یا گوگل ترندز (Google Trends) یکی از پرکاربردترین سرویس های رایگان و تحت وب شرکت گوگل می باشد که با استفاده از آن می توان اطلاعات مفیدی در ارتباط با ترند (روند = Trend) یا به عبارتی میزان تغییرات سرچ یک کلمه کلیدی دربازه زمانی و منطقه جغرافیایی مشخص بدست آورد. همچنین مقایسه کلمات کلیدی با یکدیگر را بر اساس میزان سرچ و محبوبیت در میان مردم امکان پذیر می کند.

اگر صاحب یک وب سایت هستید یا یک کسب و کار اینترنتی دارید باید بدانید که گوگل ترندز یکی از بهترین و مفیدترین ابزارها برای سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است. گوگل ترند یکی از ابزارهای کاربردی برای افراد خبره و متخصص سئو محسوب می شود. بسیاری از افراد با تجربه این ابزار را به صاحبان مشاغل، وب سایت ها و حتی افراد عادی و جستجوکنندگان در اینترنت توصیه می کنند.

 

گوگل ترند چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از دغدغه های همیشگی صاحبان کسب و کار پی بردن به سلیقه و خواسته های مشتری می باشد. خدمات و محصولاتی که محبوبیت بیشتر و درخواست بیشتری برای آن ها وجود دارد از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار آنلاین نیز با خبر شدن از عبارت پر سرچ در گوگل بسیار مهم و ضروری می باشد زیرا با خبر شدن از کلمات کلیدی محبوب که در بین کاربران شما از آمار سرچ بالاتری برخوردار است به تولید محتوای هدفمند جهت بهبود سئو سایت و کسب رتبه ای بهتر برای آن عبارت در صفحه اول گوگل کمک خواهد کرد که نتیجه ی این کار میتواند افزایش چشمگیر ترافیک سایت شما باشد.

ترند گوگل آمار کلی و روند جستجوهای مردم را ارائه می دهد که از این اطلاعات می توان بعنوان ایده هایی برای سئو، تولید محتوا در سایت و یا برای انتخاب کلیدواژه مناسب در کمپین تبلیغاتی گوگل ادز (Google Ads) و همچنین برای توسعه و گسترش تجارت خود استفاده کنید.

گوگل ترند به طور ساده ابزاری است که اطلاعاتی درباره کلمات کلیدی جستجو شده در گوگل به کاربران می دهد. به عنوان مثال با استفاده از آن می توانید ببینید که کلمه ی “طراحی سایت” در کدام شهرها، چه مقدار و در چه بازه ی زمانی مورد جستجو قرار گرفته است؟ گوگل ترند یک تجزیه و تحلیل کامل و صحیح در مورد کلمات کلیدی به شما می دهد. این ابزار تحلیلی و کاربردی در سالیان اخیر با توجه به ظهور پدیده های مختلف در زمینه ی موتورهای جستجو، گوگل و بهینه سازی وب سایت، دستخوش فراز و فرودهای زیادی شده است. به همین دلیل با توجه به کاربردهای زیادی که برای طراحی سایت داشته، ابزاری بسیار مناسب برای کاربران است.

مطلب مرتبط  امنیت شبکه چیست و چگونه آن را تامین کنیم؟

 

معرفی فیلترهای موجود در گوگل ترند

گوگل ترند این امکان را فراهم کرده که آمار جستجو در گوگل را بر اساس اعمال یک سری فیلترهای مفید و اساسی بدست آورید این پارامترهای قابل تنظیم به شرح زیر می باشند :

  • نوع جستجو
  • دسته بندی موضوعی جستجو
  • بازه زمانی جستجو
  • منطقه جغرفیایی جستجو

با استفاده از فیلتر “نوع جستجو” شما می توانید مشخص کنید تا تنها آمار مربوط به جستجو در کدام یک از دسته های مختلف گوگل مورد بررسی قرار گیرد:

  • جستجو در صفحات وب (Web Search)
  • جستجو در تصاویر گوگل (Google Image)
  • جستجو در اخبار گوگل (Google News)
  • جستجو محصولات فروشگاهی (Google Shopping)
  • جستجوهای مربوط به یوتیوب (YouTube search)

فیلتر “دسته بندی موضوعی جستجو” که در حالت پیش فرض بر روی All categories (همه دسته بندی ها)می باشد مشخص می کند که میخواهید آمار جستجو در زمینه چه موضوعاتی مانند : هنر و سرگرمی ، ورزش، کتاب و ادبیات و… مورد بررسی قرار گیرد.

با استفاده از فیلتر “بازه زمانی جستجو” که در حالت پیش فرض بر روی Past 12 months (12 ماه گذشته ) می باشد  بررسی روند تغییرات میزان سرچ های انجام شده در بازه زمانی های مشخص از  چند ساعت، چند روز، چند ماه و در نهایت یک یا چند سال امکان پذیر می باشد.

با استفاده از پارامتر ” منطقه جغرافیایی جستجو”  می توانید آمار کلی و روند جستجوهای مردم سراسر جهان را به تفکیک منطقه جغرافیایی یا کشور در اختیار داشته باشید. در صورتی که این فیلتر را در حالت ” Worldwide” قرار دهید سرچ های انجام شه در کل جهان بررسی خواهد شد همچنین می توانید کشور مورد نظر خود را جهت بررسی انتخاب نماببد.

در نهایت هر چقدر فیلتر های اعمال شده را خاص تر انتخاب کنید آمار هدفمندتر و محدود تری را در اختیار خواهید داشت.

 

آموزش استفاده از گوگل ترندز

برای استفاده از گوگل ترند ابتدا وارد سایت www.google.com/trends  شوید ، در قسمت جستجو، کلمه ی مورد نظر را تایپ کنید. در این صفحه فیلتر هایی که توضیح داده شد را مشاهده می نمایید. به عنوان مثال با وارد کردن کلمه ی “طراحی سایت”  می توانید ببینید در کدام کشورها و شهرها، و در چه بازه ی زمانی بیشتر مورد جستجو قرار گرفته است؟ ترند گوگل یک تجزیه و تحلیل کامل و صحیح در مورد کلمات کلیدی به شما می دهد.

مطلب مرتبط  آموزش کاربردهای سرچ کنسول گوگل - Google Search Console

در تصویر زیر مقایسه میزان محبوبیت دو کلمه “”Adwords و “”Seo را مشاهده می کنید.

استفاده از گوگل ترند

یک کاربرد ساده ی این ابزار تحلیلی تشخیص شیوه ی صحیح استفاده از عبارات مختلف در موتورهای جستجو است. به عنوان مثال می توانید تشخیص دهید که استفاده از عبارت “طراحی سایت” به سود شماست یا “طراحی وب سایت”؟ به طور دقیق تر می توان گفت که گوگل ترندز به شما نشان می دهد که “طراحی سایت” کلمه ی کلیدی محبوب تری برای جستجو است. بدین منظور می توان عبارت های مورد نظر را با هم وارد کرده، با یک کاما جدا کنیم تا گوگل آنها را با هم مقایسه کرده و در قالب نمودارهایی به نمایش درآورد.

در بخش پرس و جوهای مرتبط یا Related Queries،موضوعات مورد نظر و میزان کلماتی که با کلمه ی مدنظر شما در ارتباط هستند و توسط مراجعه کنندگان به گوگل جستجو می شوند نمایش داده می شود. این گزینه محبوبیت مطالب جستجو شده در بازه های زمانی که آنها مورد جستجو قرار گرفته اند را نیز نمایش می دهد.

در گوگل ترند می توانید تا 5 کلمه را در یک زمان با هم مقایسه کنید. در این ابزار پارامترهایی قرار داده شده که توسط آن می توانید به پرس و جوهای کاربردی و دقیقی از آمارها و تحلیل های مورد نیاز خود دست پیدا کنید، شهرهای مورد نظر یا مکان ها را در گزینه های موجود انتخاب کنید یا سایر عناصر مرتبط را در گزارش خود محدود نمایید. نقشه موجود در جستجوی GoogleTrends فقط مختص کشور نیست و میزان سرچ کلمات به تفکیک استان ها و شهر ها نیز قابل بررسی می باشد.

در هنگام تحلیل داده ها و نمودارهای گوگل ترند این نکته مهم را در نظر داشته باشید که Google Trends در حقیقت تعداد جستجوهای واقعی و آمار دقیق تعداد سرچ ها را ارائه نمی دهد و تنها به میزان کیفیت و محبوبیت آنها نمره ای بین 0 تا 100 می دهد. برای نتیجه گیری بهتر پیشنهاد می شود در کنار این ابزار از برنامه هایی دیگری مانند keyword planner  نیز استفاده کنید.

مطلب مرتبط  دلایل افت رتبه سایت در گوگل | کاهش رتبه سایت در گوگل

 

ارتباط گوگل ترند و سئو سایت

ارتباط مستقیم گوگل ترند و سئو سایت ، شاید جذاب ترین نکته ی این ابزار محسوب شود. جایی که کاربران و مراجعه کنندگان به این نکته نیاز دارند که با استفاده از ابزارهای سئو ، رتبه ی سایت خود را بهبود ببخشند یا حجم ترافیک های روزانه ی سایت خود را افزایش دهند. علاوه بر این جداولی که توسط این ابزار تولید می شود یکی از موثق ترین منابع برای دستیابی به ایده هایی برای تولید محتواهای مفید و کاربردی است.

تولید محتوایی که به تنهایی رکن مهم بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو محسوب می شود. برای بهینه سازی بهتر همواره به این موضوع نیاز دارید که کاربران شما به چه عناوین و موضوعاتی علاقه ی بیشتری دارند و از چه طریق می توانند به مطالب شما برسند. گوگل ترند این موضوع را به طور شفاف در اختیار مدیران سایت و صاحبان کسب و کارهای مختلف قرار می دهد. بنابراین گوگل ترندز می تواند یک ابزار فوق العاده برای پیشنهاد دادن محتواها و موضوعات به روز و تازه باشد. بدون شک این عناوین و ایده ها منشا جذب تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و درنهایت بهبود رتبه ی سایت شما خواهند بود.

گوگل ترند شیوه ای مفید و کاربردی برای کمک به مدیران وب سایت ها، کارشناسان و صاحبان مشاغل اینترنتی در زمینه سئو است تا با استفاده از آن بتوانند کلمات کلیدی مناسب و مقدار جستجوی کلمات کلیدی در مکان های مختلف جغرافیایی را تشخیص دهند.

 

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.7 / 5. تعداد نظرات : 10

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *