آموزش گام‌به‌گام اتصال به سرور مجازی با موبایل
آموزش تصویری اتصال به سرور مجازی با گوشی اندروید و IOS
سپتامبر 17, 2023
آموزش نحوه تونل زدن بین دو سرور
تونل زدن یا ( tunneling) بین دو سرور چیست؟
سپتامبر 20, 2023
بررسی سرور میکروتیک و آموزش نصب آن روی سرور مجازی

سرور میکروتیک چیست؟ + نصب میکروتیک روی سرور مجازی

بررسی سرور میکروتیک و آموزش نصب آن روی سرور مجازی

شبکه‌های کامپیوتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و نقش بسیار مهمی در ارتباطات و انتقال داده‌ها ایفا می‌کنند. برای مدیریت و کنترل این شبکه‌ها، استفاده از سیستم‌عامل‌های مخصوص شبکه امری ضروری خواهد بود. یکی از سیستم‌عامل‌های محبوب در این حوزه، RouterOS از شرکت معروف میکروتیک است. در این مقاله، به بررسی سرور میکروتیک و نصب میکروتیک روی سرور مجازی خواهیم پرداخت. سرور مجازی میکروتیک محیط قدرتمندی را برای مدیریت و کنترل شبکه‌ها فرهم می‌کند. در ادامه مراحل نصب و پیکربندی این سیستم‌عامل را به‌صورت کامل شرح خواهیم داد.

سرور میکروتیک؛ نصب سیستم‌عامل اختصاصی mikrotik روی سرور مجازی

سرور میکروتیک چیست؟ سرور میکروتیک در واقع همان سرور مجازی میکروتیک (MikroTik VPS) بوده که یک ماشین مجازی با پشتیبانی از سیستم‌عامل لینوکس است. روی این سرور مجازی سیستم‌عامل اختصاصی MikroTik نصب و سفارشی‌سازی می‌شود. برای استفاده از سرور مجازی میکروتیک می‌توانید این سرویس را از هر دیتاسنتری تهیه کنید و هیچ محدودیتی در دسترسی‌های شما ایجاد نخواهد شد. 

باتوجه‌به نیاز پلتفرم آنلاین و مدیران سرور، می‌توان از سرورهای مقرر در دیتاسنترهای داخلی یا خارجی استفاده کرد. همچنین با خرید سرور vps میکروتیک، امکان پیاده‌سازی پروتکل‌های مختلف بدون هیچ مشکلی با دسترسی به آی‌پی ثابت و اختصاصی نیز فراهم خواهد بود.

سرور مجازی میکروتیک (MikroTik VPS) با پشتیبانی از سیستم‌عامل لینوکس

میکروتیک؛ قطعه سخت‌افزاری با سیستم‌عامل RouterOS

میکروتیک یک شرکت تولیدکننده تجهیزات شبکه است که در زمینه‌ توسعه و تولید روترها و سوئیچ‌های شبکه فعالیت می‌کند. این شرکت از سال ۱۹۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و با ارائه‌ تجهیزات باکیفیت و قدرتمند، توانسته است جایگاه ممتازی در بازار شبکه‌های کامپیوتری به دست آورد. یکی از محصولات معروف میکروتیک، سیستم‌عامل RouterOS است که به‌عنوان سیستم‌عامل اصلی برای تنظیم و مدیریت تجهیزات شبکه این شرکت استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط  بهترین سرور مجازی برای ترید

این شرکت، سخت‌افزاری به نام میکروتیک تولید و عرضه می‌کند که برای مواردی مانند شبکه کردن کامپیوتر استفاده می‌شود. قیمت قطعه سخت‌افزاری میکروتیک بسیار بالا است و اگر از ایران این قطعه را خریداری کنید، به‌دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از خدمات پشتیبانی و مشاوره را نخواهید داشت. سیستم‌عامل روی دستگاه میکروتیک را می‌توان روی سرور مجازی نصب کرد. ازاین‌رو، با استفاده از یک سرویس vps ایران یا خارج و نصب سیستم‌عامل میکروتیک روی آن می‌توانید از امکانات این قطعه سخت‌افزاری نیز استفاده کنید. در ادامه به نحوه نصب میکروتیک روی سرور مجازی می‌پردازیم.

نصب میکروتیک روی سرور مجازی؛ امکان اجرای RouterOS

سرور مجازی میکروتیک چیست؟ درواقع نصب میکروتیک روی سرور مجازی فرآیندی است که به شما امکان اجرای RouterOS را روی یک ماشین مجازی (VM) می‌دهد. با نصب میکروتیک روی سرور مجازی، امکان استفاده از تمام امکانات دستگاه میکروتیک روی سرور مجازی فراهم می‌شود. برای استفاده از ویژگی‌های میکروتیک ابتدا نیاز به خرید سرور مجازی المان، فرانسه یا ایران دارید؛ سپس، مراحل زیر را برای نصب میکروتیک روی سرور مجازی دنبال کنید.

 امکان اجرا RouterOS با نصب میکروتیک روی سرور مجازی

گام اول نصب میکروتیک روی سرور مجازی؛ انتخاب سرور مجازی مناسب

نخستین گام در نصب میکروتیک روی سرور مجازی، انتخاب یک سرور مجازی مناسب است. براساس نیاز پلتفرم آنلاین و مدیر سرور، مناسب‌ترین سرور مجازی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر یک سرور اختصاصی فرانسه، آلمان یا ایران تهیه و آن را به سرور مجازی تبدیل کنید، ممکن است برای نیاز شما اضافی باشد. همچنین در سرور مجازی می‌توانید منابع مورد نیاز برای میکروتیک را به‌راحتی تنظیم کنید و از انعطاف بیشتری برخوردار شوید. 

مطلب مرتبط  آیا خرید از سایت هتزنر Hetzner بهترین گزینه است؟

گام دوم راه‌اندازی میکروتیک روی سرور مجازی؛ دانلود ISO image سیستم‌عامل RouterOS

پس از انتخاب سرور مجازی، باید ISO image سیستم عامل RouterOS را دانلود کنید. این فایل معمولاً از وبسایت رسمی میکروتیک قابل دسترسی است. برای دانلود ISO image، به وبسایت میکروتیک مراجعه کرده و نسخه‌ مورد نظر را دانلود کنید. 

همچنین از سایر سایت‌های ایرانی دانلود نرم‌افزار نیز می‌توانید ورژن آخر فایل موردنظر خود را دانلود و نصب کنید. توجه داشته باشید که خرید هاست ویندوز یا لینوکس مناسب برای راه‌اندازی میکروتیک روی سرور مجازی نخواهد بود. حتما از سرور مجازی یا سرور اختصاصی استفاده کنید.

گام سوم؛ نصب RouterOS روی سرور مجازی

پس از آماده‌سازی سرور مجازی، باید ISO image RouterOS را روی آن نصب کنید. برای انجام این کار به پنل مدیریت سرور مجازی وارد شوید. سپس ISO image RouterOS را بارگذاری کرده و ماشین مجازی را راه‌اندازی کنید. برای راه‌اندازی این سیستم‌عامل از شما پسوردی درخواست می‌شود. پسورد دلخواهی را وارد کنید و روی دکمه install بزنید. به یاد داشته باشید که پسورد واردشده در این مرحله اهمیتی نخواهد داشت.

ورود به پنل مدیریت سرور مجازی برای نصب ISO image RouterOS

گام پنجم راه‌اندازی میکروتیک روی سرور مجازی؛ پیکربندی RouterOS

بعد از نصب RouterOS روی ماشین مجازی، باید به کانفیگ یا پیکربندی آن بپردازید. این مرحله شامل تنظیمات مختلفی مانند تنظیمات شبکه، مدیریت کاربران، تنظیمات امنیتی و سایر موارد است. رابط گرافیکی متناسب با وب (WebFig) یکی از ویژگی‌های برجسته میکروتیک است که برای شما امکان دسترسی از طریق مرورگر وب به تنظیمات RouterOS را فراهم می‌کند.

گام ششم استفاده از مزایای RouterOS؛ به‌روزرسانی، پشتیبان‌گیری و اتصال به میکروتیک

بعد از نصب و پیکربندی RouterOS روی سرور مجازی، باید به‌روزرسانی‌های امنیتی و نسخه‌های جدید این سیستم‌عامل را اعمال کنید. بعد از تکمیل مراحل نصب و پیکربندی به میکروتیک خود متصل شوید. این اتصال ممکن است به‌صورت مستقیم از طریق شبکه یا از طریق VPN و تونل‌های ایجادشده باشد.

مطلب مرتبط  نحوه انتقال فایل‌ها به سرور مجازی از طریق Remote Desktop

به‌روزرسانی‌‌های امنیتی و اعمال نسخه‌های جدید در نصب میکروتیک روی سرور مجازی

استفاده از مزایای میکروتیک با نصب RouterOS روی سرور مجازی

در این مقاله، به بررسی نحوه نصب میکروتیک روی سرور مجازی پرداختیم. سرور مجازی میکروتیک امکانات بی‌نظیری برای مدیریت و کنترل شبکه‌ها به مدیران سیستم و شبکه ارائه می‌دهد و این امر به بهره‌وری و امنیت بالاتری در انتقال داده‌ها منجر خواهد شد. نصب سیستم‌عامل RouterOS روی سرور مجازی نیازمند انجام مواردی است که شامل انتخاب سرور مناسب، دانلود و نصب ISO image سیستم‌عامل، پیکربندی و به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌شود. درصورتی‌که سوالی در مورد نصب میکروتیک روی سرور مجازی دارید، از طریق بخش نظرات پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *